Missat ungdomen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Missat ungdomen?

Inläggav Flawed » 2012-11-27 11:26:12

Stenad i huvudet?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Missat ungdomen?

Inläggav ullstrumpan » 2012-11-28 11:58:45

Jag tror inte för en seund på att 13 åriga tjejer har en massa KK:s, och om det nu skulle vara så att det finns någon 13åring som har det så tror jag knappast att det är något som hon mår bra av.

Om du är nyfiken på hur det är att vara med på en fest, så kanske du kan fråga nån i klassen om det är nån av dem som har fest hemma hos sig , om du får komma.
Du går ju första året i gymnasiet så ni håller på att lära känna varandra i din klass fortfarande, så det borde ju inte vara försent
ullstrumpan
 
Inlägg: 417
Anslöt: 2011-11-27
Ort: Botkyrka

Missat ungdomen?

Inläggav Nessie » 2012-12-23 20:33:24

I min värld är det sistnämnda inte normalt, snarare skrämmande.
Jag har på senaste tiden känt att jag har missat i princip allt vad tiden som tonåring betyder för de flesta. Men det kanske kan ses som positivt.
Nessie
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-12-23

Missat ungdomen?

Inläggav Exploitbat » 2012-12-24 1:06:25

plåtmonster skrev:@Alien, Hur lyckades du hålla dina barn borta från både alkohol och sex samt sträva efter MVG?



Brukar inte det komma hand i hand?
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Missat ungdomen?

Inläggav biologic » 2012-12-24 1:12:29

Det låter helt absurt. Sjukt. Samtidigt så har vi ett "ungdomsgäng" som brukar sitta utanför vår butik i gallerian och skrävla om hur mycket vodka de drack i helgen, hur många de KNULLAT (ja, de skriiiker ut så att alla skall höra), hur många paket cigg de rökt o.s.v. Dessa barn är blott tolv-tretton år, men gravt missanpassade. Tror att de är i gallerian mer än de är i skolan. Soc har försökt ingripa, men det är svårt.

På miiin tid (ja, när jag var 13 år, år 1999), så hade ingen i min klass haft sex. När vi var 14 år så gick det rykten om att en tjej i klassen förlorat oskulden, men de flesta blev bara förskräckta. Min dåvarande bästa kompis förlorade faktiskt sin oskuld när hon var 14 (hon gick i parallellklassen), och hon bevisade det genom att visa mig den använda kondomen i sin papperskorg... Eew! :-)030 Ja, det var mitt eget fel, för jag hävdade hela tiden att hon ljög.

Själv fick jag min första riktiga kyss när jag var 16 år, och min första pojkvän samma år. Smakade alkohol första gången några år senare. Sedan VET jag att det är MÅNGA som inte kysst någon förrän långt över 20-årsåldern. Känner en hel del.
Vet också att det förekom en hel del supfester när jag var 14-15, men jag var så socialt utanför att jag inte blev bjuden. Inte ens på klassfester.

När vi slutade nian så vet jag två tjejer som sa att de skulle bli av med oskulden den kvällen, bara för att ha det gjort. Japp, de raggade upp varsin kille och gick in i en buske... Så... "romantiskt". Hrm.

Förstår ärligt talat inte varför "ungdomen" skulle bestå av att vara promiskuös och supa skallen av sig? Finns väl bättre saker att göra, om man nu inte tilltalas av sådant?
Senast redigerad av biologic 2012-12-24 1:17:35, redigerad totalt 3 gånger.
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Missat ungdomen?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-12-24 1:13:30

Exploitbat skrev:
plåtmonster skrev:@Alien, Hur lyckades du hålla dina barn borta från både alkohol och sex samt sträva efter MVG?


Brukar inte det komma hand i hand?
Nä, jag var då både dålig i skolan partyfri och ensam.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Missat ungdomen?

Inläggav Exploitbat » 2012-12-24 1:30:49

sugrövmanövern skrev:
Exploitbat skrev:
plåtmonster skrev:@Alien, Hur lyckades du hålla dina barn borta från både alkohol och sex samt sträva efter MVG?


Brukar inte det komma hand i hand?
Nä, jag var då både dålig i skolan partyfri och ensam.



Ja, men det är ju du det... ;)

Själv tillhörde jag "pluggisgruppen" i min årskurs och vi var alla små oskyldiga dunungar. Nu, sex år senare, blir jag nästan lite chockad när vissa av dem börjat skaffa pojkvänner.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Missat ungdomen?

Inläggav Exploitbat » 2012-12-24 1:34:06

Precis som andra skrivit tror jag att väldigt många ljuger om hur erfarna de är.

Självklart finns det en massa tjejer som börjar ha sex när de är tretton år, men de är ändå en minoritet.
Personligen tror jag att det är så att killar generellt har sexdebut senare än tjejer, och främsta anledningarna är då dels att killar anses 'ska' vara bra på det utan någon erfarenhet och de 'ska' ha jättestora kukar för att duga vilket gör att de har dåligt självförtroende, samt att tjejer oftast verkar söka sig till (och lätt hitta villiga) mer erfarna killar som är äldre än de själva är.
Liksom: trettonåriga tjejer kan lätt hitta en sextonårig kille, en sextonårig tjej kan lätt hitta en tjugoårig kille osv.

Jag spelar en hel del onlinespel som till exempel World of Warcraft, och något jag ofta ser är killar i övre tonåren/unga vuxna som skryter om tjejer i 13-15-årsåldern de "erövrat".

Sen har det väl gjorts ett flertal undersökningar som visar att de flesta har sin sexdebut då de är runt sjutton år, och även att många ångrar sin sexdebut för att de tycker att de var för unga eller för att de inte var kära i personen de hade sex med och att det därför det blev dåligt.

Förresten tror jag att det är "svårare att komma undan" nuförtiden. Nu har "alla" kamera på mobilen och "alla" har konton på till exempel bilddagboken, så det förväntas nog att man lägger upp ett och annat om något händer och att det då lägger press på andra att prova på samma saker.

Det är vad jag tror i alla fall.
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Missat ungdomen?

Inläggav Pieohpah » 2012-12-24 1:54:09

Jag är lite skadad kanske. Jag började onanera runt sexårs. Jag hade sexlika lekar med min äldre kusin innan dess. Homolekar innan jag började ettan. Kysste många fina flickor i grannskapet. Sen tog det stopp... I typ tio år! Jag är översexuell i mina egna ögon, men trogen och rak rent praktiskt! Jag har ett rikt inre liv ;)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Missat ungdomen?

Inläggav Exploitbat » 2012-12-24 4:49:40

Pieohpah skrev:Jag började onanera runt sexårs.



:O
På den tiden hoppade jag och en kompis fortfarande runt på stenar på rasten...
Nog är vi människor bra olika :P
Exploitbat
 
Inlägg: 309
Anslöt: 2010-11-01
Ort: Boden, Norrbotten

Missat ungdomen?

Inläggav plåtmonster » 2012-12-24 9:22:39

Pieohpah skrev:Jag började onanera runt sexårs.

Får man ens erektion då? och känns det skönt?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Missat ungdomen?

Inläggav Hundtaco » 2012-12-26 14:52:09

Har äntligen rätt ut att med den där 13-åringen du jag blev lite orolig över henne.

Som många antydde så ljög hon om allt och det var bara fantasier hon skrev om, och jag har lite problem att upptäcka ifall någon "driver med mig" eller om de talar sanning så kunde inte upptäcka det.

Får väl helt enkelt vara lite källkritisk när man pratar med unga tjejer då.

Angående festandet så försöker jag nu delta på några för att testa hur det är och se om det är något för mig. Och då kommer det även en följdfråga då jag redan deltagit på nån fest nu: Hur får ungdomar i 16-årsåldern tag på alkohol egentligen?

/Hundtaco
Hundtaco
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-11-20

Missat ungdomen?

Inläggav Alien » 2012-12-26 15:15:58

Föräldrar och äldre ungdomar langar. Sen lär det finnas telefonnummer man kan ringa till "ring så langar vi", dvs folk som importerat alkohol utomlands från för att sälja svart..

Hoppas du inte frågar för att du själv vill ha tag i alkohol, tänk på att din hjärna inte vuxit färdigt än. :-)056
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Sv: Re: Missat ungdomen?

Inläggav Moggy » 2012-12-26 16:33:25

Hundtaco skrev: Hur får ungdomar i 16-årsåldern tag på alkohol egentligen?

/Hundtaco



Köper via äldre kompisar antar jag.

Många som åker ned till Tyskland och köper hem alkohol och säljer vidare på orten där dom bor. Vet dom som säljer så och som tillämpar 15-årsgräns till vilka dom säljer till. Rätt vanligt att dom har spritbutik i garaget och ungdomar åker dit för att handla...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Missat ungdomen?

Inläggav Lindansare » 2012-12-26 17:12:50

Jag har större delen av mitt liv varit absolutist och är nu nykterist i princip. Jag ogillar alkohol - jag har fullt sjå att bete mig utan alkohol och framstår som tillräckligt udda och impulsiv ändå.

Tack vara AS och uppmärksamhetsstörning så har jag redan dålig grovmotorik, problem med sociala koder, dålig impulskontroll och en enastående uppriktighet.

Jag saknar inte att jag drack och festade i min ungdom. Jag jobbar med ungdomar som festar och dricker en hel del och jag kan inte se annat än att de får dem att må dåligt och att det är rätt ytliga värden.

Alltså: Nej. Du missar ingenting genom att inte dricka. Om du dock känner att du saknar vänner och upplever dig ensam så kan ju det vara något att försöka arbeta på eller få hjälp med. Jag sökte mig till olika organisationer och hittade vänner där. Säkert organisationer som av många betraktades som nördiga och lite udda.
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Missat ungdomen?

Inläggav Pieohpah » 2012-12-27 1:21:40

plåtmonster skrev:
Pieohpah skrev:Jag började onanera runt sexårs.

Får man ens erektion då? och känns det skönt?


Annars hade jag inte blivit 'hooked' :) jag vet några klasskamrater som redan i ettan ramlade ner från att klättra lian efter ett klimax genom detta. Naturen hittar ett sätt.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Missat ungdomen?

Inläggav Parvlon » 2012-12-27 2:00:32

Låter dock som en dålig ursäkt för att de inte orkade hålla sig kvar.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Missat ungdomen?

Inläggav lillmupp » 2012-12-27 11:51:19

plåtmonster skrev:
Pieohpah skrev:Jag började onanera runt sexårs.

Får man ens erektion då? och känns det skönt?


Det är fullt normalt att barn upptäcker sin egen kropp och sina sexuella sensationer redan vid tre-fyra års ålder.
Det är inte ovanligt, och även att betrakta som normalt, att barn har "sexuella lekar" före puberteten, en del av nyfikenhet på den egna och andras kroppar.
Detta skall inte sammanblandas med begreppet "sex" som det kan tolkas från puberteten och framåt.

(Och ja, en liten pojke kan få erektion.)
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Missat ungdomen?

Inläggav slackern » 2012-12-27 12:24:34

lillmupp skrev:
plåtmonster skrev:
Pieohpah skrev:Jag började onanera runt sexårs.

Får man ens erektion då? och känns det skönt?


Det är fullt normalt att barn upptäcker sin egen kropp och sina sexuella sensationer redan vid tre-fyra års ålder.
Det är inte ovanligt, och även att betrakta som normalt, att barn har "sexuella lekar" före puberteten, en del av nyfikenhet på den egna och andras kroppar.
Detta skall inte sammanblandas med begreppet "sex" som det kan tolkas från puberteten och framåt.

(Och ja, en liten pojke kan få erektion.)


Det där tycker jag stämmer rätt bra överens över hur min son fungerar. Inget jag har sopat under mattan och sagt att storken kommer med barnen. Utan förklarat på ett logiskt sätt hur barn blir till. Sedan när han har duschat och fått erektion och han har frågat pappa varför står snoppen rakt ut, det är jobbigt. Så har jag bara sagt nej då det är helt normalt inget konstigt alls. Alltså han har utforskat sin egen kropp tycker inte det är något konstigt.

Kommer inte ihåg om jag gjorde det själv när jag var barn. Kommer bara ihåg att jag fick erektion och tyckte att det var jobbigt och det var innan jag började skolan.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Missat ungdomen?

Inläggav Xzirie » 2012-12-28 23:07:55

Det är mycket roligare att leva fjortisliv när man är gammal nog att göra det lagligt. Man behöver inte vara fullt lika rädd för polisen i alla fall.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Missat ungdomen?

Inläggav Hundtaco » 2013-01-20 16:20:24

Uppdatering:

Gjorde som någon tidigare i tråden rådde mig att göra och testade för att se om supa och festa var något för mig och nu efter andra gången så har jag kommit fram till att det är ett dåligt tidsfördriv och att jag hellre är hemma och driver mitt företag framåt.
Hundtaco
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-11-20

Missat ungdomen?

Inläggav plåtmonster » 2013-01-20 20:31:43

Nu vet du iaf att det är strunt och kan ägna tiden åt något givande ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Missat ungdomen?

Inläggav Gafsan » 2013-01-20 23:24:54

Hundtaco skrev:Uppdatering:

Gjorde som någon tidigare i tråden rådde mig att göra och testade för att se om supa och festa var något för mig och nu efter andra gången så har jag kommit fram till att det är ett dåligt tidsfördriv och att jag hellre är hemma och driver mitt företag framåt.


Åh, vad jag gillar det här forumet ibland :) Vad bra att du testade, även om det inte visade sig vara så kul. Lycka till med företagandet!
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Missat ungdomen?

Inläggav Nummer13 » 2013-02-04 6:22:47

Minns när jag var du i ,början
gillade jag allt det där
men till slut tröttnade jag
kändes inte som jag missat nåt annat
än skitstövlar ...


Men om du ska fortsätta ha detta umgänge
så hoppas jag du väljer dina vänner väl
eller tjej :).
Nummer13
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 197
Anslöt: 2013-02-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in