Missat ungdomen?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Missat ungdomen?

Inläggav Hundtaco » 2012-11-20 2:44:30

Hejsan!

Jag är en kille på 16 år med asperger och har av olika anledningar hållit mig långt borta från saker som fester, cigg, snus, sex etc. och även närmre vänner.

Jag började nu gymnasiet och börjar nu lära känna några samt har blivit överdrivet social för att försöka förbättra den biten. Vad jag märkt är att många i min egen ålder, samt yngre och äldre festar, ligger runt röker och allt sånt där vilket är helt absurt i min värld. Får SMS från 13-åringa tjejer (fråga mig ej varför) som är deprimerade över att de har för många KKs (knullkompisar) och att de snart (kl 23.00 en lördag kväll) ska ut och festa och det får mig att tänka på vad har jag haft för uppväxt egentligen?

Är det verkligen så att en normal 13-årig tjej har massor av KKs och är ute och super på helgerna? I gymnasiet (under 18 års ålder), är det vanligt att man är på supfester på helgerna etc. och ligger runt?

//Hundtaco
Hundtaco
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-11-20

Missat ungdomen?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 2:50:03

Det är rätt vanligt att supa och festa på iaf gymnasiet samt ligga för de som har möjligheten. Det du bör fundera på är vad DU finner givande. Bara för att en massa personer gillar något betyder det inte att det är bra.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Missat ungdomen?

Inläggav Alien » 2012-11-20 4:33:58

I så fall har jag också missat hela ungdomen.

Men inte levde min dotter så. Hon hade tjejkompisar och de umgicks hemma hos varandra. Sin första pojkvän fick hon när hon var 17 år. Eftersom hon inte var gick ut och dansade före 18 år (åldersgräns på uteställena), så lär hon knappast haft tillfälle att ligga runt heller. Inte rökte och drack hon, och hon ville få MVG i alla ämnen. Dessutom tränade hon en viss sport. Fr o m nian och genom hela gymnasiet hade hon också ett extrajobb.

Det berodde givetvis på min goda uppfostran! 8) Nej, som tur är gillar hon inte alkohol förutom champagne. Det verkade inte som vilda föräldrafria fester heller förekom i hennes kompisgäng.

Och ingalunda skulle vi överbeskyddande föräldrar låtit henne vara ute sent på nätterna som 13-åring! Jag var en såndär besvärlig och kvävande mamma som om hon inte kom hem avtalad tid och inte svarade i mobilen ringde till hennes kompisars föräldrar och frågade om hon var där. Jättepinsamt, tyckte hon men det gav jag tusan i.

Jag tycker inte du behöver oroa dig över att gå miste om något. Cigaretter är bar dyrt och ohälsosamt. Knulla finns det tid till även efter tonåren. Och ju senare alkoholdebut, desto bättre.

Hoppas det finns annat roligt att göra med kompisarna. Synd om du skulle behöva göra sånt som du egentligen inte vill bara för att få kompisar.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missat ungdomen?

Inläggav nano » 2012-11-20 4:55:58

Och jag kan intyga att när man är runt 30 får man veta hur mycket ens kompisar överdrev i tonåren om hur mycket sex de sade sig ha.

Hittar man någon man verkligen vill ha sex med och den också vill ha sex så tycker jag att det är en god ide att ha sex om båda tror det kommer att bli skönt.
Sedan har vi ju det där med sjukdomar inom mänskligheten, man kan tom dö av sex tyvärr, fast det är vanligare att man blir steril än att man dör, iaf här i sverige såvitt jag förstår.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Missat ungdomen?

Inläggav evveb » 2012-11-20 5:30:22

Hundtaco skrev:... har massor av KKs och är ute och super på helgerna
kanske inte representerar en "normal 13-åring", men de finns. Jag har bara varit vän med tjejer, och de brukar vara tidiga med att ha sex och gå på fester. Det kan nog bero på att vissa småtjejer ser mycket äldre ut än de är. Jag har en vän som kommit in på barer och klubbar sedan 14års åldern.

Vid 14 år hade jag varit på någon fest och hade flera klasskamrater som festade (= drack, rökte och "strulade") regelbundet. Men, när jag var tretton kände jag nog bara typ två personer som varit på fester med alkohol. Redan då så hade många testat att röka, dricka och ehm, göra olika saker man gör i förhållanden. Kanske inte haft sex... men det beror nog på hur man definerar ordet. :oops:

När jag började gymnasiet så festade i princip alla. Men såklart så fanns de dem som var helt nya på scenen. Och så fanns de några frikyrkliga i klassen som höll på med annat... Så, visst är det "normalt" att festa i gymnasiet. Men man behöver inte göra det för det. Vad som är normalt och vad som känns rätt är för de flesta (kanske särskilt NPF:are) HELT OLIKA saker.

Du är fortfarande ung Hundtaco. Gör vad du vill. Du har inte missat någonting än :-)Happy
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Missat ungdomen?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 6:01:01

@Alien, Hur lyckades du hålla dina barn borta från både alkohol och sex samt sträva efter MVG?

@Hundtaco, Ett bra tips.. sök upp sällskap som du faktiskt känner är givande.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Missat ungdomen?

Inläggav nano » 2012-11-20 6:19:29

Håller med plåtmonster ang tips.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Missat ungdomen?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 6:23:39

Och det är du själv som känner om det är givande, inte sällskapet ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Missat ungdomen?

Inläggav rapchic » 2012-11-20 10:42:04

i min skola var det uppdelat i olika grupper, vissa söp varje helg eller oftare, vissa var "lösaktiga", vissa såg japansk skräck (där hörde jag) med ev lite alckohol då jag inte var med (dom hade vett nog att inte dricka i min närhet) och stannade uppe hela nätter för att skriva låttexter.

jag tyckte det var väldigt varierat beroende på grupp och mycket var säkert överdrivet vad dom sa i andra grupper.

själv är jag 25 och har inte druckit alcohol eller rökt en enda cigarett och jag anser att jag inte missat nått alls
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Missat ungdomen?

Inläggav colaflaska » 2012-11-20 10:51:26

Det beror nog lite på vad man har för uppfattning av "ungdomen". Jag upplever att jag aldrig fick en normal tonår och det sörjer jag. Visst festade jag och sånt, men det är inte viktigt för mig och festande är ju knappast något bara gymnasieelever sysslar med.

Det jag sörjer är snarare alla aktiviteter som är "normalt" för en tonåring i högstadiet och gymnasiet. Konfaläger, klassresor, åka iväg till kusten på midsommar, nyårsfester, ta moppekörkort, övningsköra och ffa studenten. Jag gjorde inget av det där och hur löjligt det än låter så är jag jätteledsen över det. Till och med över att jag inte konfirmerade mig, trots att jag varken är religiös eller intresserad av presenter. Men jag ångrar att jag missade gemenskapen. Jag hade vänner men jag var för upptagen med att må dåligt för att orka bry mig om att vara social.

Jag är uppväxt i en liten håla och vi tjejer började förlora oskulden i 7an-8an. Killarna var senare. De unga tjejer som har en massa KKs har det antagligen för att få bekräftelse och uppmärksamhet. Det var iaf min anledning.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Missat ungdomen?

Inläggav Iridia » 2012-11-20 14:51:39

Hundtaco skrev:Hejsan!

Hej och välkommen hit!

Hundtaco skrev:Jag är en kille på 16 år med asperger och har av olika anledningar hållit mig långt borta från saker som fester, cigg, snus, sex etc. och även närmre vänner.

Men det är väl jättebra?

Att börja röka eller snusa är helt otroligt korkat! För mig är det obegripligt att unga fortfarande börjar med sånt, nu när man vet bättre hur farligt och beroendeframkallande det är.

Det har alltså framkommit att de lägger till något i tobaken för att göra den extra beroendeframkallande och sen är man 'rökt', ofta för livet: man stinker, blir rynkigare och sjukare och bränner en massa pengar som bokstavligen går upp i rök. Då kan man lika gärna börja elda upp hundralappar direkt ur plånboken, så slipper man åtminstone gå omvägen över lungorna.

Alkohol kan man väl ta sig några glas på fest eller så, men där kan man inte heller veta om man råkar ha den gen som gör att man riskerar att bli beroende.

Sex kan man få sjukdomar av om man inte använder kondom, plus emotionella komplikationer om den ena går och kärar ner sig och inte den andra.

Så, att inte ha för bråttom ätt göra idiotgrejer som andra ungdomar gör är väl snarare ett tecken på mognad & intelligens.

Själv var jag så avtänd på cigaretter i o m att mina päron rökte att det aldrig lockade mig det minsta. Alkohol förekom någon gång ibland men som högkänslig tål jag inget starkare än vin eller öl. De ggr jag drack starksprit tappade jag helt kontrollen och blev otroligt sjuk efteråt, alltså mycket värre än bara vanlig baksmälla. (Andra i min familj tål inte heller starksprit så det verkar vara genetiskt.)

Hundtaco skrev:Jag började nu gymnasiet och börjar nu lära känna några samt har blivit överdrivet social för att försöka förbättra den biten. Vad jag märkt är att många i min egen ålder, samt yngre och äldre festar, ligger runt röker och allt sånt där vilket är helt absurt i min värld. Får SMS från 13-åringa tjejer (fråga mig ej varför) som är deprimerade över att de har för många KKs (knullkompisar) och att de snart (kl 23.00 en lördag kväll) ska ut och festa och det får mig att tänka på vad har jag haft för uppväxt egentligen?

Är det verkligen så att en normal 13-årig tjej har massor av KKs och är ute och super på helgerna? I gymnasiet (under 18 års ålder), är det vanligt att man är på supfester på helgerna etc. och ligger runt?

Bara för att något är vanligt betyder det inte att det är normalt. Och alla ungdomar festar inte konstant, det finns nog många som har andra intressen (eller andra intressen också).

Jag tycker du ska fortsätta göra det som känns rätt för dig och inte jämföra dig med någon annan. Det är snarare de som borde jämföra sig med dig och fundera över vem som är smartast.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Missat ungdomen?

Inläggav Undefined » 2012-11-20 22:41:39

Hundtaco skrev:Hejsan!

Jag är en kille på 16 år med asperger och har av olika anledningar hållit mig långt borta från saker som fester, cigg, snus, sex etc. och även närmre vänner.

Jag började nu gymnasiet och börjar nu lära känna några samt har blivit överdrivet social för att försöka förbättra den biten. Vad jag märkt är att många i min egen ålder, samt yngre och äldre festar, ligger runt röker och allt sånt där vilket är helt absurt i min värld. Får SMS från 13-åringa tjejer (fråga mig ej varför) som är deprimerade över att de har för många KKs (knullkompisar) och att de snart (kl 23.00 en lördag kväll) ska ut och festa och det får mig att tänka på vad har jag haft för uppväxt egentligen?

Är det verkligen så att en normal 13-årig tjej har massor av KKs och är ute och super på helgerna? I gymnasiet (under 18 års ålder), är det vanligt att man är på supfester på helgerna etc. och ligger runt?

//Hundtaco


Det verkar tyvärr vara till och med värre än så. Idag på bussen, hörde jag två människor, tjej och kille, prata om sex. Killen hade inte kommit i målbrotten än och de lät väldigt unga, skulle gissa på 12 år. De pratade detaljerat om sina egen-upplevelser kring detta ämne, och de pratade om personer. "Känner du någon som har gjort det?" "Ja, berätta inte det här för någon, men jag tror att Wilma..." Och det värsta av allt. Tjejen frågade killen om någon person.. någons flickvän. Och det framgick att hon var bara 10 år gammal!

Blev riktigt bestört av detta. :shock:

Men finns nog stora variationer, försök känn efter vad du själv tycker är viktigt i livet och låt inte andra pressa dig. Du kan säkert finna andra som tänker mer som du. Och man kan faktiskt gå på fest utan att själv dricka.
Undefined
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-10-10
Ort: Göteborg

Missat ungdomen?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-20 23:21:15

Att hålla på och supa och grejer när man är 13 är inte att rekommendera.
I den åldern har man nämligen inte så mycket omdöme och i stort sett vad som helst kan hända. Dessutom tar kroppen mycket stryk av alkohol/droger i den åldern då man inte är färdigvuxen.

Men det är väl som när jag var ung, i den åldern skryter man och vill alltid verka mer erfaren än vad man är.

Till dig som 16-åring skulle jag vilja säga att du gör vad du vill göra. Ett ohämmat supande och springande på stan skulle jag inte rekommendera, men inte heller att sitta hemma på kammaren och spela dataspel tills du fyller trettio.
Tycker man ska se sig om i landet/världen om man är kille och i åldern 16-17-18-19. Det är inte meningen att man bara ska sitta hemma som en 12-åring och samla frimärken i den åldern.

Att du blivit mer social är väl bara bra.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Missat ungdomen?

Inläggav Didde » 2012-11-24 19:51:46

Jag har inte saknat den delen med fester, röka och sex. Vist kanske jag inte var "normal" men jag hade det bra.
Fester hemma hos folk tycker jag är plågsamt, bara ett j**a oväsen och stök. Jag kommer från en lite mindre ort.
Jag hade min dator som var mitt stora umgänge, lite spel och mycket skruvande och exprimenterande :D
Man måste inte hänga med på varenda fest bara för att "alla andra" gör det, känns det bra att göra det så vist. Man måste inte heller dricka alkohol och bli full varje gång heller, kan vara kul att bara umgås och snacka skit med. :wink:
Och sex har jag inte riktigt förståt mig på heller varför alla har så brottom med, men vist, endel säger att det är så himla bra men av min erfarenhet är det långt iftån allt i ett förhållande.

Min poäng av allt svammel är: gör det du själv känner att du får ut något av, inte bara hänga med "alla andra" bara för att. Gör det du är intresserad av och som du får någon vinning med. Annars kan tiden vara bortkastad
Didde
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-03-10
Ort: Syberspace (Linköping)

Missat ungdomen?

Inläggav trettontecken » 2012-11-24 19:57:27

Hundtaco skrev:Är det verkligen så att en normal 13-årig tjej har massor av KKs och är ute och super på helgerna? I gymnasiet (under 18 års ålder), är det vanligt att man är på supfester på helgerna etc. och ligger runt?


När jag gick i skolan (för 15 år sedan), så fanns det kanske 2-3 stycken tjejer på skolan som betedde sig så. Och de var barn till föräldrar som var socialfall, alkoholister eller narkomaner. Det var m.a.o. ingen "normal" elev som sysslade med sådant. Men detta var som sagt på 90-talet, så jag har ingen aning om hur det ser ut på skolor idag. Det skulle inte förvåna mig om det är mer accepterat idag. Idag röker ju var och varannan person hasch t.ex.
trettontecken
 
Inlägg: 115
Anslöt: 2012-11-21

Missat ungdomen?

Inläggav Alien » 2012-11-25 3:42:25

plåtmonster skrev:@Alien, Hur lyckades du hålla dina barn borta från både alkohol och sex samt sträva efter MVG?


Haha, Alien kan ge goda råd om hur man uppfostrar barn! 8) :lol:

Nej, det har mycket med tur och genetiskt och socialt arv att göra. Jag har bara ett barn och jag sade aldrig till henne att hon borde ha alla MVG; det var hennes eget beslut. Jag förväntade mig att hon skulle vara duktig i skolan (precis som jag var) och så blev det.

Alkohol förekom mycket sparsamt i vårt hem och det var inte tal om att bjuda henne på alkohol. Men där hade jag turen att hon helt enkelt inte gillade smaken. (Dessutom innehåller alkohol kalorier.)

Jag kunde naturligtvis inte förbjuda henne att ha sex; jag bara påpekade att vi inte skulle tillåta henne att ha någon kille hos sig över natten. Jag ville inte ha någon utomstående vid frukostbordet. Om man ger sina tonåringar full frihet som en vuxen, hur ska man då få dem att någonsin flytta hemifrån? 8)

Det underlättar också om barnet är sent utvecklat rent kroppsligt men tidigt utvecklat intellektuellt.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Missat ungdomen?

Inläggav Parvlon » 2012-11-25 13:02:36

trettontecken skrev:Idag röker ju var och varannan person hasch t.ex.
Knappast nån större skillnad men varsågod att länka till något som stödjer ditt påstående annars. Möjligt såklart att fler är mer öppen med narkotikaanvändning och ännu mer möjligt är att du fått reda på fler som åtminstone rökt en gång eftersom din livserfarenhet uppenbarligen har blivit större och många vuxna vill inte propagera för droger i ungdomars sällskap.

EMCDDA:s årsrapport, som är en juridisk och statistisk översikt över narkotika och narkotikamissbruk i Europa, släpptes i veckan. Den visar sorgligt nog att dödstalen per capita för svenska narkotikamissbrukare i stort sett är oförändrade. De senaste åren har slagit rekord i antalet döda missbrukare och är klart högre än genomsnittet för EU. Bilden av ett Sverige som fatalt misslyckas med att hjälpa människor bekräftas av Folkhälsoinstitutets senaste ANDT-rapport.

Även om andelen människor som någon gång prövar narkotika fortfarande är låg i Sverige med europeiska mått mätt, så hävdar både Rikspolisstyrelsen och CAN, Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning, att användningen, trots ökade beslag, har gått upp det senaste decenniet.
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/na ... 696290.svd
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Missat ungdomen?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-25 13:36:50

Det behöver inte finnas korrelation mellan dödsfall och provning. Speciellt eftersom cannabis tydligen skall vara svår att överdosera.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Missat ungdomen?

Inläggav Parvlon » 2012-11-25 13:49:25

plåtmonster skrev:Det behöver inte finnas korrelation mellan dödsfall och provning. Speciellt eftersom cannabis tydligen skall vara svår att överdosera.
Provar man aldrig (något som inte är livsviktigt) = dör man knappast av det man inte provade av. Däremot tror jag inte det finns ett enda dokumenterat dödsfall av cannabis.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Missat ungdomen?

Inläggav Baba Jaga » 2012-11-25 18:19:21

Damerna i 13-årsåldern, som Hundtaco berättar om, "som har för många KK:ar" tror jag inte mycket på.
Deras statements är nog mest en blandning av grupptryckstänkande/småskryt och egna dagdrömmar, som får dem att tjattra om detta ämne. OM det i något fall skulle vara sant får man hoppas att deras KK:ar är jämnåriga - en äldre KK kan nämligen råka ganska illa ut, eftersom de små damerna faktiskt är minderåriga fortfarande.
Enligt lagen ska 13-åringar inte ha sex med en partner, för de är fortfarande barn! Det håller jag med om. De kan gott vänta ett tag till, tills de hittat sin integritet.

Angående cannabis rökte många i min omgivning sånt när jag var ung. Jag kunde lätt ha fått prova, men vågade inte. Tyckte jag var tillräckligt knäpp utan.
Med facit i hand (40 år senare) VET jag att cannabis är ungefär som rysk roulette! Flera bekanta som "rökte på" lever idag "vanliga" liv. Men en, som trodde att han blev en fågel, hamnade i ett träd i Vasaparken och fördes sen till psyket. En annan fick för sig att sälja till en polis - var han hamnade är ju lätt att gissa ...
En tredje hamnade i kronisk religiositet. Han tapetserade hela sin bostad med mikroskopiskt små, handskrivna bibelcitat och blev aldrig sig själv igen.
Vissa hjärnor klarar denna drog - andra blir som taskigt blandade sillsallader efteråt. Vad man har för slags hjärna vet man inte på förhand ...
Slutsats: Det är jävligt dumt att chansa!!!

Jag tycker att Hundtaco ska skippa cigg och snus (och cannabis!) och satsa på "närmre vänner". För då finns det chans att "sex" dyker upp också, med nån av dem.
Baba Jaga
 
Inlägg: 463
Anslöt: 2011-12-28

Missat ungdomen?

Inläggav Flawed » 2012-11-25 19:07:44

Parvlon skrev:
plåtmonster skrev:Det behöver inte finnas korrelation mellan dödsfall och provning. Speciellt eftersom cannabis tydligen skall vara svår att överdosera.
Provar man aldrig (något som inte är livsviktigt) = dör man knappast av det man inte provade av. Däremot tror jag inte det finns ett enda dokumenterat dödsfall av cannabis.

Är du säker på det?

http://scholar.google.se/scholar?hl=sv& ... eath&btnG=
http://scholar.google.se/scholar?hl=sv& ... +mortality

Läs allt där och berätta sen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Missat ungdomen?

Inläggav lillmupp » 2012-11-25 19:13:44

Parvlon skrev:
plåtmonster skrev:Det behöver inte finnas korrelation mellan dödsfall och provning. Speciellt eftersom cannabis tydligen skall vara svår att överdosera.
Provar man aldrig (något som inte är livsviktigt) = dör man knappast av det man inte provade av. Däremot tror jag inte det finns ett enda dokumenterat dödsfall av cannabis.


Om du avser dödsfall i överdos tror jag du kan ha rätt.
Om vi ser till tillstånd som Cannabis kan ge upphov till, t.ex. psykoser ("snedtändningar") så blir bilden lite annan.

Ser också Flaweds inlägg. Mycket artiklar men det räcker med ett par stycken för att inse att just bieffekterna kan vara dödliga.

Hur som helst, knark i alla former är enbart korkat att ge sig på. Världen är spännande och komplicerad nog utan att prova.
lillmupp
 
Inlägg: 898
Anslöt: 2009-02-28
Ort: Cyberspace?

Missat ungdomen?

Inläggav plåtmonster » 2012-11-25 19:36:31

Hur ser det ut om man jämför de olika drogernas skador istället för att endast se till dödsfall?
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Missat ungdomen?

Inläggav Parvlon » 2012-11-25 20:39:31

plåtmonster skrev:Hur ser det ut om man jämför de olika drogernas skador istället för att endast se till dödsfall?
http://www.towleroad.com/2012/07/from-a ... ngers.html

Flawed skrev:Är du säker på det?http://scholar.google.se/scholar?hl=sv& ... eath&btnG=http://scholar.google.se/scholar?hl=sv& ... +mortalityLäs allt där och berätta sen.
Dum i huvudet?

Jag skrev att jag tror och tänker inte googla nålar i höstacken för att du tror annorlunda.

Ja, det är för jävligt att man inte får lov att klättra i träd påverkad utan att bli förd till psyket. Personen som fick för sig att sälja narkotika till polisen lär iaf inte vart särskilt skarpt utan droger heller.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in