Bota AS??

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bota AS??

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-10 18:32:10

Hur ska AS botas? Genom att trycka till mig med en tvåtonsvikt eller?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Bota AS??

Inläggav Bror Duktig » 2012-12-10 18:33:41

Fast jag är emellanåt jävligt trött på min AS eftersom när jag mår dåligt så får jag så svåra tvång och fixeringar, svälter sönder mig, är ensam, blir betraktad som kuf och "får inte vara med". Inte så jävla kul faktiskt.

Gör bort mig och säger underliga saker när jag "är mig själv". Inte så kul när man inte vill vara ensam.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Bota AS??

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-12-10 20:08:44

Autismsmurfen skrev:Du tänker inte med ord alltså? Intressant. Det kan förklara varför autistiska personer ofta har svårt för exempelvis bildspråk och metaforer.

Nej jag tänker helt i bild, färg och form. Ibland i andra sinnesintryck med, men aldrig i ord. Så när jag ska prata så måste jag först omvandla bilderna till ord och sen säga orden. Där av att jag föredrar att rita eller skriva framför att prata. Det tar mindre ork så.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Bota AS??

Inläggav marcooleo » 2012-12-11 0:04:27

trettontecken skrev:
marcooleo skrev:Finns det verkligen ingen bot mot AS? Jag är så jävla trött på att ha det nu så jag blir galen snart, vad säger forskningen? Varför finns det inga direktverkande mediciner för skiten?


Börja med att sluta tänka att du "har" något. Aspergers syndrom är bara en benämning som en doktor har fastställt. Det är inget virus eller någon sjukdom som man "får". Så sluta tänka så - det är första steget. Dela istället upp problemet i flera mindre problem. Vad är det som besvärar dig? Ångest? Det finns mediciner som lindrar ångest, så prata med din doktor och be att få exempelvis Cymbalta utskrivet. Funkar kanon för mig. Har inte haft någon nämnvärd ångest på flera månader.

Andra dan på Cymbalta nu, känner inge withdrawal från Cipralex...märkligt, det går bra, lite svettningar bara. Hoppas den kan ersätta Lyrica helt, den har jag halverat dosen på nu under en veckas tid och det har gått bra
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Bota AS??

Inläggav Jagers » 2012-12-11 0:14:36

Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Bota AS??

Inläggav Kevlarsoul » 2012-12-11 0:44:59

Hade ju en släkting som sa att.. "Jaja men det där växer du ifrån"..
Blev så sur på honom över det..
Kevlarsoul
 
Inlägg: 5748
Anslöt: 2006-12-08
Ort: Nybro

Bota AS??

Inläggav marcooleo » 2012-12-11 18:25:41

Jagers skrev:
marcooleo skrev:Hmm har för mig det fanns en kontaktannonstråd här men hittar den inte

kontakt-onskas-del-2-t19186-192.html

kontakttrad-for-forhallanden-tillfalligt-sex-for-alla-kon-t23595-120.html

vilka-ar-vi-har-t13058.html

Tackar ska försöka få dit nåt när mitt brustna hjärta har läkt
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Bota AS??

Inläggav Nao » 2012-12-14 0:31:26

Min erfarenhet är att jag med hjälp av god imitationsförmåga och lyhördhet har kunnat lära in beteenden som är socialt gångbara. Visst tar det energi av mig och jag är ofta helt slut efter olika aktiviteter som kräver social kompetens men jag har enligt mig själv och min doktor en god förmåga att "maskera" mina autistiska symtom. Det är ju en nackdel också på så sätt att ingen tror mig när jag säger att jag har en autismspektrumstörning. Jag är helt enkelt för bra på att passa in i olika sammanhang men själv ser jag ju att jag är en kameleont. Jag ikläder mig den roll som passar in just där och då. Sen att det tar på mig är en helt annan sak.

Bot tror jag inte det finns helt och hållet men jag tror att man, om man vill såklart, med träning kan lära sig att överbrygga sociala hinder och andra svårigheter i tillvaron bara man har bra rollmodeller att se och lära av.

Lycka till!
Nao
 
Inlägg: 165
Anslöt: 2011-01-22

Bota AS??

Inläggav Lindansare » 2012-12-14 0:45:57

KaosPrinsessa skrev:
Autismsmurfen skrev:Du tänker inte med ord alltså? Intressant. Det kan förklara varför autistiska personer ofta har svårt för exempelvis bildspråk och metaforer.

Nej jag tänker helt i bild, färg och form. Ibland i andra sinnesintryck med, men aldrig i ord. Så när jag ska prata så måste jag först omvandla bilderna till ord och sen säga orden. Där av att jag föredrar att rita eller skriva framför att prata. Det tar mindre ork så.


Fast jag tänker nästan helt i bilder. Jag har ständigt tankar i form av "filmer" i huvudet. Det är nog en förklaring till varför jag har en bra blick för foto t ex. Men jag är även stark verbalt och har en mycket god förmåga att både skapa och förstå bildspråk. Tror inte att det hänger ihop.

Dock fick jag på en författarkur omdömet att jag inte skrev skönlitterärt- jag skrev för film. Ha ha. Det är klart - jag har ju inte ord utan filmer i huvudet!
Lindansare
 
Inlägg: 267
Anslöt: 2012-12-11
Ort: Norrland

Bota AS??

Inläggav treeman » 2012-12-19 16:03:06

Fanns det botemedel så skulle jag ta det direkt. Innan var jag av motsatt åsikt men inte numera.


Att kunna kommunicera med folk utan att känna sig som en j-vla utomjording skulle vara skönt...

... I am just so god damn tired of it.
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Bota AS??

Inläggav marcooleo » 2012-12-20 0:26:12

Men vad är det egentligen som är felet i hjärnan, vet inte forskarna det? Om de vet så måste det väl finnas forskning som har något att säga?
marcooleo
 
Inlägg: 610
Anslöt: 2011-04-01

Bota AS??

Inläggav treeman » 2012-12-20 0:44:02

marcooleo skrev:Men vad är det egentligen som är felet i hjärnan, vet inte forskarna det? Om de vet så måste det väl finnas forskning som har något att säga?


Jag tror vi har nedsatt funktion i spegelneuronerna bland annat. Eller saknas de. Om du vinkar mot en NT människa så kommer dess spegelneuroner vilja spegla din rörelse.

Därför jag jag mest skumma flumrörelser mot folk så deras spegelneuroner ska bli överhettade.

Eftersom mina spegelneuroner bevisligen inte fungerar så bra så om nån vinkar åt mig så är det naturligt för mig att visa fingret tillbaka. Ingen spegling.

Bild
Bild
treeman
Inaktiv
 
Inlägg: 9819
Anslöt: 2009-04-07
Ort: Livetown

Bota AS??

Inläggav Jagers » 2012-12-20 1:18:18

marcooleo skrev:Men vad är det egentligen som är felet i hjärnan, vet inte forskarna det? Om de vet så måste det väl finnas forskning som har något att säga?

Finns teorier om att det är den centrala koherensen som är påverkad vid autismspektrumstörning.
Man skulle kunna beskriva det som en dator som får för lite ström, så den kan bara köra vissa delar av hårdvaran samtidigt, tex. bara moderkortet och processorn eller bara grafikkortet och hårddisken.
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Bota AS??

Inläggav plåtmonster » 2012-12-20 1:22:48

Någon kolbaserad livsform vinkar - aha det finns något där.. so what ;)

@Jagers, Har uppfattat det mer som att datorbussen är underdimensionerad i jämförelse med det som är anslutet dito.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bota AS??

Inläggav ThatGuy » 2012-12-20 11:43:54

Jag kommer att skriva en bok om hur jag blev av med det värsta och utnyttjar det bästa med AS.
Men det kommer nog dröja ett tag, sen om den blir bra eller ej återstår att se, men jag hoppas att den ska hjälpa folk med olika problem.

Några exempel på vad jag nuförtiden inte lider av:
Tvångstankar
Avundsjuka/svartsjuk
Vad folk tycker och tänker om mig
Se det positiva och stänga ute allt negativt (se saker från olika håll)
Självfötroende

Jag vill verkligen att andra ska kunna få likadant, om dom vill.

Med min fart så kommer den kanske bli klar om 1-2 år.
ThatGuy
 
Inlägg: 31
Anslöt: 2012-10-12

Sv: Re: Bota AS??

Inläggav blodigfisk » 2013-01-27 12:28:30

ThatGuy skrev:Jag kommer att skriva en bok om hur jag blev av med det värsta och utnyttjar det bästa med AS.
Men det kommer nog dröja ett tag, sen om den blir bra eller ej återstår att se, men jag hoppas att den ska hjälpa folk med olika problem.

Några exempel på vad jag nuförtiden inte lider av:
Tvångstankar
Avundsjuka/svartsjuk
Vad folk tycker och tänker om mig
Se det positiva och stänga ute allt negativt (se saker från olika håll)
Självfötroende

Jag vill verkligen att andra ska kunna få likadant, om dom vill.

Med min fart så kommer den kanske bli klar om 1-2 år.


kör hårt! Din bok kommer jag att köpa :-).
blodigfisk
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2013-01-20
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in