Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:15:22

HFA är inte acceptabelt heller. Jag har inte HFA. Jag har AS. Punkt. Ingen språkförsening vilket många psykologer talat om för mig gör skillnaden mellan HFA och AS. SÅ, det är inget alternativ.
Senast redigerad av earlydayminer 2012-12-06 0:16:40, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:16:13

Ska jag behöva göra om utredningen då eller? Eller vad ska hända?

Det kommer stå aspergers, men den finns inte längre sen - var i hela fridens namn hamnar vi då?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-06 0:17:57

earlydayminer skrev:Aah begreppet "Aspie" är ju ganska.. Ah, det är ok om det försvinner.

Vad är det för fel med det begreppet, enligt dig?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-12-06 0:18:32

earlydayminer skrev:Ska jag behöva göra om utredningen då eller? Eller vad ska hända?

Det kommer stå aspergers, men den finns inte längre sen - var i hela fridens namn hamnar vi då?


Det blir väll att alla inom spektrumet får en och samma diagnos ASD. Har du en utav diagnoserna som ingår i arbetet som AS gör så istället för AS blir det ASD.
slackern
 
Inlägg: 43845
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:21:05

Schmetterling skrev:
earlydayminer skrev:Aah begreppet "Aspie" är ju ganska.. Ah, det är ok om det försvinner.

Vad är det för fel med det begreppet, enligt dig?


Det låter ju som att det är hippie-versionen av en aspergare.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:24:24

slackern skrev:
earlydayminer skrev:Ska jag behöva göra om utredningen då eller? Eller vad ska hända?

Det kommer stå aspergers, men den finns inte längre sen - var i hela fridens namn hamnar vi då?


Det blir väll att alla inom spektrumet får en och samma diagnos ASD. Har du en utav diagnoserna som ingår i arbetet som AS gör så istället för AS blir det ASD.


Mmm. Mmm.

Tycker ni verkligen det är konstigt att jag reagerar kraftigt?

Vad tycker t ex Tony Attwood om det?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-12-06 0:26:07

earlydayminer skrev:
slackern skrev:
earlydayminer skrev:Ska jag behöva göra om utredningen då eller? Eller vad ska hända?

Det kommer stå aspergers, men den finns inte längre sen - var i hela fridens namn hamnar vi då?


Det blir väll att alla inom spektrumet får en och samma diagnos ASD. Har du en utav diagnoserna som ingår i arbetet som AS gör så istället för AS blir det ASD.


Mmm. Mmm.

Tycker ni verkligen det är konstigt att jag reagerar kraftigt?

Vad tycker t ex Tony Attwood om det?


Men du slacka fram till 2015 tills ICD-11 kommer ut. Dom kommer inte ändra några diagnoser fram tills dess.
slackern
 
Inlägg: 43845
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:28:47

Aah. Känns bara tungt att förlora det som haft sådan stor betydelse.

Kan inte tänka mig att Tony Attwood är nöjd med det och han är nog världens ledande expert på just Aspergers syndrom.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-06 0:30:42

Det finns väl ändå en och annan autist här på forumet? Jag kan inte påstå att jag tycker att det är så fruktansvärt hemskt att förknippas med dem diagnosmässigt. Förresten tillhör vi ju redan personkrets 1, samma som begåvningshandikappade eller vad som nu är den korrekta termen. Det brukar jag fnissa lite åt emellanåt (inget ont menat).
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:43:54

MIN enda egentliga vän när jag var runt 5-6-7 år var utvecklingstörd och autistisk. Jag har verkligen inte något mot dessa individer, men det är inte rimligt att förknippas med dessa indivder heller - inte när man är på vår nivå. HUR SOM HELST: Det har inte med vad jag själv anser att göra.

Det har med hur jag ska framföra det för andra (myndigheter m fl) att göra.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:44:41

Dessutom är en del av min identitet i AS, men jag har alltmer börjat uttrycka ASD - eftersom jag diskuterar det internationellt. Det känns bara tungt nu, det är det. Låt mig få känna så.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-12-06 0:48:53

earlydayminer skrev:MIN enda egentliga vän när jag var runt 5-6-7 år var utvecklingstörd och autistisk. Jag har verkligen inte något mot dessa individer, men det är inte rimligt att förknippas med dessa indivder heller - inte när man är på vår nivå. HUR SOM HELST: Det har inte med vad jag själv anser att göra.

Det har med hur jag ska framföra det för andra (myndigheter m fl) att göra.


Men det gör du ju redan med tanke på vilken kategori diagnosen faller under.


Störningar av psykisk utveckling (F80-F89)
+ Specifika störningar av tal- och språkutvecklingen (F80)
+ Specifika utvecklingsstörningar av inlärningsfärdigheter (F81)
+ Specifik motorisk utvecklingsstörning (F82)
+ Blandade specifika utvecklingsstörningar (F83)
- Genomgripande utvecklingsstörningar (F84)
- F84.0: Autism i barndomen
- F84.1: Atypisk autism
- F84.2: Retts syndrom
- F84.3: Annan desintegrativ störning i barndomen
- F84.4: Överaktivitetssyndrom förenat med psykisk utvecklingsstörning och stereotypa rörelser
- F84.5: Aspergers syndrom
- F84.8: Andra specificerade genomgripande utvecklingsstörningar
- F84.9: Genomgripande utvecklingsstörning, ospecificerad

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1087
slackern
 
Inlägg: 43845
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:51:15

Inte poängen.

Det står inte AS för någon som är utvecklingstörd.

Det står AS för någon som är MINST normalbegåvad.

Dessutom finns det en ganska klar skillnad rent karaktärsmässigt mellan en med klassisk autism och en aspergare.


Nej, det lutar mot att jag har en kväll då jag känner att det börjar brinna.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav slackern » 2012-12-06 0:53:42

earlydayminer skrev:Inte poängen.

Det står inte AS för någon som är utvecklingstörd.

Det står AS för någon som är MINST normalbegåvad.

Dessutom finns det en ganska klar skillnad rent karaktärsmässigt mellan en med klassisk autism och en aspergare.


Nej, det lutar mot att jag har en kväll då jag känner att det börjar brinna.


Nej men det är ändå en utvecklingsstörning men inte mental retardation det är en väsentlig skillnad.
slackern
 
Inlägg: 43845
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav earlydayminer » 2012-12-06 0:54:38

slackern skrev:
earlydayminer skrev:Inte poängen.

Det står inte AS för någon som är utvecklingstörd.

Det står AS för någon som är MINST normalbegåvad.

Dessutom finns det en ganska klar skillnad rent karaktärsmässigt mellan en med klassisk autism och en aspergare.


Nej, det lutar mot att jag har en kväll då jag känner att det börjar brinna.


Nej men det är ändå en utvecklingsstörning men inte mental retardation det är en väsentlig skillnad.


Begåvningshandikappad är det jag menar, vilket jag tycker framkommer i sammanhanget.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-06 0:57:03

earlydayminer skrev:MIN enda egentliga vän när jag var runt 5-6-7 år var utvecklingstörd och autistisk. Jag har verkligen inte något mot dessa individer, men det är inte rimligt att förknippas med dessa indivder heller - inte när man är på vår nivå. HUR SOM HELST: Det har inte med vad jag själv anser att göra.

Det har med hur jag ska framföra det för andra (myndigheter m fl) att göra.

earlydayminer skrev:Dessutom är en del av min identitet i AS, men jag har alltmer börjat uttrycka ASD - eftersom jag diskuterar det internationellt. Det känns bara tungt nu, det är det. Låt mig få känna så.


Visst! Jag ser dina poänger. Jag trodde inte heller att du hade något emot individer med de diagnoserna. (Däremot blev jag nog lite orolig att någon ändå skulle ta illa vid sig. Det är ju så lätt att tolka in saker när man läser under affekt.) Asperger-diagnosen känns viktig för min identitet också. Naturligtvis är du i din fulla rätt att både sörja (eller vad man säger) och uttrycka ditt missnöje.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Kanin » 2012-12-06 9:22:13

Jag har lättare att identifiera mig med ASD än AS och välkomnar förändringen.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-06 10:27:05

Kanin skrev:Jag har lättare att identifiera mig med ASD än AS och välkomnar förändringen.

Jag också.

earlydayminer skrev:Dessutom finns det en ganska klar skillnad rent karaktärsmässigt mellan en med klassisk autism och en aspergare.

Jaså, verkligen. Vilken då?
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-06 10:38:36

earlydayminer, jag fattar att det här är jobbigt för dig. Att du lagt din identitet i en diagnos. Klart det blir svårt då om diagnosen försvinner. Grejen är ju dock den att din identitet i princip är autism utan avvikande språklig och kognitiv utveckling före tre års ålder. Hur är det viktigt, vad gör det för skillnad för dig som vuxen, hur du utvecklades som litet barn?

Faktum är att i många fall går det inte att göra skillnad på vuxna normalbegåvade personer med diagnosen autistiskt syndrom och vuxna med Aspergerdiagnos. Det är ett av skälen till att Aspergerdiagnosen tas bort. Den säger inte nödvändigtvis mer om personen än att den var tillräckligt normal som liten för att inte få plats inom Autistiskt syndrom. Det är änna väldigt ovetenskapligt att särskilja mellan olika former av autism diagnostiskt när det egentligen inte går att särskilja kliniskt.

Eftersom du funderar på vad Tony Attwood har att säga i frågan tycker jag att det enklaste är att fråga honom, så slipper du spekulera. Han brukar svara på mejl.

För övrigt har du missuppfattat det där med språkutvecklingen. Det handlar om avvikande språklig utveckling, inte nödvändigtvis språkförsening. Extremt tidigt tal diskvalificerar också från AS-diagnos. Bland annat.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-12-06 12:52:53

Schmetterling skrev:Extremt tidigt tal diskvalificerar också från AS-diagnos.

Gör det??? Då undrar jag om de tillämpade detta kriterium rätt när de satte min sons aspergerdiagnos. Han talade med 14-ordsmeningar och bisatser en god bit innan de skulle kolla om han kunde konstruera tvåordsmeningar.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Kanin » 2012-12-06 13:15:26

Schmetterling skrev:För övrigt har du missuppfattat det där med språkutvecklingen. Det handlar om avvikande språklig utveckling, inte nödvändigtvis språkförsening. Extremt tidigt tal diskvalificerar också från AS-diagnos.

I DSM-IV står det specifikt försening av den allmänna språkutvecklingen.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-06 13:26:37

Kanin skrev:
Schmetterling skrev:För övrigt har du missuppfattat det där med språkutvecklingen. Det handlar om avvikande språklig utveckling, inte nödvändigtvis språkförsening. Extremt tidigt tal diskvalificerar också från AS-diagnos.

I DSM-IV står det specifikt försening av den allmänna språkutvecklingen.

Jag vet, men det står också att det behöver inte finnas en försening för att ge diagnosen. Avvikande tidigt tal är i sig inget kriterium (och jag vet, jag formulerade mig så att det uppfattades så innan, jag ber om ursäkt) utan det är de kommunikativa svårigheterna som är väsentliga. Tidigt väldigt välutvecklat tal är en tidig varningssignal om autism, men diagnosen kan inte sättas utan omfattande kommunikativa svårighet (kommunikation är ju som bekant mer än bara språket) men att se att det finns problem med kommunikationen är inte lika lätt: någon som pratar förutsätts förstå.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Schmetterling » 2012-12-06 13:32:20

Tintomara Ariadne skrev:
Schmetterling skrev:Extremt tidigt tal diskvalificerar också från AS-diagnos.

Gör det??? Då undrar jag om de tillämpade detta kriterium rätt när de satte min sons aspergerdiagnos. Han talade med 14-ordsmeningar och bisatser en god bit innan de skulle kolla om han kunde konstruera tvåordsmeningar.

Nej, det var en väldigt vass formulering som aspigt utelämnade väsentliga delar som fanns i min tanke. :oops:
Om din son inte har "påtagligt nedsatt förmåga att inleda eller upprätthålla samtal med andra"
och/eller "stereotypt tal med många upprepningar eller idiosynkratiskt språk" kvalificerar han inte till diagnosen Autistiskt syndrom.
Schmetterling
 
Inlägg: 1539
Anslöt: 2012-08-18

Förändring av Aspergerdiagnosen (DSM-5)

Inläggav Kanin » 2012-12-06 13:48:22

Schmetterling skrev:
Kanin skrev:I DSM-IV står det specifikt försening av den allmänna språkutvecklingen.
Jag vet, men det står också att det behöver inte finnas en försening för att ge diagnosen. Avvikande tidigt tal är i sig inget kriterium (och jag vet, jag formulerade mig så att det uppfattades så innan, jag ber om ursäkt) utan det är de kommunikativa svårigheterna som är väsentliga. Tidigt väldigt välutvecklat tal är en tidig varningssignal om autism, men diagnosen kan inte sättas utan omfattande kommunikativa svårighet (kommunikation är ju som bekant mer än bara språket) men att se att det finns problem med kommunikationen är inte lika lätt: någon som pratar förutsätts förstå.

Jag menade att det står att försening i utvecklingen inte får förekomma för att sätta diagnosen Aspergers syndrom. Försening är det enda direkta hindret för diagnosen (den enda skillnaden mellan en person med diagnosen AS och en med HFA kan i vissa fall vara språkutvecklingen). Naturligtvis är diagnosen Autistiskt syndrom mer lämplig om kriterierna för den, vilka mycket riktigt inte ställer krav på just försening av språkutvecklingen ("språk som syftar till social kommunikation") utan även innefattar andra utvecklingsområden samt abnorm funktion (vilket knappast ska uppfattas som något positivt), uppfylls.
Senast redigerad av Kanin 2012-12-06 13:55:35, redigerad totalt 4 gånger.
Kanin
 
Inlägg: 2406
Anslöt: 2011-09-20

Återgå till Aspergare och vården



Logga in