Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-06 15:42:20

Miche skrev:
nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Skolans uppgift redan vid folkskolereformen 1842 var att forma allmogens barn till goda kristna svenska medborgare.

Det är för eländigt att det tappats bort på vägen.

Jaha, så du vill tvinga på alla att vara kristna och att man inte ska lära sig något som är användbart inför framtiden, istället ska man bli en lydig jävla underhuggare...

Hur ska jag annars tolka ditt inlägg?


Jag tolkade det som sarkasm, kan ha fel.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav LordGarithos » 2012-10-15 3:02:26

Har (eller hade) samma problem, var inte det minsta intresserad av majoriteten av ämnena i skolan. Historia, engelska och dator-ämnen gick hur bra som helst, och resten... gick inte alls. Jag förstod inte varför, och var så klart frustrerad över det. Följden blev att man höll sig hemma rätt mycket, men det var aldrig någon i skolan som undrade varför det var så.

På gymnasiet var det på väg att gå åt skogen helt, och jag fick jobba ihjäl mig i trean för att ha en chans att få högskolebehörighet. Det fick jag - efter ett extra-år. Sen följde studier utomlands och så högskola på hemmaplan, inget av det funkade och jag fick väl ihop 3-4 högskolepoäng på den terminen jag läste innan jag hoppade av och gick till doktorn. Väl där fick jag klart för mig att jag har AS och där är vi nu.

Jag är inte dum utan har snarare högt IQ (Mensa-nivå enligt min psykolog), men studier klarar jag inte av, särskilt när man måste planera allting själv.

Hoppas kunna åka utomlands igen men dom har ingen vidare koll på AS i det landet jag vill till, så att plugga högskola där är nog bara att glömma ;_;
LordGarithos
 
Inlägg: 89
Anslöt: 2012-09-21

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Miche » 2012-10-15 7:59:06

dasunbedingte skrev:
Miche skrev:
nallen skrev:Det är för eländigt att det tappats bort på vägen.

Jaha, så du vill tvinga på alla att vara kristna och att man inte ska lära sig något som är användbart inför framtiden, istället ska man bli en lydig jävla underhuggare...

Hur ska jag annars tolka ditt inlägg?


Jag tolkade det som sarkasm, kan ha fel.

Jag tror att du har fel, en del har en väldigt gammaldags syn på hur skolan ska fungera och en väldigt aspig syn på hur världen fungerar...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-15 9:29:03

Miche skrev:
dasunbedingte skrev:
Miche skrev:Jaha, så du vill tvinga på alla att vara kristna och att man inte ska lära sig något som är användbart inför framtiden, istället ska man bli en lydig jävla underhuggare...

Hur ska jag annars tolka ditt inlägg?


Jag tolkade det som sarkasm, kan ha fel.

Jag tror att du har fel, en del har en väldigt gammaldags syn på hur skolan ska fungera och en väldigt aspig syn på hur världen fungerar...


Nu blir jag mörkrädd.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Miche » 2012-10-15 9:47:19

dasunbedingte skrev:
Miche skrev:
dasunbedingte skrev:
Jag tolkade det som sarkasm, kan ha fel.

Jag tror att du har fel, en del har en väldigt gammaldags syn på hur skolan ska fungera och en väldigt aspig syn på hur världen fungerar...


Nu blir jag mörkrädd.

Vad är det som skrämmer dig (i ovanstående)?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav TORatANDET » 2012-10-15 9:53:31

Du får skapa din mening själv.
Fundera på vad du kan lära av situationerna och skriv ner det.
Det kanske är annat än du först trodde. Där har du nog din mening.

Om inte annat kan du sätta som mål att klara av kursen trots lärare som är obegåvade och/eller har bristande värderingar. (Men säg inte det till dem ...)
Det är en rimlig utmaning.
TORatANDET
 
Inlägg: 845
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav barracuber » 2012-10-15 9:54:57

TORatANDET skrev:Du får skapa din mening själv.
Fundera på vad du kan lära av situationerna och skriv ner det.
Det kanske är annat än du först trodde. Där har du nog din mening.

Om inte annat kan du sätta som mål att klara av kursen trots lärare som är obegåvade och/eller har bristande värderingar. (Men säg inte det till dem ...)
Det är en rimlig utmaning.


+1
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Watkins » 2012-11-23 23:09:09

Talen skrev:Sedan har jag också problem med att förstå vad de vill att jag ska skriva, på prov och liknande. Min enda aning vad gäller det är att skriva så långt så det omöjligen får plats på svarsraderna om det ska vara läsligt, i sjuan blev jag så upprörd över skrivutrymmet på ett religionsprov och skrev så litet så varken jag eller läraren kunde se vad som stod. Men nu får jag ju betyg så det går inte an längre. :-)051 så nu är min teori att jag skriver för stort, och hopdraget.


Ta med egna extrapapper och fortsätt på dessa om utrymmet tar slut. Kom bara ihåg att hänvisa mellan bladen ("forts på sidan 2", "forts från sidan 1", etc) samt att numrera sidorna. Helst ska de numreras med totala antalet sidor medtaget (som t ex i 1/5, 3/4) så att läraren märker om någon sida fattas. Finns det möjlighet att häfta ihop sidorna med häftklammer eller att sätta dit ett gem innan provet lämnas in så är det naturligtvis en fördel.
Watkins
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-02-26

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav imperativ » 2012-11-23 23:24:55

colaflaska skrev:Hur har ni som haft det här problemet löst det? Om ni gjort det öht. Det förstör mitt skolarbete något enormt och trots att jag försöker kan jag verkligen inte förmå mig att göra onödiga uppgifter när jag får dem. Det är slöseri med tid i mina ögon, tid jag faktiskt kunde använda för att lära mig något vettigt jag inte redan kan.


Livet är så, periodvis. Släpp prestigen. Gör vad som krävs av dig. Var sedan nöjd/stolt/glad över dina resultat. Framförallt så borde du nyttja dagens försprång du har till framtida planer. Ta reda på var du vill vara om fem år och planera för det. Tålamod colaflaska, du har ett ypperligt tillfälle att öva upp den egenskapen.
imperativ
 
Inlägg: 2134
Anslöt: 2008-11-22

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in