Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav colaflaska » 2012-09-30 12:34:29

Hej!
Jag tvivlar på att jag är ensam om det här problemet, eller synsättet.

För mig känns det extremt meningslöst att "lära" mig saker jag redan kan. Jag vet mycket väl att det hör till läroplanen och att jag måste göra si och så för att få betyg. Detta har ställt till problem främst i engelska, eftersom jag talar, läser och förstår flytande engelska. Gymnasieengelskan är rent ut sagt ett stort skämt.

Även uppgifter som inte verkar ha någon direkt poäng. Som att se en film jag redan sett eller läsa en bok jag redan läst. Det ingår i kursplanen så jag måste göra det.

Hur har ni som haft det här problemet löst det? Om ni gjort det öht. Det förstör mitt skolarbete något enormt och trots att jag försöker kan jag verkligen inte förmå mig att göra onödiga uppgifter när jag får dem. Det är slöseri med tid i mina ögon, tid jag faktiskt kunde använda för att lära mig något vettigt jag inte redan kan.

Ja, jag har pratat med lärare.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Talen » 2012-09-30 14:04:50

Jag har ingen lösning, bara envishet som gäller, tyvärr. Jag har samma problem och värre lär det bli, nu skrämde du upp mig också. När jag gnäller på min understimulering säger folk att det blir bättre, i åttan(blev inte), nian(inte bättre än) och nu gymnasiet, och så kommer du och säger att det inte blir det. Tyvärr är det dig jag tror på, eftersom det inte blivit bättre än, och de bevisligen har fel. skolkuratorn skrattar åt mig!
Det är därför jag funderar på spetsgymnasium eller IB, bara jag blir av med huvudvärken så lär det inte vara några problem.

Sedan har jag också problem med att förstå vad de vill att jag ska skriva, på prov och liknande. Min enda aning vad gäller det är att skriva så långt så det omöjligen får plats på svarsraderna om det ska vara läsligt, i sjuan blev jag så upprörd över skrivutrymmet på ett religionsprov och skrev så litet så varken jag eller läraren kunde se vad som stod. Men nu får jag ju betyg så det går inte an längre. :-)051 så nu är min teori att jag skriver för stort, och hopdraget.
Talen
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-09-12
Ort: Falun

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav rapchic » 2012-09-30 14:18:40

känner igen mig, jag kanske inte var den smartaste av alla, men det mesta var lite för lätt för mig, jag räknade tex både matte A och matte B sammtidigt i gymnasiet, då matte A vart tråkigt för det kunde jag redan, hoppade jag över till matte B ett tag, kanske är nått.

annars så var jag för det mesta på en sån nivå att jag aldrig behöve anstränag mig för att få åtminstånde VG eftersom det mesta kunde jag redan så jag kan inte plugga på riktigt för jag har aldrig behövt öva på att plugga :?

Jag försökte att tex räkna allt även om jag redan kude det (iallafall gymnasiet har inte så bra minne om resten av skoltiden) tex hade alla lärare innan gymnasiet klagat på att jag inte skrev ut hur jag räknade (dom förstod inte då jag försökte förklara att jag "såg" vad svaret var direkt jag såg talet) så jag blev tex jätte noga att skriva ut uträkningarna i gymnasiet, Jag märkte att det var ett lätt sätt att kunna försvinna i min egen lilla värld (jag behövde ju inte tänka på talet utan kunde tänka på annat)

jag vet fortfarande inte vad jag ska göra då jag råkar på idiotiska kommentarer (tex på naturkunskapen i gymnasiet tyckte en klasskamrat att jag inte skulle använda orden "densitet" och "massa" för dom var för svåra :-)051 )
däremot har jag lärt mig att även om läraren säger helt galna saker (som tex att formeln för socker är C6O6H11) ska man inte rätta dom, alla blir sur på en (inklusive läraren) om man rättar läraren.

kanske har jag inte hjälpt så jättemkt men lite förhoppningsvis :oops:
edit: kanske kan du få hjälp på nått sätt ang det? jag klarade ju inte skolan pga det sociala :oops: så nu får jag ju känna mig "dum" resten av livet :oops: och det vill jag inte nån annan ska behöva (fick diagnos efter jag gick ut skolan)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav 9999999 » 2012-10-01 8:33:55

På engelskan fick jag sitta och läsa böcker på egen hand för lärarna insåg att jag var så extremt uttråkad av lektionerna.

Jag gick IB i två år men jag vet inte om det var så mycket mer utmanande i allmänhet jämfört med natur. Anledningen till att jag hoppade av var alla uppsatser man skulle skriva i alla ämnen, det är något som jag alltid hade väldigt svårt för framförallt i ett ämne jag inte är så intresserad av. Det var något som jag brukade hänga upp mig på.

Om det är något man måste läsa igen bara för att få betyg, kan du ju försöka att läsa det från ett annat perspektiv, då kan man ju alltid lära sig något nytt sålänge boken har mer än en dimension iallafall.
9999999
 
Inlägg: 56
Anslöt: 2012-09-27

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Miche » 2012-10-01 10:37:26

Skolan är tyvärr inte det minsta anpassad för oss som redan kan ett ämne, det blir bara skittråkigt alltihop. Jag tycker du ska prata med lärarna och be att få göra enbart prov som är betygsgrundande och be om att slippa gå på lektionerna eftersom du säkerligen genom proven kan bevisa för dem att du redan kan ämnet.

Lektionerna stjäl bara din energi och tid som du mycket väl kan lägga på något mer nyttigt för din egen del.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav colaflaska » 2012-10-05 9:16:01

Tack för era svar och synpunkter! Jag hade helt glömt bort tråden :oops:

Jag har försökt, om och om igen, förklara för lärarna att speciellt engelskan är totalt värdelös för mig. Matte läser jag just nu på en nivå jag inte gjort förut och jag är väldigt intresserad av det, så även om det nästan är lite löjligt enkelt gör det mig inte så mycket. Svenskan ser jag inte heller riktigt vad jag ska lära mig av men jag älskar att skriva så det gör väl inte så mycket.

Ett ämne vi har på linjen vägrar jag blankt gå på så det har jag sluppit, även om klassföreståndaren som ni kan läsa om i tråden om Sundsgården inte är speciellt glad över det. Tänker även ta upp med assistenten om jag kanske kan slippa/göra något annat under ett av de andra ämnena också eftersom jag inte har någon nytta av det heller. Jag tror att jag egentligen är alldeles för högfungerande för specialämnena de har.

Jag har försökt att få göra ett betygsgrundande prov men icke.. Man måste tydligen ha studerat ämnet i en viss tid också för att få betyg. Jag läser in gymnasiegrundämnen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Miche » 2012-10-05 11:44:25

Jag ser inte meningen med att du då går i skolan om det inte finns några ämnen som du faktiskt behöver lära dig något i...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Ismaely » 2012-10-05 12:08:50

Jag vet inte hur det är nu för tiden men på 90-talet (när det var aktuellt för mig) kunde man tenta av gymnasieämnen på komvux. Jag gjorde det i matte B. Tror man fick betala lite för "nöjet" men det var det värt. Det fanns inga krav på att ha läst/gått på lektioner utan man fick en provtid och gick dit och skrev provet bara. Du kan väl höra med komvux? Blir lite osäker på om det fortfarande heter komvux, avser den kommunala vuxenutbildningen alltså.
Ismaely
Ny medlem
 
Inlägg: 7
Anslöt: 2011-03-02
Ort: Nära Gbg

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav dasunbedingte » 2012-10-05 13:46:52

Du är verkligen inte ensam om att ha detta synsätt!
Själv var en måttligt ointresserad av att lära sig saker en "redan visste" under hela grundskolan, gymnasiet och högskolan - synnerhet då kraven på "meningslösa" uppgifter hopar sig i allt för stor relation till 'kunskap' - då blev/blir det lätt att en inte gör något alls (eller får panik och gör allt sista dagen).

Jag fick min diagnos i år, så inte fått någon hjälp med detta, trots lärare visste mycket väl om att en låg långt före alla andra. Detta innebar att en istället blev utåtagerande (ställde till med hyss etcetc)(as + adhd är en fin kombination... inte).
Det som fungerade-/fungerar för mig, är att skriva ned scheman när uppgifter ska göras-/vara klara, och sen lägga till en motivation till det hela (ex äta god mat, träna, eller annat som en tycker är roligt). Jag har dock svårt att begränsa mig, ex inte läsa mer än 45hp, jobba mer än heltid, träna alldeles för mycket fortfarande - så tråkiga uppgifter (även om mycket lätta), blir ju hastigt gjorda (dagen innan oftast).

Nog måste din skola ta det mer på allvar om du har en satt diagnos! Anpassning av skolgång borde ju inte vara så jobbigt för skolan att genomföra.

[Och ja, engelskan på gymnasiet är ett skämt.]
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav colaflaska » 2012-10-05 14:20:30

Miche skrev:Jag ser inte meningen med att du då går i skolan om det inte finns några ämnen som du faktiskt behöver lära dig något i...

Jag behöver en gymnasieutbildning för att söka vidare någon annanstans tyvärr. Slutade (blev sjukskriven) grundskolan i åttan och gick ut med streck i alla ämnen utom engelska.

Efter vad jag har förstått så måste man ha tre års studietid för att få .. vad det nu heter. Så man kan söka vidare. Och inte bara betyg i alla grundämnen.

Jag behöver alltså betyg i alla ämnen utom Svenska och engelska A.

Men det där med att tenta av låter verkligen sjukt intressant. Jag ska kolla upp det.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav colaflaska » 2012-10-05 14:44:58

Har nu även börjat kolla på distanskurser som verkar vara något för mig. Hmm. ;)
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Miche » 2012-10-05 15:09:08

Fördelen med distansstudier är att du inte har några krav på hur du ska jobba, bara att du gör inlämningsuppgifterna (vilka inte behöver vara perfekta) och proven (som är den viktigaste grunden för betyg).

Inlämningsuppgifterna verkar mest vara för att man ska visa att man inte halkar efter.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-06 0:01:16

Ja man kan tenta av Komvuxkurser. Och vissa Komvuxkurser finns även på distans. Dels bedriver många kommuner själva Komvux-utbildning på distans eller kan samarbeta med andra kommuner som gör det. Dels bedriver Liber-Hermods Komvuxutbildning per distans för de kommuner som har avtal med dem.
Haken med allt det där är att utbudet av komvuxkurser på distans skiftar väldigt mycket beroende på vilken kommun man bor i. Men rent allmänt har jag förstått det som att distanskurserna åtminstone för några år sen ökade sin andel inom kommunal vuxenutbildning ganska mycket.

Några få gymnasiekurser kan man också hitta via Nätbildarna: http://www.natbildarna.nu/. Det är ett antal folkhögskolor som samarbetar om distanskurser och vad jag förstår kan vem som helst söka dem.

Vill man läsa hela program på distans och är i gymnasieåldern finns åtminstone Korrespondensgymnasiet i Torsås: http://www.korr.se/ och säkert en del annars som jag inte känner till.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Miche » 2012-10-06 0:05:23

Det verkar som om det går att söka komvuxkurser på distans som den egna kommunen inte anordnar, bara någon annan kommun anordnar den, men alla kurser ska sökas via hemkommunen.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-06 0:18:07

Miche skrev:Det verkar som om det går att söka komvuxkurser på distans som den egna kommunen inte anordnar, bara någon annan kommun anordnar den, men alla kurser ska sökas via hemkommunen.


Nja det är alltid den kommun du bor i som avgör om man får gå kursen eftersom det är den kommunen som står för kostnaden. Det är alltså mycket möjligt att man får nej.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 0:45:52

rapchic skrev:jag vet fortfarande inte vad jag ska göra då jag råkar på idiotiska kommentarer (tex på naturkunskapen i gymnasiet tyckte en klasskamrat att jag inte skulle använda orden "densitet" och "massa" för dom var för svåra :-)051 )
däremot har jag lärt mig att även om läraren säger helt galna saker (som tex att formeln för socker är C6O6H11) ska man inte rätta dom, alla blir sur på en (inklusive läraren) om man rättar läraren.


Nu börjar jag undra vad det är för program och årskurs som man får dessa kommentarer och galna formler ..? ;)

Skolans syfte på 1900-talet har varit att ge kunskap, men med start på 1940-talet bestämde man sig för att man skulle använda den för att forma individer och då går det ju inte an om man bara tentar av den på en vecka.. Det gör även att modellen med bellkurva fallerar om man endast kan ge betyg på grundval av prov och alla får rätt. Formingen av individen är alltså en del av den "dolda planen" och en del av svaret på varför elever blir kvar i systemet även om de "kan" kunskaperna.

Eftersom det är tidsödande att förändra ett system. Så kan man vara praktisk och t.ex använda lektionstiden till att läsa annan litteratur samtidigt som man prickfritt sköter inlämningar och prov. Att "följa med på lektionerna" samt ev frånvaro får nog hanteras efter hur läraren är som person och vad ev rektor går med på.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-06 1:12:13

Skolans uppgift redan vid folkskolereformen 1842 var att forma allmogens barn till goda kristna svenska medborgare. Inte enbart att förmedla kunskap.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Zima33 » 2012-10-06 2:24:10

Jag har också svårt att plugga sånt som inte känns intressant. T.ex. historia, trodde jag var intresserad av det men när jag skulle läsa in Hi A på komvux och skriva uppsats så kände jag att folk har ju redan skrivit om allt så varför ska jag göra det då :?: Jätteonödigt ju. :-)003

Ma A läste jag hemma, gick bara och gjorde proven. Eller läste och läste...pluggade mest språk för det var roligare men typ dan innan matteprov så råpluggade jag matte. Tror jag fick VG eller MVG. :mrgreen: Jättekul :lol: eftersom jag hade enorma problem med matte på högstadiet - fick t.o.m extraundervisning (som jag inte fattade nåt av).

Distansstudier is the shit! den som uppfann det borde få Nobelpris. Haha!
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 3:56:49

@Zima33, Vad är det som gör att du tycker distansstudier är bra?, tänkte om man kunde lära sig något av dina erfarenheter för att förstärka effekterna.
Tillämpat det på eftergymnasiala studer? (Matte F och högre)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav nallen » 2012-10-06 10:55:36

Bjäbbmonstret skrev:Skolans uppgift redan vid folkskolereformen 1842 var att forma allmogens barn till goda kristna svenska medborgare.

Det är för eländigt att det tappats bort på vägen.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Miche » 2012-10-06 10:59:10

nallen skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Skolans uppgift redan vid folkskolereformen 1842 var att forma allmogens barn till goda kristna svenska medborgare.

Det är för eländigt att det tappats bort på vägen.

Jaha, så du vill tvinga på alla att vara kristna och att man inte ska lära sig något som är användbart inför framtiden, istället ska man bli en lydig jävla underhuggare...

Hur ska jag annars tolka ditt inlägg?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Zima33 » 2012-10-06 14:51:54

plåtmonster skrev:@Zima33, Vad är det som gör att du tycker distansstudier är bra?, tänkte om man kunde lära sig något av dina erfarenheter för att förstärka effekterna.
Tillämpat det på eftergymnasiala studer? (Matte F och högre)

Nä, bara på gymnasienivå.
Jag tycker det är bra för att man bestämmer själv när man ska plugga och hur mycket, man kan sova till 13 och plugga på natten om man känner för det. Man behöver inte gå till skolan om man känner sig nere. Man styr över sin tid själv helt enkelt! :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav plåtmonster » 2012-10-06 15:00:14

@Zima33, Hur fixar du inkomst under tiden?

Goda kristna medborgare innebär i praktiken: Man tvingar barnen att läsa irrelevanta texter som några maktgubbar hittat på för några hundratals år sedan och använder pisk och annan fysisk bestraffning för att de skall uppföra sig som lydiga löneslavar för framtida bruksherre. Mobbning blir ett ytterligare instrument för att straffa de som ej är likformiga. Samt sätter upp regelsystem som går ut på känslokyla, skam samt utfrysning.

Att vara flitig och respektera andra människor är något annat.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Att inte se meningen med skolarbete och uppgifter.

Inläggav Zima33 » 2012-10-06 15:03:26

plåtmonster skrev:@Zima33, Hur fixar du inkomst under tiden?

CSN-lån och -bidrag hade jag.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in