Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-08-31 15:08:42

Tänkte också skriva att denna vecka hittills har jag trivits. De första dagarna kontaktade jag CSN(lån) och det ser ut som det har löst sig nu, så då är mina största beskymmer borta. Lån tycker jag inte om men tror ändå det är värt att vara här. Det viktigaste för mig personligen är att man är med klasskamrater man trivs med som viktigaste grej. Sedan om lärarna är mer eller mindre bra så spelar det mindre roll för mig.

Ungefär som när jag reser. Om jag har bra sällskap så bryr jag mig inte så mycket om vart jag reser.(eller så har det varit hittills.) Men ändå om rese-målet är det "bästa"/"snyggaste" och jag inte reser med personer jag tycker så mycket om att umgås med, nä, då tycker jag inte om att resa.(fast man kan ju resa själv om man så vill...).

Kortfattat: För mig så spelar sällskapet man är i störst roll och om något inte är bra så försöker man göra det bästa av situationen antar jag.(kanske det börjar med att fokusera på vad man tycker om, vad man tycker är positivt)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-09-16 13:35:14

Mina studier börjar "krascha". Det kan bero på pizzakvällen som var i Tisdags där jag blev uttråkad. Nej, det kanske beror på att jag har många läxor att göra (fast de är ju inte så märkvärdiga, hmm...) och jag kan inte bestämma mig (prioritera) vad som ska göras först.
En dag gjorde jag fel läxa också, en massa arbete i onödan...
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-09-18 16:05:39

Jag undrar hur länge Firstclass har funnits på Sundsgården. Jag hoppas att jag inte behöver använda det (proprietary software oh noez!). Det är väldigt mycket snack runt skolan om first class. Varför inte moodle? (open source)..ack...

Det enda jag tyckte var bra, var när skolan helt plötsligt ersatte MS Office med LibreOffice på tunnklienterna.(fast det tyckte en del inte om, tja, man blev ju inte förvarnad precis och Sunnanvind nämnde det inte heller av vad jag vet) Bra för standarder (som håller i längden) mm. Bravo! (fast hela det här meddelandet är politiskt lagt så postar jag ändå...så får det bli)
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-09-30 10:25:13

Vecka 44 så sticker vår nuvarande klassföreståndare MEF för ett nytt arbete som har med "förståndshandikappade" att göra där hen säger sig passa bättre. Hen sa också att det var svårt för hen (vilken grammatisk form bör jag använda för "hen" här?) att arbeta med 'Aspergare'.

Det meddelade hen oss för ett par veckor sedan. Alltså uppfylls colaflaskas önskan att MEF lämnar oss. Själv så har jag känt att, ja man blir behandlad som ett litet barn ibland av MEF (fast jag är i 30årsåldern) men det är inget skäl till att jag öppet skulle säga att hen bör byta jobb snaraste möjligt, eller äns om hen bör byta jobb. Det låter jag hen välja själv.

Det valde hen själv också, så efter höstlovet Vecka 44...bye bye MEF.

Notering: Ska fråga moderatorerna om det går bra att skriva förkortningen MEF.(vi har ett schema och på det så står det förkortningar som EE, MEF mm för personer som undervisar oss). 'Koderna' MEF, EE mm är första bokstaven i deras namn. Jag vill fråga moderatorerna om det går bra alltså med att skriva MEF, EE mm eller om det leder till en "grey zone" i lagstiftningen på tal om personuppgiftslag-relaterade regler.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-09-30 11:27:56

Personligen är jag just nu så jävla kränkt och förbannad på klassföreståndaren att jag avråder alla att ens fundera på att börja på Sundsgården.

Det var en jävla tur att jag inte var med när klassföreståndaren meddelade att hen ska sluta, för jag hade haft väldigt svårt för att inte jubla.

Just nu är jag inte på skolan eftersom hen är en otroligt inkompetent, trångsynt person med noll förmåga att känna empati eller sätta sig in i andras känslor. Kort sagt är jag avstängd för att jag är deprimerad.

Henom är en korrekt böjning av hen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-09-30 11:34:29

Hundralappen skrev:För den ovise finns det ett aspergergymnasium i Helsingborg också; Impius.

Jag har hört det nämnas vid olika tillfällen.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav TORatANDET » 2012-09-30 11:40:30

Ni har extremt fin natur där nere vid havet iallafall. Fina lokaler också.
Jag var där på en kort utbildning förra hösten, och gillade miljön.
Internatansvarig R-M har jag också hört mycket gott om, och träffat.
Så Sundsgårdens folkhögskola har starka sidor.

Tipsa mycket gärna de andra där om min undersökning om "Grupparbetshelvete":
http://autsider.se
För jag gissar att många av er i aspergerklasser på folkhögskolor har sådana negativa erfarenheter från tidigare gymnasier
TORatANDET
 
Inlägg: 846
Anslöt: 2006-06-30
Ort: Falköping

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-09-30 12:19:23

TORatANDET skrev:Ni har extremt fin natur där nere vid havet iallafall. Fina lokaler också.
Jag var där på en kort utbildning förra hösten, och gillade miljön.
Internatansvarig R-M har jag också hört mycket gott om, och träffat.
Så Sundsgårdens folkhögskola har starka sidor.

Absolut, utan R-M hade jag slutat för längesedan. Hon kämpar verkligen för oss elever och jag har aldrig träffat en så förstående och sympatisk person tidigare. Hon har ansökt om tjänsten som klassföreståndare eftersom den nu blir ledig och jag håller tummarna för att hon får tjänsten, det skulle vara det bästa som hänt aspergerlinjen.

Jag var först väldigt orolig för grupparbete då jag haft negativa erfarenheter av det, men det funkar förvånansvärt bra i klassen, kanske för att vi alla är aspisar?
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-10-02 22:39:51

Idag så besökte Raus (Kristendom) församling oss, vilket betyder praktiskt sett att vi förlorade 10 minuter av mattelektionen.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-11-14 12:51:41

Julbasar(8/12) Lördag
Det kommer att vara julbasar Lördagen den 8:e December här på Sundsgården's folkhögskola. Klassen jag är i kommer att medverka på Julbasaren, vissa säljer korv andra hittar på andra grejer.
Programmet är hittills:
8:30 - 9:30 Frukost
11:30 - 12:30 Lunch (klockan ~12:15 kommer vi att hjälpa RMR)
13:00 - 16:00 Julbasaren
osäkert tills vidare-->16:30 eller 17:30 kanske det blir Julgröt.

Själv kommer jag att sälja dricka på basaren såsom saft och läsk. Jag gillar saft så det går nog bra...


Andra smådetaljer: MEF har slutat på skolan och en vikarie MB är och kommer att vara här åtmindstone till Julen i December om jag minns rätt.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-11-20 11:39:58

Den enda förändringen är att det nu är säkert att Julgröten blir:
Kl 16:30 Julgröt i elevmatsalen
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2012-11-20 12:17:29

Tor_och_i2p skrev:Idag så besökte Raus (Kristendom) församling oss, vilket betyder praktiskt sett att vi förlorade 10 minuter av mattelektionen.


Och ni utkrävde inte timersättning för det psykiska lidandet av monologen som troligtvis ej är falsifierbar eller kunnat påvisats stämma? ;)

Meningen med livet: 42!
:D
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-11-22 7:25:40

I tisdags slutade jag och flyttade hem igen.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2012-11-22 7:36:31

Tor_och_i2p skrev:Idag så besökte Raus (Kristendom) församling oss, vilket betyder praktiskt sett att vi förlorade 10 minuter av mattelektionen.

Om jag gick där skulle jag protesterat mot tvångspredikningen.
Skolan ska vara konfessionsfri.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2012-11-22 8:39:40

Håller med @Krigarsjäl. Skolan är en plats för kunskap och trygghet. Inget ställe man kan komma och köra sin propaganda för att eleverna är livegna.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-11-22 14:11:33

KrigarSjäl skrev:
Tor_och_i2p skrev:Idag så besökte Raus (Kristendom) församling oss, vilket betyder praktiskt sett att vi förlorade 10 minuter av mattelektionen.

Om jag gick där skulle jag protesterat mot tvångspredikningen.
Skolan ska vara konfessionsfri.


plåtmonster skrev:Håller med @Krigarsjäl. Skolan är en plats för kunskap och trygghet. Inget ställe man kan komma och köra sin propaganda för att eleverna är livegna.

Nu är det väl iofs så att skolan är uttryckligen kristen - och det är inget tvång på att följa med till kyrkan eller liknande. Nu var jag inte med när prästen var där, men hon var där förra året också och då var det mest för att informera om att hon finns i princip. Ingen tvångspredikning mao.

Det är predikan varje fredag i 15 minuter men den är totalt frivillig och tror inte att det är många elever som går på den - utom möjligtvis afasi.

Så visst, skolan ska vara fri men eftersom det är en frivillig skola och de är öppna med att de är kristna ser jag inte riktigt varför ni gnäller.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-12-07 14:41:13

Vi hade en person på studiebesök på vår linje idag. Schemat står naturligtvis på tavlorna men vill någon se hur ett schema för en förstaårselev kan se ut så kolla här: Mitt schema.(schemat är taget lite suddigt med mobilkamera)

Vi kommer få en prova-på-elev vecka 50 från och med Måndag till Fredag på studiedagar.

Imorgon är det Julbasar. Idag så målade vi lite olika grejer. En elev ska köra med en eldshow, det kanske blir det mest intressanta på Julbasaren eftersom någon nämnde att Julbasaren är väldigt tråkig för många, jag vet inte om det stämmer. Jag får kolla själv. Jag tror jag ser mest fram emot Julgröten klockan halv fem.

Detta år har vi en datatekniker istället för två som fanns förra året(andra elever har berättat att det var så) vilket har fått den kvarstående datateknikern att vilja att vi ska använda tunnklienter för det blir lättare för teknikern då att 'administrera' datorerna. Själv kör jag på en tunnklient, den är begränsad till rätt mycket och lyssnar man på musik fattar man rätt tidigt att det inte låter så 'stabilt'(hopp, hopp etc.). Fast det jag tycker om när det gäller tunnklienterna är att det går rätt fort att starta upp dem, och det går snabbt att stänga av dem. Dock så hade en elev problem med en av dem, för hela systemet hängde sig ibland med följd att min dator också hängde sig. Numera är det stabilt, med rätt få hängningar. Efter hängningen fick eleven nog och nu har det blivit laptop. Nu är jag nog den enda i klassen som har tunnklient, för en annan elev hade problem med en tunnklient i början av terminen och bytte nästan direkt till en laptop.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2012-12-07 14:57:30

Låter som man ej har koll på datormiljön från skolans sida.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-12-08 1:12:47

plåtmonster skrev:Låter som man ej har koll på datormiljön från skolans sida.

Indragningar.. Förra året var det nästan aldrig några problem, men sen nu när de bara har en it-tekniker av nån jäkla anledning var det när jag gick där (har ju slutat) problem med datorerna jätteofta. Tunnklienterna är ju helt åt helvete (jag var den som böt till laptop) och laptoperna är så jäkla gamla och snarare släpbara än bärbara. De hade XP förra året men har Windows server som OP i år (åter igen, varför...).

Samma sak med internatets tvs. De är från 90-talet typ, små tjocktvar. Jag fick sitta jättenära eftersom jag har så dålig syn och tvn var så liten. Internatföreståndaren sa dock att hon ska tjata på ledningen så vi får nya, för såå jäkla dyrt är det inte med tex en 32"s tv.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-12-10 15:11:30

Vi fick skriva en utvärdering idag om hur vi haft det på Aspergerlinjen samt på Sundsgården. Man fick svara från 1("håller inte med alls") till 4("håller med"). Det fanns inget fält för kommentarer utan bara "ja och nej" svar.

En av frågorna handlade om man tyckte att IT resurser används på lektionerna. Jag känner inte till någon lektion där vi använt oss av datorer till hjälp. Någon nämnde att vi har tillgång till FirstClass, det är sant fast ingen lärare som jag haft har föreslagit att vi kollar något speciellt på FirstClass.

På vissa lektioner får vi uppgifter från lärare som säger "sök efter X på internet", så det är nog det närmaste jag kan tänka mig 'lektioner som tar hjälp av IT-resurser'.

Det roligaste den här veckan är nog att en elev är på prova-på-dagar den här veckan.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2012-12-10 16:14:30

Jag hadde med glädje ersatt servern med Unix dito. Samt sett till att ev tunnklienter kan boota detsamma. Behöver man Microsoft så kan man ordna det som ett tilläggsval vid boot. I övrigt så är det enkelt att sätta upp brandvägg, dhcp, dns etc så att man kommer åt internet smidigt.

Apropå TV så såg jag en ny 32" TFT för 2500 SEK denna vecka. Alltså är det bara dumsnålt att fortsätta med för små storlekar.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2012-12-11 11:13:42

KrigarSjäl skrev:Går man där blir man alltså påtvingad kristen mumbo jumbo.
Titta på folkhögskolor som betonar kritiskt tänkande istället...

Jag tror du har rätt i ovanstående, åtmindstone till viss grad. Gissa vad personalen meddelade oss för ungefär en halvtimme sedan?

"Obligatoriskt för Aspergerlinjen att hålla "andrum"(andrum är kristen tro) vecka 2 den 9:e Januari 2013"

De som vill ha 100% kritiskt tänkande bör nog välja något annat utbildningsmål, utan religionsinblandning alltså.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2012-12-11 14:58:33

Tor_och_i2p skrev:
KrigarSjäl skrev:Går man där blir man alltså påtvingad kristen mumbo jumbo.
Titta på folkhögskolor som betonar kritiskt tänkande istället...

Jag tror du har rätt i ovanstående, åtmindstone till viss grad. Gissa vad personalen meddelade oss för ungefär en halvtimme sedan?

"Obligatoriskt för Aspergerlinjen att hålla "andrum"(andrum är kristen tro) vecka 2 den 9:e Januari 2013"

De som vill ha 100% kritiskt tänkande bör nog välja något annat utbildningsmål, utan religionsinblandning alltså.

Även det får man reda på när man söker till linjen. En onsdag per termin håller AS-linjen i andrum som inte måste ha några religiösa inslag alls.

Förstår inte riktigt vad som är problemet egentligen. Om man verkligen inte gillar religion, varför börjar man då på en kristen folkhögskola? Det är ju lite som att köpa en lägenhet mitt i staden när man hatar billjud..
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav plåtmonster » 2012-12-11 16:15:31

Vad går andrumsdagen ut på? vad gör man?

Sedan kan det ju vara så att för en del kanske det helt enkelt inte finns något realistiskt alternativ pga övriga skolors oförmåga att förstå vad som behövs.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in