Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-03-08 17:37:13

Jag totalvägrade att gå på praktisk medvetenhet. Det är så mycket ljud och andra sinnesuttryck att jag blev helt utmattad. Vet att flera i klassen kände samma sak.

Teoretisk medvetenhet däremot var mitt favoritämne bland specialämnena, där diskuterade vi mest och det blev riktigt intressanta och roliga diskussioner.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Alien » 2013-03-09 3:27:03

plåtmonster skrev:
KrigarSjäl skrev:i min enfald att jag skulle slippa sånt på universitetet men tji fick jag. Det var lika mycket socialtjafs och tvärgruppande där.

Hur tog sig det uttryck och i vilka ämnen ?


Moderator:
Diskussionen om att studera vid universitet finns här: universitetsstudier-t12392.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46216
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-09 3:31:24

Litteraturvetenskap. Hela tiden och i ständigt nya konstellationer.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Flinta » 2013-03-09 12:01:14

colaflaska skrev:Jag totalvägrade att gå på praktisk medvetenhet. Det är så mycket ljud och andra sinnesuttryck att jag blev helt utmattad. Vet att flera i klassen kände samma sak.

Teoretisk medvetenhet däremot var mitt favoritämne bland specialämnena, där diskuterade vi mest och det blev riktigt intressanta och roliga diskussioner.


Vilka s k specialämnen läste du? Vilka ämnen utöver specialämnena läste du?
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-03-09 19:26:12

Flinta skrev:
colaflaska skrev:Jag totalvägrade att gå på praktisk medvetenhet. Det är så mycket ljud och andra sinnesuttryck att jag blev helt utmattad. Vet att flera i klassen kände samma sak.

Teoretisk medvetenhet däremot var mitt favoritämne bland specialämnena, där diskuterade vi mest och det blev riktigt intressanta och roliga diskussioner.


Vilka s k specialämnen läste du? Vilka ämnen utöver specialämnena läste du?

Specialämnena är obligatoriska. Det är Praktisk och teoretisk medvetenhet, aspergerkunskap, friskvård och SIV (kommer tbh inte ihåg vad det står för, det vet not Tor.) På friskvården spelade vi mycket kinect, hade avslappningsövningar eller gick promenader.

Aspergerkunskap och Social teoretisk medvetenhet tycker jag var jätteroliga. På aspergerkunskapen diskuterade vi mycket om asperger, lärde oss om vad det innebär, läste artiklar och diskuterade dem osv. På teoretisk var det mest diskussioner. Läraren kunde tex. ge oss ett förslag på en situation och sen diskuterade vi den och vad man ska göra. Vi hade även lite (väldigt roliga) gruppövningar och så.

EDIT: SIV står för Struktur I Vardagen.

Annars läste jag Svenska, religion och matte. Pga. min psykiska hälsa läste jag inte fler ämnen än så. Skulle egentligen ha läst historia, engelska och naturvetenskap också. Säkert nåt mer som jag inte minns.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-11 11:24:34

Vår prova på elev har valt att fortsätta att prova-på och personalen sa idag på "ämnet" Veckoplanering(varar 08:30-9:30) att han får stanna hur länge han vill. Det är alltid intressant för mig att möta fler med Asperger :-)Happy

På Onsdag (13/3) har Aspergerlinjen öppet hus eller nåt liknande. Vi har fått reda på att klassen ska vara i klassrummet till klockan 17:00 eller nåt, fast en del kanske passar på med sovmorgon(som kanske varar hela dan 8))
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-11 11:38:33

colaflaska skrev:
Flinta skrev:
colaflaska skrev:Jag totalvägrade att gå på praktisk medvetenhet. Det är så mycket ljud och andra sinnesuttryck att jag blev helt utmattad. Vet att flera i klassen kände samma sak.

Teoretisk medvetenhet däremot var mitt favoritämne bland specialämnena, där diskuterade vi mest och det blev riktigt intressanta och roliga diskussioner.


Vilka s k specialämnen läste du? Vilka ämnen utöver specialämnena läste du?

Specialämnena är obligatoriska. Det är Praktisk och teoretisk medvetenhet, aspergerkunskap, friskvård och SIV (kommer tbh inte ihåg vad det står för, det vet not Tor.) På friskvården spelade vi mycket kinect, hade avslappningsövningar eller gick promenader.

Aspergerkunskap och Social teoretisk medvetenhet tycker jag var jätteroliga. På aspergerkunskapen diskuterade vi mycket om asperger, lärde oss om vad det innebär, läste artiklar och diskuterade dem osv. På teoretisk var det mest diskussioner. Läraren kunde tex. ge oss ett förslag på en situation och sen diskuterade vi den och vad man ska göra. Vi hade även lite (väldigt roliga) gruppövningar och så.

EDIT: SIV står för Struktur I Vardagen.

Annars läste jag Svenska, religion och matte. Pga. min psykiska hälsa läste jag inte fler ämnen än så. Skulle egentligen ha läst historia, engelska och naturvetenskap också. Säkert nåt mer som jag inte minns.

Verkar som vettiga grejer. Kanske har hänt nåt sen min tid trots allt, då var det mesta av det som gjordes av karaktären famla i mörker och många av de som arbetade med aspergare var rena dilettanter.

Värst var de som trodde att de visste nåt om aspergare men i själva verket inte FATTADE vad det handlade om.
Det i kombination med en auktoritär gammalmodig vårdsyn på oss såsom objekt som ska korrigeras...det är sånt som gör att jag kallar mig KrigarSjäl härinne vilket nästan låter som ett indiannamn...mitt förhållande till den sorten har förresten betydande likheter med klassikern indianer-vita.
En absolut överhet som bestämmer allting, säger sig kunna nåt och som försöker göra en till nåt man inte är.
När man talar om för dom att de har fel och att man inte är förståndshandikappad får man till svar att man inte samarbetar.
Så jag har helt slutat samarbeta med den sorten, de här byråkrathjonen.
De är verktyg för mig och inget annat.
Fy fan, skulle aldrig dejta en socionom...som att hångla upp en huggorm...!

Det är alltid kärringar det handlar om.
Deras ögon är iskalla och deras munnar snipiga.
De fnyser och rynkar på näsan mest hela tiden.

Miss Ratched som talar väldigt lugnt och väldigt långsamt.

Det där med påtvingad klassisk musik i bakgrunden har jag faktiskt varit med om på riktigt.

Så UP YOURS alla ni som säger att jag ljuger, att jag överdriver, att jag 'inte förstår deras situation' och så vidare.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-13 11:23:24

Enligt Sunnanvind ska öppet hus vara från 13:00-17:00 idag.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Mymlan » 2013-03-13 11:55:36

Tor_och_i2p skrev:Enligt Sunnanvind ska öppet hus vara från 13:00-17:00 idag.


Jaha. Och?
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-14 11:26:53

Mymlan skrev:
Tor_och_i2p skrev:Enligt Sunnanvind ska öppet hus vara från 13:00-17:00 idag.


Jaha. Och?

Ärligt talat tyckte jag inte att din kommentar var positiv, och jag förstod inte vad du ville säga.
Annars kan du kanske gå in i mer detalj så att jag kan förstå vad du vill ha sagt? Tack på förhand! 8)

Idag har vi studiedag, det ska komma några nya elever här på AS-linjen som jag kanske får chansen att träffa :D . Jag tycker alltid det är intressant att möta fler med Aspergers, och det var ju därför jag började på linjen.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-03-21 23:26:33

Förra Fredagen tror jag det var när personalen nämnde att någon hade meddelat dem om den här tråden(nja, de sa att någon har skrivit otäcka saker eller nåt), och de tyckte att om vi skriver något om Sundsgården "skriv bara positiva saker".

Jag känner inte att jag skrivit något negativt. Jag har bara skrivit det jag upplevt.

Det finns inte bara negativ kritik utan också positiv kritik. Positiv kritik handlar om något man inte tycker om men man berättar också varför. Till skillnad från negativ kritik eller dålig kritik där man typ säger "Jag tycker inte om X för det är bajs", då förklarar man inte varför man tycker/känner så. Andra kan då inte heller ta emot kritiken på något allvarligt/seriöst sätt(skiljer sig dock från person till person).

Om någon tycker att jag kan bättra mig på den positiva kritiken kom gärna med kommentarer och kritik.
Förresten så är denna tråden allmänt tillgänglig på internet och vem som helst kan kolla vad folk tycker om aspergerlinjen, så tycker det är konstigt att inte personalen redan var medveten/kände till tråden. Kanske den här tråden är svårare att hitta, hade själv problem att hitta den på nätet genom en sökning som jag trodde skulle finna den.

Också lov imorn. Skolan börjar igen Måndag 1:a April.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-03-23 22:55:48

Personalen har känt till den här tråden länge.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav KrigarSjäl » 2013-03-23 23:27:44

Nå, de bestämmer hursomhelst inte över hur ni skriver utanför lektionstid.

Munkavle är aldrig bra grejer, det jag kan tycka är att ni inte bör lägga ut privatsaker eller personligt småkäbbel men principdiskussioner rörande bemötande, studier, studiemiljö, aspergerkunskaper med mera kan de helt enkelt inte vara emot att ni diskuterar.
Snarare borde de uppmuntra till diskussioner.
Att diskutera är en sokratisk metod, hälsa dom gärna det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-04-03 14:20:50

KrigarSjäl skrev:Munkavle är aldrig bra grejer, det jag kan tycka är att ni inte bör lägga ut privatsaker eller personligt småkäbbel men principdiskussioner rörande bemötande, studier, studiemiljö, aspergerkunskaper med mera kan de helt enkelt inte vara emot att ni diskuterar.

Jo, man måste akta sig för "småkäbbel" eller prat som saknar betydelse, det kan jag säkert bättra mig på.

Vi har studiebesök idag på studieverkstadstiden. Jag såg att vårt klassrum var fullt av studiebesökspersoner och föräldrar, jag tänkte hemta mina grejer för Svenska B, men det blev för påfrestande att gå in, särskilt eftersom några satt med sina stolar så nära mitt fack att jag inte kunde ta mina grejor utan att behöva be någon jag inte känner att flytta lite på sig, usch nej, inte idag tack! :?
Fast ansvaret ligger fullt på mig, för jag försenade mig till studieverkstaden.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-04-20 14:37:11

Jag borde ha berättat fast det är försent nu men en klasskamrat hade ett föredrag om Aspergers syndrom som var jätteintressant idag på folkhögskolans dag.
En sak som var negativ var att en i publiken gick därifrån och sa nåt i stil med "Jag lyssnar inte på idioter"(fördom om att 'Aspergare är "idioter"') alltså fördomar om Asperger alltså, men jag tror vi inte brydde oss så mycket och föredraget fortsatte utmärkt 8)

Nästa vecka, v. 17 blir det prova på och då kommer det elever. Personalen har sagt att vi ska försöka att hjälpa till med att alla som kommer känner sig välkomna. Jag blev själv välkommen när jag var på prova på och det var en elev som knackade på min dörr. Jag kände mig verkligen välkommen. Jag hoppas också att prova på eleverna v17 kommer att känna sig välkomna.

Prova på varar från den 23/4 Tisdag till och med Fredag den 26/4.

Välkomna hit! :-)Happy
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-04-22 9:51:52

En elev har blivit mordhotad men eleven som hotade får gå kvar. Sjukt.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Mymlan » 2013-04-22 12:21:43

Mordhot? Ni behöver inte säga vem här i tråden, men varför har någon hotat?
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-04-22 15:21:05

colaflaska skrev:En elev har blivit mordhotad men eleven som hotade får gå kvar. Sjukt.

På Aspergerlinjen?

Är det vad jag tror det är så vet jag att jag inte har något alls med saken att göra. Alltså, de som är inblandade vet vad det handlar om och de är de enda som kan lösa det, eller förbigå(workaround) det.

Säkert att det är Aspergerlinjen?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-04-22 15:49:50

Update: Det skulle hjälpa om man fick mer tid att förtydliga sitt inlägg :-)Happy Tack!
colaflaska skrev:En elev har blivit mordhotad men eleven som hotade får gå kvar. Sjukt.

På Aspergerlinjen?

Säkert att det är Aspergerlinjen?
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav colaflaska » 2013-04-22 15:58:01

Tor_och_i2p skrev:Update: Det skulle hjälpa om man fick mer tid att förtydliga sitt inlägg :-)Happy Tack!
colaflaska skrev:En elev har blivit mordhotad men eleven som hotade får gå kvar. Sjukt.

På Aspergerlinjen?

Säkert att det är Aspergerlinjen?

Ja.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-04-23 11:53:08

colaflaska skrev:
Tor_och_i2p skrev:Update: Det skulle hjälpa om man fick mer tid att förtydliga sitt inlägg :-)Happy Tack!
colaflaska skrev:En elev har blivit mordhotad men eleven som hotade får gå kvar. Sjukt.

På Aspergerlinjen?

Säkert att det är Aspergerlinjen?

Ja.

Ok. :(

Synd att vi saknar elever från vår klass nu på prova på. Snälla kom tillbaka, åtminstone nu när vi har prova på. 8) Då kanske ni hjälper till för att dessa prova på elever kan känna sig extra välkomna. Samtidigt kan ni träffa nya Aspergare. 8)
Vill ni inte komma är det ok, för det viktigaste är att man mår bra och att man trivs där man är :-|
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Mymlan » 2013-04-23 12:56:25

Tor_och_i2p skrev:
colaflaska skrev:
Tor_och_i2p skrev:Update: Det skulle hjälpa om man fick mer tid att förtydliga sitt inlägg :-)Happy Tack!

På Aspergerlinjen?

Säkert att det är Aspergerlinjen?

Ja.

Ok. :(

Synd att vi saknar elever från vår klass nu på prova på. Snälla kom tillbaka, åtminstone nu när vi har prova på. 8) Då kanske ni hjälper till för att dessa prova på elever kan känna sig extra välkomna. Samtidigt kan ni träffa nya Aspergare. 8)
Vill ni inte komma är det ok, för det viktigaste är att man mår bra och att man trivs där man är :-|


Vad glad jag blir då du vill ha tillbaka oss "gamla" elever :) Tro mig, jag vill verkligen, verkligen, VERKLIGEN komma dit, men kan inte :( Hoppas ni får de nya aspiesarna att känna sig välkomna i alla fall. Eller, det vet jag ju att ni kommer göra ;)
Mymlan
 
Inlägg: 344
Anslöt: 2011-08-06

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-04-26 8:04:15

Personalen knackade på min dörr just nu och det har inte hänt tidigare från starten 2012 Vecka 35. De vet ju att jag passar mina tider, så :?:
Det är inget allvarligt...no worries. :-)Happy
Jag förstår att de kan vara stressade :-| . Det är ju prova på så det är väl logiskt att de har mycket stress. Jag ska skicka ett mail så att jag får det uppklarat...Kommunikation löser det mesta :D

Ok. Kommunikationen är löst :-)Happy . Alla prova på elever fick en sådan knackning så det känns bättre nu. Allt är väl. :-)154
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Aspergerlinje på Sundsgården i Helsingborg

Inläggav Tor_och_i2p » 2013-05-29 14:26:53

Fredag, 31:a Maj (om två dagar) blir det slut för i år. Sedan blir det sommarlov/sommarjobb/'sommarsysselsättning' :-)Happy

http://www.engelholm.se/allakan hälsade på idag och igår
http://www.engelholm.se/allakan skrev:Sundsgården, Helsingborg 28-29/5

Jag och fler klasskamrater fick prova på rullstolsbasket, bocce med stupränna(för de som saknar armar) och där man kan sparka(bollarna är väldigt mjuka) på bocce bollarna.
Tor_och_i2p
Inaktiv
 
Inlägg: 773
Anslöt: 2011-08-11
Ort: IPv4+IPv6

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in