Universitetsstudier.

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Universitetsstudier.

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-22 22:22:29

Läser litteraturvetenskap vid universitetet och kan konstatera att det är jäkligt förvirrande. Jag har inte kommit in i rutinerna än och behöver få en del frågor besvarade.

* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?

* Vad är det som avgör vilken nation folk väljer? Vilken info ska man gå på när man väljer?

* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.

* Till sist; hur har ni andra aspergare hanterat det? Hur länge ska man behöva känna sig som ett ufo?

* Jag vägrar ha assistent eller annan typ av utpekande hjälp. Det jag behöver är ngn som kan ge konkreta svar, den här svepande, allmänna informationen som getts har inte rätat ut några frågetecken. Universitetsvärlden är något helt nytt för mig och min uppfattning är att man i sin info pratar med de som redan är "invigda".

* Hur mycket praktiskt krux måste man behärska? Jag orkar inte med sjuttioelva registreringar, databaser etc. Ska det inte räcka med att läsa på?
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:40, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav milve » 2009-09-22 22:36:52

Hej! Jag vandrade omkring som ett litet gulligt och snurrigt UFO under hela min tid på högskolan. Men där jag studerade trodde dom blint på UFON. Jag föreslår att du tar kontakt med en studievägledare och säger som det är, så kan dom hjälpa dig. Det är inte värt att snurra runt för länge om man inte har förstått hur högskolestudier fungerar. Det blir bara jobbigare att komma efter och vad jag vet så är stresströskeln för en med As ganska låg. Böcker kan man köpa begagnade och det finns vanliga bibliotek att låna på. Lycka till!
Senast redigerad av milve 2011-05-04 21:42:40, redigerad totalt 1 gång.
milve
Inaktiv
 
Inlägg: 785
Anslöt: 2007-11-13

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-22 22:46:42

Jag VET att man kan köpa begagnade böcker och låna på vanliga bibliotek...

Men jag orkar inte med att ständigt skriva upp mig på nya lånelistor och betala söta små avgifter överallt.

Just nu känns det för jävla hopplöst.
Jag läser ett ämne jag brinner för, på varje föreläsning förstår jag rubbet, känner igen fakta, tänker ständigt "ja just det, det känner jag redan till".
Det är hela den praktiska apparaten RUNTOMKRING som känns som en labyrint av akademiska hemligheter.

Måste man vara ett organisatoriskt geni för att läsa på högskola???
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:40, redigerad totalt 2 gånger.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Universitetsstudier.

Inläggav nallen » 2009-09-22 22:48:26

KrigarSjäl skrev:* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?

Det beror på. Det kan finns andra kursmoment än tentamen som är obligatoriska, likaså finns det kurser där man examinerar utan tentamen.
Allt sånt ska stå i kursplanen som är ett formellt dokument som du som elev ska ha tillgång till.

KrigarSjäl skrev:* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade?

Jag har inget förslag, nästan alla kurser jag gått har inneburit mer eller mindre omfattande litteraturinköp, Chalmers är experter på att sätta köpelitteratur för 100SKr/poäng :(
Antar det är lite annorlunda för en litteraturvetare.

KrigarSjäl skrev:* Till sist; hur har ni andra aspergare hanterat det? Hur länge ska man behöva känna sig som ett ufo?

Jag har alltid varit ett ufo, men de dagliga rutinerna kommer relativt snabbt. Min upplevelse av akademien är att den ofta är tolerant mot ufon.

KrigarSjäl skrev:Det jag behöver är ngn som kan ge konkreta svar, den här svepande, allmänna informationen som getts har inte rätat ut några frågetecken. Universitetsvärlden är något helt nytt för mig och min uppfattning är att man i sin info pratar med de som redan är "invigda".

Ja, så är det. Fake it 'til you make it.
När det gäller de rent studierelaterade frågorna så ska studievägledarna kunna allt som behövs, dom ska man hålla sig väl med.
När det gäller kårer (och nationer) och slikt så kan man skita i det mesta när man förvissat sig med att man blivit med i allt man måste enligt lag och lokala statuter, vilket expeditionspersonalen ska kunna svara på. Resten är bara socialt pjoller och jag antar att det löser sig om man är intresserad av det (se ufo-punkten ovan).

KrigarSjäl skrev:* Hur mycket praktiskt krux måste man behärska? Jag orkar inte med sjuttioelva registreringar, databaser etc. Ska det inte räcka med att läsa på?

Som sagt, studievägledarna och expeditionspersonalen ska kunna svara på vad du oundgängligen måste. Det är alltid en massa mickel i början på teminen säskilt på hösten.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:42:40, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Universitetsstudier.

Inläggav HGJ » 2009-09-22 22:48:48

KrigarSjäl skrev:Läser litteraturvetenskap vid universitetet och kan konstatera att det är jäkligt förvirrande. Jag har inte kommit in i rutinerna än och behöver få en del frågor besvarade.

* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?

Det varierar mellan olika kurser. Det ska finnas en kursplan för varje kurs där det anges vad som krävs. Läraren bör väl också lämna närmare upplysningar (tala om huruvida närvaro är obligatorisk eller inte o.s.v.).

KrigarSjäl skrev:* Vad är det som avgör vilken nation folk väljer? Vilken info ska man gå på när man väljer?

Ursprungligen valde man nation efter vad man kom ifrån. Nu fungerar det inte alltid så.

KrigarSjäl skrev:* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.

Köpa eller kopiera? Kurslitteratur brukar finnas i bokhandeln. Åtminstone förr var det också tillåtet att framställa enstaka exemplar av böcker för enskilt bruk. Jag är inte riktigt säker på vad som gäller nu, men jag tror att det är okej att kopiera kortare passager, om än inte hela böcker.
Senast redigerad av HGJ 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5319
Anslöt: 2007-06-02

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Moggy » 2009-09-22 22:52:59

KrigarSjäl skrev:Läser litteraturvetenskap vid universitetet och kan konstatera att det är jäkligt förvirrande. Jag har inte kommit in i rutinerna än och behöver få en del frågor besvarade.

* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?


Har precis avslutat min högskoleutbildning så jag kan försöka ge några svar.

Vad man får poäng för är lite olika. Ofta så får man poäng endast för resultat på tentan. Vissa kurser har seminarium och då kan det vara så att man får poäng för att delta på dessa.

Kan även vara hemuppgifter, gruppövningar och hur mycket man deltar i diskussionerna på seminarierna.


KrigarSjäl skrev:* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.



Är ju ett problem. Bäst är ju givetvis att köpa böckerna om man har ekonomi till det.

Ibland kan böckerna finnas i elektronisk form så att man kan läsa dom på sin dator. Det kan biblioteket tala om ifall dom har det.


KrigarSjäl skrev:* Till sist; hur har ni andra aspergare hanterat det? Hur länge ska man behöva känna sig som ett ufo?

* Jag vägrar ha assistent eller annan typ av utpekande hjälp. Det jag behöver är ngn som kan ge konkreta svar, den här svepande, allmänna informationen som getts har inte rätat ut några frågetecken. Universitetsvärlden är något helt nytt för mig och min uppfattning är att man i sin info pratar med de som redan är "invigda".


Tror jag förstår vad du menar. Upplever nog att det är lite sådär som det funkar i högskolevärlden. Man får aldrig några klara besked, det är lite virrigt och man får osäkra och olika besked. Jag tror alla känner att det är så här, och att folk känner isg osäkra och önskar sig raka svar.

Min lösning på det var att ta det som det är och hänga med i det som sker. Jag gav upp förväntningarna på klara svar och tydliga besked och accepterade flummigheten. Gjorde mitt bästa utifrån det och det gick bra, insåg att det mesta av det som det råder förvirring kring ändå inte var så viktigt att man verkligen behöva klara besked.




KrigarSjäl skrev:* Hur mycket praktiskt krux måste man behärska? Jag orkar inte med sjuttioelva registreringar, databaser etc. Ska det inte räcka med att läsa på?



Inte så mycket tycker jag.

För varje termin måste man söka vissa kurser på studera.nu eller på skolans hemsida, med är det i stort sett bara att klicka i några ruytor och trycka okej.

Rätt enkelt att söka pengar hos CSN med.

Jag har svårt att få sånt här gjort, och glömmer bort lätt men jag hade inga som helst problem att klara av det.

Skulle nog hävda att systemet är förlåtande, många som missar och gör fel och det går alltid att fixa i efterhand. Har man glömt nåt som skulle vara inne ett visst datum så går man till studievägledaren och så fixar hon det på 5 minuter.

Det är rätt många studenter som är lite struliga och annorlunda och var inte systemet snällt så är det många som inte skulle klara av det. Högskolorna vill att folk ska klara av utbildningarna vilket märks på kravnivån.


Mitt tips till dig är att gå på föreläsningarna, läsa på i tid i tentorna och att försöka få det gjort. Det kan vara frestande att hoppa över en tenta för att man är trött på att läsa och nån fest hägrar, men gör man det så börjar man släppa efter. När väl omtentan är så är du mitt inne i en annan kurs och så blir det jobbigt att läsa till två kurser.

viktigt också att man utvecklar en känsla för vad som är viktigt i det man ska läsa så att man inte koncentrerar sig på fel detaljer. fundera på var lärarna trycker extra på och vad som kan tänkas komma på tentan.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-22 22:53:09

Tackar nallen och Moggy för delvis klargörande information.

Jaha, dra kopior alltså.
Men sånt har de söta små avgifter för och min ekonomi är redan ansträngd ner till kyrkråttenivå.

Just nu har jag lust att skita i alltihop.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:01:42

KrigarSjäl skrev:Läser litteraturvetenskap vid universitetet och kan konstatera att det är jäkligt förvirrande. Jag har inte kommit in i rutinerna än och behöver få en del frågor besvarade.

* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?


Varierar mellan olika högskolor och kurser. Du måste ta reda på exakt vad som gäller där du går.

KrigarSjäl skrev:* Vad är det som avgör vilken nation folk väljer? Vilken info ska man gå på när man väljer?


Om du är vänster kan det vara vits att välja Smålands. (Jag utgår från att du läser i Lund) Annars är det nog skit samma om du inte är ute efter bostadsförmåner eller andra erbjudanden specifika fester eller studentikosa traditioner.

KrigarSjäl skrev:* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.


Det finns några olika alternativ:

- Få tag i någon som har och dra kopia eller kopiera av referensexet
- Köp boken, gå eventuellt ihop med någon och låna av varandra.
- Köp begagnat, funkar nog hyfsat för just litteraturvetenskap
- Försök låna från eller via andra bibliotek. Använd bibliotek.se
- Leta upp fildelningssajter för inscannad kurslitteratur.


KrigarSjäl skrev:* Hur mycket praktiskt krux måste man behärska? Jag orkar inte med sjuttioelva registreringar, databaser etc. Ska det inte räcka med att läsa på?


Oftast så kan man nog vänta till B-kursen med databaserna. Det börjar blir mer aktuellt när det börjar bli dags att skriva uppsats. Många a-kurser är fortfarande bara att läsa på och tenta av men det brukar inte funka längre fram.

Jag tror det är särskilt rörigt i Lund och några orter till där nationerna har så stark ställning. På mindre högskolor har de bara kårer.

Jag blev själv inte klok på det där med nationer när jag läste i Lund och fick byta.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Moggy » 2009-09-22 23:04:22

Bjäbbmonstret skrev:
KrigarSjäl skrev:* Hur mycket praktiskt krux måste man behärska? Jag orkar inte med sjuttioelva registreringar, databaser etc. Ska det inte räcka med att läsa på?


Oftast så kan man nog vänta till B-kursen med databaserna. Det börjar blir mer aktuellt när det börjar bli dags att skriva uppsats. Många a-kurser är fortfarande bara att läsa på och tenta av men det brukar inte funka längre fram.

.



Vad för databser? Jag läste kurser på A, B och C nivå och höll aldrig på mednågra databaser...
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:05:09

Haha...du hann ju få massor med svar Krigis medan jag höll på att fila på mitt! 8)
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-22 23:07:29

Ja det är i Lund jag läser. Känns som rena myrstacken.

Databaser? Jo på första dagens infomöten snackades det om en databas och inloggningsuppgifter men då var jag redan slut i huvudet efter alla nya intryck.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav kakmonstret » 2009-09-22 23:11:28

Hej KS :).

Högskolan är jobbig i början tycker jag men när man lärt sig rutinerna så är det rätt ok. Jag har svårt med poängsystem vilket blev pinsamt när jag fick en fråga angående det en gång. Äh det är en "ufo-period" i början för alla, mer eller mindre, men den klarnar till stor del. Fast precis som en annan längre upp i tråden så förblev även jag ett ufo under hela min studietid, men ett rätt välfungerande sådant.

Jag har fått mycket hjälp av kursare. Jag har nog följt strömmen mycket och så snappar man upp väldigt mycket i allmänna samtal med kamraterna mellan föreläsningar och under luncher. Sedan får man helt enkelt fråga antar jag.

Jag har haft svårt för nätbaserade tjänster och sidor som ska besökas och det har varit frustrerande. Hemsidor och undermenyer och registreringar osv. Där har jag helt enkelt suttit och provat mig fram. Gillar fortfarande inte detta område av studierna.

Lycka till!
Senast redigerad av kakmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
kakmonstret
 
Inlägg: 1244
Anslöt: 2008-10-14
Ort: Valley of tears

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-22 23:12:44

Bjäbbmonstret skrev:Haha...du hann ju få massor med svar Krigis medan jag höll på att fila på mitt! 8)


Jovisst och tack för att du tog dig tid, men nu är det specifika och konkreta svar jag är ute efter. Den svepande, övergripande informationen har jag redan fått. Vilket bara ställer upp nya frågetecken utan att reda ut det mest basala.

Jag är inte intresserad av allt jag kan "ta del av som student i Lund yadayadayada..." utan det absolut viktigaste för att fixa kursen.

Aktuellt störningsmoment: texten jag ska läsa in tills i morgon omnämns bara med författarens namn plus sidantal. Hur i h-e ska jag veta VILKEN bok det är jag ska läsa?
Den lilla informationen ger mig ju tre alternativ att välja mellan och det vete fan om jag kan absorbera 3 x 81 sidor tills imorgon.

Sen vore det naturligtvis trevligt att komma in i det sociala men det är ju ett trögt arbete för mig i egenskap av aspergare. Spontant lättsinnigt umgänge är inte min starka sida.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav nallen » 2009-09-22 23:16:46

Gissningsvis ska du läsa böckerna i den ordning de är upptagna i litteraturlistan... djävligt korkat av dem att inte ange åtminstonde författare + publiceringsår som referens.
Senast redigerad av nallen 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:17:09

Moggy skrev:Vad för databser? Jag läste kurser på A, B och C nivå och höll aldrig på mednågra databaser...


Om du vill göra egna litteratursökningar och själv hitta referenserna till dina uppsatser är det bra att kunna söka lite i databaser. Annars snokar man väl fram referenser genom att tala med kursansvarig lärare, tar hjälp av bibliotekspersonalen, lusläser litteraturförteckningarna i befintlig kurslitteratur eller försöker googla fram något som verkar vettigt antar jag??
Jag vet inte.

Jag tror att chansen är större att man kan driva att man får skriva om ett ämne som intresserar en om man lär sig söka i databaserna faktiskt. Men det är min upplevelse.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:20:45

KrigarSjäl skrev:
Bjäbbmonstret skrev:Haha...du hann ju få massor med svar Krigis medan jag höll på att fila på mitt! 8)


Jovisst och tack för att du tog dig tid, men nu är det specifika och konkreta svar jag är ute efter.


Jag tyckte att jag hade ganska klara och konkreta svar utifrån de frågor du faktiskt ställde så tycker du att jag trots det var svepande så bryr jag mig inte om den här tråden längre.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Den förfärlige snömannen » 2009-09-22 23:21:31

KrigarSjäl skrev:* Vad räknas som "poäng"? Är det bara tentaresultaten eller räknas närvaro, gruppövningar etc in?


Högskolepoängen är olika fördelade i olika kurser. Det kan vara så att man får poäng först när alla delar i kursen är avklarade eller så får man poäng för varje del separat. Poängen kan vara uppdelad mellan tenta, inlämningsuppgifter och seminarier eller vad som nu ingår i kursen. Närvaro brukar aldrig vara obligatorisk på min utbildning i alla fall, kanske finns det utbildningar där det är det.

Första året måste man ta 37,5 hp för att få pengar ett år till för heltidsstudier. Därefter är det 45 hp per år som gäller. Poängkravet efter flera år är summan av poängkrav för alla år man studerat, och alla poäng man har räknas med oavsett när man tagit dem. När man har studerat flera år kan man alltså ha en buffert om det gått bättre något år, så man inte behöver ta lika många poäng. Jag tog många kurser i ettan men väldigt få i tvåan, men det jämnade ut sig (med viss hjälp av några flumkurser) så jag fick studiemedel ett tredje år. Det är såklart meningen att man ska ta 60 hp per år. 1,5 hp motsvarar 40 timmars studier sägs det.

De exakta reglerna är mycket krångligare än detta och kan hittas på csn.se.

Det finns dessutom två sorters poäng, gamla och nya poäng. De nya är de som kallas hp medan de gamla bara kallas poäng. 1p = 1,5 hp. Det är EU som har hittat på de nya poängen för att det ska vara lika överallt. Alla universitet har inte infört de nya poängen, eller hade det inte när jag började på högskola för två år sen.

KrigarSjäl skrev:* Vad är det som avgör vilken nation man väljer? Vilken info ska man gå på när man väljer?


Jag tror det har med varifrån man kommer att göra, men sånt där finns inte på min skola så jag är inte säker.

KrigarSjäl skrev:* Vad göra när alla ex av kurslitteraturens böcker är utlånade? Att sitta i biblioteket med referensexemplaret är uteslutet, jag måste ha lugnt och tyst omkring mig för att absorbera en text.


Det kan finnas på andra universitetsbibliotek och då kan man göra fjärrlån. På http://libris.kb.se/ kan man söka på alla svenska universitetsbibliotek samtidigt. En del böcker finns som pdf-filer om man sitter på ett universitetsnät när man söker.
Senast redigerad av Den förfärlige snömannen 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Den förfärlige snömannen
Inaktiv
 
Inlägg: 1871
Anslöt: 2009-05-30
Ort: Göteborg

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:27:02

Den förfärlige snömannen skrev:Det kan finnas på andra universitetsbibliotek och då kan man göra fjärrlån. På http://libris.kb.se/ kan man söka på alla svenska universitetsbibliotek samtidigt. En del böcker finns som pdf-filer om man sitter på ett universitetsnät när man söker.


Ja fast fjärrlån av just kurslitteratur kan vara svårt och olika bibliotek har olika restriktioner för vad som går att låna och inte.

Libris är bäst för den mesta högskolelitteraturen men söker man på bibliotek.se får man också folkbibliotekens böcker och det också vara aktuellt i synnerhet för a-kurser där det finns mycket introduktionslitteratur på svenska.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-22 23:30:13

Jag tror jag lägger ner det här med universitetet.

Sekreterartalanger har jag aldrig haft. Kommer aldrig få.
Jag ger det den här veckan, sen skiter jag i alltihop.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Moggy » 2009-09-22 23:33:37

Bjäbbmonstret skrev:
Moggy skrev:Vad för databser? Jag läste kurser på A, B och C nivå och höll aldrig på mednågra databaser...


Om du vill göra egna litteratursökningar och själv hitta referenserna till dina uppsatser är det bra att kunna söka lite i databaser. Annars snokar man väl fram referenser genom att tala med kursansvarig lärare, tar hjälp av bibliotekspersonalen, lusläser litteraturförteckningarna i befintlig kurslitteratur eller försöker googla fram något som verkar vettigt antar jag??
Jag vet inte.



Ok, då förstår jag. Just det där var en så självklar sak i min utbildning att jag inte reflekterade över att det kunde vara annorlunda. Vi hade hårda krav på oss från början att själva leta fram relevant material och ange korrekta referenser och allt det där.

Men visst, jag vet att på andra utbildningar är det inte så och att det kommer sen i en avancrad kurs och att studenterna brukar uppleva det som krävande.


Vi fick absolut inte hitta info på nätet som inte kom ifrån peer-review-systemet.


Bjäbbmonstret skrev:Jag tror att chansen är större att man kan driva att man får skriva om ett ämne som intresserar en om man lär sig söka i databaserna faktiskt. Men det är min upplevelse.



Till min C-uppsats så valde jag att skriva om synestesi, ett ämne som intresserade mig. Tog det enbart därför utan att kolla upp hur mycket vetenskapliga artiklar det fanns om det.

Tyvärr visade det sig att det var tunnt med material och att jag upptäckte det för sent för att börja om. Blev därför ingen C-uppsats för mig och måste ta tag i den senare.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:37:51

Ta det lugnt Krigis! Du har ju sett fram emot högskolestudier så länge, inte fan ska du väl ge upp redan!
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav KrigarSjäl » 2009-09-22 23:41:59

Jag är realist. Min organisationsförmåga är urusel och praktiskt krux innebär en otrolig stress.
Det är en dålig utgångspunkt för att klara av universitetsstudier, uppenbarligen.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Universitetsstudier.

Inläggav Bjäbbmonstret » 2009-09-22 23:42:46

Moggy skrev:
Ok, då förstår jag. Just det där var en så självklar sak i min utbildning att jag inte reflekterade över att det kunde vara annorlunda. Vi hade hårda krav på oss från början att själva leta fram relevant material och ange korrekta referenser och allt det där.



Aha det var ordet "databaser" som du inte relaterade till i sammanhanget...

Jag tror a-kurserna i humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen ofta har en ganska fastställd kurslista med ett visst antal böcker och artiklar som man ska ta sig igenom. Sedan när man har tillägnat sig lite grundläggande orienterande stoff brukar det komma teori och metodkurser som ska vara en förberedelse för skrivandet. Men grupparbetsmoment har säkert tillkommit på en del håll.
Senast redigerad av Bjäbbmonstret 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Inläggav Moggy » 2009-09-22 23:44:27

KrigarSjäl skrev:Jag tror jag lägger ner det här med universitetet.

Sekreterartalanger har jag aldrig haft. Kommer aldrig få.
Jag ger det den här veckan, sen skiter jag i alltihop.



Äh, vad fan! Du gör det krångligare än det är, det mesta av det osm upplevs som krångligt innan ger sig när det är dags.

Började du den här terminen? Isf har du bara läst 1 månad.


Du går en utbildning som är intressant och du gillar att läsa. Det räcker mer än väl för att du ska få en sjysst tid där du fördjupar dig i dina intressen och kan blanda det med roliga fester. Fester med avslappnat folk och där alla accepteras.

Kommer du bara över tröskeln i början så kan jag lova dig en rolig tid under studiernas gång.
Senast redigerad av Moggy 2011-05-04 21:42:41, redigerad totalt 1 gång.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in