Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2012-11-07 22:10:57

Angående om Strattera kan vara ångestdämpande. Det är som alltid individuellt men mediciner som höjer noradrenalinnivåerna kan ge ökad ångest, har jag läst.
Fick själv mer ångest av Venlafaxin (serotonin-och noradrenalinåterupptagningshämmare). :(
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-11-09 11:20:46

Just kaffe + Concerta verkar vara en dålig kombination. Jag fick ångest och hjärtklappning av den kombinationen och med tiden blev jag mer och mer aggressiv, men det var nog ett resultat av att jag åt för dåligt (aptitlöshet av concertan). Så på sätt och vis var det Concertans fel att jag blev aggressiv, eftersom det var den som fick mig att inte äta.

Nu kör jag Strattera 30 mg och för mig fungerar det bättre, eftersom jag inte kan sluta med kaffet helt. Jag har blivit beroende helt enkelt och har försökt att sluta, men jag vill inte sluta tillräckligt starkt för att klara det.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2012-11-09 11:39:21

svartamolnet skrev:Just kaffe + Concerta verkar vara en dålig kombination. Jag fick ångest och hjärtklappning av den kombinationen och med tiden blev jag mer och mer aggressiv, men det var nog ett resultat av att jag åt för dåligt (aptitlöshet av concertan). Så på sätt och vis var det Concertans fel att jag blev aggressiv, eftersom det var den som fick mig att inte äta.

Nu kör jag Strattera 30 mg och för mig fungerar det bättre, eftersom jag inte kan sluta med kaffet helt. Jag har blivit beroende helt enkelt och har försökt att sluta, men jag vill inte sluta tillräckligt starkt för att klara det.

Men du tog väl bara en låg dos Concerta? 18 mg? För mig blir det i princip ingen skillnad om jag tar 18 eller om jag tar 0.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-11-09 12:11:05

svartamolnet skrev:Jag har blivit beroende helt enkelt och har försökt att sluta, men jag vill inte sluta tillräckligt starkt för att klara det.


Huvudvärken avtar efter ett par-tre dagar. :-)Happy Det är egentligen det enda "svåra" hindret. Det skulle väl vara om du saknar smaken, men annars brukar det generellt sett inte vara så stora problem när man slutar. Inte heller när du dricker en halv / en kopp kaffe och väntar ett par dagar eller varannan dag.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-11-09 12:15:42

Kaffe är alltså en drog som borde förbjudas.
Koffein skulle klassas som narkotika om man fick mer och mer positiv effekt ju högre doser man tar men det får man ju inte.Att överdosera koffein i höga doser ger bieffekter av episka mått.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav maris » 2012-11-09 12:27:32

Har bara läst lite här och där i tråden.

Jag har både AS och ADHD och har testat Concerta men det funkade inte alls. Jag blev definitivt mer sluten och inne i mig själv samt att jag reagerade väldigt kraftigt fysiskt - efter att jag tagot 18 mg Concerta så kändes det som när man druckit alldeles för mycket kaffe (darrig, svettades, mycket kraftig stresskänsla inombords, magen ballade ur, obehag).
Därför slutade jag omgående med medicinen. Kan fortfarande inte äta mycket mörk choklad eller dricka kaffe för då får jag liknande symptom, om än inte lika kraftiga.
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2012-11-09 18:10:26

Kokain vet jag inte mycket om iaf. Men det verkar ju onekligen väldigt otäckt med sådana substanser. Förstår inte riktigt syftet med att syssla med sådant. Usch...

Concerta fungerar iaf jättebra och man vill ju helst ta sådant som är lagligt, om man nu ska knarka. För jag anser ju fortfarande att allt sådant där är knark. Det blir ju inte mindre knark för att det är lagligt, men jag får ju iaf inte åka polisbil om någon polis hittar min Concerta-burk i väskan. Bra det, ju.

Nä... Istället för att ha som hobby att självmedicinera med diverse olagliga substanser bör man ju först och främst kontakta vården och se om man har behov av någon slags medicinering. Fast vissa människor får ju inte sådan hjälp, av olika anledningar, och väljer därför det olagliga alternativet.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav skrivare » 2012-11-13 21:47:42

Har någon gått upp vikt av tex concerta.
Jag ska sluta med den för den anledningen får jag höra.

Ligger det någon sanning i det?
skrivare
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-20

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2012-11-14 13:04:33

skrivare skrev:Har någon gått upp vikt av tex concerta.
Jag ska sluta med den för den anledningen får jag höra.

Ligger det någon sanning i det?

Om man äter mer mat än vad man förbränner kommer man att gå upp i vikt - oavsett vilka mediciner man äter.

Men Concerta har en biverkning; "minskad aptit". Många som äter Concerta går ner i vikt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2012-11-14 13:17:48

Sheyen skrev:
skrivare skrev:Har någon gått upp vikt av tex concerta.
Jag ska sluta med den för den anledningen får jag höra.

Ligger det någon sanning i det?

Om man äter mer mat än vad man förbränner kommer man att gå upp i vikt - oavsett vilka mediciner man äter.

Men Concerta har en biverkning; "minskad aptit". Många som äter Concerta går ner i vikt.


En annan biverkning är ökad ångest. Och en del som har ökad ångest brukar äta mer för att lindra ångesten.

Så kan jag tänka mej att visa kan gå upp i vikt utav Concerta.

Men självfallet har du rätt i det du säger att om man äter mer än man förbränner så ökar man i vikt. Och att minskad aptit är en biverkning.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2012-11-14 13:28:34

slackern skrev:En annan biverkning är ökad ångest. Och en del som har ökad ångest brukar äta mer för att lindra ångesten.

Så kan jag tänka mej att visa kan gå upp i vikt utav Concerta.

Åhfan, det tänkte jag faktiskt inte på. Det stämmer, ju. Det är nog för att jag själv inte gör så när jag får ångest, så jag tänkte inte på den möjligheten ens. Dåligt av mig. :oops:

Nu har du ditt svar iaf, skrivare.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2012-11-14 13:36:58

Sheyen skrev:
slackern skrev:En annan biverkning är ökad ångest. Och en del som har ökad ångest brukar äta mer för att lindra ångesten.

Så kan jag tänka mej att visa kan gå upp i vikt utav Concerta.

Åhfan, det tänkte jag faktiskt inte på. Det stämmer, ju. Det är nog för att jag själv inte gör så när jag får ångest, så jag tänkte inte på den möjligheten ens. Dåligt av mig. :oops:

Nu har du ditt svar iaf, skrivare.


Nej inte alls dåligt utav dej. Man kan inte alltid tänka på allt. Och saker som inte rör en själv brukar man inte tänka på som viktiga eller relevanta. Och saker som angår en själv brukar man ta som självklara.

Det är väll därför det är så svårt att läsa mellan raderna vad folk menar. Eller så kan det vara för mej för jag tänker i 1000 olika banor.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-15 18:16:38

Hur är det med lagar och praxis kring adhdmedicinerna?
Kan och får läkarna skriva ut tex Ritalin till ngn utan diagnos, men som tex står i kö och troligen kommer att få diagnos? Jag förstår att de knappast VILL - men är det lagligt och möjligt?
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Zima33 » 2012-11-15 18:21:29

Ja det finns de som fått CS innan de fått ADHD-diagnosen, har jag läst.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-15 19:00:23

Jag nämnde för läkarna att jag ville prova, men ska väl byta venlafaxin mot Voxra och Mirtazapin först!
Jag sitter redan på psyket, passa på att prova - vad kan hända? :-)
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-11-15 19:18:41

Zima33 skrev:Ja det finns de som fått CS innan de fått ADHD-diagnosen, har jag läst.


Oja. Räcker med att en psykiater anser att du uppfyller kriterierna så skrivs det ut. :P

Helt sinnessjukt.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav SgtArdbeg » 2012-11-15 20:03:12

Då är det bara att hoppas då! ;-)
SgtArdbeg
 
Inlägg: 219
Anslöt: 2012-08-17
Ort: Hellsingland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2012-11-15 20:28:19

SgtArdbeg skrev:Jag nämnde för läkarna att jag ville prova, men ska väl byta venlafaxin mot Voxra och Mirtazapin först!
Jag sitter redan på psyket, passa på att prova - vad kan hända? :-)

Har man en riktig jävla otur kan man få en psykos. Men eftersom att det inte är särskilt troligt ändå svarar jag; inte särskilt mycket.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-11-15 20:34:13

earlydayminer skrev:
Zima33 skrev:Ja det finns de som fått CS innan de fått ADHD-diagnosen, har jag läst.


Oja. Räcker med att en psykiater anser att du uppfyller kriterierna så skrivs det ut. :P

Helt sinnessjukt.

? Är det sant? Trodde inte det var lagligt. Min psykiater skulle inte ha gjort det.

Är det någon som har erfarenhet av att kombinera metylfenidat (ritalin i mitt fall) med ett antidepressivt preparat med noradrenerg verkan (cymbalta för min del)? Jag fick båda utskrivna av samma psykiater och åt dem tillsammans i ett år innan jag själv kom fram till att det nog inte var så bra. Då bytte jag från cymbalta till cipralex, och sedan dess har ritalinet en helt annan verkan. Nu blir jag fokuserad och lugn istället för fokuserad och impulsiv/överstimulerad. Det visade sig att min psykiater inte hade koll på att ritalinet verkar på noradrenalinet.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav maris » 2012-11-17 16:04:36

Jag har testat Concerta och hade både bra och dålig påverkan.

Jag upplevde att huvudet "stannade", dvs att tankarna inte alls rusade på samma sätt som utan medicinen. Kunde således koncentrera mig bättre och blev betydligt lugnare i huvudet.
DOCK så blev jag inte allt lugn i kroppen - snarare tvärt om - jag blev extremt uppskruvad med kraftig stresskänsla och oro. Kändes som att jag druckit 20 hinkar kaffe ungefär. Jag blev mycket mer sluten i mig själv också.

Någon mer som känner igen detta med att snarare bli uppskruvad än lugn av Concerta?
maris
 
Inlägg: 24
Anslöt: 2012-09-11

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2012-11-17 16:18:54

maris skrev:Jag har testat Concerta och hade både bra och dålig påverkan.

Jag upplevde att huvudet "stannade", dvs att tankarna inte alls rusade på samma sätt som utan medicinen. Kunde således koncentrera mig bättre och blev betydligt lugnare i huvudet.
DOCK så blev jag inte allt lugn i kroppen - snarare tvärt om - jag blev extremt uppskruvad med kraftig stresskänsla och oro. Kändes som att jag druckit 20 hinkar kaffe ungefär. Jag blev mycket mer sluten i mig själv också.

Någon mer som känner igen detta med att snarare bli uppskruvad än lugn av Concerta?


Det kan jag garanterat skriva under på.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-11-17 20:40:28

Samma här; jag kunde inte vara still och blev väldigt lättskrämd och nervös dessutom när jag åt Concerta. 36 mg hade jag. Jag tyckte inte om att mitt sätt att vara förändrades så mycket beroende på om jag nyss tagit medicin eller inte. Min barn gillade inte heller hur förändrad jag blev.

Angående koffein så är det inte huvudvärken som hindrar mig att sluta, för den försvinner efter första dagen utan för mig. Det är bara det att jag blir för sugen på det igen förr eller senare och då är jag igång igen. Fast det är inget stort problem. Hellre koffeinberoende än sockerberoende!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2012-11-18 14:00:03

svartamolnet: svara gärna på mitt inlägg! :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Kvasir » 2012-11-18 16:19:37

Tintomara Ariadne skrev:
earlydayminer skrev:
Zima33 skrev:Ja det finns de som fått CS innan de fått ADHD-diagnosen, har jag läst.


Oja. Räcker med att en psykiater anser att du uppfyller kriterierna så skrivs det ut. :P

Helt sinnessjukt.

? Är det sant? Trodde inte det var lagligt. Min psykiater skulle inte ha gjort det.


Det varierar hur olika psykiatrer tolkar reglerna. Det finns de, oftast äldre erfarna, som har åsikten att man dels inte kan låta patienterna lida i vänta på utredning och dels att diagnos kan ställas på patientens anamnes i kombination med att CS faktistk fungerar på avsett sätt, eftersom det enligt FASS bara är indicerat för just ADHD.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Återgå till Aspergare och vården



Logga in