Tänkte på en sak...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Kvasir » 2008-04-29 11:29:36

Ursäkta Knoten, men du verkar totalt sakna verklighetsförankring och självinsikt, i synnerhet med tanke på alla dina tidigare inlägg på forumet. Pemer uttrycker bara hur väldigt många har uppfattat dig, fast uttryckt på ett neutralt och inte ovänligt sätt. Många har nog uppfattat dina bravader som just kränkande eftersom du anklagar folk och är oförskämd samtidigt som du uppvisar en total ovilja och ett totalt ointresse att försöka förstå andra människor.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-04-29 11:30:13

Pemer skrev:
Fighterbabe skrev:
antikropp skrev:Ja man skulle ju kunna försöka se ljust på tillvaron som förtidspensionär med den lägsta ersättningen. För mig är det lite svårt eftersom de negativa sakerna överväger.

Det är nedslående att fundera på om man ska byta ut sin 5 år gamla mp3-spelare mot en ny eller om man bör spara pengarna för att ha råd att gå till tandläkaren.

Kolla om du inte har rätt till tandvårdskort, det har jag p.g.a. aspergers syndrom.

Ja, det är sant. Gammalt kärt ämne här på forumet. Har man asperger hör man till personkrets 1 i LSS och då har man rätt till tandvårdskort. Tandvård ska inte kosta mer än vanliga läkarbesök för oss.

Jag kan ha fel men jag tror att det bara när man fått beviljad LSS-åtgärd som man får högkostnadsskydd för tandvård. Räcker alltså inte bara med AS-diagnos. Nån som har högkostnadsskydd utan att ha LSS?

Tips ang. mp3: Köp begagnad så får du mer för pengarna.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-04-29 11:56:59

Inger skrev:
Pemer skrev:
Fighterbabe skrev:[quote="antikropp"]Ja man skulle ju kunna försöka se ljust på tillvaron som förtidspensionär med den lägsta ersättningen. För mig är det lite svårt eftersom de negativa sakerna överväger.

Det är nedslående att fundera på om man ska byta ut sin 5 år gamla mp3-spelare mot en ny eller om man bör spara pengarna för att ha råd att gå till tandläkaren.

Kolla om du inte har rätt till tandvårdskort, det har jag p.g.a. aspergers syndrom.

Ja, det är sant. Gammalt kärt ämne här på forumet. Har man asperger hör man till personkrets 1 i LSS och då har man rätt till tandvårdskort. Tandvård ska inte kosta mer än vanliga läkarbesök för oss.

Jag kan ha fel men jag tror att det bara när man fått beviljad LSS-åtgärd som man får högkostnadsskydd för tandvård. Räcker alltså inte bara med AS-diagnos. Nån som har högkostnadsskydd utan att ha LSS?

Tips ang. mp3: Köp begagnad så får du mer för pengarna.[/quote]
Nej nej nej nej. Vi har diskuterat det i sjutton olika trådar, ganska mycket just när du inte var så mycket här. Det är så många kommuner har feltolkat lagen, men vi har identifierat socialstyrelsens instruktioner till landsting och kommuner.

Lagen är tydlig, den som omfattas av LSS är berättigad, och det handlar inte om att man också måste ha insatser beviljade. Det finns en klistrad tråd i Allt om Asperger, Söka tandvårdskort. Och några har också berättat i olika tandvårdskortstrådar att de kom ända fram till att få kortet, utan insatser beviljade.
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Titti » 2008-04-29 12:04:01

Knoten skrev:Pemer:

Jag har rapporterat ditt inlägg.


Moderator:

Jag har tittat på anmälan och lämnar den utan åtgärd. Inlägget håller sig inom de gränser som kan tolereras.
Senast redigerad av Titti 2011-05-04 14:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Inläggav Pemer » 2008-04-29 12:06:40

Knoten skrev:
Pemer skrev:Att vi blir så felavlästa av NT:s att de anklagar oss för att ljuga när vi är ärliga är ju en enormt genomgående risk för aspergare.

Och inte ens en sådan detalj har Dunderbar koll på, utan slänger spontant ut ord om mytoman...

Det känns lite som knoten, en på någon avgörande punkt inte helt typisk aspergare (som själv tror det är det han är på den punkten) kommer hit och applicerar sitt eget icke asperger-typiska tänk på alla aspergare, och då blir det genast alla andra mer typiska aspergare som får höra att alla vi är helkonstiga.

Jag hade kunnat göra samma sak själv - varför älskar inte alla ni andra just släktforskning, Liftarens guide till galaxen, Tillbaka till framtiden- och Fredagen den 13:e-filmerna och håller på Huddinge Hockey??? Ni kan inte vara aspergare och ni har problem i er världsbild, för en typisk aspergare borde ha de preferenserna eftersom jag har det. ;)

Men... jag tror jag har greppat lite bättre vilka bitar som nog är mer individuella drag hos just mig. Jag tror faktiskt det...? :)


Pemer:

Kommentarerna uppfattar jag som mycket kränkande och tillspetsade i syfte att såra, kränka, förnedra, förtrycka och uppvigla. Dessa handlingar är straffbara under svensk lag.

Ihärdigar du med dylika systematiska trakasserier/mobbing polisanmäler jag.

Tack!

Som andra redan skrivit, du har varit i praktiken ganska kränkande i dina kategoriska påståenden riktade till desto fler andra aspergare om att vi faktiskt alla om vi har Asperger rimligen måste förutsättas fungera som människor just som du gör. Hela andemeningen i många av de inläggen var den klassiska "äsch för i helvete, ryck upp er, gaska upp er, ta tag i era liv i stället för att bara gnälla och tro att ni inget kan".

Forumets fördelning av människor som uppenbarligen inte funkar precis som du, och har reagerat på detta, visar ganska tydligt att vi är andra är avsevärt fler, och rimligen torde vara de mer typiska aspergarna.

Fast det var kanske onödigt raljant att verkligen dra en harang om egna typiska sidor hos mig, som jag gjorde i det där inlägget. Det kan jag faktiskt tänka mig be om ursäkt för!
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:27, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Kvasir » 2008-04-29 12:10:26

Pemer skrev:Fast det var kanske onödigt raljant att verkligen dra en harang om egna typiska sidor hos mig, som jag gjorde i det där inlägget. Det kan jag faktiskt tänka mig be om ursäkt för!


Nej varför det? Det var väl snarare ett pedagogiskt exempel för att illustrera vad du menade.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Zombie » 2008-04-29 12:21:21

Jättebra inlägg, Pemer! Klart, träffsäkert (om jag nu inte tolkar vad du ville ha fram väldigt fel, men det tror jag inte) och precis lagom vänligt för sak och sammanhang + uppmjukat med din befriande humor! Ingenting är ditt fel här.

En del människor kan en del av oss andra ha det knivigt att förstå eller veta hur man bäst (be)möter...
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav KrigarSjäl » 2008-04-29 13:22:43

Knoten visar bara ytterligare gång att han har det svårt med att förstå det där med verklighet. Dra du till polisstation med din lilla anmälan. Kom sedan hit och berätta hur det gick så vi får något att garva åt.

Det finns ingenting åtalbart i det Pemer skrev.
Senast redigerad av KrigarSjäl 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Inläggav Pontus » 2008-04-29 22:39:23

Jag tycker inte Pemer har något att be om ursäkt för, däremot har jag inte sett ett enda vettigt eller trevligt inlägg av Knoten.
Som KrigarSjäl skriver så verkar han ju ha det lite svårt med verklighetsförankringen. :wink:
Och prat om att polisanmäla inlägg? Så otroligt löjligt!
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Knoten » 2008-05-01 6:02:52

Pemer skrev:
Knoten skrev:
Pemer skrev:Att vi blir så felavlästa av NT:s att de anklagar oss för att ljuga när vi är ärliga är ju en enormt genomgående risk för aspergare.

Och inte ens en sådan detalj har Dunderbar koll på, utan slänger spontant ut ord om mytoman...

Det känns lite som knoten, en på någon avgörande punkt inte helt typisk aspergare (som själv tror det är det han är på den punkten) kommer hit och applicerar sitt eget icke asperger-typiska tänk på alla aspergare, och då blir det genast alla andra mer typiska aspergare som får höra att alla vi är helkonstiga.

Jag hade kunnat göra samma sak själv - varför älskar inte alla ni andra just släktforskning, Liftarens guide till galaxen, Tillbaka till framtiden- och Fredagen den 13:e-filmerna och håller på Huddinge Hockey??? Ni kan inte vara aspergare och ni har problem i er världsbild, för en typisk aspergare borde ha de preferenserna eftersom jag har det. ;)

Men... jag tror jag har greppat lite bättre vilka bitar som nog är mer individuella drag hos just mig. Jag tror faktiskt det...? :)


Pemer:

Kommentarerna uppfattar jag som mycket kränkande och tillspetsade i syfte att såra, kränka, förnedra, förtrycka och uppvigla. Dessa handlingar är straffbara under svensk lag.

Ihärdigar du med dylika systematiska trakasserier/mobbing polisanmäler jag.

Tack!

Som andra redan skrivit, du har varit i praktiken ganska kränkande i dina kategoriska påståenden riktade till desto fler andra aspergare om att vi faktiskt alla om vi har Asperger rimligen måste förutsättas fungera som människor just som du gör. Hela andemeningen i många av de inläggen var den klassiska "äsch för i helvete, ryck upp er, gaska upp er, ta tag i era liv i stället för att bara gnälla och tro att ni inget kan".

Forumets fördelning av människor som uppenbarligen inte funkar precis som du, och har reagerat på detta, visar ganska tydligt att vi är andra är avsevärt fler, och rimligen torde vara de mer typiska aspergarna.

Fast det var kanske onödigt raljant att verkligen dra en harang om egna typiska sidor hos mig, som jag gjorde i det där inlägget. Det kan jag faktiskt tänka mig be om ursäkt för!


Pemer:

Jag har ej gått till personangrepp och förstår ingalunda varför du skall känna dig träffad av mitt motstånd mot arbetsvägrarnas parasiterande.
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-05-01 6:07:40

KrigarSjäl skrev:Knoten visar bara ytterligare gång att han har det svårt med att förstå det där med verklighet. Dra du till polisstation med din lilla anmälan. Kom sedan hit och berätta hur det gick så vi får något att garva åt.

Det finns ingenting åtalbart i det Pemer skrev.


KrigarSjäl:

Jag förstår ditt sentiment och du hava rätt. Så tokigt det kan bli med verklighetsuppfattningen när jag sitter vid datorn för länge. :lol:

Tack för din vägledning!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-05-01 6:10:25

Pontus skrev:Jag tycker inte Pemer har något att be om ursäkt för, däremot har jag inte sett ett enda vettigt eller trevligt inlägg av Knoten.
Som KrigarSjäl skriver så verkar han ju ha det lite svårt med verklighetsförankringen. :wink:
Och prat om att polisanmäla inlägg? Så otroligt löjligt!


Pontus:

Svar ja; det blev fel. Jag förstår ditt sentiment och är nu förankrad.

Så löjligt av mig. :lol:
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav tahlia » 2008-05-01 10:29:42

Detta blir bara mer och mer mysko...
Welcome to the twilightzone!

:shock:
Senast redigerad av tahlia 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Inläggav Pemer » 2008-05-01 11:53:59

Otroligt lustigt sammanträffande med bild på Lasse Brandeby i avataren.... :D

Måste ju vara en ren slump... :)
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav nitro2k01 » 2008-05-01 13:18:38

Är det bara jag som tänker på Gogge när jag ser Knoten? Jag vågar tom gissa att det är under det namnet som Gogge har gjort sin "research".

Edit: Pemer skrev sitt inlägg samtidigt som mig. ;)
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Kvasir » 2008-05-01 13:26:08

nitro2k01 skrev:Är det bara jag som tänker på Gogge när jag ser Knoten? Jag vågar tom gissa att det är under det namnet som Gogge har gjort sin "research".

Edit: Pemer skrev sitt inlägg samtidigt som mig. ;)


Verkar klart misstänkt. Och oavsett om det är samma person så beter sig denne Gogge på ett oförsvarligt sätt när han går till personangrepp mot personer på ett helt annat forum. Om det är samma person så borde de vara skäl nog att stänga av honom från detta forum.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:29, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav pH » 2008-05-01 13:41:46

:!: Halli Hallå! :!:

Antagligen är jag mycket naiv, men jag får nu uppfattningen att någon försöker nyansera sitt budskap och ta till sig av kritik. Kanske har jag fel, och jag förstår att många blivit ledsna och sårade.

Men hur eller hur, hellre fria än fälla. Jag uppfattar lite lynchstämning som jag upåpfattar som obehaglig. Hellre då backa av en aning och se vad det leder. Vill någon som kommit på kant med större delen av forumet försöka starta om bör man väl försöka släppa in? Eller, om alla skepp är brända, säg då de och stäng av användaren eller sluta besvara dennes inlägg? Agera uppriktigt och försöka vara den större?

Lite känslig är jag, men jag reagerar illa på gruppjakt. Kanske och kanske inte ser jag den även där den inte finns...
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav nitro2k01 » 2008-05-01 13:56:58

Lynchstämning... ja, kanske lite...
Jag var med på Flashback under Gogges orgie i att angripa Pemer (Se länken, för all del gå igenom den tråden) och jag kan säga att Knoten påminner om Gogge både i åsikter och skrivsätt. T ex det där att skapa flera inlägg i rad för varje inlägg han citerar istället för att kopiera och klistra ihop ett enda inlägg. Ett annat drag som han har gemensamt med Gogge är att citera ett inlägg och fetmarkera en eller ett par fraser från det inlägget, som här: asperger-sn ... html#81102
Och dessutom har båda som pricken över i't Lasse Brandeby som avatar.
Om det är Gogge som är i farten igen så har han knappast gjort någon helomvändning. Läs gärna hans inlägg hittills på forumet här: search.php? ... hor=Knoten
Allt han hittills har gjort på ASForum är att vara utmåla aspergare som arbetsvägrare, vara otrevlig och trolla.
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Pontus » 2008-05-01 14:37:46

Verkar riktigt misstänkt.
Finns det något sätt att veta säkert om det är under namnet "Knoten" som Gogge har gjort sin så kallade reasearch? Killen har ju ingen som helst aning om vad han pratar om. (Påminner rätt mycket om Knoten i det han skriver)
Men det kändes rätt kul att läsa Pemers inlägg när han hittade dit.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Parvlon » 2008-05-01 14:52:23

Känns som ett troll, jag sökte på fraser och konstiga ord skrivna härifrån på flashback men hittar inga likheter. Går ju att kolla närmare på grammatiken men de trådarna är så j*vla långa. Tycker att ifall han vill relateras till gogge så borde han snott några skumma ord därifrån.

Finns vissa likheter som sagt dock..
Senast redigerad av Parvlon 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Inläggav Pontus » 2008-05-01 15:00:54

Jo det är ju sant, men åsikterna och resonemanget är skrämmande lika.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Kvasir » 2008-05-01 15:09:03

Nu har jag ingen uppfattning om ifall det är samma person eller inte, och vill inte göra något påstående om saken. Däremot, om det rent hypotetiskt skulle vara det så skulle ju Knoten kunna vara ett alias där Gogge försöker spela aspergare, förmodligen baserat på klicheartade beskrivningar så att det går till överdrift och han bitvis t.o.m. använder 1800-talssvenska. I så fall skulle de vara avsiktligt att språket skiljer sig.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Pontus » 2008-05-01 15:12:18

Kan nog vara svårt att ta reda på om dom faktiskt är samma person, men hade det varit upp till mig hade nog Knoten varit utslängd för längesen.
Senast redigerad av Pontus 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Pontus
 
Inlägg: 895
Anslöt: 2008-03-12
Ort: Värmland

Inläggav Inger » 2008-05-01 15:42:29

Detta måste helt enkelt vara samma person. Notera det styltade och 'ålderdomliga' språkbruket (markerar det med färg för tydlighetens skull):

Gogge skrev:Obs! Flytta ej tråden till Psykologi & psykiatri emedan jag här ämnar försöka adressera ett inrikespolitiskt problem av jättelika proportioner.

Knoten skrev:Många aspergare är arbetsvägrare, detta är något jag ej sympatiserar med. Själv startade jag min första firma vid ålder 14 och har aldrig bett om allmosor.

Det finns även mången missunnsamhet för högre ställningar och status och sedemera en överkomprimerad arbetarmentalitet hos arbetsvägrarna/gnälltrattarna. Och jag ser ej en betydande skillnad mellan att gå till banken och låna pengar och välsignats av turen att ha föräldrar med en viss ekonomisk status, då arbetet är det samma, likt möjlighterna att tillskansa sig kapital.

Däri finns en splittring mellom mig och de, av val, mindre bemedlade; som jag ofta finner mycket stötande och offensiv.

(Eller ska jag säga försök till ålderdomligt språkbruk; man har aldrig talat eller skrivit på detta viset i Svea rike. 'Förr i tiden' (dvs ända fram tills för något decennium sedan) visste man t ex hur man skulle använda 'dem' och 'de', och mittenstycket är en lingvistisk härdsmälta.)
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in