Tänkte på en sak...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: atoms, Alien

Inläggav Zombie » 2008-05-01 15:59:30

Javisst.
... och dessa purfärska anglicismer ("adressera" för 'ta upp', "offensiv" för 'förolämpande', orkar inte räkna resten); och "hava" i ental (här idag kl. 6:07).
Verkar mera någon som gör sig till än någon som är egen men äkta (?)
_______________________________________________________________

[edit - kommentar till Kvasir nedan]
*Småsak, beror på vad man har råkat läsa*
Njaoa, föråldrat visst. Men 100 år är att ta i.
Substantivet till adjektivet "sentimental", fast de båda orden har fått litet olika innebörder - "sentiment" snarare "känsla, intryck av/reaktion på/inför [något]".
[/edit]
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 4 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav Kvasir » 2008-05-01 16:01:09

Det jag syftade på med ålderdomligt språk var i första hand hans envisa användande av ordet sentiment på ett sätt som jag har svårt att tolka på något vettigt sätt utan att gå tillbaka till en sedan minst 100 år utdöd betydelse.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-05-01 16:16:36

'Sentiment' är nog också en sån nyanglicism som Zombie nämner, som tillsammans med de inte helt lyckade försöken till imitation av kanslisvenska och gammalsvenska, ger intryck av en person som försöker låta bildad men inte riktigt är det.

('Tillskansa sig' är t ex ett uttryck man främst använder i sammanhang som att försöka tillskansa sig något på ett orättmätigt sätt. I betydelsen att 'försöka få fram kapital' så torde 'anförskaffa' vara aningen mer korrekt, fastän det också låter onödigt styltat.)

Finns andra medlemmar här som också har haft liknande språkbruk men de har aldrig angripit någon eller uppfört sig trollaktigt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-01 16:31:12

pH skrev::!: Halli Hallå! :!:

Antagligen är jag mycket naiv, men jag får nu uppfattningen att någon försöker nyansera sitt budskap och ta till sig av kritik. Kanske har jag fel, och jag förstår att många blivit ledsna och sårade.

Men hur eller hur, hellre fria än fälla. Jag uppfattar lite lynchstämning som jag upåpfattar som obehaglig. Hellre då backa av en aning och se vad det leder. Vill någon som kommit på kant med större delen av forumet försöka starta om bör man väl försöka släppa in? Eller, om alla skepp är brända, säg då de och stäng av användaren eller sluta besvara dennes inlägg? Agera uppriktigt och försöka vara den större?

Lite känslig är jag, men jag reagerar illa på gruppjakt. Kanske och kanske inte ser jag den även där den inte finns...

pH, du har helt rätt i att personen ifråga faktiskt verkade inse att han hade överreagarat och backade lite, vilket hedrar honom. Och att det då kan tyckas oschysst att fortsätta bjäbba.

Håller också med om att man hellre bör fria än fälla och akta sig för mobb-tendenser. MEN, om detta är Gogge så är det en person som utan någon som helst anledning hängt ut och förtalat Pemer på Flashback och det är ju ganska allvarligt. Gogge framställde dessutom alla Aspegare som arbetsskygga bidragstagare, precis som Knoten gjort här också.

Jag reagerade redan på hans typ femte inlägg som han skrev i dusch-tråden över den trollaktiga tonen, men blev anmäld när jag vågade antyda det.

En möjlighet är ju att Knoten/Gogge faktiskt är en äkta aspergare + egen företagare och att det är just därför han visste så mycket om detta forum och dess medlemmar och kunde beskriva dessa i detalj på Flashback.

Han kanske också har den varianten av AS där man verkligen saknar inlevelseförmåga och tycker att alla andra borde klara det man själv klarar. Då är han inte ett troll i vanlig bemärkelse (som bara vill jävlas) utan lite handikappad i sin förmåga att relatera till andra. Fast det gör det förstås ändå inte OK att ge sig på Pemer och andra vare sig här eller på andra forum, handikappad eller ej.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 2 gånger.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Zombie » 2008-05-01 16:33:02

Inger 16:16
Ja, det låter som en enklare hypotes här.
_____________________________________________________

Glömde till mitt förra inlägg (till AFOL = AspergerForums Ordlista :wink: ):
äldre sv. "sentiment" även = 'känslomättnad' (t.ex. i ett musikstycke), alltså mer i anslutning till "sentimental".
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav pH » 2008-05-01 16:56:56

Jag vill poängtera att jag förstår varför människor blivit upprörda och ledsna över diverse inlägg på sistone.

Jag menar heller inte att vi skall tillåta vad som helst med AS som ursäkt. Möjligen rör sig vissa plumpa eller sårande inlägg om just en oförmåga att kunna sätta sig in i en annan människas situation. Det kan förklara men ursäktar naturligtvis inte.

Men därmed bör inte det heller tas som ursäkt för att själv bete sig mindre lovvärt. Jag tyckte mig ana viss känsla av styrka i grupp, (vilket är väl) och att denna kunde leda till attack i grupp (vilket jag anser mindre gott). Detta ville jag aktualisera. Då bör man hellre stänga av, varna, ignorera eller låta gå vidare förlåten. Anser jag.

Apropå detta med språkbruk... Har själv en tendens att hemfalla åt byråkratiska när svenska skulle vara ett fullgott alternativ. Ett problem jag i och för sig är medveten om, men inte destomindre ett beteende jag faller tillbaka i när jag har något jag vill få fram. Min iver att vara tydlig gör mig obegriplig. En lång historia bakom detta beteende, men som knappast platsar i denna tråd dock.
:wink:
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Pemer » 2008-05-01 17:01:37

Jag tror iofs den som ligger bakom nicket Knoten är väl bekant med Gogge-historien och tog ett Kurt Olsson-foto som en extra blinkning till oss som drar öronen åt oss.

Däremot känns det inte som att den som var Gogge skulle börja hålla på så här här på forumet - om inte hela "Gogges" identitet på Flashback i övrigt är en stor jättefejk, vill säga. Och Gogge hade varit aktiv till och från på Flashback och surrat i olika ämnen som verkar tangera egna intressen sedan november 2005.

Studerar man Gogges inlägg på Flashback i övigt tonar bilden fram av en tennis- och matlagningsintresserad som i en tråd om hur det är att undervisa på universitet nämner att han är lärare på om det var KTH eller på Stockholms Universitet.

Men säker på någonting kan man väl aldrig vara. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Inger » 2008-05-01 17:24:55

pH skrev:Jag vill poängtera att jag förstår varför människor blivit upprörda och ledsna över diverse inlägg på sistone.

Jag menar heller inte att vi skall tillåta vad som helst med AS som ursäkt. Möjligen rör sig vissa plumpa eller sårande inlägg om just en oförmåga att kunna sätta sig in i en annan människas situation. Det kan förklara men ursäktar naturligtvis inte.

Men därmed bör inte det heller tas som ursäkt för att själv bete sig mindre lovvärt. Jag tyckte mig ana viss känsla av styrka i grupp, (vilket är väl) och att denna kunde leda till attack i grupp (vilket jag anser mindre gott). Detta ville jag aktualisera. Då bör man hellre stänga av, varna, ignorera eller låta gå vidare förlåten. Anser jag.

Jag har hittills inte sett någon "attack i grupp" utan bara en grupp Aspergare som sakligt analyserar skrivstil och jämför de till buds stående indicerna för att försöka komma fram till om det är samma person eller ej.

Apropå detta med språkbruk... Har själv en tendens att hemfalla åt byråkratiska när svenska skulle vara ett fullgott alternativ. Ett problem jag i och för sig är medveten om, men inte destomindre ett beteende jag faller tillbaka i när jag har något jag vill få fram. Min iver att vara tydlig gör mig obegriplig. En lång historia bakom detta beteende, men som knappast platsar i denna tråd dock. :wink:

Säkert flera av oss som gör det, inkl jag själv. Detta i sig gör en inte automatiskt till ett troll så det var inte poängen. Utan att jämföra de två personernas skrivstil i syfte att försöka utröna huruvida de är samma person eller ej.

Jag passade även på att ge en språklig recension när jag ändå höll på att försöka analysera, vilket nog var iofs lite oartigt och onödigt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-01 17:34:41

Pemer skrev:Jag tror iofs den som ligger bakom nicket Knoten är väl bekant med Gogge-historien och tog ett Kurt Olsson-foto som en extra blinkning till oss som drar öronen åt oss.

Möjligt. Jag har bara inte uppfattat Knoten som så pass sofistikerad och manipulativ. För mig känns han faktiskt helt ärlig i sina uttalanden, som att han faktiskt tycker så bara och inte riktigt fattar eller bryr sig om hur andra reagerar på det. Eller också är han skickligare än jag tror.

Däremot känns det inte som att den som var Gogge skulle börja hålla på så här här på forumet - om inte hela "Gogges" identitet på Flashback i övrigt är en stor jättefejk, vill säga. Och Gogge hade varit aktiv till och från på Flashback och surrat i olika ämnen som verkar tangera egna intressen sedan november 2005.

Jag har inte läst mer än första sidan på den tråd som det länkades till så det vet du säkert bättre än jag. Något som slog mig är diskrepansen (se där nu börjar jag också, men jag hittar inget bättre ord) mellan hans första styltate inlägg och det mer normala språkbruket längre ner i den tråden. Medan Knoten här hållit sin stil mycket mer konsekvent.

Studerar man Gogges inlägg på Flashback i övigt tonar bilden fram av en tennis- och matlagningsintresserad som i en tråd om hur det är att undervisa på universitet nämner att han är lärare på om det var KTH eller på Stockholms Universitet.

Tennis är ju iofs en typisk överklass-sport så det är inte helt uteslutet, och AS lär ju vara hyfsat vanligt bland KTH-professorer. Men det behöver ju inte vara samma person bara för det.

Men säker på någonting kan man väl aldrig vara. :roll:

Nej, inte med så pass magert underlag och de möjligheter att skapa helt fejkade identiteter och påstå precis vad som helst, som man har på nätet.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav pH » 2008-05-01 17:50:34

Jag kände att jag behövde väcka frågan, och nu är den väckt. Gott så. Jag hoppas att jag inte gjort någon arg eller ledsen. Det var inte min avsilkt, och blev det ändå resultatet ber jag naturligtvis om ursäkt för detta.
Senast redigerad av pH 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
pH
 
Inlägg: 1355
Anslöt: 2006-11-30

Inläggav Zombie » 2008-05-01 18:46:56

Inte mig iaf., pH.
Alltid välkommet att bli vänligt hejdad och få virke till att tänka efter en gång till (inte minst om hur man behandlar folk eller vad man själv inbjuder till).
*... eftertänk pågår... *
[edit] Som Inger skriver, språkrecension var onödig ja. Kan alltid bli fel. Dumt av mig.
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 2 gånger.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Inläggav nitro2k01 » 2008-05-01 19:00:26

Inger skrev:
pH skrev::!: Halli Hallå! :!:

Antagligen är jag mycket naiv, men jag får nu uppfattningen att någon försöker nyansera sitt budskap och ta till sig av kritik. Kanske har jag fel, och jag förstår att många blivit ledsna och sårade.
Jag tror du har fel. Jag ska berätta hur jag tolkar det.
Knoten skrev:
Pontus skrev:Jag tycker inte Pemer har något att be om ursäkt för, däremot har jag inte sett ett enda vettigt eller trevligt inlägg av Knoten.
Som KrigarSjäl skriver så verkar han ju ha det lite svårt med verklighetsförankringen. :wink:
Och prat om att polisanmäla inlägg? Så otroligt löjligt!


Pontus:

Svar ja; det blev fel. Jag förstår ditt sentiment och är nu förankrad.

Så löjligt av mig. :lol:
Jag tycker det där låter något sarkastiskt. Men låt oss kolla på vad som var upprinnelsen till det inlägget.
Knoten skrev:
Pemer skrev:Att vi blir så felavlästa av NT:s att de anklagar oss för att ljuga när vi är ärliga är ju en enormt genomgående risk för aspergare.

Och inte ens en sådan detalj har Dunderbar koll på, utan slänger spontant ut ord om mytoman...

Det känns lite som knoten, en på någon avgörande punkt inte helt typisk aspergare (som själv tror det är det han är på den punkten) kommer hit och applicerar sitt eget icke asperger-typiska tänk på alla aspergare, och då blir det genast alla andra mer typiska aspergare som får höra att alla vi är helkonstiga.

Jag hade kunnat göra samma sak själv - varför älskar inte alla ni andra just släktforskning, Liftarens guide till galaxen, Tillbaka till framtiden- och Fredagen den 13:e-filmerna och håller på Huddinge Hockey??? Ni kan inte vara aspergare och ni har problem i er världsbild, för en typisk aspergare borde ha de preferenserna eftersom jag har det. ;)

Men... jag tror jag har greppat lite bättre vilka bitar som nog är mer individuella drag hos just mig. Jag tror faktiskt det...? :)


Pemer:

Kommentarerna uppfattar jag som mycket kränkande och tillspetsade i syfte att såra, kränka, förnedra, förtrycka och uppvigla. Dessa handlingar är straffbara under svensk lag.

Ihärdigar du med dylika systematiska trakasserier/mobbing polisanmäler jag.

Tack!
Vad säger då detta citat? Knotis verkar överreagera något otroligt. Men med lite bakgrund så framstår bilden tydligare. Pemer skickade in en polisanmälan mot Gogge under hela den härvan. Min teori är (som sagt) att det är Gogge som är Knoten och att han skrev det där inlägget för att göra sig lustig över Pemers polisanmälan. (Och därmed implicera att Pemer också överreagerade)
Senast redigerad av nitro2k01 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
nitro2k01
 
Inlägg: 627
Anslöt: 2007-10-29

Inläggav Inger » 2008-05-01 19:39:55

Zombie skrev:
pH skrev:Jag kände att jag behövde väcka frågan, och nu är den väckt. Gott så. Jag hoppas att jag inte gjort någon arg eller ledsen. Det var inte min avsilkt, och blev det ändå resultatet ber jag naturligtvis om ursäkt för detta.

Inte mig iaf., pH.
Alltid välkommet att bli vänligt hejdad och få virke till att tänka efter en gång till (inte minst om hur man behandlar folk eller vad man själv inbjuder till).

Instämmer helt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2008-05-01 19:47:49

nitro2k01 skrev: Vad säger då detta citat? Knotis verkar överreagera något otroligt. Men med lite bakgrund så framstår bilden tydligare. Pemer skickade in en polisanmälan mot Gogge under hela den härvan. Min teori är (som sagt) att det är Gogge som är Knoten och att han skrev det där inlägget för att göra sig lustig över Pemers polisanmälan. (Och därmed implicera att Pemer också överreagerade)

Hmm... det där låter faktiskt oroväckande sannolikt. Om det är så det verkligen förhåller sig så faller ju så gott som alla pusselbitarna nu på plats.

Är det någon idé att fråga Knoten själv, tro? Om han är Gogge så vore det ju bra om han ville erkänna det och stå för sina åsikter, så slipper vi fortsätta spekulera.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Kvasir » 2008-05-01 19:53:18

nitro2k01 skrev:Vad säger då detta citat? Knotis verkar överreagera något otroligt. Men med lite bakgrund så framstår bilden tydligare. Pemer skickade in en polisanmälan mot Gogge under hela den härvan. Min teori är (som sagt) att det är Gogge som är Knoten och att han skrev det där inlägget för att göra sig lustig över Pemers polisanmälan. (Och därmed implicera att Pemer också överreagerade)


Dessa (för mig) nya uppgifter förändrar onekligen läget. Det skulle förklara den märkliga omsvängning som Knoten gjorde, och som lät misstänkt märklig. Å andra sidan, om nu Gogge vekligen är Knoten så är han i så fall uppenbarligen betydligt mera korkad än det har verkat hitills. Att ironisera över Pemers polisanmälan på detta sätt fungerar ju bara om situationerna skulle vara jämförbara, men så är det ju inte på något vis.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Knoten » 2008-05-01 20:09:22

Alla:

Ni är förfärliga! Jag insåg det förhastade i mitt beslut och jag bad om ursäkt!

Vem denne Gogge är vet jag ej; men Lars Brandeby är en favorit! Att mitt språk är stelt och byråkratiskt har jag tvingats höra hela mitt liv, jag tackar jag!

Nu bör samtliga spänna fast sadeln ordentligt och räta på ryggen!!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-05-01 20:12:50

pH:

Tack!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Mats » 2008-05-01 20:16:11

Att någon som vill bli tagen på allvar väljer Kurt Olsson som avatar övergår mitt förstånd. :lol:
Senast redigerad av Mats 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Mats
 
Inlägg: 5568
Anslöt: 2007-04-09
Ort: Stockholm

Inläggav Kvasir » 2008-05-01 20:23:17

Knoten, även om du nu verkligen inte har något med denne Gogge att göra så borde du också, om du tänker efter, inse att slumpen i så fall har orsakat förvånansvärt många märkliga sammanträffanden i det här fallet och att det verkligen fanns indicier för att i alla fall notera möjligheten av att ni var samma person. Väldigt få, om någon, har dock påstått att de måste förhålla sig så.
Senast redigerad av Kvasir 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Inläggav Inger » 2008-05-01 20:30:41

Knoten skrev:Alla:
Ni är förfärliga! Jag insåg det förhastade i mitt beslut och jag bad om ursäkt!

Förvisso, men du har knappast bett om ursäkt för allt kränkande du kläckt ur dig om aspergare som du anser inte 'vill' arbeta.

Vem denne Gogge är vet jag ej; men Lars Brandeby är en favorit!

Vilket otroligt sammanträffande att du har samma avatar som Gogge och exakt samma åsikter också! Du kan läsa här vem Gogge är. Du kommer känna igen dina egna tankar på pricken. Lite svårt att inte tro att det är samma person, särskilt som Gogge åtminstone bitvis skriver på samma sätt som du (och gjorde det långt innan du började skriva här).

Att mitt språk är stelt och byråkratiskt har jag tvingats höra hela mitt liv, jag tackar jag!

Det är inget fel med ett stelt och byråkratiskt språk, det är det som sagt flera Aspergare som har (även jag använder ibland ord och uttryck som jag lärde mig som yngre men som inte är så vanliga nuförtiden) men ditt sätt att använda det är inte i närheten av korrekt svenska. Vill man skriva kanslisvenska eller gammalsvenska bör man lämpligen veta hur man ska använda det för att det inte ska se obildat ut.

Nu bör samtliga spänna fast sadeln ordentligt och räta på ryggen!!

Är detta ett skämt eller ett trollningsförsök?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Pemer » 2008-05-01 20:36:11

Vet inte vad det är som får mig till den associationen, men... jag säger nöff nöff... :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav Knoten » 2008-05-01 20:50:24

Inger skrev:Förvisso, men du har knappast bett om ursäkt för allt kränkande du kläckt ur dig om aspergare som du anser inte 'vill' arbeta.


Inger:

Och det skall jag ej behöva! Jag besitter en åsikt och hava ej gått till personangrepp!

Vilket otroligt sammanträffande att du har samma avatar som Gogge och exakt samma åsikter också! Du kan läsa här vem Gogge är. Du kommer känna igen dina egna tankar på pricken. Lite svårt att inte tro att det är samma person, särskilt som Gogge åtminstone bitvis skriver på samma sätt som du (och gjorde det långt innan du började skriva här).


Låtom oss då flandera med fascistflaggor och åsiktsregistrering så förmodas vi förbli trygga!

Det är inget fel med ett stelt och byråkratiskt språk, det är det som sagt flera Aspergare som har (även jag använder ibland ord och uttryck som jag lärde mig som yngre men som inte är så vanliga nuförtiden) men ditt sätt att använda det är inte i närheten av korrekt svenska. Vill man skriva kanslisvenska eller gammalsvenska bör man lämpligen veta hur man ska använda det för att det inte ska se obildat ut.


Jag förstår att jag har språksvårigheter!

Är detta ett skämt eller ett trollningsförsök?


Jag kan fråga fröken samma sak!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-05-01 20:52:00

Pemer skrev:Vet inte vad det är som får mig till den associationen, men... jag säger nöff nöff... :roll:


Pemer:

En gris kan han vara själv!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Inläggav Knoten » 2008-05-01 20:54:31

Mats skrev:Att någon som vill bli tagen på allvar väljer Kurt Olsson som avatar övergår mitt förstånd. :lol:


Mats:

Så även ett hederligt arbete och ett socialt liv!
Senast redigerad av Knoten 2011-05-04 14:00:30, redigerad totalt 1 gång.
Knoten
Bannad
 
Inlägg: 63
Anslöt: 2008-03-09

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in