Bra eposttjänst

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bra eposttjänst

Inläggav Parvlon » 2012-10-12 23:42:51

plåtmonster skrev:
POP stöder endast att plocka hem email:en (vad jag minns).
Så illa är det inte. De bestämmer inte vad mailleverantören sparar på sin server utan är nog snarare att betrakta som riktlinjer. Finns dessutom krypteringsmöjligheter med POP men vet ej hur det är där.

Tredje gången jag loggar in så är mailet ff kvar (kört retr 1 två gånger och avslutade med quit). Troligen är det default mode att spara på mail.com Personligen har jag aldrig haft nån större problem där utan bara blivit att jag fastnat för gmail. Gällande integritetsfrågor så vet jag inte heller. Heller har jag aldrig betalat för tjänsterna.
Senast redigerad av Parvlon 2012-10-12 23:56:41, redigerad totalt 1 gång.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bra eposttjänst

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 23:56:36

Man skall nog räkna med att ALL email eller kommunikation övh som saknar tillräcklig kryptering sparas och analyseras. Så antingen har man skydd, eller så hanterar man inget av essentiell betydelse på de (öppna) kanalerna.

I övrigt så finns SSL oftast som tillägg till POP, IMAP, SMTP, FTP osv.. Det är dock ett visst krångel att få till. Antagligen måste man länka in något SSL bibliotek och använda vissa funktioner i koden för att starta funktionen.

Många webbläsare har SSL inbyggt, men svagheten ligger i de som utfärdar rootcertifikat. Sådana som verisign är inget skolexempel.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bra eposttjänst

Inläggav Miche » 2012-10-13 0:23:54

plåtmonster skrev:Man skall nog räkna med att ALL email eller kommunikation övh som saknar tillräcklig kryptering sparas och analyseras.

Google har annonserat klart och tydligt syftet med analyserna de gör av människors kommunikation och det är ju för att kunna skicka riktad reklam (och därmed tjäna mer pengar) och för att folk ska acceptera att de gör som de gör så jobbar de hårt för att göra upplevelsen av Google så positiv som möjligt, de träffar man får i sökningarna ska ge relevanta träffar (andra som gör samma sökning kan få andra träffar beroende på att de har andra intressen, andra surfvanor, får/skickar andra mail).

Till skillnad från många andra aktörer så är Google väldigt ärliga med detta.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra eposttjänst

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 0:40:59

Nja, det var inte reklam jag tänkte på utan t.ex att om du besöker en "kärleksaffär" så får dina vänner rekommendationer om vad de skulle kunna köpa där, eller framförallt om det används av offentliga instanser för att kartlägga individer.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-13 6:26:45

Miche skrev:
plåtmonster skrev:Man skall nog räkna med att ALL email eller kommunikation övh som saknar tillräcklig kryptering sparas och analyseras.

Google har annonserat klart och tydligt syftet med analyserna de gör av människors kommunikation och det är ju för att kunna skicka riktad reklam (och därmed tjäna mer pengar) och för att folk ska acceptera att de gör som de gör så jobbar de hårt för att göra upplevelsen av Google så positiv som möjligt, de träffar man får i sökningarna ska ge relevanta träffar (andra som gör samma sökning kan få andra träffar beroende på att de har andra intressen, andra surfvanor, får/skickar andra mail).

Till skillnad från många andra aktörer så är Google väldigt ärliga med detta.


Precis. Jag vet att i princip all epost skannas vilket jag inte heller gillar. Men det är något helt annat när det jag skickar kan användas för marknadsföring. Vad skulle hända om jag tex skickade en bruksanvisning till någon. Bilderna i den kan då användas av google för reklam. Knappast något som företag lär gilla. :evil:
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Miche » 2012-10-13 10:04:34

Eyesonly skrev:Bilderna i den kan då användas av google för reklam. Knappast något som företag lär gilla. :evil:

Tror du google är så jävla korkade så att de skapar taskig goodwill? Är det något de inte vill ha så är det ett dåligt anseende!

Google lever bra på sitt enormt bra rykte, de behöver inte hitta på dumheter för att tjäna pengar!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-13 10:19:32

Men frågan är hur många som verkligen läst villkoren och förstår just vad de ger google rätt att göra. Och sen vad företag skulle tycka om möjligheten att det sker, oavsett om det verkligen sker eller ej.

Utan att nämna namn så vet jag i alla fall ett fall där en person på företag L har skannat bruksanvisningar av utrustning tillhörande företag S som sen har skickats via gmail till den personens dator. De bilderna kan användas av google för att tjäna pengar. Jag tvivlar på att företag S skulle ha godkänt det arbetssättet om de kände till googles villkor.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav kullan » 2012-10-13 10:21:00

Ett tips!

Använd snigelposten via postverket. Den kommer inte googles åt.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Bra eposttjänst

Inläggav Krillo » 2012-10-13 10:47:30

Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-13 11:01:09

kullan skrev:Ett tips!

Använd snigelposten via postverket. Den kommer inte googles åt.


Jo men den är så långsam. :P Post ska komma fram om inte ögonblickligen så på några minuter, inte dagar.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Zirre » 2012-10-13 11:04:48

Miche skrev:
Eyesonly skrev:Bilderna i den kan då användas av google för reklam. Knappast något som företag lär gilla. :evil:

Tror du google är så jävla korkade så att de skapar taskig goodwill? Är det något de inte vill ha så är det ett dåligt anseende!

Google lever bra på sitt enormt bra rykte, de behöver inte hitta på dumheter för att tjäna pengar!
+1
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bra eposttjänst

Inläggav Miche » 2012-10-13 14:19:27

Eyesonly skrev:Utan att nämna namn så vet jag i alla fall ett fall där en person på företag L har skannat bruksanvisningar av utrustning tillhörande företag S som sen har skickats via gmail till den personens dator. De bilderna kan användas av google för att tjäna pengar. Jag tvivlar på att företag S skulle ha godkänt det arbetssättet om de kände till googles villkor.

Jag anser iofs att just bruksanvisningar ska vara fria att kopiera, åtminstone när det gäller konsumentprodukter (det är ett jävla skit att de skickar med hundra sidor med text på en jävla massa språk och bara tre-fem är användbara sidor). Köper man en begagnad produkt ska man kunna ladda ner bruksanvisningen.

Det är en jävla skillnad på servicemanualer, sprängskisser och liknande, där tycker jag gränsen går!

Jag oroar mig inte det minsta över vad Google gör med det jag mailar, däremot Microsoft och Facebook (för att ta två exempel) som båda känns lika osäkra och oseriösa så är jag jävligt försiktig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra eposttjänst

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 14:27:40

Facebook har ju visat flera gånger att de saknar respekt för privatlivet. Så när de "uppgraderar" med nästa funktion ligger alla dina dokument tillgängliga för alla "vänner" osv..
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-13 14:50:30

Krillo skrev:http://www.hushmail.com/


Tack för tipset. Verkar vara ett vettigt företag.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Miche » 2012-10-13 15:43:46

Eyesonly skrev:
Krillo skrev:http://www.hushmail.com/


Tack för tipset. Verkar vara ett vettigt företag.

Det låter bra men hur säkert är det egentligen? Vad finns det för garantier?
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra eposttjänst

Inläggav plåtmonster » 2012-10-13 16:02:52

Frågan kanske borde vara hur vet man att det är ett säkert företag? ;)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-13 19:07:21

Om jag bestämmer mig för det så får jag försöka hitta andra omdömen, men ni har rätt i att det är svårt att veta hur säkert det verkligen är.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-11-05 19:29:52

Jag har bestämt mig för att försöka få tillbaka den domän jag tidigare hade när jag hade en hemsida. Då domänen i fråga innehåller mitt riktiga namn så tänker jag inte gå ut med adressen. Det är en .se domän. Den har nu blivit deaktiverad och släpps fri efter nyår. Får jag inte tag på den så får jag fundera vidare då fast skulle jag byta idag så skulle det nog bli Hushmail.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Krillo » 2012-11-05 19:32:43

Eyesonly skrev:Får jag inte tag på den så får jag fundera vidare då fast skulle jag byta idag så skulle det nog bli Hushmail.

Kul att länken jag bidrog med var till hjälp! :-)Happy
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Bra eposttjänst

Inläggav Zima33 » 2012-11-05 22:25:18

Ni som inte gillar hotmail, vad är problemet med den enligt er? Jag tycker hotmail är bra... :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Bra eposttjänst

Inläggav Miche » 2012-11-05 22:38:08

Zima33 skrev:Ni som inte gillar hotmail, vad är problemet med den enligt er? Jag tycker hotmail är bra... :-)Happy

Jag tycker dels att Hotmail alltid har känts oseriöst (får jag ett mail från en hotmailadress blir jag alltid misstänksam), dels är det numera Microsoft som äger Hotmail (jag litar fan inte på Microsoft), dels så när jag själv använde hotmail var det alltid strul.

Själv använder jag Gmail och kan inte säga att jag är 100% nöjd, men nästintill!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-11-06 12:36:28

Hotmail för mig betydde massvis med spam. OK det var drygt 10 år sen så det har kanske blivit bättre. Som Miche så försöker jag också undvika microsoft så mycket som möjligt.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Zima33 » 2012-11-06 23:35:44

Nu finns det ju en skräppostmapp i hotmail, det mesta spam åker dit och om man får nåt skräp i inkorgen så klickar man på skräppost och då åker alla kommande mail från den avsändaren direkt i skräppostmappen. Tror man kan filtrera skräpmail direkt till borttagetmappen också.
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2013-06-18 18:36:30

Dags att uppdatera ytterligare en avsomnad tråd. Jag väntade till efter årsskiftet och såg då att adressen jag ville ha var ledig. Problemet var att det skulle kosta några hundra bara att skaffa adressen. Men för att ha ett epostkonto så var jag tvungen att skaffa en hemsida i ett webhotel och då skulle ytterligare 200 kronor eller så gå ut. Medan jag funderade hur jag skulle göra så såg jag att adressen blev registrerad av någon annan. :cry:

Adressen för hemsidan är spärrad till januari nästa år men sen dröjer det säkert flera månader innan det släpps fri och kan registreras så jag har efter en hel del funderande skaffat en annan epostadress. Jag vet inte i nuläget om jag kommer att skaffa en domän och köra epost via den och i nuläget så spelar det ingen roll. På grund av allt prat om google och nsa nyligen så var det först viktigt att skaffa epost som inte var baserad i USA. Till slut tröttnade jag på att försöka ta reda på var företagen låg så jag kollade vad som verkade vettigt baserat på storleken på företaget och fastnade till slut för gmx.com.

Nämnas bör att zoho använder googles programvaror så de som inte vill att google ska få tillgång till ens material gör bäst i att undvika dem. I övrigt så är kryptering av meddelanden det enda som hjälper då oavsett vilket land företaget ligger i så är det ingen som helst garanti att inte det landet har något avtal med nsa så kryptering är det enda som verkligen hjälper. Jag kommer inte att börja kryptera något just nu utan vill mest komma bort från google.

Min google adress kommer att vara kvar då jag vill ha kvar mitt youtube-konto men jag kommer ändå att börja flytta över andra saker till GMX.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Återgå till IT-forum



Logga in