Bra eposttjänst

Allt om hård- och mjukvara samt övriga it-relaterade diskussioner.

 Moderatorer: Alien, atoms

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-02 20:57:05

Jag funderar på att byta epost då jag inte längre gillar google. Jag tycker att de har lite väl bra koll på en, om de vill det och sen är det en sak jag hörde från en kompis att de påstår sig kunna använde eller till och med äga det som skickas med gmail. I alla fall bilder. Jag kollade lite i deras villkor och tror att det var det här han syftade på.

När du lägger upp eller på annat sätt skickar in innehåll till våra tjänster ger du Google (och våra samarbetspartner) en global licens att använda, värdlagra, spara, återge, ändra, skapa härledda verk (exempelvis översättningar, anpassningar eller modifieringar som vi gör så att ditt innehåll fungerar bättre med våra tjänster), kommunicera, publicera, framföra offentligt och distribuera innehållet


Första paragrafen säger förvisso.
I vissa av våra tjänster kan du skicka in innehåll. Du behåller all immateriell äganderätt till det innehåll som du skickar till våra tjänster. Det som tillhör dig fortsätter alltså att tillhöra dig.


Nåväl den här tråden ska inte handla om googles villkor utan just vad ni använder för eposttjänster och vad ni tycker om dem. Jag har kollat lite på nätet och de jag hittat är: Spraymail, passagen, mail.com och speedmail. Några andra fanns men verkade inte seriösa. Hotmail går bort då jag åkte på en massa spam när jag sist hade det och vill dessutom ha så lite att göra med microsoft som det går.

Jag kollar all epost via Thunderbird så det är inte viktigt om det finns webmail, men det har väl alla tjänster. Jag skickar mest text så lagringsutrymme är inte viktigt. Just det. Det ska vara gratis och inte knutet till en internetleverantör då jag vill kunna byta sådan utan att oroa mig för att byta epostadress. Annars skulle jag kunna använda min comhem adress men då jag kanske inte fortsätter att vara kund efter att fiber har installerats i min lägenhet så vill jag inte binda mig till dem.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav barracuber » 2012-10-02 21:19:14

Jag tycker outlook.com har ett snyggt interface men jag skulle aldrig ersätta gmail med den, den har inte samma funktioner. Dessutom delar jag din syn på M§.

Här är några fler tips. Om de är bra är svårt att säga. Yahoo har jag aldrig gillat.
Top 5 potential Gmail alternatives

Going Google-Free: The Best Alternatives to Google Services on the Web

Om jag någon gång skulle sluta använda gmail skulle jag nog kolla på https://www.zoho.com/mail/. Zoho har massvis med andra intressanta tjänster också, både för privat och företag. Zoho Mail går att köra i Åskfågeln/Outlook/Evolution mm.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-02 23:21:36

Outlook :roll: Nåväl zoho verkar hyfsat i gratisversionen. Alternativt Mail.com. Men jag funderar vidare så fler åsikter mottages gärna.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Miche » 2012-10-02 23:43:36

mail.com har aldrig känts så värst seriöst, jag försökte använda det en gång i tiden, numera har jag kvar den enbart för mail som jag inte är intresserad av.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-03 7:02:15

Varför tycker du så Miche? Har någon några åsikter på de andra tjänsterna jag nämnde först?
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Miche » 2012-10-03 8:50:43

mail.com hade pop3 gratis från början och jag använde den då med outlook (det är mer än 10 år sedan), sen införde de att pop3 kostade pengar och hade ett uselt användargränssnitt och sen dess har användargränssnittet ibland varit hyfsat, ibland skitjobbigt samt att sajten verkar haft ett antal olika ägare så det känns inte som om det är något man kan behålla utan att riskera strul.

Passagen och spraymail är väl rätt små svenska sajter, risken att de går i konkurs och att man inte kan behålla mailadressen känns rätt stor, speedmail har jag inga kunskaper om.

Jag håller med dig om att hotmail går fetbort, jag har ändå valt att hålla fast vid gmail trots min inte helt optimala mailadress (efternamn.förnamn@gmail.com, jag har inte lyckats regga förnamn.efternamn@gmail.com trots att den inte används, troligen pga ett misslyckat försök för flera år sedan).

Jag tror knappast heller att Google är ensamma om ett liknande avtal men även att de faktiskt är seriösa, de har inget behov av att sälja människors information som individer, de säljer information om oss som grupper och därmed är vi troligtvis inte spårbara som individer).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Bra eposttjänst

Inläggav Zirre » 2012-10-03 15:36:30

Jag föredrar Gmail framför andra mailtjänster.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-03 16:58:46

Gällande spray så har jag ett visst minne av att varit kund där. Men jag tror att det var för deras internet och inte bara epost men det var länge sen. Tror jag hade problem ofta, därav bytet. Håller med om att spray och passagen kan vara riskabla. Förvisso har de samma ägare, men det är kanske inte så bra ändå.

Verkar som jag ska undvika mail.com. Dessutom så tycker jag att deras hemsida är lite rörig. För mycket info. Typiskt webportaler förmodar jag. :roll:
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav barracuber » 2012-10-03 18:56:49

Jag håller liksom Zirre kvar vid gmail.com. Känns som att mail öht har kommit till någon sorts återvändsgränd, åtminstone bland den stora breda massan. De användare som är "sociala" verkar på något sätt regera just nu. De som använder bloggar, Facebook, Twitter, LinkedIn, Flickr, Quora och en miljon andra sociala sajter mm för att hålla kontakterna igång både privat och i jobbet är nog desamma som tycker mail är onödigt krångligt och "tekniskt". Jag håller inte med, även på sociala sajter måste man i viss mån lära sig tänka i "taggar"/etiketter/kategorier osv vilket iofs inte är bortkastad kunskap. Det tekniska med mail är själva mailadressens uppbyggnad samt servrar, portar, användare och lösen.

jag kör enbart mail (läs gmail) i webbläsare. Jag har för länge sedan tröttnat på klienter som Åskfågeln/Outlook/Evolution pga krångliga setuper, där liknar jag faktiskt de moderna sociala användarna. Inte att jag inte begriper det men jag tycker av princip att att tekniken ska vara enkel och inte ett hinder och frustrationsobjekt. Finns tillräckligt mycket av frustrationsobjekt ändå.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bra eposttjänst

Inläggav Flia » 2012-10-03 19:23:23

barracuber skrev:Jag håller liksom Zirre kvar vid gmail.com. Känns som att mail öht har kommit till någon sorts återvändsgränd, åtminstone bland den stora breda massan. De användare som är "sociala" verkar på något sätt regera just nu. De som använder bloggar, Facebook, Twitter, LinkedIn, Flickr, Quora och en miljon andra sociala sajter mm för att hålla kontakterna igång både privat och i jobbet är nog desamma som tycker mail är onödigt krångligt och "tekniskt". Jag håller inte med, även på sociala sajter måste man i viss mån lära sig tänka i "taggar"/etiketter/kategorier osv vilket iofs inte är bortkastad kunskap. Det tekniska med mail är själva mailadressens uppbyggnad samt servrar, portar, användare och lösen.

jag kör enbart mail (läs gmail) i webbläsare. Jag har för länge sedan tröttnat på klienter som Åskfågeln/Outlook/Evolution pga krångliga setuper, där liknar jag faktiskt de moderna sociala användarna. Inte att jag inte begriper det men jag tycker av princip att att tekniken ska vara enkel och inte ett hinder och frustrationsobjekt. Finns tillräckligt mycket av frustrationsobjekt ändå.


+1
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-12 18:09:09

Kom just att jag glömt att skriva i tråden. Funderar fortfarande på zoho men är osäker. På grund av den enorma mängd ställen man måste byta adressen på så är det ett stort steg som i alla fall jag inte vill behöva göra om snart.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Krillo » 2012-10-12 18:44:29

Jag bytte just ifrån min ISP's mailtjänst, då de slutat att utveckla tjänsten. I praktiken innebar det att det inte fanns några spamfilter över huvud taget, och ingen support att vända sig till. Synd för deras mailtjänst hade både smidigt webinterface, pop samt att servern ligger nära mig fysiskt, vilket har gett snabba laddtider. Jag ville inte ha gmail just för att de kan scanna allt och rikta reklam till mig. Jag har en nokia mobil och valde därför deras epost tjänst, som är samma som Yahoo. Deras pop server verkar rätt kass. Oftast så blir det time-out och strul med lösenordet när jag kör med Thunderbird. Men nu har jag bytt och orkar inte byta igen förrän jag tvingas till det.
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Bra eposttjänst

Inläggav barracuber » 2012-10-12 18:48:50

Eyesonly skrev:Kom just att jag glömt att skriva i tråden. Funderar fortfarande på zoho men är osäker. På grund av den enorma mängd ställen man måste byta adressen på så är det ett stort steg som i alla fall jag inte vill behöva göra om snart.

Kanske värt att läsa denna?
Upgrade from Gmail to Outlook.com in 5 easy steps
Visserligen outlook och inte zoho. jag menar inte att du ska välja outlook istället men att det kanske funkar ungefär på samma sätt? outlook liksom zoho lär ju vara gjord för att konkurrera med gmail.
Bytet i länken bygger på "without giving up your gmail". Dvs de du mailar med ska egentligen inte märka någon skillnad; du behåller gmail men använder zoho (eller vilken du nu väljer) som mailklient.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-12 19:18:09

Men jag vill ju komma ifrån gmail, Thunderbird funkar fint så någon ny klient behöver jag inte. Dessutom så vill jag om möjligt ha ännu mindre att göra med microsoft än med google. :twisted:
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav barracuber » 2012-10-12 19:28:49

Eyesonly skrev:Men jag vill ju komma ifrån gmail, Thunderbird funkar fint så någon ny klient behöver jag inte. Dessutom så vill jag om möjligt ha ännu mindre att göra med microsoft än med google. :twisted:


:oops: Jag uttryckte mig oklart; hade jag skrivit outlook.com eller webbklient hade du bergis förstått min poäng eller hur :) (Även gmail.com är en webbklient.) Länken handlar om outlook.com men min gissning är att det kanske inte är så stor skillnad mot zoho mail (som även den är webbaserad).

Komma ifrån gmail? Jo jag vet. Du "behåller" gmail men du kör den inte om du förstår. För dem du mailar med verkar det som att du fortfarande kör gmail, men i själva verket kör du det andra programmet/webbklienten dvs zoho eller outlook.com.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bra eposttjänst

Inläggav Parvlon » 2012-10-12 19:49:37

Miche skrev:mail.com hade pop3 gratis från början och jag använde den då med outlook (det är mer än 10 år sedan), sen införde de att pop3 kostade pengar och hade ett uselt användargränssnitt och sen dess har användargränssnittet ibland varit hyfsat, ibland skitjobbigt samt att sajten verkar haft ett antal olika ägare så det känns inte som om det är något man kan behålla utan att riskera strul.
Testade logga in på ett gammalt konto jag inte använt på några år och det gick tydligen men de hade snott mina mail. Vid andra inloggningen så fanns där ett mail som följer.

$ nc pop1.mail.com 110 -v
Connection to pop1.mail.com 110 port [tcp/pop3] succeeded!
+OK POP server ready H migmxus004
user xx@mail.com
+OK password required for user "X@mail.com"
pass xxx
+OK mailbox "xxx@mail.com" has 1 messages (1213 octets) H migmxus004
retr 1
+OK
From: mail.com <system@mail.com>
To: xxx@mail.com
Subject: mail.com access reactivated!
...
Dear Mr X.

Unfortunately, you have not logged in to your account: xxx@mail.com
for a very long time. For this reason your mailbox has been deactivated
and you no longer received any emails during that period!

But don't worry! We have now reactivated your mail.com account and
it is immediately available without any restrictions.


Sincerely,

Your mail.com Team


[ This is an automatic message. Please do not reply to the sender. For further
information, please refer to the Online Help System at http://help.mail.com ]
.

Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-12 20:08:20

Ärligt talat Barra så fattar jag inte alls vad du menar. Mitt problem med google är deras privacy policy, inte deras webinterface som jag sällan använder. Jag kör med pop3 för att hämta eposten till Thunderbird och Parvlons inlägg är ett bra exempel på varför det är en bra idé. :P Så länge som ingenting sker med hårddisken och man inte vill komma åt sin epost från någon annan dator eller mobil enhet.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Sv: Bra eposttjänst

Inläggav barracuber » 2012-10-12 20:46:34

Sorry, jag funkar lite som ett enfrågeparti, kan bara fokusera på en sak i taget :) jag hakade på att du ville slippa ändra på 700 olika ställen och tipsade om ett sätt. Men om du nu inte gillar Google så radera alla dina mail då. För att slippa ändra på 800 olika ställen kan du ju använda gmail som nån sorts forwardsluss till zoho/thunderbird.
barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bra eposttjänst

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 20:54:23

Har testat inbox.com lite, men vet inget om deras policy, teknik eller användarvänlighet egentligen. Men det va det första som fungera när jag letade för några månader sedan. Vilket används för dumpmail. Ett sätt att hålla igång emailadresser är att ha ett skript som loggar in någon gång per vecka.

För den med kunskap kan man alltid köpa sig en egen domän och sätta upp en mailserver, t.om hemma. Full kontroll..!

För att spöa googles gmail kan man alltid bruka PGP.. :evil:
(det enda de isåfall ser är vem som skickar och tar emot, men inte innehållet)

Obs, se upp med POP det protokollet raderar alla email som är lästa.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Sv: Bra eposttjänst

Inläggav barracuber » 2012-10-12 21:10:56

barracuber
 
Inlägg: 10992
Anslöt: 2007-02-11
Ort: Västsverige

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-12 21:47:29

Så jag ska låta mail gå genom google med all deras övervakning ändå. Nåväl tills jag har bytt överallt så blir det ju så men det är nog inget jag vill ha i längden.

PGP må funka fint men varför krångla till det så. Och vad menar du att PoP tar bort alla lästa mail. Om du menar från servern så tror jag det går att ställa in så att de bara kopieras istället för att flyttas. Japp Thunderbird har en inställning för det under serverinställningar i kontoegenskaper.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Eyesonly » 2012-10-12 22:33:00

Funderar svagt på att skaffa ett webbhotell igen och köra epost via det. Tyvärr är domännamnet jag tidigare använde upptaget men verkar löpa ut i slutet av den här månaden. Det blir att vänta och se vad som händer då.
Eyesonly
 
Inlägg: 972
Anslöt: 2006-11-05
Ort: Kristinehamn

Bra eposttjänst

Inläggav Bjäbbmonstret » 2012-10-12 23:08:33

Jag kör seriös e-post via egen domän på webbhotell och skräppost och registreringar på sajter osv via ett gammalt hotmail-konto, samt drar konsekvent ner all mail via klient. Gillar inte webbgränsnitt eller att behöva ha fungerande uppkoppling för att läsa mina mail. Googles mailfunktion använder jag bara undantagsvis av ungefär samma skäl som TS.
Bjäbbmonstret
 
Inlägg: 10578
Anslöt: 2007-11-15
Ort: Mälardalen

Bra eposttjänst

Inläggav plåtmonster » 2012-10-12 23:34:52

POP stöder endast att plocka hem email:en (vad jag minns). Medan IMAP stöder att läsa och spara osv. Så ska man använda något så är det IMAP.

Apropå klanteri, Telia hadde en emailserver för 300 000 kunder. Administratören slutade och de lät bli att göra något övh. Sen rasade servern.. och kunderna blev väldigt sura..
Egen dräng är bäste dräng.. :wink:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Återgå till IT-forum



Logga in