Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-10-26 15:47:20

Jag har nu 30 mg Strattera sedan igår och känner mig vaken, men inte hyperaktiv som jag blev av Concerta. Det är väldigt skönt att ha hittat en medicin som får mig att känna mig fortfarande som mig själv, men piggare och mer fokuserad!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-10-26 18:59:32

Det är bra det. Skönt för dig!

Jag tror att jag lägger idén på hyllan tillsvidare. Visst får man en kognitiv kick av dessa preparat, det är som kognitiv anabola - men jag känner att maximalt 3,5 dl kaffe / dag räcker gott och väl. Om man ska ha något CS alls.

Nu har jag suttit och försökt lära mig hur DNA-strukturer är uppbyggda och gissa vad? Glömde riset och det var kolsvart, märkte det när jag nu började känna stanken av något bränt. LOL. Passande att befinna sig i denna tråden. Nåväl, känner mig lite Einstein när något sådant händer. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Kvasir » 2012-10-26 19:03:35

earlydayminer skrev:Jag tror att jag lägger idén på hyllan tillsvidare. Visst får man en kognitiv kick av dessa preparat, det är som kognitiv anabola - men jag känner att maximalt 3,5 dl kaffe / dag räcker gott och väl. Om man ska ha något CS alls.


Om du tycker att kaffe ger samma effekt som CS, så fungerar nog inte CS på dig. För mig är det helt olika effekter.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-10-27 7:58:11

Vad bra att du klarar dig bra på bara kaffe. För mig blev det riktigt farligt helt utan medicin, för jag hade bokstavligt talat svårt att hålla mig vaken. Det blev väldigt farligt i trafiken!

Jag är ganska lik min son, som har fått diagnosen ADHD med i huvudsak uppmärksamhetsstörning. Vårt problem är alltså till största delen att vi inte kan koncentrera oss så bra och att hjärnan "stänger av sig". Vi verkar ofta frånvarande (vilket vi är också :D ) tappar bort saker, glömmer vad vi skulle göra och har väldigt svårt att komma igång med saker vi borde göra. Jag kan ta en dusch och bli stående med handduken och inte orka torka mig. Då känner man sig rätt fånig. Förr trodde jag att det berodde på depression, men nu vet jag att det är en del av mitt funktionshinder.

Ju tröttare jag är desto värre blir det naturligtvis och skulle jag dessutom få en depression, ja då lär jag inte ens komma upp ur sängen på morgonen.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-10-27 9:06:06

Kvasir skrev:
earlydayminer skrev:Jag tror att jag lägger idén på hyllan tillsvidare. Visst får man en kognitiv kick av dessa preparat, det är som kognitiv anabola - men jag känner att maximalt 3,5 dl kaffe / dag räcker gott och väl. Om man ska ha något CS alls.


Om du tycker att kaffe ger samma effekt som CS, så fungerar nog inte CS på dig. För mig är det helt olika effekter.


Du kanske fått decaf? Jk. :wink: Jag vet vilken effekt amfetamin, kokain, koffein och metylfenidat ger mig. Alla 4 har massa roliga saker gemensamt: högt blodtryck, svett, skakiga händer, hoppande ben, ihoptryckta käkar, nervositet och hög puls. Det är i princip det resultatet, men koffein ger högre puls en väldigt kort period och har i alla fall för mig blivit mer av en morgonkopp. En s k kickstarter.

Koffein känns också minst riskfyllt av alla 4. Det är möjligt att jag efter en introduktionsperiod skulle få effekt av CS (metylfenidat). Men jag väger för- och nackdelar. Att ha panikångest och vara hypokondrisk med specifik inriktning på hjärtat och ta substanser som påverkar hjärtat negativt är jag inte helt ok med. Både panikångest och hypokondri är dock väldigt "lätt" att behandla, men då kommer nästa delmoment.

Jag har uppfattningen att kognitiva funktioner går att träna upp och effektivisera, d v s koncentration, uppmärksamhet, arbetsminne m.m. går att förbättra. Däremot måste man träna varje dag, med vilodagar så klart. Precis som man tränar kroppens muskler så måste man träna hjärnans "muskler" (vilket i mitt tänk är kognition) för att bibehålla eller bygga upp strukturen man söker. Hjärnan är väldigt komplex, ja. Tålamod är nyckeln. Jag har aspergers syndrom och uppenbarligen ADHD (men jag blev speedad och orolig på 17,3 mg metylfenidat och jag väger 95 kilogram), men inga hjärnskador eller någon utvecklingsstörning. Quite the opposite. Så jag upplever att jag, förutsatt att jag har energi och att mina rutiner är i plats, har förutsättningarna att lyckas utan CS (metylfenidat).

Har man problem med en massa andra saker som depression eller utmattningsproblematik av något slag så blir det svårare. Men jag saknar depression eller utmattningsproblematik. Mitt största problem är och har alltid varit att jag får prestationsångest och blir väldigt orolig.

Vad CS (metylfenidat eller amfetamin specifikt) har gjort är att jag slutat tänka på mina problem och blivit mer zombiefierad. Jag blir helt enkelt blivit mer autistisk på CS. Jag klarar nästan in av att vara i samma rum som andra människor och börjar fixera mig med olika saker på kroppen.

Jag har precis börjat lära mig dricka kaffe igen, men nikotin (snusade i +14 år) slutade jag helt med den 8 juli. Det är som att jag aldrig snusat.

Mina största problem är att om jag går upp tidigt på morgonen och lever ett "normalt" liv (går upp, äter frukost, duschar, åker i väg till jobb/skola, kommer hem, diskar etc) så somnar jag vid 20.00 och går upp typ 04.00 dagen efter, om jag inte envist ligger kvar och försöker sova vidare. Och igångsättningssvårigheter, men det kan lösas med ett schema som man följer utan stress.

Värt att notera är att jag lägger mycket tyngd vid kost och motion. Jag är vältränad och äter vad som anses vara väldigt hälsosamt mat med mycket medvetenhet.

Jag är 27 år gammal. Fortfarande ung.

Är man 40-50 (m familj, haft mycket studier, krävande arbete, mycket sociala tillställningar) så kanske CS är det bästa alternativet, men om det är något som tränar upp koncentration, uppmärksamhet och fokus så är det träning och främst MTB (tycker jag). När man kommer ner i 35-40 km/h och ska ner vid en kurva som korsar en liten landsväg så gäller det att man har koll. Arbetsminnet går att träna upp genom att utmana sitt minne som att memorera objekt, siffror, texter osv och efter en kort period upprepa det etc. Dessutom finns det PC-spel och spel på nätet man kan spela för att förbättra.
Senast redigerad av earlydayminer 2012-10-27 9:18:09, redigerad totalt 1 gång.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-10-27 9:13:09

Jag känner att det enda CS kan ge mig är en kognitiv boost, för det gör det. Det är ett receptbelagt kognitionsverktyg. Däremot tror jag att aktiv träning och inlärning ger mer långvarigt och naturligt fungerande kognition.

Kost och motion reglerar signalsubstanser och hormoner på ett naturligt sätt. Det gör kroppen mer vaken och mer trött när det är dags.

Alla kan inte motionera och har inte tiden att lägga upp en näringsplan. Det kräver mycket tålamod och mycket tid. Det är ett litet sidojobb som kräver mycket.

Jag står och steker massa torsk, medan laxen är i ugnen och kycklingen kokar. Sedan är det dags för pasta, potatis och allt däremellan. Sedan ska det frysas och grönsakerna kör jag alltid efteråt, för att utefter omständigheterna få absolut freshness rent näringsmässigt och konsistensmässigt.

Många skulle bli förvånade över vilken effekt aktiv träning och näringsplanering har. Jag vet att jag blev totalt chockad över vilken otrolig boost min mentala kapacitet fick tack vare träningen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-10-27 9:19:19

Stress. Det är en riktig bov i dramat.

Om man är lugn när man gör saker kommer kognitiva funktioner att hålla sig intakt.

Springer man runt som en yr höna är uppmärksamhetsproblematik och försvagat arbetsminne ett faktum.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2012-10-30 14:36:09

Artikel i Daily Mail om medicinering med CS:



AEP (Association of Educational Psychologists) har funnit en ny oroande trend där medlemmarna ser en ökning av doser vid medicinering med Ritalin/metylfenidat/CS över tid. De fördelar man får av medicinering med psykostimulantia/metylfenidat/CS är inte hållbara på längre sikt, vilket medför att det krävs starkare och starkare doser. Det håller på att bli vanligt att barn ordineras starkare doser än vad som rekommenderas på morgonen som en "kick-start" så att effekten av medicineringen varar hela skoldagen.

AEP har också funnit en betydande ökning av barn under sex år som medicineras med Ritalin/metylfenidat/CS även fast rekommendationerna från National Institute for Health and Clinical Excellence (NICE), som är den brittiska motsvarigheten till Socialstyrelsen, är att det inte ska förskrivas till förskolebarn.

Det finns allvarliga risker med att medicinera barn med ADHD mediciner. Självmordstankar är bara en del av ett batteri av kända biverkningar i samband med behandling med Ritalin/metylfenidat/CS-läkemedel. Andra biverkningar är stress och ångest, klagomål om hjärtproblem/kardiovaskulära klagomål, minskad aptit, magproblem, yrsel, tics, hudproblem och blåmärken.

I januari 2009 presenterade EU's tillsynsmyndighet, Europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA (European Medicines Agency) en ny säkerhetsvärdering av metylfenidat vid behandling av ADHD hos barn och ungdomar, att alla patienter ska övervakas med avseende på psykiatriska symtom under behandlingen. Myndigheten tillade att, med tanke på bristen på information om de långsiktiga effekterna av behandling med metylfenidat/CS, bör läkemedelsbehandlingen på barn avbrytas en gång per år för att se om behandlingen med läkemedel fortfarande behövs:

NY VÄRDERING AV METYLFENIDAT AV EMA

I januari 2009 presenterade den europeiska läkemedelsmyndigheten, EMA, en ny säkerhetsvärdering av metylfenidat vid behandling av ADHD hos barn och ungdomar 13. I denna konstaterades att nyttan med dessa läkemedel överväger riskerna, när de används på avsett vis. Värderingen var i överensstämmelse med de då nyligen publicerade behandlingsrekommendationerna från Läkemedelsverket 14.

Produktresuméerna för läkemedel innehållande metylfenidat uppdaterades i
samband med detta med följande information:

• alla patienter ska undersökas avseende förekomst av högt blodtryck eller andra kardiovaskulära sjukdomstillstånd, innan behandlingen inleds. Familjär förekomst av kardiovaskulär sjukdom ska efterfrågas

• under behandlingen ska blodtryck och hjärtfrekvens kontrolleras regelbundet

• eftersom det saknas information beträffande långtidseffekterna av metylfenidat, rekommenderas att behandlingen omprövas genom årliga behandlingsavbrott

• behandling med metylfenidat kan orsaka eller förvärra psykiatriska sjukdomstillstånd, som t ex depressioner, självmordstankar, fientlighet, psykoser och manier. Därför ska alla patienter bedömas noga inför behandling och de ska följas under pågående behandling med avseende på tecken på sådana tillstånd

• längd och vikt ska följas under behandlingen

13
European Medicines Agency makes recommendations for safer use of Ritalin and other methylphenidate-containing medicines in the EU http://www.ema.europa.eu/ema/index.jsp? ... 058004d5c1

14
http://www.lakemedelsverket.se/Alla-nyh ... -riskerna/


(Citat från NEPI Stiftelsen nätverk för läkemedelsepidemiologi - NEPI-rapport februari 2012: Läkemedel vid ADHD m.m. i Sverige 2006-2011 sidan 14)

Men experter säger att reglerna allmänt ignoreras, ofta på grund av att arbetsbelastningen för sjukvårdspersonalen redan är hög, det innebär en ökning av arbetsbördan om de dessutom regelbundet ska övervaka barn.

Dave Traxson som är skolpsykolog och arbetar i olika skolor tillägger att psykiatriker också struntar i riktlinjer som betonar att barn som visar tecken på ångest inte bör medicineras med stimulantia, "Barn som är oroliga och ångestfyllda kan missköta sig och vara nervösa, men dessa symptom får inte förväxlas med ADHD" säger han.

Riktlinjerna rekommenderar också att barn som behandlas med metylfenidat/CS bör vägas varje halvår eftersom medicineringen allvarligt kan försämra aptiten.

Men, säger Traxson: "Denna regel bryter man mot i hela landet. En grupp psykiatriker berättade rakt på sak att de inte har personal för att göra detta. Om de inte har resurser att behandla säkert, bör de göra det alls?"

Dave Traxson är inte heller ensam om sina åsikter om detta. Traxson har vunnit stöd hos British Psychological Society (BPS) och AEP. AEP ska nu arbeta för en uppmaning till en rikstäckande statlig översyn i frågan innan ännu fler barn sätts på behandling med metylfenidat/CS.

Peter Kindermann, ordförande för BPS, säger: "Barn ordineras läkemedel som en quick-fix i stället för att ges fullständiga bedömningar och psykologiska terapier som kan ta längre tid och kostar mer, men som i slutändan är bättre i det långa loppet."
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav skrivare » 2012-10-30 17:38:03

Ja har de handikappen. Vi tror att man gå upp i vikt av concerta.

Jag är osäker. Har du något tanke ?
skrivare
 
Inlägg: 59
Anslöt: 2012-01-20

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-10-30 20:49:56

Det är dags att någon hittar en nyhets lista för ADHD/CS medicinering och inte bara klipper och klistrar ut alt negativt om centralstimulantia...
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-10-30 20:52:58

Artikel i Medical news today! :-)Happy
Children living with ADHD tend to feel they benefit from medication to treat the condition and do not think the medication turns them into 'robots', according to a report just published. In fact, they report that medication helps them to control their behaviour and make better decisions. The study, which gives a voice to the children themselves, provides valuable insights into their experiences and the stigma they face.

http://www.medicalnewstoday.com/releases/251643.php
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-10-31 1:06:01

Flawed skrev:Det är dags att någon hittar en nyhets lista för ADHD/CS medicinering och inte bara klipper och klistrar ut alt negativt om centralstimulantia...


Det blir ensidigt och partiskt att bara komma med det negativa.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-10-31 9:30:37

Vissa gör det och har tydligen väldigt god tillgång till sådana resurser.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2012-10-31 10:12:32

Det kanske mest intressanta från artikeln DailyMail - Ritalin calms hyperactive children and prescriptions are soaring - but experts warn of serious side-effects and it's even being linked to suicide handlade om två studier där man undersökt effekten av verkningslösa placebopiller/sockerpiller på barn och ungdomar diagnostiserade med ADHD:

A Colorado University study in 2010 showed that when 150 adolescents diagnosed with the disorder were given sessions of cognitive-behavioural therapy plus an inactive sugar pill (which they were told was a Ritalin-type drug), their symptoms disappeared just as effectively as in 150 adolescents who were given both the therapy and a chemically active Ritalin-type drug.

A similar placebo effect was seen in a study of children whose parents and teachers were told they had been put on another kind of ADHD drug, called Adderall, which in fact was a placebo pill.


I båda fallen fick man effekt av verkningslösa placebopiller.

I en studie från Colorado University 2010 fann man efter att ha behandlat 150 ungdomar med kognitiv beteendeterapi (KBT) plus ett sockerpiller/placebopiller (som de trodde var ett CS-läkemedel) samt 150 ungdomar som också fick KBT-terapi men även CS-läkemedel med en aktiv substans att symtomen hos dem som fick sockerpiller/placebopiller försvann lika effektivt som hos dem som behandlats med KBT-terapi samt CS läkemedel med en aktiv substans.

En liknande placebo effekt såg man i en annan studie av barn där man hade informerat föräldrar och lärare om att barnen behandlades med ett annat läkemedel för ADHD symtom, Adderall, men behandlingen bestod i själva verket av ett verkningslöst placebo piller.

Så var var det då som hände, hur kunde placebopiller få så bra effekt och symtomlindring på barnen med ADHD? Dr Daniel Waschbusch från Florida International University, som ledde forskningen säger: "Att tro att ett barn har fått läkemedelsbehandling kan framkalla positiva förväntningar hos föräldrar och lärare. I sin tur kan detta påverka hur föräldrar och lärare bedömer, utvärderar och beter sig mot barnen.":

So what had happened? Dr Daniel Waschbusch of Florida International University, who led the research, says: ‘Thinking a child has received medication may induce positive expectations in parents and teachers. ‘In turn, this may influence how parents and teachers evaluate and behave towards the children.’


Resultaten visar också att ett betydande antal ADHD fall kan vara inbillning - hos både barn/ungdomar, deras föräldrar och lärare. Ju mer vi tror på ADHD, ju mer ser vi av det, och ju mer behandlar vi barn med potentiellt farliga läkemedel utan att övervaka dem för farliga effekter och biverkningar av läkemedelsbehandlingen:

Such research indicates that a significant number of ADHD cases may be in the mind — both of young people and of their parents and teachers. The more we believe in ADHD, the more we see of it, and the more we dose children with potentially dangerous drugs without monitoring them for dangerous responses.


Denna oro delas av Peter Helms, professor i barns hälsa vid Aberdeen University, som nyligen publicerade en studie på ADHD-läkemedel i tidskriften Drug Safety. "Effekterna på människor som har fått behandling med läkemedel i flera år är ett potentiellt problem. Kliniska prövningar ger oss bara kortsiktiga svar eftersom försöken varar ett år som mest. Vi borde införa övervakningssystem för att kontrollera vad som händer med patienterna.":

This latter concern is shared by Professor Peter Helms, a professor of child health at Aberdeen University, who recently published a study in the journal Drug Safety on ADHD drugs. ‘The effects on people who have been on the drugs for years is a potential problem. Clinical trials give us only short-term answers, as the trials last a year at the most. We should introduce monitoring systems to check what is happening with patients.’


Faktum är att resultaten från en viktig studie från 2007 visar att det inte finns några fördelar med att ge barn ADHD läkemedel efter att de har tagit läkemedlet under tre år. Brittiska läkare är överens om att många behandlas med Ritalin/metylfenidat/CS i mer än tre år och ofta upp till sex år:

Indeed, one important study in 2007 found there are no benefits to giving children medication after they have been taking the drug for three years. British GPs agree that many are left on Ritalin for more than three years, and often as many as six.


Dessutom finns det också oroande bevis från studier på laboratorieråttor som behandlats med metylfenidat/CS-läkemedel tills de blev tonåringar att det kan orsaka psykiska problem hos dem när de är vuxna. Dessa kan omfatta skador på minnet, ångest och depression. Hos människor har inga studier gjorts för att utforska detta eftersom det är olagligt att testa läkemedel på barn:

Furthermore, there is also disturbing evidence from studies on laboratory rats that giving Ritalin-type drugs to adolescents may cause them mental problems when they are adults. These may include memory damage and depression. In humans, there have been no studies to explore this, because it is illegal to test drugs on children.


Istället är det något annat som pågår: vi bevittnar en okontrollerad prövning av läkemedel som innebär mass-medicinering av tusentals ungdomar över hela Storbritannien. Vad som är ännu mer tragiskt är att vi inte ens försöker övervaka dessa barn för tidiga bevis för de allvarliga problem som detta kan orsaka:

Instead, something else is happening: we are effectively witnessing an uncontrolled chemical trial that involves the mass-medication of thousands of youngsters across Britain. What is even more tragic is that we are not even trying to monitor these children for early evidence of the serious problems this may cause.


Här är länk till artikeln som publicerades i juli 2009 i Scientific Mind:

Do ADHD Drugs Take a Toll on the Brain?
By Edmund S. Higgins

Research hints that hidden risks might accompany long-term use of the medicines that treat attention-deficit hyperactivity disorder
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-10-31 12:09:40

Det är säkert inbillning och lord xenu som ligger bakom ADHD rent generellt.
Här finns en jättebra sida som granskar läkemedelsbolagen och lätt sugesterade patienter och föräldrar som tror på ADHD diagnosen.
http://www.kmr.nu/
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-10-31 12:33:09

Jag vill dessutom tacka Wine för hans fantastiska länkar som han postar på forumet.
De har varit avgörande för att få mig att ansluta mig till den scientologiska filosofin/vetenskapen/tron.
Speciellt uppskattar jag hur du klipper in olika citat si samma inlägg med det mest förtroende ingivande citatet först.
Det blir så överskådligt och sakligt.
Tack Wine nu ska jag gå på en auditering och ansöka om ett lån.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2012-10-31 13:44:01

Flawed, om du är ironisk, kan du vara snäll att markera det på något vis? Jag förstår inte om du är allvarlig nu eller inte. Jag -misstänker- att du är ironisk, men jag blir osäker. Det är en obehaglig känsla att vara osäker. Skulle du kunna markera eventuell ironi på något sät bleve jag mycket tacksam.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-10-31 16:08:14

Jag har asperger jag förstår inte ironi.
Jag uppskattar att forumet följer den allmäna scientologiseringen av psykiatri debatten förövrigt.
Nu ska jag avgifta mig ifrån socker och skriva ett fint CV.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav atoms » 2012-10-31 17:23:07

[OT]

Jag har också Asperger; men testa att hålla örat mot skärmen, eller att titta bredvid skärmen och sas ta in texten subliminalt - då tror jag att det ska ge sig vad som är ironi.

[OT]
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav NIF » 2012-11-01 3:02:28

När jag mår skit och tar Concerta/Strattera blir jag "funktionell" igen. Men när jag är glad, försvinner min glädje och jag blir bara ett totalt apatiskt monster utan några känslor överhuvudtaget. Jag upplever att mitt jag, min personlighet försvinner när jag tar dessa preparat och därför vägrar jag dessa.
NIF
 
Inlägg: 160
Anslöt: 2010-09-15
Ort: Karlskrona

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav ricjo » 2012-11-03 9:36:59

concerta är direkt central stimulerande viket behövs för barn och vuxna med adhd för vi som ha det har en en fom av medfödd brist eller extra gen eller vad man sak kalla det begåvning.
och vi måste ta han hand om den och lära hur vi kan utnytja den på bäst tenkbara sätt då det kan ge oss enorma fördelar i livet om vi anvender vå energi rätt.
.
Träna eär ett måste det hjälper oss att ta hand eller få utlopp av vår öveenergi som vi sedan kan omvandla i lungn till andra om vi hanterar våra kroppar rätt.
ricjo
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-11-03

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Denne86 » 2012-11-06 1:32:57

är Strattera ångestdämpande?
Denne86
Ny medlem
 
Inlägg: 6
Anslöt: 2012-10-31

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-11-07 8:21:20

Från FASS:

Strattera är ett läkemedel utan centralstimulerande effekt som används för att behandla uppmärksamhetsstörning med hyperaktivitet (ADHD) hos ungdomar och barn från 6 år, som en del av ett vårdprogram där även psykologiska, sociala och utbildningsåtgärder ingår.

Strattera innehåller atomoxetin som ökar mängden noradrenalin i hjärnan. Noradrenalin är en signalsubstans som finns naturligt i hjärnan och som ökar uppmärksamhetsförmågan och minskar impulsivitet och hyperaktivitet hos patienter med ADHD. Strattera hjälper till att kontrollera ADHD-symtomen. Strattera har inte visat sig vara beroendeframkallande.


Min kommentar:

Jag hittar ingenting som tyder på att det skulle vara ångestdämpande. Däremot är min egen upplevelse av medicinen att den inte ger mig ångest, så som Concertan gjorde, men det är ju väldiga individuella skillnader hur man reagerar på en medicin.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Sheyen » 2012-11-07 21:12:56

earlydayminer skrev:Du kanske fått decaf? Jk. :wink: Jag vet vilken effekt amfetamin, kokain, koffein och metylfenidat ger mig. Alla 4 har massa roliga saker gemensamt: högt blodtryck, svett, skakiga händer, hoppande ben, ihoptryckta käkar, nervositet och hög puls. Det är i princip det resultatet, men koffein ger högre puls en väldigt kort period och har i alla fall för mig blivit mer av en morgonkopp. En s k kickstarter.

Har du använt kokain?

Jag blir illamående av kaffe + får svår ångest och paranoia. Men det visste jag inte innan. Men nu vet jag. Jag undviker kaffe. Usch. Kaffe gör mig instabil. Trött blir jag också, ju.

On Topic: Dagsdosen är numera 54 mg Concerta.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Återgå till Aspergare och vården



Logga in