"Dödsknark" till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Gersa » 2012-09-12 23:06:33

Som jag fattat det så finns det canabioler som fungerar på samma sätt i hjärnan som metylfenidathydroklorid. Nu kommer jag inte ihåg vilken... Men de sätter sig på receptorerna och dämpar signalerna som jag fattar det på exakt samma sätt...
Men jag fattar inte vad det spelar för roll varifrån en verksam substans kommer...
Det bästa är väl att använda den substans som ger bäst verkan och minst biverkningar för individen...
Det är för mig helt oväsentligt varifrån substansen kommer...
När man nu talar om medicinskt bruk. De som de i vissa stater i USA använder för medicinskt bruk är till stor del framodlade arter, eller genmanipulerade, för att innehålla höga halter av de canobioler som ger bäst effekt för individen..
Sen att det "fuskas" med det, likväl som det sitter folk och kör Concerta i kaffekvarnen lär vara svårt att komma åt..

Men jag tycker det vore befängt att utesluta canabioler som verksamma substanser i läkemedel för att de råkar komma från en viss växt...

Morfin borde ju då med samma logik aldrig använts inom sjukvården, även om den numera, antar jag är, syntetisk...

Jag anser inte att morfin ska få säljas fritt på gatorna för att det används inom sjukvården, men jag är dj.. tacksam att det finns tillgängligt på sjukhuset när jag behöver det...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav colaflaska » 2012-09-13 22:41:24

Personligen kan jag ju säga att min värsta "aspighet" försvinner veckan efter att jag rökt på och jag mår bättre sedan jag började bruka några gånger per månad. Men å andra sidan är jag väldigt pro droger så kanske inte har en så objektiv syn på det hela, vilket iofs ingen i tråden verkar ha..

Tyvärr är det så när speciellt cannabis som trots allt är en väldigt utbredd drog i Sverige och världen diskuteras. De flesta av mina vänner röker inte men är ändå inte negativt inställda till det, eftersom det är så vanligt och jag tror alla iaf känner någon som röker på regelbundet.

Det roligaste jag hört i en sån här debatt var när en kärring (förlåt, men hon är det..) berättade om sin morbror som blev helt galen när han rökte marijuana och slog in en dörr med en yxa. Nä du lilla tanten, det var nog inte marijuana han hade tagit den kvällen..
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-09-23 0:20:55

slackern skrev:Har du någonsin fått en snetripp?


Beror på hur du definerar snedtripp, men visst: två gånger.
Ena gången på DXM. Blev typ överbelastad med tankar - tänkte 3 eller fler parallella händelseförlopp samtidigt, som bara grenade ut sig mer och mer - blev jävligt illamående och det slutade med att jag låg över toaletten i en halvtimme och spydde värre än jag någonsin gjort på alkohol. Men det var aldrig så att jag var rädd eller så utan det var mer att det var jävligt jobbigt.

Andra gången var på svamp och jag fick då en gråtattack och kunde inte sluta gråta. Jävligt konstigt och pinsamt nu i efterhand (tur att jag var själv). Berodde mycket på att jag var väldigt deprimerad just då så det var ju ingen bra idé alls att inta svamp då. Man blir känslig som en liten unge på den drogen.

Så det är inte bara positivt med droger och det har jag aldrig påstått heller - De är "vuxenleksaker" som ska hanteras med allra största respekt och försiktighet. Men om jag jämför med alkohol så har jag fler negativa erfarenheter av det.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-09-23 0:23:25

Deadly_Nightshade skrev:
slackern skrev:Har du någonsin fått en snetripp?


Beror på hur du definerar snedtripp, men visst: två gånger.
Ena gången på DXM. Blev typ överbelastad med tankar - tänkte 3 eller fler parallella händelseförlopp samtidigt, som bara grenade ut sig mer och mer - blev jävligt illamående och det slutade med att jag låg över toaletten i en halvtimme och spydde värre än jag någonsin gjort på alkohol. Men det var aldrig så att jag var rädd eller så utan det var mer att det var jävligt jobbigt.

Andra gången var på svamp och jag fick då en gråtattack och kunde inte sluta gråta. Jävligt konstigt och pinsamt nu i efterhand (tur att jag var själv). Berodde mycket på att jag var väldigt deprimerad just då så det var ju ingen bra idé alls att inta svamp då. Man blir känslig som en liten unge på den drogen.


Ok inte varit nojig och sett poliser i varenda buske? Eller varit misstänksam mot alla människor blivit paranoid?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Tyler_Durden » 2012-09-23 22:47:59

Dödsknark?. Det finns inte ett enda dödsfall i världshistorien pga cannabisbruk. (1:45 in i klippet)
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Miche » 2012-09-24 1:17:43

Tyler_Durden skrev:Dödsknark?. Det finns inte ett enda dödsfall i världshistorien pga cannabisbruk. (1:45 in i klippet)

Jaha, så för att något klipp på tuben påstår en sak så tror du på det (eller snarare försöker använda det som bevis)...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Flawed » 2012-09-24 16:24:27

Ingen har någonsin ramlat ner för ett stup eller kört bil dåligt eller så på grund av cannabis?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Iridia » 2012-09-24 16:27:26

Vem orkar köra bil när man rökt cannabis...?

Ingen (för eller emot) som har någon seriös statistik?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Flawed » 2012-09-24 16:37:57

THC ska vara svårt att dö av i en överdos men det finns som sagt andra sätt att dö av en drog.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Iridia » 2012-09-24 16:54:50

Men bara för att det är teoretiskt möjligt att dö av indirekta orsaker, har någon faktiskt gjort det?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-09-24 16:56:56

Iridia skrev:Men bara för att det är teoretiskt möjligt, har någon faktiskt gjort det?


Den ända drog dom hittade på han som käkade upp en uteliggares ansikte i Florida hade endast cannabis i sin kropp. Han blev ju skjuten och dog räcker det?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Iridia » 2012-09-24 17:44:40

Isch!
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-10-22 19:29:43

slackern skrev:Ok inte varit nojig och sett poliser i varenda buske? Eller varit misstänksam mot alla människor blivit paranoid?

Nej
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav thefilosofer » 2012-10-22 19:33:55

slackern skrev:
Iridia skrev:Men bara för att det är teoretiskt möjligt, har någon faktiskt gjort det?


Den ända drog dom hittade på han som käkade upp en uteliggares ansikte i Florida hade endast cannabis i sin kropp. Han blev ju skjuten och dog räcker det?


Nej, personen måste varit psykiskt sjuk innan.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Parvlon » 2012-10-22 20:20:57

slackern skrev:Den ända drog dom hittade på han som käkade upp en uteliggares ansikte i Florida hade endast cannabis i sin kropp. Han blev ju skjuten och dog räcker det?
De kan inte se alla nya t.ex amfetaminliknande droger. Man blir inte våldsam av cannabis.

Du har en väldigt låg tröskel för att bli övertygad om saker. Rekommenderar dig att använda mer av den där logiken som du ofta pratar om.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Kattpappa » 2012-10-23 9:42:38

Ja jag blir hjälpt av cannabis, mindre ångest och mindre negativa tankebanor, men det kommer att vara brottsligt så länge jag lever att bruka denna ört.

Skadar ingen med mitt bruk, skulle aldrig någonsin sälja till någon annan, det är ju min medicin.

Märkligt att svenska myndigheter ignorerar nya forskarrön på detta område, sedan passar det inte för alla.

Nej, jag har aldrig någonsin blivit våldsam eller varit i närheten av någon psykos, inte sett saker som inte finns osv.

Skulle gladeligen åka dagligen till mitt apotek och hämta min dagsdos om det krävdes.

mvh, Kattpappa
Kattpappa
 
Inlägg: 117
Anslöt: 2009-10-12
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Miche » 2012-10-23 10:53:49

Se denna länk på FASS!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-10-23 13:29:20

Parvlon skrev:
slackern skrev:Den ända drog dom hittade på han som käkade upp en uteliggares ansikte i Florida hade endast cannabis i sin kropp. Han blev ju skjuten och dog räcker det?
De kan inte se alla nya t.ex amfetaminliknande droger. Man blir inte våldsam av cannabis.

Du har en väldigt låg tröskel för att bli övertygad om saker. Rekommenderar dig att använda mer av den där logiken som du ofta pratar om.


Få se nu använder jag logiken. Jag drar slutsatsen att om det finns en ökad risk att drabbas för psykisk ohälsa. Så om TEX jag mår dåligt så utrycks det på det sättet att jag vänder det utåt och blir irriterad och får otroligt kort stubin.

”Haschpsykos” är ett välkänt begrepp. Mindre känt är att cannabis ökar risken för vanliga psykiatriska sjukdomar som ångestsyndrom och depression, speciellt hos unga. Det förekommer att personer som röker cannabis hamnar i en psykos som varar i några dygn till några veckor. Tillståndet kan vara dramatiskt och kräva akut inläggning på sjukhus.


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/en ... nabis-igen
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Parvlon » 2012-10-23 17:06:20

slackern skrev:Få se nu använder jag logiken. Jag drar slutsatsen att om det finns en ökad risk att drabbas för psykisk ohälsa. Så om TEX jag mår dåligt så utrycks det på det sättet att jag vänder det utåt och blir irriterad och får otroligt kort stubin.
Noterat. Du drar slutsatsen att om man är drabbad av psykisk ohälsa så är risken högre att man använder våld. Exakt vad detta har med cannabis att göra förstår jag dock inte.

Själv är jag rätt säker på att cannabis skapar mer fred än oreda i världen, definitivt om vi bortser från "kriget mot droger" som faktiskt är en ganska ny företeelse. Folk kommer att berusa sig lika länge som folk existerar och till skillnad mot alkohol som det finns vedertagna bevis om att skapa oreda så är cannabis rena guldet.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-10-23 17:12:55

Parvlon skrev:Noterat. Du drar slutsatsen att om man är drabbad av psykisk ohälsa så är risken högre att man använder våld. Exakt vad detta har med cannabis att göra förstår jag dock inte.


Läste du på ordentligt i artikeln?

Mindre känt är att cannabis ökar risken för vanliga psykiatriska sjukdomar som ångestsyndrom och depression, speciellt hos unga.


http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/en ... nabis-igen

Här kan du läsa på om depression hur det utrycker sej hos män.

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... myBoz_anLQ
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Parvlon » 2012-10-23 17:16:22

slackern skrev:Läste du på ordentligt i artikeln?
Varför skulle jag läsa den när jag är intresserad av dina slutsatser?

Vad vill du säga?

Sen är det lite hönan och ägget i fallet med ohälsa , droger och statistik. Tror det var en australiensk studie som visade att det nog snarare är så att de som befinner sig i riskzonen oftare söker sig till droger. Att det skulle vara hälsosamt att missbruka tror jag det är få som tror dock så det är bra att skilja på begreppen bruk och missbruk. Att någon död person enbart har påvisats cannabis i kroppen är väl knappast en särskilt stor indikator på att personen missbrukade men knappast heller att det var den enda drogen eller att cannabis orsakar dödsfall (eller för all del kannibalism som någon kan få för sig att du antyder).
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Gersa » 2012-10-23 18:15:08

Jag förespråkar varken självmedicinering eller droger...
Men frågeställningen gällde som jag förstod den om man ska använda ämnen från Cannabis plantan i mediciner...
Jag kan inte förstå varför man skulle utesluta att använda ämnen bara för att de kommer från en specifik växt...
I stort sett alla mediciner har biverkningar och speciellt så psykofarmaka.

Cannabinoider finns också naturligt i våra kroppar. Så varför hänga upp sig på varifrån en substans kommer? Vad spelar det för roll??

Den substans som gör "jobbet" med minsta biverkning är väl den som enligt mig rimligen bör användas...
Om individer med smärtproblematik blir hjälpta av någon Cannabinonid så borde detta rimligen ge mindre biverkningar och tillvänjning än alternativ som morfinpreparat. Som det är nu är olika morfinderivat det som ges till individer som har svår smärta. Vid lindrigare smärta ges idag kodein som inte direkt är nyttigt för kroppen det heller...

Så det konstiga är som jag ser det mer varför inte Cannabionoider används i större utsträckning av vad de gör idag... Detta är ju inte kopplat till några som helst fakta eller effekter av substanserna utan som jag ser det en inskränkt syn på en specifik växt..

Om nu Cannabionoiden ifråga är syntetiskt framställd, är den då ok att använda i läkemedel???

Jag har inte sett någon forskning som visar på att bruk/ missbruk av alkohol skulle vara mindre skadligt än bruk/ missbruk av Cannabis, snarare tvärt om...
En flaska vin till fredagskvällen är ok, men att använda Cannabionider i läkemedel är totalt otänkbart... Jag fattar inte logiken i detta tänkande???

Sedan att Cannabis i dag är en illegal drog vars bruk/ missbruk får konsekvenser som kommer utav detta faktum är en annan fråga... Vilket jag anser är det starkaste motivet till att hålla sig ifrån Cannabis.
Genom användning av Cannabis idag så försörjer man kriminella nätverk och individer. Undantaget då de som odlar själva, men den större delen av hanteringen av Cannabis sker ändå genom kriminella...
Detta faktum är för mig ett betydligt starkare skäl till att ta avstånd från Cannabis än dess eventuella skadliga verkan...

Det är i mitt tycke för mycket just tyckande gällande Cannabioniders eventuella effekter, ta del av den fakta som finns och använd sk... om det finns någon anledning till det... Men kasta inte bort en potentiell lösning för många individer bara för att den aktiva substansen kommer från en viss växt, det är ju bara rent korkat...

Så tycker jag! ;-)
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Parvlon » 2012-10-25 2:10:17

Gersa skrev:Sedan att Cannabis i dag är en illegal drog vars bruk/ missbruk får konsekvenser som kommer utav detta faktum är en annan fråga... Vilket jag anser är det starkaste motivet till att hålla sig ifrån Cannabis.
Genom användning av Cannabis idag så försörjer man kriminella nätverk och individer. Undantaget då de som odlar själva, men den större delen av hanteringen av Cannabis sker ändå genom kriminella...
Detta faktum är för mig ett betydligt starkare skäl till att ta avstånd från Cannabis än dess eventuella skadliga verkan...
Att sälja cannabis är olagligt så det finns nog inga undantag med din logik faktiskt, förutom möjligen om man fått recept av den snälla doktorn. Det är förbuden i sig som är den största sponsorn för kriminella nätverk.

Btw, skulle ingen bryta mot korkade lagar så är det som att man legitimerar ett korkat system. Kungen säger det bättre:
"An individual who breaks a law that conscience tells him is unjust, and who willingly accepts the penalty of imprisonment in order to arouse the conscience of the community over its injustice, is in reality expressing the highest respect for the law."

- Martin Luther King, Jr.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Gersa » 2012-10-25 12:05:35

Parvlon skrev:Att sälja cannabis är olagligt så det finns nog inga undantag med din logik faktiskt, förutom möjligen om man fått recept av den snälla doktorn. Det är förbuden i sig som är den största sponsorn för kriminella nätverk.


Jag syftar på de brukare som odlar för eget bruk. Som sagt en extremt marginell andel, men de stödjer inte någon kriminell verksamhet genom sitt bruk.. Om de nu inte förvärvat sina frön på den illegala marknaden då...

Sen vad det gäller kriminaliseringen av innehav, användande och försäljning av Cannabis är det en helt annan fråga som jag anser inte har med frågeställningen i denna tråd att göra.. Då jag tolkat det som frågeställningen var om man ska använda Cannabinoider för medicinskt bruk eller inte...
Så därför ansåg jag inte att min syn på en eventuell avkriminalisering var för frågan relevant.
Och kan därmed bara utgå från den verklighet vi befinner oss i nu...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in