Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-23 15:17:29

Wine skrev:
weasley skrev:Jag har 5mg direktverkande kapsel. På det kan jag somna bra. Har märkt att jag somnar bättre om jag tar den en stund innan sänggående.


Hur lång stund innan du går och lägger dig brukar du ta kapseln ungefär? Jag vaknar i princip en gång under varje natt oavsett om jag tagit melatonin innan jag ska sova eller inte men ibland har jag då svårt att somna om ifall hjärnmaskineriet börjar komma igång och hinner varva upp sig och då tar jag en kapsel utan vatten som jag sväljer för jag orkar eller vill inte gå upp och hämta vatten. Tror jag brukar somna då inom ca en halvtimme.


Nu vet jag inte varför din hjärna varvar upp när du vaknar, men vill i alla fall lugna dig med att det är fullt normalt att vakna någon gång per natt.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-23 15:18:48

Bror Duktig skrev:Glömde licensansökan hemma idag när jag åkte till apoteket :x

Men vet ändå inte om jag vågar prova... Jaja tänkte ändå ta ut o testa om det fungera enstaka viktiga nätter (orka rätta autokorrigeringsfelen...)


Melatonin kan förvisso fungera att ta vid behov, men för många gör det inte det. Det är lite som att träna in en ny dygnsrytm, kroppen behöver lära sig. Samma sak om man tar Melatonin. Mitt tips är att försöka ta Melatoninet ungefär samma tidpunkt varje kväll och inte ge upp förrän efter 2 veckor. Det kan ta ett par dagar innan just din kropp vänjer sig.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-23 15:27:38

Bror Duktig skrev:@Wine: Jag åt Stilnoct under 8 år. Maxdos varje kväll. Men nu är det tre år sedan jag slutade. Insomningen har varit katastrofal sedan dess. Den var totalt kass innan Stilnoct, men än värre efter.

Ett problem är att inte veta vilka funktioner som återhämtar sig efter medicinering. För mig känns det som att kroppen tänker: "sömnen behöver inte regleras alls längre - hihi, då skiter vi i det för evigt", "Serotonin behöver man ju inte göra något med, den återupptas inte - skit i att reglera detta någonsin mer" medan "oj, nu slutade hon med sköldkörtelmedicin, bäst att börja tillverka T4!!!".

Det är välkänt att t.ex. sköldkörteln lätt återupptar sin funktion (vare sig den är bra eller kass, så återgår den till vad den var före exempelvis Levaxin) medan binjurarna kan bli hämmade för evigt från att tillverka cortisol om man äter cortison en tid som inte behöver vara särskilt lång.

Hur det är med psykmediciner vet jag inte riktigt, men tyvärr verkar det ju inte lovande. Läkare erkänner sällan sådant här, utan (ofta med ett skratt) säger de att såklart spelar det ingen roll att man äter medicin längre tider. Bara en läkare har pratat om dessa problem, och hon var forskare... Det är ju forskarna som väl känner till detta, och därmed VET att det kan hända även andra funktioner i kroppen är binjurarna.

I vilket fall som helst, så är både min insomning och mitt stämningsläge i mycket värre skick tre år efter medicinstopp, än det någonsin var före medicinen sattes in.


Att säga att läkare inte gärna erkänner något tycker jag är att överdriva. Det är troligen/oftast simplare än så: de vet inte överhuvudtaget och antar att läkemedlet är säkert eftersom det är godkänt av Läkemedelsverket.

Ett stort problem är att flera mediciner kan påverka kroppens immunförsvar eller hur kroppen metaboliserar mat och att läkares kunskap om de riskerna är låga. Exempelvis sänkte Mirtazapin mitt immunförsvar och gjorde att jag plötsligt fick rejält sämre blodprov på lever- och njurfunktion än innan. Det upptäcktes inte för att min läkare tycker att vi rutinmässigt ska ta sådana blodprov utan för att jag insisterar på att vi ska ta det regelbundet.

Det är synd att många säkert går runt med diverse näringsbrister som åtgärdat kanske skulle göra att de slapp både en och annan medicin. Min mormor slapp både medicin mot Restless Legs Syndrome och kunde mer än halvera sin blodtrycksmedicin (180 i övre tryck tidigare, nu 120) när hon började äta Q10, Magnesium och Omega 3... Det är djupt sorgligt att kunskap om näringslära inte är något läkare har.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-23 15:40:57

JvA00 skrev:
Wine skrev:
weasley skrev:Jag har 5mg direktverkande kapsel. På det kan jag somna bra. Har märkt att jag somnar bättre om jag tar den en stund innan sänggående.


Hur lång stund innan du går och lägger dig brukar du ta kapseln ungefär? Jag vaknar i princip en gång under varje natt oavsett om jag tagit melatonin innan jag ska sova eller inte men ibland har jag då svårt att somna om ifall hjärnmaskineriet börjar komma igång och hinner varva upp sig och då tar jag en kapsel utan vatten som jag sväljer för jag orkar eller vill inte gå upp och hämta vatten. Tror jag brukar somna då inom ca en halvtimme.


Nu vet jag inte varför din hjärna varvar upp när du vaknar, men vill i alla fall lugna dig med att det är fullt normalt att vakna någon gång per natt.


Jo det känner jag till att det är fullt normalt att vakna någon gång per natt och att det ibland kan ta en längre stund innan man somnar så det är inget man behöver oroa sig över. :wink:

Tankarna kan dock börja snurra igång om man börjar tänka på vissa saker och då kan man ju piggna till så jag brukar försöka tvinga mig att göra ett avslut i tänkandet och intala mig att jag kan fortsätta tänkandet när jag vaknar eller nästa dag istället eller så tar jag en melatoninkapsel och somnar ganska fort. Har inga bekymmer med sömnen nu.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 16:37:18

@JvA00: Du har såklart rätt, men jag anser även att "läkare inte erkänner". De kan få informationen upptryckt i ansiktet, men vägrar ta till sig. Typiska användare som inte kommer vidare eller tänker själva. Det är liksom obegripligt att de skulle vara såpass korkade att de inte förstår o.s.v. när de läser forskningsrapporter o.s.v.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-23 21:47:05

Bror Duktig skrev:@JvA00: Du har såklart rätt, men jag anser även att "läkare inte erkänner". De kan få informationen upptryckt i ansiktet, men vägrar ta till sig. Typiska användare som inte kommer vidare eller tänker själva. Det är liksom obegripligt att de skulle vara såpass korkade att de inte förstår o.s.v. när de läser forskningsrapporter o.s.v.


Så sant! Har mött bådadera. Har jättesvårt att förstå mig på människor som inte kan ta till sig ny information, ens skriven av kollegor inom samma yrke. Liksom, vad är det för fel på de? "Det jag lärde mig för 40 år sedan är det som är sanning. Jag skiter i vad som är nytt." <-- då kan de väl lika gärna bokstavstolka Bibeln också, tänker jag :-)
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-23 22:14:50

JvA00 skrev:Har du alltid varit svårväckt, även utan medicin?

Jepp. Det är lite av en superhjälteförmåga... ;-D
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav HeltNy » 2012-11-06 4:19:19

Hej! Vet knappt var jag ska börja, men har nu i 37-års åldern fått reda på att jag med sannolikhet har AD/HD. Utredningen är igång s.a.s
Förstår dock inte riktigt problemet med det ännu eller De som säger "åh vilken lättnad, nu förstår jag varför jag kände mig annorlunda".... Jag är inte lättad, vet att jag är inte som alla andra, men det är ngt jag sett som en positiv sida....Hur som fick jag Voxra, Erganyl och Circadin. Här kommer mitt nuvarande största problem, JAG KAN INTE SOVA!!!!!Har provat Propavan, Mitrazapin,Terhalen,Stilnoct, Immovane men nä nä. Blev lycklig över Circadin, äntligen.... men NEJ. Vad är det för fel på mig? Måste ju för f-n kunna få sova någon gång!!!! Sorry om jag skriver ngt uppenbart för Er eller löjligt, men jag är helt ny/borta ifråga om allt detta, diagnoser/medeciner mm. Hej hej
HeltNy
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-11-06

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-11-06 16:24:55

Hej HeltNy.

Kan du inte somna eller kan du inte sova?

Det är två olika saker. Tråden är väldigt informativ på den punkten, kanske du kan få några svar om du bläddrar igenom den lite?
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Sv: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-06 16:41:02

Skulle testa melatonin igen, men läkemedelsverket har avslagit två gånger nu, med motiveringen att ingen vuxna beviljas.

Så jag köpte från USA. Somnade som en stock igår. 3 mg i kapsel :D

Är lite rädd att det inte är bra att äta i längden, men måste sova bättre. Melatonin och vågbrus i mobilen har däckat mig effektivt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-11-06 16:42:43

Bror Duktig skrev:Skulle testa melatonin igen, men läkemedelsverket har avslagit två gånger nu, med motiveringen att ingen vuxna beviljas.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Sv: Re: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-06 16:49:53

weasley skrev:
Bror Duktig skrev:Skulle testa melatonin igen, men läkemedelsverket har avslagit två gånger nu, med motiveringen att ingen vuxna beviljas.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

För att inte tala om:
??!??!??!??!??!??!??!??
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Sv: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-06 16:51:09

Är ändå billigare och bättre att köpa från iherb, slippa beroendet av läkar-, apoteks- och myndighetshelveten.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2012-11-06 16:54:30

Bror Duktig skrev:Skulle testa melatonin igen, men läkemedelsverket har avslagit två gånger nu, med motiveringen att ingen vuxna beviljas.


Skumt som fan. Jag fick en licens senast beviljad i april i år.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav HeltNy » 2012-11-07 0:06:09

weasley skrev:Hej HeltNy.

Kan du inte somna eller kan du inte sova?

Det är två olika saker. Tråden är väldigt informativ på den punkten, kanske du kan få några svar om du bläddrar igenom den lite?

Båda delarna, kan ligga i timmar, för att sen kanske få sova ngn timme, sen vaknar jag igen....Samma procedur dag ut och natt in. Kroppen kan vara slö, men huvudet går på högvarv...
Tack för att Du fråga :)
HeltNy
Ny medlem
 
Inlägg: 2
Anslöt: 2012-11-06

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-11-07 0:23:16

HeltNy skrev:
weasley skrev:Hej HeltNy.

Kan du inte somna eller kan du inte sova?

Det är två olika saker. Tråden är väldigt informativ på den punkten, kanske du kan få några svar om du bläddrar igenom den lite?

Båda delarna, kan ligga i timmar, för att sen kanske få sova ngn timme, sen vaknar jag igen....Samma procedur dag ut och natt in. Kroppen kan vara slö, men huvudet går på högvarv...
Tack för att Du fråga :)

Det låter som om du faktiskt behöver en sömnutredning. De brukar göras på ganska stora sjukhus, tex Akademiska i Uppsala. Försök få en remiss dit.

Du kan tex ha sk sömnapné vilket kan ge de symptom du beskriver. Det varierar naturligtvis från person till person. Men en sömnutredning vore inte dumt.

Har du läst igenom tråden lite nu? Där står mycket om hur melatonin funkar.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2012-11-07 0:35:53

HeltNy skrev:Båda delarna, kan ligga i timmar, för att sen kanske få sova ngn timme, sen vaknar jag igen....Samma procedur dag ut och natt in. Kroppen kan vara slö, men huvudet går på högvarv...


Blä det är precis så minna sömn problem ser ut. :( Och nu har jag kommit in i en sådan period igen.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Sv: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-11-07 3:01:52

Det finns melatoninpreparat som innehåller både direktverkande och depot. Man får dock skaffa själv. Men en sömnutredning är säkert bra först ja.

Själv konstaterar jag att idag somnar jag inte alls av 3 mg melatonin. Kanske var jag bara extra trött igår eller motsatsen idag.

Köpte 1 mg-styrka också, så ska testa om det är bättre. Jag har hört/läst att man kan få motsatt effekt av för höga doser.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-04-29 20:17:12

Har just fått så att jag ska testa Circadin, men läste just att en av biverkningarna som finns är viktuppgång, är det någon här som fick den biverkningen?
Jag vet inte om jag vågar testa denna nämligen.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2013-05-10 22:22:34

KaosPrinsessa skrev:Har just fått så att jag ska testa Circadin, men läste just att en av biverkningarna som finns är viktuppgång, är det någon här som fick den biverkningen?
Jag vet inte om jag vågar testa denna nämligen.

Nope, den biverkningen har jag inte fått. Det enda jag märkte var att Circadinet funkar 3-4 dagar sen måste jag göra uppehåll 3-4 dagar, annars tappar det funktionen.

Om man sover bra så sjunker ämnesomsättningen i kroppen under sömnperioden, därför kan man gå upp i vikt. Men det är ingen okontrollerad viktuppgång, som av tex Remeron eller så. Viktuppgången du får av Circadin kan kontrolleras genom att tex ta en liten påse chips ist f en stor, eller liknande småsaker.

Nu har jag direktverkande licensmelatonin. Circadin är en depåtablett för dem som sover extremt lätt eller som vaknar ofta under natten. Licensmelatoninet är för sådana som jag, som har problem med att somna.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav KaosPrinsessa » 2013-05-11 10:02:34

weasley skrev:Nope, den biverkningen har jag inte fått. Det enda jag märkte var att Circadinet funkar 3-4 dagar sen måste jag göra uppehåll 3-4 dagar, annars tappar det funktionen.

Om man sover bra så sjunker ämnesomsättningen i kroppen under sömnperioden, därför kan man gå upp i vikt. Men det är ingen okontrollerad viktuppgång, som av tex Remeron eller så. Viktuppgången du får av Circadin kan kontrolleras genom att tex ta en liten påse chips ist f en stor, eller liknande småsaker.

Nu har jag direktverkande licensmelatonin. Circadin är en depåtablett för dem som sover extremt lätt eller som vaknar ofta under natten. Licensmelatoninet är för sådana som jag, som har problem med att somna.

För mig räcker typ + 1 hg i vikt för att jag ska börja få ångest >.< Men Circadinet hjälper inte i vilket fall som helst. Det enda som händer är att jag visserligen somnar fortare men vaknar otroligt många gånger och är då vaken mellan 10-20 min och runt 5 tiden vaknar jag och kan inte sova mer trots att jag är trött. Så är faktiskt tröttare med Circadin än utan.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Hur kan melatonin ge biverkningar?

Inläggav mikael » 2014-02-26 6:48:54

Äter circadin och undrar hur det kan ge biverkningar?
I så fall borde vanlig sömn ge biverkningar!

Moderator Gripandekylig - rättade ett stavfel i rubriken
Moderator Gripandekylig - flyttade tråden från avd. Övriga Aspergerfrågor
Gripandekylig

Slog ihop tråden Hur kan melatonin ge biverkningar med tråden Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
mikael
 
Inlägg: 1591
Anslöt: 2009-06-21
Ort: Stockholm

Hur kan melatonin ge biverningar?

Inläggav Flawless » 2014-02-26 11:09:51

melatonin har jag inte märkt nånting utav. Måste ha ett enskilt recept för att få ut de.
Och det funkar bättre för mig än circadin
Flawless
 
Inlägg: 207
Anslöt: 2013-07-20
Ort: i frysen

Hur kan melatonin ge biverningar?

Inläggav Wine » 2014-02-26 11:18:37

Har inte upplevt några biverkningar när jag ätit Circadin eller licensförskrivet melatonin.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in