Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2 mg

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav VeganGeekGirl » 2012-09-21 23:16:31

Jag har nu licenspreparatet tyvärr kan jag inte sova på det utan tar även stilnoct men då är dygnsrytmen och skogen just nu från början och ingenting funkar, men det positiva är att jag får inte de olidliga biverkningarna jag fick av circadin så jag hoppas att det skall funka när livet är stabilare igen.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-22 0:35:38

JvA00 skrev:För mycket Melatonin kommer få din hjärna att rensa upp överskottet och göra att du vaknar efter några timmar om du överhuvudtaget somnar in.

Jag har 5mg direktverkande kapsel. På det kan jag somna bra. Har märkt att jag somnar bättre om jag tar den en stund innan sänggående.

Har dock aldrig vaknat upp efter några timmar, som du beskriver. Sover jag är jag extremt svårväckt, det svåra för mej är att somna.

Vad tror du det kan bero på? Du verkar ju insatt i det här, så jag frågar av nyfikenhet.

Såg du studierna jag lade upp tidigare i tråden? De har bara indirekt med mitt insomningsproblem att göra, men är mkt intressanta!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Zima33 » 2012-09-22 1:15:19

JvA00 skrev:Nej, 3 mg är generellt för hög. Jag skulle starkt rekommendera att starta med 0.5-0.75 mg.

Om en kapsel innehåller 3 mg så är det svårt att börja med mindre dos. :roll:
Zima33
 
Inlägg: 3620
Anslöt: 2011-05-09

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-22 3:08:43

Zima33 skrev:
JvA00 skrev:Nej, 3 mg är generellt för hög. Jag skulle starkt rekommendera att starta med 0.5-0.75 mg.

Om en kapsel innehåller 3 mg så är det svårt att börja med mindre dos. :roll:


Gör som jag... ta isär kapslarna och häll ut ungefär hälften som du sätter i dej på nåt sätt. Montera ihop kapseln och lägg den på ett lätt åtkomligt ställe så vet du att det är den du ska ta nästa gång, eftersom den nu bara är halvfull... Kapseln är oftast verkningslös och till för att hålla pulvret i bekväm doseringsstorlek. Så den har ingen medicinsk effekt alltså.

MEN!!! Man måste läsa vad kapseln består av innan man gör så! OBS!!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-22 13:32:27

weasley skrev:Jag har 5mg direktverkande kapsel. På det kan jag somna bra. Har märkt att jag somnar bättre om jag tar den en stund innan sänggående.


Hur lång stund innan du går och lägger dig brukar du ta kapseln ungefär? Jag vaknar i princip en gång under varje natt oavsett om jag tagit melatonin innan jag ska sova eller inte men ibland har jag då svårt att somna om ifall hjärnmaskineriet börjar komma igång och hinner varva upp sig och då tar jag en kapsel utan vatten som jag sväljer för jag orkar eller vill inte gå upp och hämta vatten. Tror jag brukar somna då inom ca en halvtimme.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav weasley » 2012-09-22 15:03:40

Wine skrev:
weasley skrev:Jag har 5mg direktverkande kapsel. På det kan jag somna bra. Har märkt att jag somnar bättre om jag tar den en stund innan sänggående.


Hur lång stund innan du går och lägger dig brukar du ta kapseln ungefär? Jag vaknar i princip en gång under varje natt oavsett om jag tagit melatonin innan jag ska sova eller inte men ibland har jag då svårt att somna om ifall hjärnmaskineriet börjar komma igång och hinner varva upp sig och då tar jag en kapsel utan vatten som jag sväljer för jag orkar eller vill inte gå upp och hämta vatten. Tror jag brukar somna då inom ca en halvtimme.
Tar jag min kapsel 30-40 min innan jag släcker lyset brukar det vara lagom. Tar jag kapseln ungefär 1h innan jag lägger mej så blir jag faktiskt trött av mej själv.

Har jag väl somnat kan jag gå på toa utan att minnas det dagen efter. Ibland tror jag att mässingsorkestrar skulle kunna vandra förbi nedanför fönstret (bor på 1tr) utan att jag skulle vakna av det.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Sv: Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-22 15:58:47

Glömde licensansökan hemma idag när jag åkte till apoteket :x

Men vet ändå inte om jag vågar prova... Jaja tänkte ändå ta ut o testa om det fungera enstaka viktiga nätter (orka rätta autokorrigeringsfelen...)
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-22 17:06:19

weasley skrev:Har jag väl somnat kan jag gå på toa utan att minnas det dagen efter. Ibland tror jag att mässingsorkestrar skulle kunna vandra förbi nedanför fönstret (bor på 1tr) utan att jag skulle vakna av det.


Det låter bra, själv är jag väldigt lättväckt och sover alltid med öronproppar fast jag kan vakna av ljud som från när morgontidningen kommer samt ljud från grannlägenheter ändå.


Bror Duktig skrev:Men vet ändå inte om jag vågar prova... Jaja tänkte ändå ta ut o testa om det fungera enstaka viktiga nätter (orka rätta autokorrigeringsfelen...)


Jag använder bara melatonin i enstaka fall numera.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Xzirie » 2012-09-22 21:42:50

Jag använder det bara vid behov (tid att passa dagen efter) men fan vad bra det är!
Jag tar en kapsel ca en timme innan jag behöver lägger mig, sedan sitter jag kvar vid datorn tills jag börjar gäspa av mig själv. DÅ går jag och lägger mig, och hinner oftast inte börja nojja om att "jag MÅSTE somna" innan jag faktiskt somnar. :D

Det är bara om jag har extremt förhöjd stressnivå som det inte fungerar, och då löser jag det med att ta en Oxascand samtidigt.
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2012-09-22 22:32:09

Wine skrev:
Det låter bra, själv är jag väldigt lättväckt och sover alltid med öronproppar fast jag kan vakna av ljud som från när morgontidningen kommer samt ljud från grannlägenheter ändå.


Har exakt samma problem är fan skitjobbigt. Speciellt med tanke på att jag har en granne som går ut och röker flera gånger per natt och smäller i dörren.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-22 23:58:55

Wine skrev:
Bror Duktig skrev:Men vet ändå inte om jag vågar prova... Jaja tänkte ändå ta ut o testa om det fungera enstaka viktiga nätter (orka rätta autokorrigeringsfelen...)


Jag använder bara melatonin i enstaka fall numera.

Det kanske t.o.m. fungerar bättre då? Med orange glasögonen är det så att de fungerar bra en vecka, sedan måste jag göra uppehåll. Och med vissa mediciner så är det ju liknande (man utvecklar tolerans) medan det inte är så med andra.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-23 8:55:08

slackern skrev:
Wine skrev:
Det låter bra, själv är jag väldigt lättväckt och sover alltid med öronproppar fast jag kan vakna av ljud som från när morgontidningen kommer samt ljud från grannlägenheter ändå.


Har exakt samma problem är fan skitjobbigt. Speciellt med tanke på att jag har en granne som går ut och röker flera gånger per natt och smäller i dörren.


Får man smälla i dörrar hur som helst på natten? Bör man inte ta hänsyn till grannar när det gäller hur man stänger igen en dörr på natten också, speciellt om man som du beskriver går in och ut flera ggr per natt regelbundet. Det händer att jag också vaknar när någon slår igen en dörr på natten men enstaka ggr kan man ju stå ut med.

Bror Duktig skrev:Det kanske t.o.m. fungerar bättre då? Med orange glasögonen är det så att de fungerar bra en vecka, sedan måste jag göra uppehåll. Och med vissa mediciner så är det ju liknande (man utvecklar tolerans) medan det inte är så med andra.


Jag har inga problem med toleransutveckling när jag använder glasögonen men däremot så tror jag att det kan ta ett tag med regelbunden användning varje kväll innan en stabil effekt märks, det var lite hackigt i början ungefär som du beskriver. Kan det vara så att du sover så pass bra av effekten från glasögonen så att du sover för mycket och får ett något mindre sömnbehov? Själv tror jag att det kan ha haft att göra med att jag under sådan lång tid ätit sömntabletter och inte somnat in eller sovit på ett naturligt sätt för det gör man ju inte med sömntabletter och därför kanske det tog längre tid för kroppen att ställa om till att producera melatonin och somna in naturligt på egen hand utan hjälp av olika sömnmedel på konstgjort vis.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 9:06:59

@Wine: Jag åt Stilnoct under 8 år. Maxdos varje kväll. Men nu är det tre år sedan jag slutade. Insomningen har varit katastrofal sedan dess. Den var totalt kass innan Stilnoct, men än värre efter.

Ett problem är att inte veta vilka funktioner som återhämtar sig efter medicinering. För mig känns det som att kroppen tänker: "sömnen behöver inte regleras alls längre - hihi, då skiter vi i det för evigt", "Serotonin behöver man ju inte göra något med, den återupptas inte - skit i att reglera detta någonsin mer" medan "oj, nu slutade hon med sköldkörtelmedicin, bäst att börja tillverka T4!!!".

Det är välkänt att t.ex. sköldkörteln lätt återupptar sin funktion (vare sig den är bra eller kass, så återgår den till vad den var före exempelvis Levaxin) medan binjurarna kan bli hämmade för evigt från att tillverka cortisol om man äter cortison en tid som inte behöver vara särskilt lång.

Hur det är med psykmediciner vet jag inte riktigt, men tyvärr verkar det ju inte lovande. Läkare erkänner sällan sådant här, utan (ofta med ett skratt) säger de att såklart spelar det ingen roll att man äter medicin längre tider. Bara en läkare har pratat om dessa problem, och hon var forskare... Det är ju forskarna som väl känner till detta, och därmed VET att det kan hända även andra funktioner i kroppen är binjurarna.

I vilket fall som helst, så är både min insomning och mitt stämningsläge i mycket värre skick tre år efter medicinstopp, än det någonsin var före medicinen sattes in.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-23 9:50:17

Bror Duktig skrev:Ett problem är att inte veta vilka funktioner som återhämtar sig efter medicinering. För mig känns det som att kroppen tänker: "sömnen behöver inte regleras alls längre - hihi, då skiter vi i det för evigt",


Ja det var i de banorna jag gick och funderade också, att man permanent hade förstört något genom att äta sömntabletter så länge. Jag var väldigt orolig för detta och tog upp det med en läkare men jag fick inget riktigt svar på om det kunde förhålla sig så.

I alla fall så har det ju ordnat upp sig nu så att jag inte har problem längre alls med insomningen utan kan somna in väldigt snabbt, oftast inom en halvtimme eller en timme och jag har ingen som helst oro längre inför att gå och lägga mig utan går och lägger mig, kanske läser lite och sen somnar. Skulle det någon gång vara så att jag har svårt att somna så tar jag bara en kapsel melatonin.

Innebär inte ämnesomsättningsproblem också att sömnen påverkas på grund av det?

Bror Duktig skrev:@Wine: Jag åt Stilnoct under 8 år. Maxdos varje kväll. Men nu är det tre år sedan jag slutade. Insomningen har varit katastrofal sedan dess. Den var totalt kass innan Stilnoct, men än värre efter.


Ja jag fattar inte varför det ska vara så krångligt att få melatonin utskrivet på recept i Sverige för sömnproblem men de andra typerna av sömnmedel som är beroendeframkallande och medför jobbiga biverkningar är det inga problem med att få ut på recept.
Senast redigerad av Wine 2012-09-23 9:54:41, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 9:54:25

Såklart det KAN förhålla sig så. Läkare som nekar till det, visar på ytterlig dumhet som står i kontrast till vilken utbildning de klarat att ta sig igenom (och får arga mig att undra om läkarutbildning inte är särskilt svår). Har hört så mycket dumt av läkare inom olika områden de senaste åren. Endast de allra högsta (om de är det p.g.a. intresse), mest framåt, ofta forskarläkare och ibland vanliga men oerhört intresserade läkare, har haft vettiga saker att komma med. Tyvärr är de sällsynta.

Jo, sömnen påverkas säkert av ämnesomsättningsproblem. Fast ofta somnar man ju lättare av hypo, och svårare av hyper eller om man tar för mycket medicin och får hypersymptom som biverkningar. En del med hypo har oerhört svårt att vakna.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Wine » 2012-09-23 10:27:25

Bror Duktig skrev:Och med vissa mediciner så är det ju liknande (man utvecklar tolerans) medan det inte är så med andra.


Har du sett den här videon om placeboeffekten? Om hur exempelvis 40% i en studie fick abstinensbesvär av placebopiller och hur färgen, storleken eller om det är en kapsel eller en tablett, förpackningens utseende och priset kan påverka, att geografi spelar roll för hur effekten upplevs av ett placebopiller m.m:

The Placebo Effect is Strong Medicine



http://healthwise-everythinghealth.blog ... icine.html
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 10:44:47

Placeboeffekt är lustigt egentligen. Själv verkar jag opåverkbar av sådant. Hade annars gärna haft lite placeboeffekt.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2012-09-23 11:39:12

Bror Duktig skrev:@Wine: Jag åt Stilnoct under 8 år. Maxdos varje kväll. Men nu är det tre år sedan jag slutade. Insomningen har varit katastrofal sedan dess. Den var totalt kass innan Stilnoct, men än värre efter.


Själv åt jag Imovana varje natt under 2 års tid hade inga som helst problem med att sluta med dom. Gick hur bra som helst.

Så slutsatsen är väll att varje individ påverkas olika om vi utvecklar en tolerans eller inte.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 12:03:01

@slackern: inga problem att sluta behöver inte betyda "ingen tolerans". Tolerans är om man behöver mer och mer, vilket de flesta behöver av Imovane och Stilnoct. Det är ju belagt och inget som händer hipp som happ. Som alltid finns det undantag och individuella variationer. Jag utvecklade snabbt tolerans så jag behövde större än minimala doser av Stilnoct. Sedan gick det säkert 5 år innan jag rätt fort inte kunde somna av den stabila dosen jag hade. Läste om det, och det är tydligen rätt vanligt att det kan bli så.

Att få problem med att sluta kan ha beröringspunkter med tolerans, men det kan säkert hända att vissa återfår normal funktion lättare än andra alldeles oavsett de utvecklat tolerans eller ej.

Men du hade alltså bättre sömn efter Imovaneperioden än innan? (Med tanke på att du slutade och inte hade några problem, så borde du fått bättre sömn än innan annars hade du väl inte börjat.)

Behövde du alltså inte äta mer av Imovane än du gjorde då du började med dem? Aldrig höja dosen?
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav HGJ » 2012-09-23 12:19:06

Wine skrev:
slackern skrev:
Wine skrev:
Det låter bra, själv är jag väldigt lättväckt och sover alltid med öronproppar fast jag kan vakna av ljud som från när morgontidningen kommer samt ljud från grannlägenheter ändå.


Har exakt samma problem är fan skitjobbigt. Speciellt med tanke på att jag har en granne som går ut och röker flera gånger per natt och smäller i dörren.


Får man smälla i dörrar hur som helst på natten?

Nej, men vissa gör det ändå.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5315
Anslöt: 2007-06-02

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav slackern » 2012-09-23 13:27:35

Bror Duktig skrev:@slackern: inga problem att sluta behöver inte betyda "ingen tolerans". Tolerans är om man behöver mer och mer, vilket de flesta behöver av Imovane och Stilnoct. Det är ju belagt och inget som händer hipp som happ. Som alltid finns det undantag och individuella variationer. Jag utvecklade snabbt tolerans så jag behövde större än minimala doser av Stilnoct. Sedan gick det säkert 5 år innan jag rätt fort inte kunde somna av den stabila dosen jag hade. Läste om det, och det är tydligen rätt vanligt att det kan bli så.

Att få problem med att sluta kan ha beröringspunkter med tolerans, men det kan säkert hända att vissa återfår normal funktion lättare än andra alldeles oavsett de utvecklat tolerans eller ej.

Men du hade alltså bättre sömn efter Imovaneperioden än innan? (Med tanke på att du slutade och inte hade några problem, så borde du fått bättre sömn än innan annars hade du väl inte börjat.)

Behövde du alltså inte äta mer av Imovane än du gjorde då du började med dem? Aldrig höja dosen?


Jag höjde ifrån 5 mg till 10 mg rätt precis i början.

Men jo jag har fått bättre sömn nu är vad jag har haft förut eller har absolut inte blivit sämre. Numera tar jag bara Melatonin tillfälligt inte dagligen som jag gjorde med Imovane.
slackern
 
Inlägg: 43754
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-23 14:26:53

Ska snart testa Melatonin igen jag. Inte för att jag har högre förhoppningar (vilket jag hade lite av förra gången eftersom det fungerade allra första omgången, men verklig effekt liksom placeboeffekt uteblev).

Jag är dock vankelmodig och som ni vet har jag argumenterat emot all medicin, men det finns gränser. Om melatonin kan fungera inför viktiga dagar då man måste vara utsövd, kan jag tänka mig att ta det enstaka gånger. Men inte på daglig basis.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-23 15:14:50

weasley skrev:
JvA00 skrev:För mycket Melatonin kommer få din hjärna att rensa upp överskottet och göra att du vaknar efter några timmar om du överhuvudtaget somnar in.

Jag har 5mg direktverkande kapsel. På det kan jag somna bra. Har märkt att jag somnar bättre om jag tar den en stund innan sänggående.

Har dock aldrig vaknat upp efter några timmar, som du beskriver. Sover jag är jag extremt svårväckt, det svåra för mej är att somna.

Vad tror du det kan bero på? Du verkar ju insatt i det här, så jag frågar av nyfikenhet.

Såg du studierna jag lade upp tidigare i tråden? De har bara indirekt med mitt insomningsproblem att göra, men är mkt intressanta!


Jag skulle gissa att du hamnar i djupsömn och befinner dig kvar där väldigt länge och därför är svårväckt.

Om du har en Android- eller iPhone-lur rekommenderar jag att ladda hem MotionX Sleep (iPhone) eller liknande sömnloggningsprogram. Vill speciellt rekommendera just MotionX Sleep. Programmet ger en bra översikt av hur väl man sover, hur ofta man vaknar, hur mycket djupsömn och REM-sömn man får. Det borde kunna ge lite klarhet i varför du är svårväckt.

Har du alltid varit svårväckt, även utan medicin?

Jag kollade bara snabbt. Är inte så vidare nyfiken på - just nu - varför personer inom autismspektrat har annorlunda melatoninproduktion. Är mer intresserad av hur man löser problemet det orsakar. :-)
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Melatonin 5 mg licens kontra Circadin 2mg

Inläggav JvA00 » 2012-09-23 15:15:56

Zima33 skrev:
JvA00 skrev:Nej, 3 mg är generellt för hög. Jag skulle starkt rekommendera att starta med 0.5-0.75 mg.

Om en kapsel innehåller 3 mg så är det svårt att börja med mindre dos. :roll:


Inte om det är direktverkande. Då kan man ju hälla ut hälften för att halvera dosen. Eller, vilket jag skulle göra, beställa i tablettform från Storbritannien (www.amazon.co.uk) eller USA (iHerb.com) så de är enkla att dela.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Återgå till Aspergare och vården



Logga in