Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-17 11:12:34

kattkvinna skrev:När du under halva ditt vuxna liv undrar om det någonsin är möjligt att kunna ta körkort, när du blir superstressad av att bara gå eller cykla i trafiken.


Ja herregud....
Jag är 32 och har inget körkort och kan inte se hur jag någonsin ska kunna fixa det och kunna köra säkert i trafik... :-)063
Känns som alldeles för många intryck ed alldeles för kort reaktionstid för mig... :oops: Nog att jag kan köra. Men tror inte jag kan bedöma andra bilförare! :-)006
Har fått ta emot skit om att jag inte skaffat körkort sen jag var 18. :cry:
Numera säger jag som det är om nån vågar anmärka på det; nämligen att de nog ska vara tacksamma att jag gjort valet att avstå från körkort, eftersom jag har både AS och ADD och har svårt att bedöma trafiksituationer.. Då stänger de käften rätt fort. :twisted:

Tekniker: Rättade ägare till citatet och tog bort ett tomt citat.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-17 11:17:27

Kattmamma skrev:När man inte märker att grannen har bytt till en nyare och dyrare bil? ( om man inte är väldigt bil intresserad .)
Och när man pratar med sin chef som vilken arbets kamrat som helst. Resten av kollegorna häpnar för de fjäskar konstant för chefen. 8)

Hahaha... Jag märker aldrig om nån skaffat ny bil eller klippt sig! :mrgreen:
De brukar bli sååå besvikna över att jag inte uppmärksammat detta och berömt dem. :lol: Jag märker att det är nånting annorlunda, men inte vad... när de sen frågar om jag inte märkt att de klippt sig/har ny bil så ser jag ju.

Ja det där med chef känner jag också igen. Att man alltid behandlar alla precis lika. Men ska man inte det då?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-17 11:21:30

Yv Ericsson skrev:Jag vet det när en människa berättar enmiljon saker inom loppet av en minut..och jag tror det är hörseln jag har fel på.

För jag kan inte uppfatta vad personen sagt. :?

Sedan är jag så trött i huvet att dagen är slut.

Känner igen mycket väl.
Ju mer folk babblar desto mindre hör och minns jag.
Ett j-a bekymmer när man fick skäll och personen babblade på i evigheter ( :-)ZZZ ) med resultatet att efter 5 min stängde jag av helt och mindes således ingenting av vad personen hade sagt och dennes poäng.
Och sen behövde man vara ifred i minst en timme och helst blunda också.
Stänga ute allt.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav rapchic » 2012-09-17 11:21:46

när man försöker förklara för sin man att anledningen man inte gjort de tre viktiga sakerna som skulle göras är för att man inte kunde bestämma sig för vilken man skulle börja med.

när man inte orkar ställa in i diskmaskinen men man orkar sortera fantomentidningar i 6 timmar utan rast :roll:
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-17 11:25:35

... du dammsuger flera gånger om dagen eftersom du hatar att ha strumpor på dig och inte klarar av att du blir sandig under fötterna inomhus.

... du har ont i fötterna på kvällen eftersom du trots dammsugning går och kniper ihop tårna för att på så sätt minimera sagda sand under fötterna.

... du längtar tills valpen är vuxen så att den kan bete sig som en vanlig hund.

... man inser att vännen som har sagt att hon skulle komma och hälsa på halv tolv snart är här - och du sitter fortfarande på forumet istället för at klä på dig eftersom du inte har skrivit de inlägg du har tänkt. :-)064
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-17 11:28:19

rapchic skrev:när man försöker förklara för sin man att anledningen man inte gjort de tre viktiga sakerna som skulle göras är för att man inte kunde bestämma sig för vilken man skulle börja med.

när man inte orkar ställa in i diskmaskinen men man orkar sortera fantomentidningar i 6 timmar utan rast :roll:

OMG.... Så j-a mig!
Sitter ju just nu här fast jag vet att jag borde göra något "vettigt"... :oops:
Men var och hur ska jag hitta energi, ork, motivation och hur ska jag sen lägga upp det?
Måste ju avsluta det också innan allt är långt från klar för att häma barn, och sen fortsätta efteråt... hur ska man orka det då?

När jag gör något bara för att det måste göras så är jag som helt nollställd och känner noll glädje eller tillfredsstllelse nånstans. Klarar jag att göra klart det är jag väl nöjd för det, men mest är jag bara väldigt trött både i huvud och kropp. Och ffa så måste jag ta en lång paus och efter den är det alls inte säkert att jag kommer igång med nåt igen... :oops:
Och minsta sak som går emot och inte som planerat så vill jag bara ge upp. För det tar mest energi av allt.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Someone » 2012-09-17 16:06:29

...någon säger skämtsamt att du är som ett talande wikipedia.
...du hela tiden försöker lära folk saker de egentligen inte bryr sig om. (eftersom all kunskap är bra)
Someone
 
Inlägg: 457
Anslöt: 2012-04-09
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav DrPepper » 2012-09-17 17:58:38

Someone skrev:...någon säger skämtsamt att du är som ett talande wikipedia.
...du hela tiden försöker lära folk saker de egentligen inte bryr sig om. (eftersom all kunskap är bra)


Det där låter exakt som jag. Det märkliga är att jag också för det mesta vet något om nästan allt. Ibland kan jag bli förvånad själv hur jag vet saker jag vet :-)Happy

Det känns som att jag är en hårddisk full med data i ett system där de andra delarna inte är intresserade eller bara vill veta filnamnet utan att höra hela innehållet. :?
DrPepper
 
Inlägg: 55
Anslöt: 2012-06-28
Ort: Järfälla

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav solus » 2012-09-17 18:42:51

..du fortfarande är irriterad över att de byggde om din lokala ICA affär för 10 år sedan.
..du måste sluta handla matvaror för att de bytte färg/logga.
..dina vänner vill hjälpa dig handla -NYA- kläder och du tar fram en tröja som du gillar och får svaret tillbaks -"Det är ju samma tröja som du har på dig.." och du inser inte vad problemet är.
solus
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2010-08-28

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-09-19 22:58:47

...du vet inte med säkerhet hur gammal du är och måste räkna efter när nån frågar. :-)006
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-09-19 23:01:46

...du ändrar ditt inlägg 4 ggr för att det inte "kändes rätt" och sen skriver du ett till inlägg för att berätta att du ändrade på det förra. :oops:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-19 23:07:55

Zima33 skrev:...du vet inte med säkerhet hur gammal du är och måste räkna efter när nån frågar. :-)006

...du vet precis hur gammal du är :P och ofta räknar åldern inte bara i år utan även i månader även för vuxna...
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-09-19 23:10:40

KalleKus skrev:
Zima33 skrev:...du vet inte med säkerhet hur gammal du är och måste räkna efter när nån frågar. :-)006

...du vet precis hur gammal du är :P och ofta räknar åldern inte bara i år utan även i månader även för vuxna...

:lol: Mitt dåliga minne kanske snarare beror på ADHDn.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-20 9:08:56

Zima33 skrev:
KalleKus skrev:
Zima33 skrev:...du vet inte med säkerhet hur gammal du är och måste räkna efter när nån frågar. :-)006

...du vet precis hur gammal du är :P och ofta räknar åldern inte bara i år utan även i månader även för vuxna...

:lol: Mitt dåliga minne kanske snarare beror på ADHDn.

Jag vet inte... bara att jag fått ADD på papper också...
Men tror bara att jag är lite intresserad av nån anledning av mer exakt vilken ålder folk har.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-20 9:59:49

...du blir utskrattad till och med av telefonförsäljare för att du bokstavstolkar så mycket.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tenkasej » 2012-09-20 12:51:17

...du inte fattar vad folk på forumet menar med NT (NT:s) & stör dig på detta till den milda grad så att du måste posta en kommentar om detta i tråden "du vet att du är en aspie när..."
tenkasej
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-08-28

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-09-20 14:48:46

... din psykolog påstår att hon fick känslan av att du var en aspie när du presentera dig. (Vadå, jag svara ju bara på hennes frågor och såg till att hon skulle lära känna mig samtidigt. Inte mitt fel att jag råkar vara född samma datum som andra världskriget tog slut i Europa.)
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav slackern » 2012-09-20 15:39:14

Meppe skrev:... din psykolog påstår att hon fick känslan av att du var en aspie när du presentera dig. (Vadå, jag svara ju bara på hennes frågor och såg till att hon skulle lära känna mig samtidigt. Inte mitt fel att jag råkar vara född samma datum som andra världskriget tog slut i Europa.)


Dom västallierades datum eller Sovjets datum?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-21 4:58:44

.. du vaknar klockan halv fyra på morgonen, sätter dig med en kopp kaffe och skriver ner alla böcker som verkar intressanta i den här tråden vad-laser-du-just-nu-t7309.html

... du gör samma sak med förklaringar på företeelser du har undrat över i den här tråden foreteelser-du-inte-forstar-dig-pa-t25141-72.html

:-)140
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-21 8:50:08

...du är så klumpig att du råkar avrunda torsdagskvällen med att tappa en tung teflonpanna på högra fotens lilltå. På fredagsmorgonen kan du knappt gå på högerfoten alls och vågar knappt titta hur illa den ser ut.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Sv: Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tenkasej » 2012-09-21 10:02:36

...du skriver listor på alla dina ägodlar för att på så sätt få kontroll över situationen som för längesen redan gått över styr. Helst gör du det nattetid.
tenkasej
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-08-28

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tahlia » 2012-09-21 10:31:04

Ovanstående inlägg gör att det plötsligt kliar i kroppen av en lust att inventera hela huset och dess kompletta innehåll. :D
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-09-21 10:33:00

tahlia skrev:Ovanstående inlägg gör att det plötsligt kliar i kroppen av en lust att inventera hela huset och dess kompletta innehåll. :D


+1
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-21 14:01:25

Du ber om en paus i testerna så du kan passa på att skriva ner allt du inte förstår för att kolla upp det senare... Eftersom du inte vågar fråga om det är ok att göra det under tiden :#)
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in