Du vet att du är en aspie när...

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Choklad » 2012-09-21 21:29:03

tenkasej skrev:...du inte fattar vad folk på forumet menar med NT (NT:s) & stör dig på detta till den milda grad så att du måste posta en kommentar om detta i tråden "du vet att du är en aspie när..."
NT är ett uttryck för de "normala", alltså de utan NPF.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tahlia » 2012-09-21 21:30:49

Choklad skrev:
tenkasej skrev:...du inte fattar vad folk på forumet menar med NT (NT:s) & stör dig på detta till den milda grad så att du måste posta en kommentar om detta i tråden "du vet att du är en aspie när..."
NT är ett uttryck för de "normala", alltså de utan NPF.


Vidare: NT är förkortningen för neurotypisk.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Wine » 2012-09-21 21:31:39

tahlia skrev:
Choklad skrev:
tenkasej skrev:...du inte fattar vad folk på forumet menar med NT (NT:s) & stör dig på detta till den milda grad så att du måste posta en kommentar om detta i tråden "du vet att du är en aspie när..."
NT är ett uttryck för de "normala", alltså de utan NPF.


Vidare: NT är förkortningen för neurotypisk.


Jag tänker på Nya Testamentet.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-21 22:05:26

Wine skrev:
tahlia skrev:
Choklad skrev: NT är ett uttryck för de "normala", alltså de utan NPF.


Vidare: NT är förkortningen för neurotypisk.


Jag tänker på Nya Testamentet.


Haha, jag också. NPF låter som något frikyrkligt.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Jesters Tear » 2012-09-21 22:13:40

dasunbedingte skrev:
Wine skrev:
tahlia skrev:
Vidare: NT är förkortningen för neurotypisk.


Jag tänker på Nya Testamentet.


Haha, jag också. NPF låter som något frikyrkligt.


Och KUK = Kyrkans Ungdomskör.

Topic: ...när ditt nuvarande specialintresse tar upp nästan all tid, till nackdel för studier och annat viktigt.
Jesters Tear
Inaktiv
 
Inlägg: 633
Anslöt: 2011-04-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Akleja » 2012-09-21 23:36:10

Jag vet absolut att jag har AS (eller åtminstone är udda):

när jag är den enda på bion som skrattar. (åt något som tydligen bara jag tycker är kul)

när jag är den enda på bion som inte skrattar. (åt något som alla andra tycker är kul, men som jag inte fattar)
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-09-22 0:12:23

Akleja skrev:Jag vet absolut att jag har AS (eller åtminstone är udda):

när jag är den enda på bion som skrattar. (åt något som tydligen bara jag tycker är kul)

när jag är den enda på bion som inte skrattar. (åt något som alla andra tycker är kul, men som jag inte fattar)

Jaaaaa! Känner igen!! :-)005
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zima33 » 2012-09-22 0:13:49

...du är glad att Aspergerforums administration har satt namn på smileysarna så det står vad de betyder.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-22 0:15:34

... när en skrattar åt sådant som inte var menat som humor.
(som nyligen:
ex 1 - Efter ha läst klart 'The Brooklyn Follies' (Auster), så började en fnissa hejdlöst som urartade i ett tjut av skratt. Min sambo undrade vad som var lustigt, så hänvisade jag till sista stycket, där författaren beskriver huvudkaraktärens början på dagen den 11.9.2001. Tyckte det var svart komik, men tydligen inte. Oh well.

ex 2 - Tycker att radiostationer, klubbar dylikt borde spela mer sådan här dansvänlig musik än vad som spelas nu - det är i alla fall humor i det.

ex 3 - Uttrycker "Stalinist", "Liberal", "Moderat" och "Sosse" till alla med allt för avvikande åsikt och tycker det är god ton och roligt. Vi gillar lika.

Annat
ex 4 - När en lägger upp strategier i huvudet för att kunna föra vardagssamtal med andra. Dvs, om hen säger 'x', svarar jag 'y' eller 'z' beroende på 'u'.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Swesse » 2012-09-22 4:24:07

dasunbedingte skrev:Annat
ex 4 - När en lägger upp strategier i huvudet för att kunna föra vardagssamtal med andra. Dvs, om hen säger 'x', svarar jag 'y' eller 'z' beroende på 'u'.


Jag har faktiskt utvecklats till att bli ganska duktig på att hålla ytliga konversationer gående, genom att alltid gå efter samma samtalsalgoritm och utveckla den där det behövs. Om någon däremot hade sagt något helt oväntat så hade det förmodligen blivit "syntax error - commencing shutdown".

Tekniker: Gjorde om citatet till ett citat med ägare.
Swesse
 
Inlägg: 404
Anslöt: 2012-01-13

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2012-09-22 16:23:24

... du ibland oroar dig för din hälsa eftersom du:

1. Har väldigt svårt för att starta projekt och därför i princip aldrig lagar mat (och istället ofta köper färdigmat).
2. I princip alltid äter samma sorts (färdig)mat när du väl äter.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav KalleKus » 2012-09-22 16:48:28

Zima33 skrev:...du är glad att Aspergerforums administration har satt namn på smileysarna så det står vad de betyder.

:lol: Ja jag blev också tacksam för det..
Även om jag ändå sätter den smiley som jag tycker ser ut att visa hur jag känner mig..
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav dasunbedingte » 2012-09-22 17:29:51

Neutrino skrev:... du ibland oroar dig för din hälsa eftersom du:

1. Har väldigt svårt för att starta projekt och därför i princip aldrig lagar mat (och istället ofta köper färdigmat).
2. I princip alltid äter samma sorts (färdig)mat när du väl äter.


Det låter ju inget vidare, går det inte att få matlåda via kommuns storkök?
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Neutrino » 2012-09-22 18:06:44

dasunbedingte skrev:Det låter ju inget vidare, går det inte att få matlåda via kommuns storkök?


Vet inte. Jag antar att jag "bara" får ta och skärpa mig (vet inte hur).
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav tramsmaja » 2012-09-22 18:20:59

Wine skrev:
tahlia skrev:
Choklad skrev: NT är ett uttryck för de "normala", alltså de utan NPF.


Vidare: NT är förkortningen för neurotypisk.


Jag tänker på Nya Testamentet.


Jag trodde det betydde Normal-Tänkande :oops:

Det där med konversationen känner jag också igen, alltså att jag har färdiga svar beroende på vad den andra säger. Helt klart blir det syntax error när de säger nåt jag inte hade räkna med.

mer on topic:

... när du inte kan bestämma dig för om du ska ta det långa eller korta kastspöet med på fisketuren med ett par bekanta, så du tar med båda samt ett metspö. Och sen inte fiskar alls eftersom ni sitter och fikar i tre timmar och du blir så trött av allt socialt att du bara vill åka hem.
tramsmaja
 
Inlägg: 106
Anslöt: 2012-01-14

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Xzirie » 2012-09-22 18:41:43

dasunbedingte skrev:
Neutrino skrev:... du ibland oroar dig för din hälsa eftersom du:

1. Har väldigt svårt för att starta projekt och därför i princip aldrig lagar mat (och istället ofta köper färdigmat).
2. I princip alltid äter samma sorts (färdig)mat när du väl äter.


Det låter ju inget vidare, går det inte att få matlåda via kommuns storkök?


...du ser till att äta färdigmat några gånger i veckan så att du får i dig någon näring över huvud taget! :D
Xzirie
 
Inlägg: 760
Anslöt: 2010-04-12
Ort: Göteborg (no-go zone)

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Zombie » 2012-09-22 19:32:07

Neutrino skrev:
dasunbedingte skrev:Det låter ju inget vidare, går det inte att få matlåda via kommuns storkök?

Vet inte. Jag antar att jag "bara" får ta och skärpa mig (vet inte hur).

Beror väl på hur "sparsam" politik ens kommun råkar föra kan jag tänka mig. Jag fick lådor häromåret. Fast när de blev för dyra och svårätliga var det inte värt det. Men hör dig för för sjutton. Dietistkontakt och matlagningskurs på Vuxenhab kunde man också få. (Även om matlagningskursen var något för avancerad utom för den som har det som specialintresse...)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ElsaS » 2012-09-22 20:04:46

... +1 är ett kryptiskt meddelande från en medlem till en annan och jag har fortfarande inte lyckats knäcka koden till varför man skriver det och exakt när...
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-09-22 21:04:43

Det betyder "medhåll"
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav ElsaS » 2012-09-22 21:08:59

Tack :oops:
ElsaS
 
Inlägg: 580
Anslöt: 2012-08-12
Ort: Skåne

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Flinta » 2012-09-22 23:21:46

Zombie skrev:
Neutrino skrev:
dasunbedingte skrev:Det låter ju inget vidare, går det inte att få matlåda via kommuns storkök?

Vet inte. Jag antar att jag "bara" får ta och skärpa mig (vet inte hur).

Beror väl på hur "sparsam" politik ens kommun råkar föra kan jag tänka mig. Jag fick lådor häromåret. Fast när de blev för dyra och svårätliga var det inte värt det. Men hör dig för för sjutton. Dietistkontakt och matlagningskurs på Vuxenhab kunde man också få. (Även om matlagningskursen var något för avancerad utom för den som har det som specialintresse...)


I min kommun kan psykiskt funktionshindrade få matlådor förutsatt att man fysiskt inte kan ta sig till en affär och handla.. Jag vet inte vad som gäller om man kan gå till fots till affären och sedan inte kan vara inne i affären i bland folk p g a panikångest.
Flinta
 
Inlägg: 5428
Anslöt: 2007-07-21

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav _47x_ » 2012-09-24 13:24:19

...När du bara minuter efter att du fått din diagnos/utredning på papper inser att den är full av stavfel och planerar (och ser fram emot) att skicka ett mail med de rätta orden/ rätt stavning till utredaren.
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Meppe » 2012-09-24 13:28:27

... första saken du säger åt psykologen när du läst hennes utlåtande är att hon stavat ditt specialintresse fel. Nästa gång någon ska skriva ett utlåtande om dig bokstaverar du och kontrollerar sedan papperslappen där stavningen testades. Du känner en enorm irritation när du hittar ett stavfel där och undrar tyst hur svårt det kan vara att få 5 bokstäver rätt.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Du vet att du är en aspie när...

Inläggav Krillo » 2012-09-24 14:58:25

MsTibbs skrev:...om du talar om för folk att du har ett neuropsykiatriskt funktionshinder

neuropsykiatrisk funktionsförändring heter det :wink:
Krillo
 
Inlägg: 1123
Anslöt: 2011-02-12
Ort: Leråker

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in