Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Abbreviation » 2012-09-08 13:29:31

Som t ex? Du väljer väl själv vad du vill prioritera, båda alternativen är bra beroende på vad du har för politisk ställning. Jag väljer alltid eko före fairtrade om det nu finns besprutad, eko och fairtrade att välja mellan (men jag minns inte att jag någonsin behövt välja mellan dessa). Oftast är en fairtradevara även ekologisk eftersom goda arbetsvillkor inkluderar att inte utsättas för farliga bekämpningsmedel. Men jag väljer i det hypotetiska exemplet eko för mitt barns skull.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Flawed » 2012-09-08 23:07:17

Abbreviation skrev:Flawed: Berätta gärna mer om nötterna!

---

Moderator: Resten av inlägget finns här: post873719.html#p873719

Ja de innehåller mycket mögelgifter helt enkelt.
Speciellt aflatoxin ska tydligen vara extra obehagligt man har ganska nyligen höjt gränsvärdena för det ämnet inte för att det har blivit mindre farligt utan troligen för att det är ett handelshinder eller något sådant.Om man inte sprutar dem med antisvampmedel så borde det finnas mer aflatoxin.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Parvlon » 2012-09-08 23:11:44

Vegetariskt vinner ( som vanligt ).

Medicinsk forskning påvisar att en regelbunden diet som inkluderar flockblommiga växter såsom morötter, palsternacka, selleri, persilja, verkar kunna reducera de cancerogena effekterna av aflatoxin. [3]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin

Kul namn på svampen som tillverkar giftet btw. Aspergillus flavus

Har för mig att man använder citronsyra från just den också. Googlade i ämnet för ett tag sedan så såg jag massa folk som är tvärsäkra på att de eller sina barn fått allergier ifrån saker med "den typen" av citronsyra i.
Senast redigerad av Parvlon 2012-09-08 23:17:11, redigerad totalt 2 gånger.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Flawed » 2012-09-08 23:13:20

Parvlon skrev:Vegetariskt vinner ( som vanligt ).

Medicinsk forskning påvisar att en regelbunden diet som inkluderar flockblommiga växter såsom morötter, palsternacka, selleri, persilja, verkar kunna reducera de cancerogena effekterna av aflatoxin. [3]
http://sv.wikipedia.org/wiki/Aflatoxin

Fast kött innehåller inte aflatoxin alls,ha!
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Parvlon » 2012-09-08 23:23:46

Flawed skrev:Fast kött innehåller inte aflatoxin alls,ha!
Visserligen.

Vet du vart man kan läsa mer om detta med nötter? Jag googlade precis på gifter i ekologiska nötter och denna tråd är på första sidan.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Abbreviation » 2012-09-09 8:34:33

Flawed skrev:
Abbreviation skrev:Flawed: Berätta gärna mer om nötterna!

---

Moderator: Resten av inlägget finns här: post873719.html#p873719

Ja de innehåller mycket mögelgifter helt enkelt.
Speciellt aflatoxin ska tydligen vara extra obehagligt man har ganska nyligen höjt gränsvärdena för det ämnet inte för att det har blivit mindre farligt utan troligen för att det är ett handelshinder eller något sådant.Om man inte sprutar dem med antisvampmedel så borde det finnas mer aflatoxin.

Åh, jag har inte gjort den kopplingen men du har säkert rätt. Vilda nötter ska ju vara relativt fria från aflatoxin dock. Har för mig att just aflatoxin ska undvikas om man äter enligt en av de där autismdieterna.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-09 9:28:00

Vafan, något nytt man måste läsa på om... Aflatoxin... :-)018 Jag äter inte mycket nötter. Cashew och makadami (rostade, saltade, utan skal), naturella cashew utan skal samt mandlar med skal fast blötlagda och torkade.

Med skal menar jag den inre bruna hinnan, typ lite "kli-aktig". Det som man tar bort från mandlar när man bakar och inte vill ha bruna flak i, eller som kan sitta runt vissa jordnötter. Den hinnan innehåller mycket näring, men hårt bunden p.g.a. fytinsyran och därför suger den åt sig mer näring än den släpper i tarmen, om man inte blötlägger och får bort fytinsyran.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav sanny » 2012-09-09 17:01:17

Bror Duktig skrev:Vafan, något nytt man måste läsa på om... Aflatoxin... :-)018 Jag äter inte mycket nötter. Cashew och makadami (rostade, saltade, utan skal), naturella cashew utan skal samt mandlar med skal fast blötlagda och torkade.

Med skal menar jag den inre bruna hinnan, typ lite "kli-aktig". Det som man tar bort från mandlar när man bakar och inte vill ha bruna flak i, eller som kan sitta runt vissa jordnötter. Den hinnan innehåller mycket näring, men hårt bunden p.g.a. fytinsyran och därför suger den åt sig mer näring än den släpper i tarmen, om man inte blötlägger och får bort fytinsyran.


Menar du att man ska ta bort den bruna hinnan på mandlarna efter blötläggning och på så sätt få bort fytinsyran eller försvinner den genom enbart blötläggning?
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-09 18:22:57

Fytinsyra försvinner genom blötläggning. Fytas gör fytat av den. Om det inte är så att produkten ångpreparerats eller på annat sätt värmebehandlats före, då är fytaset förstört.

Räddningen då är att lägga i blöt med något som har gott om fytas, t.ex. icke värmebehandlat bovete (bovete ska ha mycket fytas, till skillnad från - vad jag förstår - hirs och havre t.ex.).

Men det ska ligga i blöt länge 8-10 minst.

Jäkla jobb.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav rapchic » 2012-09-09 18:29:15

när jag använder bovete (dvs kokar bovetegröt har inte testat det annars) så lägger jag det i blöt över natten då är det där irriterande ämnet (sapoider?) enklare att skölja bort + det kokar liiite snabbare så det behöver inte vara extra jobb (den lilla stunden det tar att lägga i blöt + ställa i kylen tjänas lätt in med sköljandet)
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Flawed » 2012-09-09 18:37:44

Parvlon skrev:
Flawed skrev:Fast kött innehåller inte aflatoxin alls,ha!
Visserligen.

Vet du vart man kan läsa mer om detta med nötter? Jag googlade precis på gifter i ekologiska nötter och denna tråd är på första sidan.

På engelska finns det nog jättemycket att läsa.
Jag tror att det var Nicklas Neuman som tog upp det här någonstans.

Min främst poäng är att ekologiskt odlat inte behöver betyda att produkten är giftfri.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Iridia » 2012-09-09 18:39:43

Vill ge varsin :-)122 :-)122 till Abbreviation och Bror Duktig för intressanta inlägg (igen).
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Abbreviation » 2012-09-09 19:02:26

Jag äter massvis med nötter (äter huvudsakligen raw) men har aldrig funderat på det här med aflatoxin. Suck, ännu mer saker att oroa sig över.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Flawed » 2012-09-09 19:49:06

Abbreviation skrev:Jag äter massvis med nötter (äter huvudsakligen raw) men har aldrig funderat på det här med aflatoxin. Suck, ännu mer saker att oroa sig över.

Äter du paranötter?
Då kan du också oroa dig för att paranötter innehåller 1000ggr mer radium än det näst mest radiuminnehållande livsmedlet.
But perhaps radiation is the most bizarre risk associated with Brazil nuts. The trees are so large, their extensive root systems bore deep into the ground and soak up unusual amounts of radium from the soil. This radium gets transferred into the nuts, making them radioactive. It's believed Brazil nuts have 1,000 times more radium than the next most radioactive food. While extensive studies have yet to be conducted, the amount of radiation in a Brazil nut is still small when compared to radiation encountered in everyday life, and it's not believed to pose any serious health risk, regardless of the quantities ingeste

Read more: Dangers of Brazil Nuts | eHow.com http://www.ehow.com/about_5382624_dange ... z25zni9Coc

De påstår att det inte är farligt men ändå liksom.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav sanny » 2012-09-10 7:06:40

Bror Duktig skrev:Fytinsyra försvinner genom blötläggning. Fytas gör fytat av den. Om det inte är så att produkten ångpreparerats eller på annat sätt värmebehandlats före, då är fytaset förstört.

Räddningen då är att lägga i blöt med något som har gott om fytas, t.ex. icke värmebehandlat bovete (bovete ska ha mycket fytas, till skillnad från - vad jag förstår - hirs och havre t.ex.).

Men det ska ligga i blöt länge 8-10 minst.

Jäkla jobb.


ok, tack för info!
sanny
 
Inlägg: 526
Anslöt: 2008-11-23
Ort: Västra Götaland

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav elle » 2012-09-10 7:49:53

Abbreviation skrev:Som t ex? Du väljer väl själv vad du vill prioritera, båda alternativen är bra beroende på vad du har för politisk ställning. Jag väljer alltid eko före fairtrade om det nu finns besprutad, eko och fairtrade att välja mellan (men jag minns inte att jag någonsin behövt välja mellan dessa). Oftast är en fairtradevara även ekologisk eftersom goda arbetsvillkor inkluderar att inte utsättas för farliga bekämpningsmedel. Men jag väljer i det hypotetiska exemplet eko för mitt barns skull.


nej, inte politisk ställning det handlar om. det är fråga om etisk ställning. som tex. bananer, annanas, fruktjuicar...
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Abbreviation » 2012-09-10 7:58:00

Flawed: Nej, inga paranötter. Mest cashewnötter.

elle: Vad säger du egentligen? Visst är det ett politiskt ställningstagande att säga att arbetsvillkor för människor är viktigare än att produktionen är miljövänlig. Det blir inte mindre politiskt för att det har en etisk grund, snarare är de flestas politiska uppfattningar grundade delvis på deras moral.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav elle » 2012-09-10 8:15:03

Abbreviation skrev:elle: Vad säger du egentligen? Visst är det ett politiskt ställningstagande att säga att arbetsvillkor för människor är viktigare än att produktionen är miljövänlig. Det blir inte mindre politiskt för att det har en etisk grund, snarare är de flestas politiska uppfattningar grundade delvis på deras moral.


vem bryr sig om politik ? inte väl de som får usel lön i fattiga länder och som producerar mat åt folk i väst länder och utsätter sin hälsa och liv för gifter och måste trots detta jobba för att kunna försörja sina familjer .
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Wine » 2012-09-10 9:31:57

I gårdagens DN, 2012-09-09, fanns en artikel med anledning av några aktuella forskningsstudier samt den stora sammanställningen av studier från Stanfords universitet som publicerades i veckan i tidsskriften Annals of Internal Medicine, tyvärr så verkar inte denna artikel finnas ute online på DN's hemsida, kanske läggs den ut senare. Citerar lite ur artikeln i DN här:

Ett av studiens syften var att utreda om ekologisk mat ska få marknadsföras med argument om att den är "säkrare" eller "mer hälsosam" än konventionellt odlad mat. Det korta svaret är nej, det finns i nuläget inte tillräckliga belägg för sådan marknadsföring.


Däremot så får man i sig mindre bekämpningsmedel och mindre antibiotikaresistenta bakterier om man äter ekologisk mat:

Överhuvudtaget tenderar ekologisk mjölk och även ekologisk kyckling att innehålla större andel nyttiga omega-3-fettsyror. Men det som spelar störst roll för mjölken är om korna har fått gå ute och beta. Möjligen har också den ekologiska maten ett visst försprång för en del antioxidanter. Den största och tydligaste skillnaden gällde rester av bekämpningsmedel. Sådana kunde påträffas i 38 procent av den konventionellt odlade maten men bara i 7 procent av den ekologiska. Men i nästan samtliga fall låg halten av bekämpningsmedel under tillåtna gränsvärden.


Det är heller inte alls är säkert att ekologiskt alltid är bättre för miljön. Det beror alldeles på hur man väljer att räkna:

När man börjar titta på exempelvis kväveläckage till luft och vattendrag, utsläpp av växthusgaser, övergödning och försurning blir det mer komplicerat. Det ekologiska systemet vinner nästan alla grenar om man räknar på odlingsyta. Men oftast är avkastningen lägre på de ekologiska jordarna. Och om man istället räknar på miljöbelastning per kilo jordbruksprodukt vinner det konventionella jordbruket.


Henrik Smith, professor i miljövetenskap vid Lunds universitet köper inte argumentet att arealen är den stora begränsningen i framtidens jordbruk:

-Den jordbruksmark vi har idag skulle mycket väl kunna försörja en växande befolkning. Avgörande är exempelvis hur mycket kött vi ska äta, och hur maten ska fördelas globalt, säger Henrik Smith.


Fakta. Ekologisk odling

    Fördelar
    Jordbruksarbetarna utsätts för mindre bekämpningsmedel
    Mindre bekämpningsmedel i maten
    Färre antibiotikaresistenta bakterier
    Mer nyttiga omega-3-fettsyror i mjölk och kött
    Större biologisk mångfald
    Högre kvalitet på jordarna med högre mullhalt

    Nackdelar
    Kräver större odlingsyta på grund av lägre avkastning
    Högre läckage av kväve och fosfor, räknat på kilo mat
    Något större risk för övergödning och försurning, räknat på kilo mat
    Ofta dyrare för konsumenten

    Oavgjort eller motstridiga resultat
    Ingen skillnad i vitaminhalt
    Ingen skillnad på smitta från e-coli eller campylobacter
    Ingen skillnad i utsläpp från växthusgaser
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Abbreviation » 2012-09-10 12:42:42

elle skrev:
Abbreviation skrev:elle: Vad säger du egentligen? Visst är det ett politiskt ställningstagande att säga att arbetsvillkor för människor är viktigare än att produktionen är miljövänlig. Det blir inte mindre politiskt för att det har en etisk grund, snarare är de flestas politiska uppfattningar grundade delvis på deras moral.


vem bryr sig om politik ? inte väl de som får usel lön i fattiga länder och som producerar mat åt folk i väst länder och utsätter sin hälsa och liv för gifter och måste trots detta jobba för att kunna försörja sina familjer .

Kapitalism är politik och det är kapitalismen som gör att människor i andra länder utnyttjas för att vi i väst ska ha det bra. De bryr sig absolut om politik eftersom politik styr deras liv.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Bror Duktig » 2012-09-10 18:15:21

Abbreviation skrev:Jag äter massvis med nötter (äter huvudsakligen raw) men har aldrig funderat på det här med aflatoxin. Suck, ännu mer saker att oroa sig över.

Ja fy farao, det var enklare när man var lyckligt ovetande och livnärde sig på kakor, varma ostmackor, enbart mjölk månader i sträck o.s.v. Synd att det inte var så bra ^_^
rapchic skrev:när jag använder bovete (dvs kokar bovetegröt har inte testat det annars) så lägger jag det i blöt över natten då är det där irriterande ämnet (sapoider?) enklare att skölja bort + det kokar liiite snabbare så det behöver inte vara extra jobb (den lilla stunden det tar att lägga i blöt + ställa i kylen tjänas lätt in med sköljandet)

Bye bye phytic acid :twisted:
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav Iridia » 2012-09-14 3:01:12

http://www.atl.nu/lantbruk/kemikalier-v ... tDKI.email

Kemikalier vanlig dödsorsak
PUBLICERAD 2012-09-08

Kemikalier från jordbruk och industri är en av de fem vanligaste dödsorsakerna på jorden.

Det visar en färsk rapport från FN:s miljöprogram UNEP som SVT tagit del av.

Rapporten visar att tillverkningen och användningen av kemikalier leder till en miljon människors död varje år.

- Vi har inte koll på kemikalierna som går, från industrierna, rakt ut i samhället. Inte ens de produkter som vi använder direkt på kroppen vet vi vad de innehåller. Många litar nog på, och tror att myndigheterna har kontroll men det har de inte, säger Åke Bergman, professor i miljökemi på Stockholms universitet till SVT.

Flyttar
Rapporten kräver snabba åtgärder. Den visar att produktion och hantering av kemikalier flyttar från i-länder till utvecklingsländer där kontrollen är sämre.

Mellan 2005 och 2020 beräknar rapporten att den sammanlagda kostnaden för sjukdom och skador på grund av växtskyddsmedel som används vid småskaligt jordbruk i Afrika söder om Sahara uppgår till 600 miljarder svenska kronor.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav colaflaska » 2012-09-14 5:43:32

LILITH_ skrev:Näringsinnehåll spelar väl ingen större roll, för min del handlar det om bättre djurhållning och det är ekogårdarna förhoppningsvis bättre på. Åtminstone är ambitionen högre än på traditionella gårdar, djurens naturliga beteende ska värnas om osv.
Det räcker långt som orsak för min del och jag tänker fortsätta att välja ekologiska matvaror när det går.

Du får otroligt mycket bidrag för att ha en ekologisk gård. Alltså, mer i bidrag än vad du skulle tjänat om du var "vanlig" bonde med samma djurmängd och lika mycket mark.

Du verkar ha uppfattningen om att djuren har det bättre bara för att gården är ekologisk. Visst är det krav för att korna (tar det som exempel nu) inte ska stå uppbundna, men det är å andra sidan lag på det numera men en övergångsperiod på några år så folk hinner bygga om. De som bygger nytt i trakterna häromkring har de senaste 10 åren bara byggt lösdrift (korna har liggbås men står inte uppbundna utan kan gå runt i gångarna).

Korna får inte äta pellets eller liknande, utan bara obesprutat havre osv vilket gör att många av dem lider av vitaminbrist, enligt en bondetidning jag läste så det har jag ingen källa på men det stämmer iaf med kaniner så varför inte med kor?

Förlåt för att jag kanske blev lite väl långdragen och kanske lät arg, men min pappa är en "traditionell" bonde som du kallar det och många verkar vara av uppfattningen att korna står uppbundna i mörka ladugårdar, knappt får gå ut och har det skitigt. Visst, för tiotals år sedan kanske. Men idag finns det mycket lagar och framförallt har bönderna en helt annan syn på djuren än vad man hade förr i tiden.
colaflaska
 
Inlägg: 1869
Anslöt: 2012-04-20

Ekologiskt inte nyttigare enligt ny studie

Inläggav rapchic » 2012-09-14 8:38:55

Iridia skrev: http://www.atl.nu/lantbruk/kemikalier-v ... tDKI.email

Kemikalier vanlig dödsorsak
PUBLICERAD 2012-09-08

Kemikalier från jordbruk och industri är en av de fem vanligaste dödsorsakerna på jorden.

Det visar en färsk rapport från FN:s miljöprogram UNEP som SVT tagit del av.

Rapporten visar att tillverkningen och användningen av kemikalier leder till en miljon människors död varje år.

- Vi har inte koll på kemikalierna som går, från industrierna, rakt ut i samhället. Inte ens de produkter som vi använder direkt på kroppen vet vi vad de innehåller. Många litar nog på, och tror att myndigheterna har kontroll men det har de inte, säger Åke Bergman, professor i miljökemi på Stockholms universitet till SVT.

Flyttar
Rapporten kräver snabba åtgärder. Den visar att produktion och hantering av kemikalier flyttar från i-länder till utvecklingsländer där kontrollen är sämre.

Mellan 2005 och 2020 beräknar rapporten att den sammanlagda kostnaden för sjukdom och skador på grund av växtskyddsmedel som används vid småskaligt jordbruk i Afrika söder om Sahara uppgår till 600 miljarder svenska kronor.

den stora plötsliga bidöden (CCD) som sker i hela världen kan ha orsakats pga gifter i odlingen, i frankrike gjorde man tex ett expriment där man förbjöd vissa bekämpningsmedel (biodlarna gjorde uppror som gjorde att det blev förbjudet att använda bekämpningsmedel inom en viss radie från biodlare) och tack vare det har dom ingen plötslig bidöd längre.

och om ni inte visste det så är nästan all vår odlade mat beroende av bin för att kunna pollineras så utan bin blir det ingen mat och bina håller på att dö ut i världen
rapchic
 
Inlägg: 4280
Anslöt: 2008-02-22
Ort: Lycksele

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in