Din åsikt om AspergerForum

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Zirre » 2012-09-02 20:36:56

Ang. chatten.

Det skulle (som redan nämnts) behövas en modd i cchatten som var där och som även pratade i chatten.
I andra chattar kan man kallan på admin via en "knapp" och samtidigt skickas en chattlogg till admin. Då krävs det antagligen en annan typ av chatt än en simpel webchatt vilket i sig inte skulle vara någon dum idé.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Liebert » 2012-09-02 20:42:25

@DIProgan: Det var ett intressant inlägg.
DIProgan skrev:Ett regelverk lyckas sällan göra ett bättre jobb än en dedikerad människa med känsla för det rätt och fel som gruppen själv definierar. [...] Släpp det överdrivna objektivitetskravet och lita på moderatorernas omdöme. [... ] Fördumma inte ner mänsklig samvaro till ett simpelt regelverk.

Det är svårt att inte ryckas med. Samtidigt sägs det ju att Aspergare är extremt kinkiga ner till bokstaven när det gäller regler och förhållningssätt. Du tror inte det blir problem om man anammar ett mer mänskligt situationsbetingat perspektiv än att ständigt hänvisa till paragrafer?
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav DIProgan » 2012-09-02 21:00:29

Liebert skrev:@DIProgan: Det var ett intressant inlägg.
DIProgan skrev:Ett regelverk lyckas sällan göra ett bättre jobb än en dedikerad människa med känsla för det rätt och fel som gruppen själv definierar. [...] Släpp det överdrivna objektivitetskravet och lita på moderatorernas omdöme. [... ] Fördumma inte ner mänsklig samvaro till ett simpelt regelverk.

Det är svårt att inte ryckas med. Samtidigt sägs det ju att Aspergare är extremt kinkiga ner till bokstaven när det gäller regler och förhållningssätt. Du tror inte det blir problem om man anammar ett mer mänskligt situationsbetingat perspektiv än att ständigt hänvisa till paragrafer?

Indelningen i att vara tuffing eller mjukis är ett försök att jämka regelverk med mänsklighet. Kanske finns fler sätt men det är verkligen svårt att göra alla nöjda. Säg att man sätter in i reglerna att man inte får provocera på ett sätt så att någon känner sig kränkt. Ska man skriva ner 700 exempel för att inte göra det till en s.k. gummiparagraf då? Jag har verkligen svårt o sätta mig in i hur en bokstavstolkare fungerar och hur en mänsklig mötesplats kan fungera utan en del "gummi".
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Zirre » 2012-09-02 21:05:49

DIProgan skrev:
Liebert skrev:@DIProgan: Det var ett intressant inlägg.
DIProgan skrev:Ett regelverk lyckas sällan göra ett bättre jobb än en dedikerad människa med känsla för det rätt och fel som gruppen själv definierar. [...] Släpp det överdrivna objektivitetskravet och lita på moderatorernas omdöme. [... ] Fördumma inte ner mänsklig samvaro till ett simpelt regelverk.

Det är svårt att inte ryckas med. Samtidigt sägs det ju att Aspergare är extremt kinkiga ner till bokstaven när det gäller regler och förhållningssätt. Du tror inte det blir problem om man anammar ett mer mänskligt situationsbetingat perspektiv än att ständigt hänvisa till paragrafer?

Indelningen i att vara tuffing eller mjukis är ett försök att jämka regelverk med mänsklighet. Kanske finns fler sätt men det är verkligen svårt att göra alla nöjda. Säg att man sätter in i reglerna att man inte får provocera på ett sätt så att någon känner sig kränkt. Ska man skriva ner 700 exempel för att inte göra det till en s.k. gummiparagraf då? Jag har verkligen svårt o sätta mig in i hur en bokstavstolkare fungerar och hur en mänsklig mötesplats kan fungera utan en del "gummi".

Man kan åka dit på att ha skrivit kränkande fast den man skrev till aldrig kände sig kränkt.
Vad ska man gå efter? Att inlägget låter kränkande eller att inlägget faktiskt kränkte? Eller Annat?
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav kullan » 2012-09-02 21:08:44

Ett alternativ kan ju vara att moddsen endast ger ut åtgärder för dom inlägg som blivit anmälda. Andra inlägg blir outredda.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav nallen » 2012-09-02 21:11:06

DIProgan skrev:Ska man skriva ner 700 exempel för att inte göra det till en s.k. gummiparagraf då?

Reglerna ska vara så tydliga att modereringen kan göras av en eller flera bottar.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Sheyen » 2012-09-02 21:20:45

Liebert skrev:
Sheyen skrev:Jag tror att det har mycket med popularitet att göra, tyvärr.

Hur bär man sig åt för att bli populär hos medarbetarna?

Du, om jag visste det hade jag nog fan testat, bara för att se hur det känns. Har alltså ingen aning.

Jag tror att vissa är mer omtyckta än andra och att det påverkar modereringen. Det kanske låter dömande och helt orimligt, men det är verkligen vad jag tror.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav kullan » 2012-09-02 21:27:04

Sheyen skrev:Jag tror att vissa är mer omtyckta än andra och att det påverkar modereringen. Det kanske låter dömande och helt orimligt, men det är verkligen vad jag tror.


Jag håller med. Det finns vissa guldkalvar som inte får så mycket till åtgärder medan andra får varning på varning för skitsaker man tycker borde passera.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav tahlia » 2012-09-02 21:29:18

Jag är så vansinnigt sugen på att fråga vilka, men det lär bara leda till tjafs misstänker jag. Däremot kan jag tala om att jag inte sett mycket av sådant. Får ett par år sedan noterade jag något liknande det som beskrivs men är fortfarande inte säker på om det bara var mitt vinklade perspektiv som talade eller om det var ett faktum.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav DIProgan » 2012-09-02 21:35:08

nallen skrev:
DIProgan skrev:Ska man skriva ner 700 exempel för att inte göra det till en s.k. gummiparagraf då?

Reglerna ska vara så tydliga att modereringen kan göras av en eller flera bottar.
Men människor påverkar en, även i text, långt bortom vad en bot av dagens högsta kaliber kan upptäcka.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Sheyen » 2012-09-02 21:37:50

tahlia skrev:Jag är så vansinnigt sugen på att fråga vilka, men det lär bara leda till tjafs misstänker jag. Däremot kan jag tala om att jag inte sett mycket av sådant. Får ett par år sedan noterade jag något liknande det som beskrivs men är fortfarande inte säker på om det bara var mitt vinklade perspektiv som talade eller om det var ett faktum.


Det är faktiskt många personer! Har inte lust att skriva namn. Men det gäller både folk jag gillar och folk jag ogillar, så det är inte så att jag försöker smutskasta folk nu.

Men det ska ju också tilläggas att jag inte skrivit om det här för att jag vill att fler ska få varningar; tvärtom så tycker jag att det ska vara lite mer accepterat att uttrycka sig här (så länge det inte handlar om rena personangrepp).
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Kvasir » 2012-09-02 21:43:55

Sheyen skrev:Jag tror att vissa är mer omtyckta än andra och att det påverkar modereringen. Det kanske låter dömande och helt orimligt, men det är verkligen vad jag tror.


Man ska å andra sidan inte glömma att det är väldigt vanligt bland oss aspergare att ofta känna oss otillräckliga och mindre värda, just för att vi så ofta haft problem med samhället och känt oss utanför, och att vi ovanpå det ofta har en tendens att se världen ur ett alldeles för egocentriskt perspektiv. Det skulle mycket väl kunna tänkas att det finns en stor andel forumister som fungerar likadant här, som i övriga samhället, och tolkar in en massa negativ kritik som inte finns i vad andra säger. Har man då denna, ofta omedvetna, syn på tillvaron även här på forumet, så är det förstås lätt hänt att tro att man själv är impopulär eller mindre accepterad, helt enkelt för att man är så van att tolka omvärlden så. Jag ser många exempel på detta på forumet, och jag vet att jag själv ibland reagerar på samma sätt, om än betydligt mindre nu än under min första tid på forumet.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Sheyen » 2012-09-02 21:45:26

Kvasir skrev:
Sheyen skrev:Jag tror att vissa är mer omtyckta än andra och att det påverkar modereringen. Det kanske låter dömande och helt orimligt, men det är verkligen vad jag tror.


Man ska å andra sidan inte glömma att det är väldigt vanligt bland oss aspergare att ofta känna oss otillräckliga och mindre värda, just för att vi så ofta haft problem med samhället och känt oss utanför, och att vi ovanpå det ofta har en tendens att se världen ur ett alldeles för egocentriskt perspektiv. Det skulle mycket väl kunna tänkas att det finns en stor andel forumister som fungerar likadant här, som i övriga samhället, och tolkar in en massa negativ kritik som inte finns i vad andra säger. Har man då denna, ofta omedvetna, syn på tillvaron även här på forumet, så är det förstås lätt hänt att tro att man själv är impopulär eller mindre accepterad, helt enkelt för att man är så van att tolka omvärlden så. Jag ser många exempel på detta på forumet, och jag vet att jag själv ibland reagerar på samma sätt, om än betydligt mindre nu än under min första tid på forumet.

Okej. Men jag har sett att folk har behandlats olika här. Det är det som jag stör mig på.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-02 22:00:14

Liebert skrev:@DIProgan: Det var ett intressant inlägg.
DIProgan skrev:Ett regelverk lyckas sällan göra ett bättre jobb än en dedikerad människa med känsla för det rätt och fel som gruppen själv definierar. [...] Släpp det överdrivna objektivitetskravet och lita på moderatorernas omdöme. [... ] Fördumma inte ner mänsklig samvaro till ett simpelt regelverk.

Det är svårt att inte ryckas med. Samtidigt sägs det ju att Aspergare är extremt kinkiga ner till bokstaven när det gäller regler och förhållningssätt. Du tror inte det blir problem om man anammar ett mer mänskligt situationsbetingat perspektiv än att ständigt hänvisa till paragrafer?


Det låter som ganska precis vad vi försöker med på aspieforum, www.aspieforum.se. Nu är ju det ett väldigt mycket mindre forum, så det går inte riktigt att jämföra, men jag tycker nog ändå att det fungerar riktigt bra under de omständigheterna åtminstone. Inte är det mycket tjafs där inte (trots det gamla ryktet). Folk tar sitt eget ansvar för att hålla diskussionerna på en konstruktiv nivå. Visst händer det att någon tappar humöret, men det brukar lösa sig. Det kommer i princip aldrig in några anmälningar.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Sheyen » 2012-09-02 22:04:35

Ja, aspieforum är faktiskt ett trevligt ställe.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav kullan » 2012-09-02 22:09:28

Sheyen skrev:Ja, aspieforum är faktiskt ett trevligt ställe.


Kan bara hålla med.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Liebert » 2012-09-02 22:09:52

Tintomara Ariadne skrev:Det låter som ganska precis vad vi försöker med på aspieforum, http://www.aspieforum.se. Nu är ju det ett väldigt mycket mindre forum, så det går inte riktigt att jämföra, men jag tycker nog ändå att det fungerar riktigt bra under de omständigheterna åtminstone. Inte är det mycket tjafs där inte (trots det gamla ryktet). Folk tar sitt eget ansvar för att hålla diskussionerna på en konstruktiv nivå. Visst händer det att någon tappar humöret, men det brukar lösa sig. Det kommer i princip aldrig in några anmälningar.

Om vi utgår från att det är mindre tjafs på Aspieforum: vad tror du det beror på? För att det är mindre? Mer homogent? Vad kan Aspergerforum lära av Aspieforum?
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Kvasir » 2012-09-02 22:10:08

Sheyen skrev:
Kvasir skrev:
Sheyen skrev:Jag tror att vissa är mer omtyckta än andra och att det påverkar modereringen. Det kanske låter dömande och helt orimligt, men det är verkligen vad jag tror.


Man ska å andra sidan inte glömma att det är väldigt vanligt bland oss aspergare att ofta känna oss otillräckliga och mindre värda, just för att vi så ofta haft problem med samhället och känt oss utanför, och att vi ovanpå det ofta har en tendens att se världen ur ett alldeles för egocentriskt perspektiv. Det skulle mycket väl kunna tänkas att det finns en stor andel forumister som fungerar likadant här, som i övriga samhället, och tolkar in en massa negativ kritik som inte finns i vad andra säger. Har man då denna, ofta omedvetna, syn på tillvaron även här på forumet, så är det förstås lätt hänt att tro att man själv är impopulär eller mindre accepterad, helt enkelt för att man är så van att tolka omvärlden så. Jag ser många exempel på detta på forumet, och jag vet att jag själv ibland reagerar på samma sätt, om än betydligt mindre nu än under min första tid på forumet.

Okej. Men jag har sett att folk har behandlats olika här. Det är det som jag stör mig på.


Men det är precis det som är min poäng. Vad du ser är din subjektiva upplevelse och behöver inte vara någon objektiv sanning. Detsamma gäller för mig, och för alla andra forumister också.

Notera att jag inte påstår något om hur det faktiskt är, utan bara påpekar att det svårt att veta vad som är ens egna upplevelser och vad som är faktiskt.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Jagers » 2012-09-02 22:10:49

Jag gillar Aspergerforumet och jag vill inte ändra på nånting :-)154
Jagers
 
Inlägg: 1210
Anslöt: 2011-05-12
Ort: Västerås

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Sheyen » 2012-09-02 22:14:20

Kvasir skrev:
Sheyen skrev:
Kvasir skrev:Man ska å andra sidan inte glömma att det är väldigt vanligt bland oss aspergare att ofta känna oss otillräckliga och mindre värda, just för att vi så ofta haft problem med samhället och känt oss utanför, och att vi ovanpå det ofta har en tendens att se världen ur ett alldeles för egocentriskt perspektiv. Det skulle mycket väl kunna tänkas att det finns en stor andel forumister som fungerar likadant här, som i övriga samhället, och tolkar in en massa negativ kritik som inte finns i vad andra säger. Har man då denna, ofta omedvetna, syn på tillvaron även här på forumet, så är det förstås lätt hänt att tro att man själv är impopulär eller mindre accepterad, helt enkelt för att man är så van att tolka omvärlden så. Jag ser många exempel på detta på forumet, och jag vet att jag själv ibland reagerar på samma sätt, om än betydligt mindre nu än under min första tid på forumet.

Okej. Men jag har sett att folk har behandlats olika här. Det är det som jag stör mig på.


Men det är precis det som är min poäng. Vad du ser är din subjektiva upplevelse och behöver inte vara någon objektiv sanning. Detsamma gäller för mig, och för alla andra forumister också.

Notera att jag inte påstår något om hur det faktiskt är, utan bara påpekar att det svårt att veta vad som är ens egna upplevelser och vad som är faktiskt.

Ett förtydligande: jag har sett samma "regelbrott" behandlas olika. Då handlar det alltså om exakt samma ord, med mera.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Liebert » 2012-09-02 22:15:31

Kvasir skrev:Man ska å andra sidan inte glömma att det är väldigt vanligt bland oss aspergare att ofta känna oss otillräckliga och mindre värda...

Bra inlägg. Det är en av flera speciella omständigheter som särskiljer Aspergerforum från mer normala mötesplatser som vanligtvis snöar in på mer materiella ting. Viktigt att inte tappa det perspektivet.
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav nallen » 2012-09-02 22:22:42

Liebert skrev:Om vi utgår från att det är mindre tjafs på Aspieforum: vad tror du det beror på?

Jag skrev faktiskt nåt om det för ett tag sen:
Eftersom det är nästan tillåtet att bli förbannad här, så avreagerar folk sig och sen är det bra. På AF dras det upp igen när man får en varning flera dagar senare och man blir förbannad igen - ibland tillräckligt för att säga en och annan sanning och då åker man ut.

Från: http://aspieforum.se/viewtopic.php?p=56125#p56125
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Kvasir » 2012-09-02 22:23:08

Sheyen skrev:
Kvasir skrev:
Men det är precis det som är min poäng. Vad du ser är din subjektiva upplevelse och behöver inte vara någon objektiv sanning. Detsamma gäller för mig, och för alla andra forumister också.

Notera att jag inte påstår något om hur det faktiskt är, utan bara påpekar att det svårt att veta vad som är ens egna upplevelser och vad som är faktiskt.

Ett förtydligande: jag har sett samma "regelbrott" behandlas olika. Då handlar det alltså om exakt samma ord, med mera.


Det kan mycket väl vara så. Det kan också vara så att det är din subjektiva upplevelse att det handlar om precis samma sak. Det är just det som är så svårt, att vi människor är en ganska misslyckad konstruktion när det kommer till att skilja på fakta och egna upplevelser. Just detta är inte någon typisk brist hos aspergare, utan allmänt förekommande bland människor.
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-02 22:25:54

Liebert skrev:Om vi utgår från att det är mindre tjafs på Aspieforum: vad tror du det beror på? För att det är mindre? Mer homogent? Vad kan Aspergerforum lära av Aspieforum?


Homogent är det inte, så det kan vi utesluta. Att det är mindre kan naturligtvis ha stor betydelse. Men jag tror också att folk tar ansvar för sitt eget handlande där för att man förutsätts kunna göra det.

Och så är våra modereringsrutor lite artigare. :wink: Numera. :lol: Den gamla signaturen som parafraserade StarTrek uppskattades inte... ("Resistance is futile - you will be moderated.")

För det tredje tror jag att det är icke helt oväsentligt att vi har visst utrymme för att flippa ur. Vem som helst kan tappa behärskningen eller drabbas av någon noja, och det är OK. Man bränner inte sina broar så lätt. Jag tror att det skapar tillit. Hellre dialog än pekpinnar.

Men om det skulle vara möjligt på ett forum lika stort som det här, det kan jag inte uttala mig om. Dessutom kan det ju vara en poäng med att forumen är olika, eftersom människor är det.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in