Din åsikt om AspergerForum

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav kullan » 2012-09-06 9:23:12

Ärligt talat förstår inte jag nyttan av att varningar blir synliga för icke medlemmar. När jag inte var medlem så visste jag ju inte ens vad betydde. Dessutom anser jag att denna avd. borde vara off googles. Återigen så har ingen ickemedlem nytta av att läsa denna avd. Den är ju till för att vi medlemmar ska kunna ha kontakt med forumledningen. Det behöver inte en ickemedlem. Likaså angår inte diskussioner om regler och ev. trådars innehåll en ickemedlem.

Sedan ett tips till forumägaren:

Sätt regelverket först när man ska registrera sig. Dvs. först när man godkänt regelverket kommer man åt registreringsformuläret. Godkänner man det inte ja då kommer man tillbaka till startsidan igen och kan inte registrera sig innan man godkänner reglerna. Så har vi gjort på min hemsida.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav DIProgan » 2012-09-06 10:19:29

Ja till att inte få anmäla inlägg för sent men nej till att inte ta med gamla poster som underlag för senare anmälningar. En del saker blir värdiga anmälningar först i en större kontext.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Sv: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Zirre » 2012-09-06 12:01:17

Ska man verkligen kunna anmäla ett inlägg som skrevs för ett år sedan?
Som säkert redan nämnts (antar jag) borde det finnas en gräns för hur gammalt ett inlägg får vara som mest för att kunna anmälas. Annars kan folk anmäla hur gamla saker som helst bara för att de kan.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav geocache » 2012-09-06 12:24:38

Precis!

Ett så gammalt inlägg förefaller ju vara minst sagt inaktuellt; åtminstone när det gäller anmälan.

Zirre skrev:Ska man verkligen kunna anmäla ett inlägg som skrevs för ett år sedan?
Som säkert redan nämnts (antar jag) borde det finnas en gräns för hur gammalt ett inlägg får vara som mest för att kunna anmälas. Annars kan folk anmäla hur gamla saker som helst bara för att de kan.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav weasley » 2012-09-06 14:54:33

Zirre skrev:Ska man verkligen kunna anmäla ett inlägg som skrevs för ett år sedan?
Som säkert redan nämnts (antar jag) borde det finnas en gräns för hur gammalt ett inlägg får vara som mest för att kunna anmälas. Annars kan folk anmäla hur gamla saker som helst bara för att de kan.

Det har hänt att någon anmält riktigt gamla inlägg, i ett fall var inlägget tror jag nästan två år gammalt, och den anmälde hade blivit bannad från forumet (vilket syntes under avataren). Även om det då inte fanns en explicit preskriptionstid ansågs det inlägget som så gammalt och utagerat att anmälan lämnades därhän.

Jag vet inte om anmälaren fick veta något om anmälningens öde.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Zombie » 2012-09-06 15:03:10

kullan skrev:Dessutom anser jag att denna avd. borde vara off googles. Återigen så har ingen ickemedlem nytta av att läsa denna avd. Den är ju till för att vi medlemmar ska kunna ha kontakt med forumledningen. Det behöver inte en ickemedlem. Likaså angår inte diskussioner om regler och ev. trådars innehåll en ickemedlem.

Det finns folk som det kan ha betydelse för hur ett nätställe sköts och vad det ger för "signaler" om det. Som jag tror jag och någon annan har sagt tidigare, finns en risk att det kan gälla särskilt aspergare.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Miche » 2012-09-06 15:04:02

Avdelningen Regler, nyheter och synpunkter ska definitivt inte kunna Googlas även om den är öppen och information angående medlemmar skulle kunna ligga i en avdelning under RNS men ska bara gå att läsa av inloggade.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Fighterbabe » 2012-09-06 16:33:24

Miche skrev:Avdelningen Regler, nyheter och synpunkter ska definitivt inte kunna Googlas även om den är öppen och information angående medlemmar skulle kunna ligga i en avdelning under RNS men ska bara gå att läsa av inloggade.


Det det är den KAN göras i dagsläget!! :?
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav jojomamma » 2012-09-06 17:58:12

Nu går jag lite från vad som diskuterats här innan. Däremot tycker jag att mitt inlägg kommer rätt under rubriken: "Din åsikt om AspergerForum". Jag är ju socialt lite dyslektisk och har en förmåga att hamna lite utanför på de flesta forum. Andra forum och det här forumet.

Jag var inne på chatten för första gången för ett tag sedan. Jag snackade med någon där om svampsäsongen. Någon annan la ut en bild på ett warhammartroll. Jag tog det som det var ämnat åt mig. Alla slutade omedelbart att chatta med mig.

Jag har inte skrivit så många inlägg i forumet efter det här, men jag blir alltid liksom överhoppad i svaren. Jag får inget svar och inget citat.

Har jag gjort något stötande, för att bli troll i vissas ögon, vill jag gärna få reda på vad jag gjort eller inte gjord, så att jag kan rätta till det eller förklara det. Eller är det så att forumet inte önskar fler nyingar?

En paranoid ådra? Förhoppningsvis överdriver jag det hela.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav jojomamma » 2012-09-06 18:36:39

Nu har jag fått föklaring på troll. Ett troll som inte alls var ett troll utan en Orc som ska ha släktskap med svampar. (Vad mycket man får lära sig här).

Det är nog min paranoida ådra som tagit greppet. Det blir lätt så när man möter folk som tar avstånd och man inte förstår riktigt varför. Just nu är jag inne i en sådan bana mer än vanligt efter en omorganisation på jobbet där jag har blivit väldigt ensam.

Ursäkta till alla som känner att de vill ha ett sådan! Och hoppa över mitt inlägg här ovan.

OCH MIN ÅSIKT OM Aspergerforum är att det är ett mycket bra forum, mycket tack vare moderatorerna.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-09-06 20:34:39

Jag tänker inte hoppa över ditt inlägg ovan, jojomamma, om du ursäktar. Jag tycker nämligen att det är väldigt viktigt. Så hemskt att du känt så! Det ger en viktig tankeställare om hur man citerar och vad man väljer att adressera i diskussioner. Många gånger händer det nog att jag p.g.a. bristande ork och fantasi inte svarar på eller citerar inlägg fastän jag tycker att de är bra. Det blir lätt att jag anknyter bara till de inlägg som jag kommer på något mer specifikt att skriva vidare kring. Då tänker jag nog inte på att andra kan känna sig förbigångna.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Titti » 2012-09-06 20:38:50

Fighterbabe skrev:
Miche skrev:Avdelningen Regler, nyheter och synpunkter ska definitivt inte kunna Googlas även om den är öppen och information angående medlemmar skulle kunna ligga i en avdelning under RNS men ska bara gå att läsa av inloggade.


Det det är den KAN göras i dagsläget!! :?


Admin


Det Miche skriver här ovan är hans personliga åsikt om hur han vill att det skall vara. Det är alltså inte så att det är ett misstag att avdelningen är öppen för läsning av alla och att vi inte vet om att det är så utan vi har gång på gång fattat beslutet att avdelningen skall vara öppen.

Miche delar inte den uppfattningen, vilket naturligtvis står honom fritt.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Zombie » 2012-09-06 20:49:23

Tintomara Ariadne skrev:Jag tänker inte hoppa över ditt inlägg ovan, jojomamma, om du ursäktar. Jag tycker nämligen att det är väldigt viktigt. Så hemskt att du känt så! Det ger en viktig tankeställare om hur man citerar och vad man väljer att adressera i diskussioner. Många gånger händer det nog att jag p.g.a. bristande ork och fantasi inte svarar på eller citerar inlägg fastän jag tycker att de är bra. Det blir lätt att jag anknyter bara till de inlägg som jag kommer på något mer specifikt att skriva vidare kring. Då tänker jag nog inte på att andra kan känna sig förbigångna.

Håller med.

Å andra sidan skulle jag inte kunna vara här om jag måste ta det ansvaret varje gång. Helt omöjligt.

Så hur gör man? Finns inget enkelt svar, och olika personer orkar också olika mycket av olika saker. En del gör också sådant här för mycket och kan behöva öva sig i att låta bli. Men just därför kan det vara viktigt att... i brist på bättre ord hålla sig medveten och med öppna dörrar om.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Miche » 2012-09-07 1:44:32

Titti skrev:
Fighterbabe skrev:
Miche skrev:Avdelningen Regler, nyheter och synpunkter ska definitivt inte kunna Googlas även om den är öppen och information angående medlemmar skulle kunna ligga i en avdelning under RNS men ska bara gå att läsa av inloggade.


Det det är den KAN göras i dagsläget!! :?


Admin


Det Miche skriver här ovan är hans personliga åsikt om hur han vill att det skall vara.

Självklart, det kunde jag varit lite tydligare med (får väl skylla på att jag är rätt trött och sliten för närvarande).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Fenren » 2012-09-07 13:54:45

DIProgan skrev:Ja till att inte få anmäla inlägg för sent men nej till att inte ta med gamla poster som underlag för senare anmälningar. En del saker blir värdiga anmälningar först i en större kontext.


absolut.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Alien » 2012-09-08 0:47:59

Issa Jesus skrev:nja, fortsätt i samma stil, men helst inte att ni går in å ändrar i rubriken på trådar,


Moderator:

Det finns några orsaker till att vi ändrar trådrubriker:

1. Stavfel

2. Rubriken är för luddig el rent missvisande

3. Rubriken var rätt från början men diskussionen rör sig åt ett håll så att rubriken inte längre stämmer. Då kan man antingen dela tråden el ändra rubriken så den stämmer bättre med innehållet.

4. Tråden delas och då får den nya tråden en ny rubrik

5. Trådar slås ihop och då kan det bli en ny rubrik av de två gamla

Om du är missnöjd med en rubrikändring kan du alltid anmäla och förklara varför du vill ha tillbaka den gamla (el en annan rubrik).
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Issa Jesus » 2012-09-08 5:20:27

Alien skrev:
Issa Jesus skrev:nja, fortsätt i samma stil, men helst inte att ni går in å ändrar i rubriken på trådar,


Moderator:

Det finns några orsaker till att vi ändrar trådrubriker:

1. Stavfel

2. Rubriken är för luddig el rent missvisande

3. Rubriken var rätt från början men diskussionen rör sig åt ett håll så att rubriken inte längre stämmer. Då kan man antingen dela tråden el ändra rubriken så den stämmer bättre med innehållet.

4. Tråden delas och då får den nya tråden en ny rubrik

5. Trådar slås ihop och då kan det bli en ny rubrik av de två gamla

Om du är missnöjd med en rubrikändring kan du alltid anmäla och förklara varför du vill ha tillbaka den gamla (el en annan rubrik).


okej^^ tack för infon :)
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Tiblan » 2012-09-08 8:35:06

Pratas en del om prescriptionstid och det tycker jag verkligen det ska vara. En vecka max. Detta för att ingen ska kunna sitta och lusläsa någons inlägg för att sedan kunna anmäla bara för att man blivit sur på någon. Det är möjligt att någon upprepar sig med samma "fel" om och om igen men det är ju inte frågan om att det ska vara någon personförföljelse heller.

Kanske lite OT men jag fick ett bra tips för inte så många år sedan. Jag använder orden "I min värld" osv vilket gör att ingen bör känna sig påhoppad. Har underlättat massor både för mig och min omgivning... :D
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Abbreviation » 2012-09-08 9:10:22

Tiblan skrev:Pratas en del om prescriptionstid och det tycker jag verkligen det ska vara. En vecka max. Detta för att ingen ska kunna sitta och lusläsa någons inlägg för att sedan kunna anmäla bara för att man blivit sur på någon. Det är möjligt att någon upprepar sig med samma "fel" om och om igen men det är ju inte frågan om att det ska vara någon personförföljelse heller.

Kanske lite OT men jag fick ett bra tips för inte så många år sedan. Jag använder orden "I min värld" osv vilket gör att ingen bör känna sig påhoppad. Har underlättat massor både för mig och min omgivning... :D

Alla är inte inne på forumet varje dag eller varje vecka.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav DIProgan » 2012-09-08 10:39:33

Tiblan skrev:Jag använder orden "I min värld" osv vilket gör att ingen bör känna sig påhoppad
Vilket också gör det möjligt att göra påhopp utan att få skit för det om det tillåts.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Sv: Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Zirre » 2012-09-08 11:02:45

DIProgan skrev:
Tiblan skrev:Jag använder orden "I min värld" osv vilket gör att ingen bör känna sig påhoppad
Vilket också gör det möjligt att göra påhopp utan att få skit för det om det tillåts.

Kan hålla med DIProgan här.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Iridia » 2012-09-08 12:16:08

Miche skrev:Avdelningen Regler, nyheter och synpunkter ska definitivt inte kunna Googlas även om den är öppen och information angående medlemmar skulle kunna ligga i en avdelning under RNS men ska bara gå att läsa av inloggade.

+1
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Fenren » 2012-09-08 14:26:58

Abbreviation skrev:
Tiblan skrev:Pratas en del om prescriptionstid och det tycker jag verkligen det ska vara. En vecka max. Detta för att ingen ska kunna sitta och lusläsa någons inlägg för att sedan kunna anmäla bara för att man blivit sur på någon. Det är möjligt att någon upprepar sig med samma "fel" om och om igen men det är ju inte frågan om att det ska vara någon personförföljelse heller.

Kanske lite OT men jag fick ett bra tips för inte så många år sedan. Jag använder orden "I min värld" osv vilket gör att ingen bör känna sig påhoppad. Har underlättat massor både för mig och min omgivning... :D

Alla är inte inne på forumet varje dag eller varje vecka.


Men eftersom en tråd inte är enbart för två personer så har väldigt många möjligheten att anmäla regelöverträdelser. Alla kan anmäla, så oavsett om den det skrevs till loggar in eller inte så kan ärendet vara behandlat.

Om reglerna är så pass personberoende att enbart den det specifikt var riktat till kan avgöra om det är anmälningsbart eller ej, så har vi betydligt större och viktigare problem än en preskriptionstids vara eller icke vara.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Din åsikt om AspergerForum

Inläggav Titti » 2012-09-08 15:28:23

Fenren skrev:Om reglerna är så pass personberoende att enbart den det specifikt var riktat till kan avgöra om det är anmälningsbart eller ej, så har vi betydligt större och viktigare problem än en preskriptionstids vara eller icke vara.


Admin

När det gäller personliga påhopp av olika slag har det stor betydelse vad den som blir angripen tycker själv om saken. Det är inte det enda som har betydelse men en anmälan har större tyngd om den förfördelade själv anmäler.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in