"Dödsknark" till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Parvlon » 2011-12-17 19:04:36

Röker du lika mycket på vardagarna som du gör på helgen?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-17 19:15:42

Parvlon skrev:Röker du lika mycket på vardagarna som du gör på helgen?


Jag röker inte alls. Det var över två år sen sist. Det året, ett och ett halvt året, eller vad det var, som jag rökte, rökte jag dock nästan dagligen om jag hade nåt.

Sk. 'bushweed', dvs gräs som inte är förädlat för att bli onaturligt potent. Började direkt på morgonen efter någon månad, men jag rökte inte som en pundare för att bli vad dom kallar "helt bäng", utan smuttade lite då och då på en joint under hela dagen. Så det blev inte så stora mängder ändå (som det kanske kan låta om man säger från morgon till kväll).

Jag gick alltså inte runt i en dimma, utan kontakt med verkligheten, jag var jättefokuserad, aktiv och kreativ. Känner mig nog nästan mer försjunken och i en bubbla nu idag när jag inte röker. För att jag liksom är så fokuserad på att försöka slappna av, att nästan all min uppmärksamhet riktas innåt, mot hur jag känner, om jag sitter oskönt, om jag har ont i ryggen, är stel i nacken, på att jag inte har nån större lust att göra saker, eftersom jag inte kan hänge mig åt det hundra procent osv.

När jag rökte så var mitt fokus inte riktat inåt mot mig själv, utan mot världen, mot njutningar, mot det jag höll på med osv. Och ändå var jag mycket mer medveten om mina egna känslor. Nu blandas alla känslor i en svagt negativ gröt där jag inte har en aning om vad jag känner ofta.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Wine » 2011-12-17 19:17:48

sansula skrev:Du menar att du själv trodde att det skulle bero på låg socioekonomisk status, dålig uppväxt, avsaknad av framtidshopp/möjligheter etc?


Ja jag trodde att sådana faktorer skulle påverka benägenheten att använda droger mer än vad det tydligen gjorde.

Men det står också i artikeln att de flesta studier har antytt att högre/högt IQ som barn eller ungdom också förväntas leda till en hälsosam livsstil som vuxen och att det också finns studier som visat på högre intag av alkohol och alkoholberoende i vuxenlivet kopplat till ett högre/högt IQ under barndom:

"Although most studies have suggested that higher child or adolescent IQ prompts the adoption of a healthy lifestyle as an adult, other studies have linked higher childhood IQ scores to excess alcohol intake and alcohol dependency in adulthood," write the authors.


http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 221018.htm
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-17 19:34:28

"Prompt" betyder framkalla/driva fram. "Suggest" kan ju betyda både föreslå, antyda och tyda på. Jag visste inte riktigt hur jag skulle tolka den meningen. Och är det så konstigt om det är så som du verkar tolka det? De flesta människorna använder ju inte andra droger än alkohol, nikotin, kaffe etc. Klart att man väl i så fall kan se ett samband mellan hög IQ och 'renlevnad', men kanske borde man också då kunna se ett samband mellan 'renlevnad' och allt här i livet :D De flesta knarkar ju inte! Ja, jag vet inte, borde kanske läsa den artikeln igen. :-)Happy
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Parvlon » 2011-12-17 19:35:51

sansula skrev:Jag röker inte alls. Det var över två år sen sist. Det året, ett och ett halvt året, eller vad det var, som jag rökte, rökte jag dock nästan dagligen om jag hade nåt.
Ok, hade nog blandat ihop dig med nån annan som påstod sig röka CB dagligen eller bara missupfattning.

Själv slutade jag för cirka tio år sedan. Hade rökt sporadiskt sedan jag var ~15 år. Fick en klarhet eller rättare sagt så såg jag dimman som lossnade helt (under ett rus) och såg skillnaderna, lade ner projektet tvärt. Att jag hade råkat få i mig några konstiga svampar vid tillfället kan ha haft med saken att göra, svårt att förklara som du säkert förstår. Nån rädsla handlar det inte om som jag ser det. Isf hade jag inte svampat efter snetrippar, såna har jag varit med om som är rätt sjuka. Varit nära många gånger att tacka ja till CB, men alltid kommit fram till att det finns vettigare saker för mig att göra än att flumma hela kvällen och riskera fastna i ett (miss)bruk. Är lätt att det blir en ovana att somna till.

Varför slutade du? Säger inte att min väg att gå är bäst men hag tror du har en mycket mer ohälsosam attityd till CB.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-17 19:59:19

Det låter som du knarkat som en knarkare, det gjorde inte jag. Skulle t.ex. aldrig våga ta en svamp, för jag vill inte tappa kontrollen och verklighetsuppfattningen så. Jag medicinerade. Såg det ungefär på samma sätt som en idrottares förhållande till sin vattenflaska :D i brist på bättre liknelse. Jag ville inte sitta och ruttna i en soffa med en massa livströtta pundare som lever sjukt destruktiva liv. Det var liksom inte som en "flykt" för mig, utan mer som ett par kryckor för en halt.

Okej, jag testade att röka, och ta amfetamin också, några ggr när jag var ca. 16 år, men det jag pratar om var när jag var 28 år eller mer. Jag blev inte heller sovtrött av det, jag fick snarare energi och kom in i saker jag gjorde så mkt att det istället blev lätt att vända på dygnet, för att jag var så kreativ.

Det enda destruktiva i mitt liv innan jag började röka var min nackvärk, min oro, min oförmåga till att komma in i flow med sånt jag ville göra - dvs mina symptom på Aspergers och ADD. I övrigt var mitt liv otroligt mkt mer sunt och positivt än vad det någonsin varit. Och med rökat så blev jag mkt mer social än vanligt, lättsam, harmonisk och hoppfull etc. Det var flera år efter att jag dumpat alla gamla destruktiva polare och vanor. Jag fick en enorm drivkraft och det var till att släppa en skiva och försöka utbilda mig i design. Har aldrig jobbat så enträget och lyckligt mot något som under detta år, ett och ett halvt år.

Som jag ser det är jag hellre sjukt produktiv, lycklig, harmonisk, social, har tålamod med människor osv på Cannabis, än att jag är clean och passiviserad, med en svag ångest/stress, och inte får ett jota gjort.

Jag var tvungen att sluta för att få min utredning. Och nu har jag ingen jag kan få tag på det av och är som sagt väldigt passiviserad osv. Får inget gjort.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Parvlon » 2011-12-17 20:15:32

sansula skrev:Det låter som du knarkat som en knarkare
Smart..

sansula skrev:det gjorde inte jag
Självklart inte. En knarkare röker väl högst varannan dag?

Jag vet såna av den typen som jag antar du klassificerar som "riktiga knarkare" som inte vågar röra hallucinogener som svamp och tvärtom, rätt säker på att många "icke-knarkare" (i dina ögon ) faktiskt bara rör hallucinogener, så det ensamt räcker knappast. Själv håller jag inte på med sånt heller nuförtiden.

Resten av svammlet ser jag mest som att du letar efter anledningar för att börja röka. Det är inte mitt problem men jag tror inte heller på anledningen till att du slutade eftersom du då hade börjat med en gång utredningen var klar. Slutar gör man hela tiden, om man slutar på riktigt. Det är inte för att det låter lustigt som man säger att en alkoholist inte tillfrisknar utan blir som bäst en nykter alkoholist.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav sansula » 2011-12-17 20:54:56

Parvlon skrev:
sansula skrev:Det låter som du knarkat som en knarkare
Smart..


Du menar att det inte finns skillnader i hur man brukar en drog? Det sociala sammanhanget, om det är konstruktivt, destruktivt, en flykt eller inte, om man undviker att ta itu med saker pga av bruket, eller om man tvärtom tar itu med saker pga det? Ja, ett glas vin till lunchen, och ett till kvällen - är t.ex. är samma sak som att supa ner sig till medvetslöshet, pissa på sig, och slå frugan och barnen? Eller att trycka i sig alla piller man kan hitta i mormors medicinskåp, med en massa livströtta destruktiva ligister - det är alltså samma sak som att ta 40mg Ritalin på morgonen och 20mg vid lunch, såsom doktorn ordinerat?

Parvlon skrev:Jag vet såna av den typen som jag antar du klassificerar som "riktiga knarkare" som inte vågar röra hallucinogener som svamp och tvärtom, rätt säker på att många "icke-knarkare" (i dina ögon ) faktiskt bara rör hallucinogener, så det ensamt räcker knappast. Själv håller jag inte på med sånt heller nuförtiden.


Man tar inte svamp, LSD, Extacy, Meskalin och Peyote för att bättre fungera i sin vardag, bli kreativ och ta itu med saker. Man tar det för att förvrida sin verklighetsuppfattning, se i syner och träda in i en annan och overklig värld där man tror man kan "dra ut sina fingrar" så dom blir en meter långa, och gardinerna vibrerar i takt med musiken, medan man får kontakt med Gud etc.

Men visst det är ingen skillnad mellan dessa saker. Att man förlorar verklighetsuppfattningen mkt mer när man super sig full än om man röker ordentligt, det spelar t.ex. ingen roll. Inte ens om man faktiskt inte röker så mycket att man inte förlorar verklighetsuppfattningen öht.

Parvlon skrev:Resten av svammlet ser jag mest som att du letar efter anledningar för att börja röka. Det är inte mitt problem men jag tror inte heller på anledningen till att du slutade eftersom du då hade börjat med en gång utredningen var klar. Slutar gör man hela tiden, om man slutar på riktigt. Det är inte för att det låter lustigt som man säger att en alkoholist inte tillfrisknar utan blir som bäst en nykter alkoholist.


Jag började inte direkt eftersom jag väntade på Concerta och hoppades att det skulle hjälpa mig, och t.o.m. vara ännu bättre. Nu kan jag inte längre få tag på det, eftersom jag isolerat mig och tappat kontakten med massa människor i.o.m. att jag blivit passiviserad. Jag har också en tanke om att jag kanske får svårare att kunna få cannabissprayen Sativex föreskrivet (när det godkänns för MS i Sverige) iom den allmänna förskrivningsrätten, om jag rökt vanlig cannabis ända tills dess.
sansula
 
Inlägg: 414
Anslöt: 2011-06-13
Ort: Göteborg

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-08-28 19:46:27

Här har dom gjort forskning under 20 år på Nya Zeland. Där dom konstaterar att man blir dummare utav att röka på.

Den som börja röka cannabis i unga år riskerar att sänka sin intelligenskvot rejält, konstaterar forskare. Och effekten sitter i även om man slutar med drogerna.


http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/cann ... r-sankt-iq
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Sammelsurium » 2012-08-28 19:57:28

slackern skrev:Här har dom gjort forskning under 20 år på Nya Zeland. Där dom konstaterar att man blir dummare utav att röka på.

Den som börja röka cannabis i unga år riskerar att sänka sin intelligenskvot rejält, konstaterar forskare. Och effekten sitter i även om man slutar med drogerna.


http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/cann ... r-sankt-iq


Fast resultaten gällde enbart unga individer:

De som hade börjat röka cannabis i ung ålder hade i genomsnitt en åtta enheter lägre intelligenskvot som vuxna än som barn. De som började röka cannabis i vuxen ålder fick inte sänkta IQ-nivåer.
...
– Jag är relativt säker på att cannabis är ofarligt för hjärnor över 18, men riskabelt för hjärnor under 18 år, säger forskaren Terrie Moffitt till BBC.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-08-28 20:09:40

Sammelsurium skrev:
slackern skrev:Här har dom gjort forskning under 20 år på Nya Zeland. Där dom konstaterar att man blir dummare utav att röka på.

Den som börja röka cannabis i unga år riskerar att sänka sin intelligenskvot rejält, konstaterar forskare. Och effekten sitter i även om man slutar med drogerna.


http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/cann ... r-sankt-iq


Fast resultaten gällde enbart unga individer:

De som hade börjat röka cannabis i ung ålder hade i genomsnitt en åtta enheter lägre intelligenskvot som vuxna än som barn. De som började röka cannabis i vuxen ålder fick inte sänkta IQ-nivåer.
...
– Jag är relativt säker på att cannabis är ofarligt för hjärnor över 18, men riskabelt för hjärnor under 18 år, säger forskaren Terrie Moffitt till BBC.


Jo men blir dummare om man röker på. Även om det bara gäller yngre personer. Så blir dom dummare.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Sammelsurium » 2012-08-28 20:21:53

slackern skrev:Jo men blir dummare om man röker på. Även om det bara gäller yngre personer. Så blir dom dummare.


Så kanske det är. Tyckte bara att din citering var lite för snäv för att vara korrekt och inte återgav det faktiska resultatet som presenterades.
Sammelsurium
 
Inlägg: 588
Anslöt: 2009-11-29

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-08-28 20:34:28

Sammelsurium skrev:
slackern skrev:Jo men blir dummare om man röker på. Även om det bara gäller yngre personer. Så blir dom dummare.


Så kanske det är. Tyckte bara att din citering var lite för snäv för att vara korrekt och inte återgav det faktiska resultatet som presenterades.


Fast det stod i citatet. Som jag citerade ifrån början.

Den som börja röka cannabis i unga år riskerar att sänka sin intelligenskvot rejält, konstaterar forskare. Och effekten sitter i även om man slutar med drogerna.


Alltså framkom det. Jag antar att folk är tillräckligt smarta att läsa vad som står i artikeln och dra sina egna slutsatser.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav radix » 2012-08-29 9:04:02

Sammelsurium skrev:
slackern skrev:Jo men blir dummare om man röker på. Även om det bara gäller yngre personer. Så blir dom dummare.


Så kanske det är. Tyckte bara att din citering var lite för snäv för att vara korrekt och inte återgav det faktiska resultatet som presenterades.

..Det är huvudsakligen de 'för unga' som alls får sin IQ påverkad, bortsett möjligen från under ruset. Äldre människor som har färdigtillverkade hjärnor påverkas inte likadant i sin mentala utveckling (låter logiskt va).
Den enda drog man kan bevisa sänker folks IQ under hela livet är alkohol. Fast det beror kanske på att man pallat forska mer om just den.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Miche » 2012-08-29 10:11:57

slackern skrev:Där dom konstaterar att man blir dummare utav att röka på.

Jag är inte det minsta förvånad (även om de nu bara gäller yngre).
radix skrev:Den enda drog man kan bevisa sänker folks IQ under hela livet är alkohol.

Har du någon källa på det?

Alkohol hade troligen blivit snabbt förbjuden idag om det vore en ny drog, det är en rätt 'social' drog men attans vilka problem den orsakar när folk tar 'överdoser'.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav JvA00 » 2012-08-29 10:14:34

sansula skrev:
Miche skrev:Det finns inget som säger att 'dödsknark' så som cannabis, amfetamin osv inte kan ha positiva effekter, men de ska givetvis i så fall tas under kontrollerade former och inte börja säljas öppet.

Så vitt jag vet kommer cannabis att säljas snart på svenska apotek mot recept.


Amfetamin spelar ju i en egen liga jämte cannabis gällande skadlighet, går inte riktigt att jämställa dom, det finns ju t.ex. inte ett enda registrerat dödsfall av cannabis (t.o.m. på Concerta är ju biverkningar; hjärninfarkt, plötslig död etc). Sen är det en spray, inte naturlig cannabis, och det kommer bara godkännas för MS, så enda chansen här i Svedala verkar vara att hitta en doktor som är villig att använda den fria förskrivningsrätten.

Men det var väl inte riktigt det tråden handlade om. Utan dubbelmoralen etc. Hur ett land kan klassa cannabis som kusin till heroin, och ett annat land, skriver ut det i ren form till barn... det är en liten 'disconnect' där liksom.


Korrekt, den är endast godkänd för MS. Läkare har dock fri förskrivningsrätt och kan skriva ut den till andra symptom ifall de så önskar. Precis som med Concerta som jag fortfarande bara tror är godkänd för barn men som förskrivs friskt av psykiatriker till vuxna.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav JvA00 » 2012-08-29 10:20:42

slackern skrev:Jo men blir dummare om man röker på. Även om det bara gäller yngre personer. Så blir dom dummare.


Liknande förhållande gäller för missbruksdos av amfetamin. Då är det ju eufori och knappast så mycket lugn och koncentration. För att förtydliga: röka cannabis blir troligen missbruksdoser. Nässpray och oljebaserad THC man t ex har på mackan, ges i terapeutiska doser.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-08-29 11:19:24

JvA00 skrev:
slackern skrev:Jo men blir dummare om man röker på. Även om det bara gäller yngre personer. Så blir dom dummare.


Liknande förhållande gäller för missbruksdos av amfetamin. Då är det ju eufori och knappast så mycket lugn och koncentration. För att förtydliga: röka cannabis blir troligen missbruksdoser. Nässpray och oljebaserad THC man t ex har på mackan, ges i terapeutiska doser.


Det har du alldeles rätt i. :) Skrivs det ut utav läkare så ser jag inga problem i det. Vad jag däremot ser problem i är om folk självmedicinerar. För då får dom i sej missbrukar doser för eller senare. Det är inte så lätt att få den korrekta dosen om man köper cannabis ifrån gatan. Ena dagen är det värsta modifierade blomman ifrån Holland. Nästa dag är det vildvuxet ifrån en skogsdunge. Dagen därpå är det en hasch bit ifrån Afghanistan. Ja du fattar nog och ser problematiken.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav jojomamma » 2012-08-29 18:18:27

Kommer medicinsk cannabis ersätta andra mediciner, jag menar, är medicinsk cannabis verkligen bättre än något som redan finns? Jag tror att glada flummare får en sk placebo effekt när de får höra namnet cannabis. Tron flyttar berg, särskilt inom medicinen.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-09-07 21:50:00

sansula skrev:Det låter som du knarkat som en knarkare, det gjorde inte jag. Skulle t.ex. aldrig våga ta en svamp, för jag vill inte tappa kontrollen och verklighetsuppfattningen så

Ehm... man tappar inte "verklighetsuppfattningen" på svamp bara så du vet, såvida du inte tar extrema doser.
Det som händer är att fantasin bokstavligen skenar iväg och man känner sig som när man var barn: Dvs då allting känndes nytt, intressant och spännande, och då fantasierna lätt blev "levande" på nå sätt. Upptäckarglädje, nyfikenhet och glädje sprider sig och man får djupare tankegångar. MEN du är fortfarande "där" så att säga. Du vet vem du är, var du är, vad du har tagit osv...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav slackern » 2012-09-07 21:53:30

Deadly_Nightshade skrev:
sansula skrev:Det låter som du knarkat som en knarkare, det gjorde inte jag. Skulle t.ex. aldrig våga ta en svamp, för jag vill inte tappa kontrollen och verklighetsuppfattningen så

Ehm... man tappar inte "verklighetsuppfattningen" på svamp bara så du vet, såvida du inte tar extrema doser.
Det som händer är att fantasin bokstavligen skenar iväg och man känner sig som när man var barn: Dvs då allting känndes nytt, intressant och spännande, och då fantasierna lätt blev "levande" på nå sätt. Upptäckarglädje, nyfikenhet och glädje sprider sig och man får djupare tankegångar. MEN du är fortfarande "där" så att säga. Du vet vem du är, var du är, vad du har tagit osv...


Har du någonsin fått en snetripp?
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav Iridia » 2012-09-08 14:46:45

Parvlon skrev:Själv slutade jag för cirka tio år sedan. Hade rökt sporadiskt sedan jag var ~15 år. Fick en klarhet eller rättare sagt så såg jag dimman som lossnade helt (under ett rus) och såg skillnaderna, lade ner projektet tvärt. Att jag hade råkat få i mig några konstiga svampar vid tillfället kan ha haft med saken att göra, svårt att förklara som du säkert förstår. Nån rädsla handlar det inte om som jag ser det. Isf hade jag inte svampat efter snetrippar, såna har jag varit med om som är rätt sjuka. Varit nära många gånger att tacka ja till CB, men alltid kommit fram till att det finns vettigare saker för mig att göra än att flumma hela kvällen och riskera fastna i ett (miss)bruk. Är lätt att det blir en ovana att somna till.

Varför slutade du? Säger inte att min väg att gå är bäst men hag tror du har en mycket mer ohälsosam attityd till CB.

Det här var nog det mest personliga jag sett dig skriva här. Väldigt trevligt att få veta mer om dig och dina egna erfarenheter istället för bara åsikter. Berätta gärna mer om snedtripparna om du vill, sånt är alltid intressant att få veta mer om eftersom jag inte har några sådana erfarenheter själv.

(P.S. Har tagit bort dig från Ignore.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav thefilosofer » 2012-09-10 14:16:33

Dödsknark? Är du på riktigt? INGEN har NÅGONSIN dött av cannabis, dvs säkerligen av lungcancer eller andra sjukdomar man får av att inhalera rök, men THC är INTE dödligt.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Dödsknark till amerikanska barn med Autism och AD(H)D

Inläggav thefilosofer » 2012-09-10 14:30:04

radix skrev:Den enda drog man kan bevisa sänker folks IQ under hela livet är alkohol. Fast det beror kanske på att man pallat forska mer om just den.


Förmodligen inte den enda, men ja alkohol förstör hjärnan. Alkohol är fettlösningsmedel och en stor del av hjärnan består av fett, det säger väl det mesta. THC sätter sig i fettvävnaden men försvinner helt efter ett par månader. THC och alkohol är dåligt att inta när man är ung då det försämrar hjärnans utveckling och kan få en att "fastna" i ungdomsstadiet. Jag skulle absolut inte rekommendera någon under 20 år att använda cannabis iom försvårad hjärnutveckling.
thefilosofer
 
Inlägg: 155
Anslöt: 2010-04-20
Ort: Sollentuna

Återgå till Aspergare och vården



Logga in