Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Kortvarig effekt av Metamina

Inläggav Flia » 2012-07-22 22:55:08

De jag känner som äter Metamina äter ett antal (3-5 tabl) ca var 4:e timme. Så det verkar som om antalet har betydelse.
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav slackern » 2012-07-23 4:04:57

Flia skrev:De jag känner som äter Metamina äter ett antal (3-5 tabl) ca var 4:e timme. Så det verkar som om antalet har betydelse.


Det där låter som pundardoser. Har dom följt Psykiatrikerns ordinationer? Eller 5 tabletter per dos är mycket.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-07-23 15:58:35

Wine skrev:
svartamolnet skrev:Nu har jag slutat med Concerta helt och även med Lamotrigin. Jag duger som jag är!


Grattis till ditt som jag ser det kloka beslut och hoppas det går bra för dig att klara dig utan dessa mediciner.


Tack Wine! Det är för tidigt att jubla och tro att allt kommer att gå bra i längden, för det är bara drygt en vecka jag har varit utan medicinerna, men hittills känns det lovande!

Det visade sig att utan Lamotriginet är jag såpass vaken att jag inte känner något behov av att ta Concerta. Jag kan inte minnas att jag någonsin mått så bra som jag mår just nu! Jag äter endast 15 mg Cipralex (antidepressivt, som jag förut hade 20 mg av) och inga andra psykofarmaka.

Jag tänker fortsätta att trappa ut Cipralexen gradvis och se om jag behöver en låg dos av den eller om jag klarar mig helt utan medicin numera. Det var över 10 år sedan de satte mig på antidepressiva och man förändras ju! Kanske klarar jag mig utan, eller behöver bara en låg dos. Jag ska vara uppmärksam på försämring och har kontakt med psykiatrin (ska till en sköterska på onsdag) så det känns som jag har läget under kontroll.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2012-08-06 18:48:35

Från en annan tråd:

Om NPF-diagnoser och deras tillämpning

mar0der skrev:Det är många som 'svarar' på centrastimulerande läkemedel som inte nödvändigtvis har en uppmärksamhetsstörning eftersom läkemedlet slår mot de symtom är kännetecknande även för andra psykiatriska besvär som depression, ångestsyndrom och även personlighetsstörningar. Som en psykiater uttryckte sig på en konferens jag var på för ett tag sedan lite 'bryskt' men talande: "Vi kan ju inte skriva ut concerta till alla som är lite arga och ouppmärksammade" :)
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2012-08-20 3:17:07

Grymt inlägg från en annan tråd om just detta:

JvA00 skrev:
ragnevi skrev:De vanligaste är dem som är baserade på metylfenidat, concerta eller ritalin. Sedan finns Metamina och Amftetamin på licens. Utöver dem är finns också Strattera, ibland används också Voxra. Eventuellt kan det vid årsskiftet finnas en till medicin som heter Vyvanse.


Det finns betydligt fler mediciner än så. Man får skilja på mediciner som är godkända i Sverige (kan fås på recept) och de som inte är det (kan fås på licens och importeras om de inte tillverkas här).

Till de som man kan få på recept hör:
  • Concerta (finns som långtidsverkande), Ritalin (snabbverkande och långtidsverkande), Medikinet (snabbverkande och långtidsverkande) (Alla baserade på metylfenidat, tänk typ kokain. Narkotikaklassade. Höjer noradrenalin och dopamin.)
  • Strattera (Aktiv substans atomoxetin. Höjer noradrenalin.)
  • Voxra (Aktiv substans buprion. Egentlig antidepressiv, men ger viss hjälp mot ADD/ADHD-besvär. Mild höjning av dopamin och noradrenalin.)
  • Modiodal/Modafinil (Aktiv substans modafinil. Egentligen narkolepsimedicin men hjälper vissa med ADHD/ADD. Ökar vakenheten och höjer dopamin.)

De man kan få licens på:
Det korta svaret är allt som har bevisad effekt mot ADHD/ADD så länge du och din läkare har bra argument.

  • Metamina (Aktiv substans dextroamfetamin. Påverkar mest dopamin, men även till viss del noradrenalin och serotonin. Behöver ej importeras. Snabbverkande.)
  • Amfetamin (Aktiv substans 50% levoamfetamin, 50% dextroamfetamin. Behöver ej importeras. Snabbverkande.)
  • Desoxyn (Aktiv substans dexmethamfetamin. Måste importeras.)
  • Vyvanse (Aktiv substans lisdexamfetamin. Måste importeras. Långtidsverkande. Påverkas inte av c-vitamin vilket andra amfetaminer gör. Godkänns enligt rykten som läkemedel i Sverige nästa år.)
  • Adderall XR (Aktiv substans 25% levoamfetamin, 75% blandade dextroamfetaminsalter. Måste importeras.)
  • Intuniv (Aktiv substans guanfacine. Långtidsverkande. Måste importeras.)
  • Tenex (Samma som Intuniv men korttidsverkande. Oklart om det måste importeras.)
  • Focalin (Dexmetylfenidat. Ska ge betydligt mindre bicerkningar än vanligt racemiskt metylfenidat. Måste importeras.)

Amfetaminer påverkar generellt både dopamin och noradrenalin. Dock ger dextroamfetamin betydligt mindre noradrenalinpåverkan och biverkningar än vad levoamfetamin ger.

Alla nämnda mediciner ovan (förutom Focalin) som kräver licens har minst en person blivit godkänd för i Sverige. Dvs minst en person har blivit beviljad både licens och import av det.

Det finns många fler mediciner, men jag tror denna lista räcker mer än väl just nu.

On-topic:
Be om recept på någon av Voxra, Concerta, Ritalin eller Modiodal. Troligen i nämnd ordning. Någon av de lär göra dig mer vaken och energisk, garanterat.


Kommer från tips-pa-add-medicin-t28418.html
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2012-08-24 20:07:14

Hjärtläkare varnar för ADHD mediciner, från TV4 Nyheterna:

ADHD-medicin kan ge allvarlig hjärtsvikt. Det befarar nu hjärtläkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala som har fått in flera fall på kort tid.
Sändes 2012-07-23 09:17


http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2206417
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav JvA00 » 2012-08-25 0:47:25

Tycker det är lustigt att Attention verkar så förvånade. Står ju klart och tydligt i bipackssedeln för Concerta... Kan inte folk bara... läsa innan de tar en medicin?

Att man inte ska ta om:
* har eller har haft hjärtproblem, så som hjärtinfarkt, oregelbunden hjärtrytm, smärta eller obehagskänsla i bröstet, hjärtsvikt, hjärtsjukdom eller har ett medfött hjärtproblem

Vanliga biverkningar:
* hjärtklappning (oregelbunden hjärtrytm)

Andra biverkningar:
* oförklarlig svimning, bröstsmärta eller andfåddhet (kan vara tecken på hjärtproblem)

Jag kan förvisso inte svara för hur en normalintelligent NT resonerar, men spontant känns det som att man rimligen borde vara vaksam om sin kropp? Om mitt hjärta börjar slå annorlunda under ny medicinering så går jag väl rimligen och kollar det hos en vårdcentral eller pratar med min psykiatriker vid nästa träff/telefontid?
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-08-26 1:10:32

Jag tar Concerta igen, i alla fall ibland. Annars tar jag inga mediciner, förutom Levaxin mot mina sköldkörtelproblem.

Jag har öppnat pandoras ask kan man säga. Allt som inte är bearbetat ännu kommer fram. I vissa avseenden märker jag att jag är omogen som en tonåring fortfarande. Det är mycket jag har dämpat ner med medicin det senaste decenniet.

Om jag inte hade medicinerat vet jag inte om jag hade levt. Kanske, kanske inte. Jag hade definitivt inte levt det livet jag lever nu, utan mycket hade blivit annorlunda. Bättre eller sämre på det hela taget får jag aldrig veta. Jag lever och barnen lever och jag har många år kvar att leva och växa. Det är huvudsaken.

Just nu krävs det mycket av mig. Barnen har börjat skolan igen. Då förstår nog genast alla mammor och kanske även en del pappor vilken kravökning det innebär. Samtidigt ska jag klara av ett halvtidsarbete och göra det bra så att de vill ha mig kvar efter årsskiftet när min anställning förnyas eller tar slut. Jag organiserar och organiserar och organiserar. Försöker samla kraft när jag kan, men ibland får jag ta lite "fusk-kraft" i form av Concerta för att orka tänka. Då blir jag mindre ADHD, mer autistisk. Ibland är det bättre.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Medikinet.

Inläggav Flawed » 2012-09-22 14:06:13

Ingen ökad kardiovaskulär risk vid behandling för ADHD!

Barn och unga som behandlas farmakologiskt för ADHD löper ingen ökad kardiovaskulär risk, enligt en studie i New England Journal of Medicine. Man har med hjälp av registerdata undersökt i vilken utsträckning barn och unga i åldern 2–24 år som behandlas farmakologiskt för ADHD även dia­gnostiseras med kardiovaskulär sjukdom.

Att helt utesluta en ökad kardiovaskulär risk vid ADHD-medicinering går visserligen inte, understryker författarna men konstaterar att om det faktiskt föreligger ökad risk vid ADHD-behandling så är den mycket blygsam.

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=17417



Moderator atoms - inlägget har flyttats från medikinet-t27533-24.html
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-26 22:15:50

Wine skrev:Hjärtläkare varnar för ADHD mediciner, från TV4 Nyheterna:

ADHD-medicin kan ge allvarlig hjärtsvikt. Det befarar nu hjärtläkare på Akademiska sjukhuset i Uppsala som har fått in flera fall på kort tid.
Sändes 2012-07-23 09:17


http://www.tv4play.se/nyheter_och_debat ... id=2206417


Sägs inget om ålder, kön, alkohol, nikotinberoende, vikt, kostvanor, övriga hjärtproblem.

Vågar vi tippa på att alla är över medelåldern, dricker alkohol, kanske röker och är överviktiga? Sätter en peng på att tidigare hjärtfel funnits?
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-26 22:21:00

Flawed skrev:Ingen ökad kardiovaskulär risk vid behandling för ADHD!

Barn och unga som behandlas farmakologiskt för ADHD löper ingen ökad kardiovaskulär risk, enligt en studie i New England Journal of Medicine. Man har med hjälp av registerdata undersökt i vilken utsträckning barn och unga i åldern 2–24 år som behandlas farmakologiskt för ADHD även dia­gnostiseras med kardiovaskulär sjukdom.

Att helt utesluta en ökad kardiovaskulär risk vid ADHD-medicinering går visserligen inte, understryker författarna men konstaterar att om det faktiskt föreligger ökad risk vid ADHD-behandling så är den mycket blygsam.

http://www.lakartidningen.se/07engine.p ... leId=17417



http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22043968

---

http://jama.jamanetwork.com/article.asp ... oc15147-19

"Conclusions: Among young and middle-aged adults, current or new use of ADHD medications, compared with nonuse or remote use, was not associated with an increased risk of serious cardiovascular events."

"The study was conducted in parallel with a study of ADHD drug use and serious cardiovascular events in youths aged 2 through 24 years."

Den som beskrivs i läkartidningen.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-26 22:21:01

-
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-26 22:33:08

En vanlig biverkning av alkohol är snabb puls.

Jag berättade för min läkare på akuten när jag kom in att jag dagen innan haft 130 i puls när jag druckit, han sa då att han inte mött särskilt många berusade som haft en puls under 130.

Det mesta handlar om att vara frisk och hålla sig inom RIMLIGA MÅTT.

Alltså, käka inte 10 x 54 mg concerta.
Drick inte 2 liter jägermeister.

Jag är riktigt superkänslig kring det här med hjärtat i och med att jag tränar och vill leva ganska länge till. Hatar att läsa sådan där skit när det inte finns något mer än saker i stil med "plötsliga fall av hjärtfel vid användning av ADHD-mediciner oroar kardiologer".

Shit. Posta bara studier med slutsats och inte något luddigt nyhetsreportage där inget framkommer.

Uuuhrk. Måste behandla den här hypokondrin jag bär på också. Sorry.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-26 22:41:50

Hur många äter antidepressiva? Hört talats om serotoninsyndrom?

Orsakas av t ex mix av olika antidepressiva eller överdos.

Känns lite som att en mix av olika substanser eller överdos leder till potentiellt livsfarliga tillstånd. Något som inte bör ha missats av särskilt många.

Så är det med allt.

Överdosera kalium och du riskerar hjärtstillestånd.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-26 22:49:27

Hur som helst. Ska tydligen börja med Medikinet jag. Någon med erfarenhet av det?

Jag har frågat mycket om hjärtat och i dagens läge hade jag 120/70 i blodtryck och 50 i puls. Så det kändes helt ok.

Jag frågade om träning och elektriska förändringar i hjärtat, men alla jag talar med säger att det inte är något jag ens ska behöva tänka på. All vårdpersonal säger nej och menar på att risken är exceptionellt liten att det blir något fel. "Orimligt" och "obefintligt" är begrepp som ofta förekommer.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2012-09-27 11:42:35

earlydayminer skrev:Shit. Posta bara studier med slutsats och inte något luddigt nyhetsreportage där inget framkommer.


Det kostar ju rätt mycket att genomföra studier och det kan ju också vara så som skedde i samband med svininfluensavaccinet och fallen av bl.a. narkolepsi att man först ser en viss effekt eller tendens som man sedan bekräftar genom en undersökning eller studie. Fanns ju även i samband med svininfluensavaccineringen ett antal experter, läkare m.m. som gick ut i media och på internet m.m. och varnade för vaccinet.

I den studien som nämns i läkartidningen om ADHD-mediciner så nämns även en annan studie som visar ett annat resultat:

Our findings that the use of ADHD drugs was not associated with an increased risk of serious cardiovascular events in children and young adults are consistent with the results of several reports33-36 that have appeared since the FDA safety review of adverse-event data for ADHD drugs,6,7 although our results differed from the findings of another report.37 Our study included nearly twice the person-time of the combined person-time in four recent cohort studies and included several provisions to ensure accurate case ascertainment, including a review of medical records and autopsies.

In conclusion, in our study involving children and young adults with 2.5 million person-years of follow-up, there were 3.1 serious cardiovascular events per 100,000 person-years. Although the point estimates of the relative risks for ADHD drugs did not indicate increased risk, the upper limit of the 95% confidence interval suggested that a doubling in the risk could not be ruled out. However, the absolute magnitude of any increased risk would be low.


http://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NE ... Discussion

Här är den andra studien som nämns i citatet ovan:

Sudden Death and Use of Stimulant Medications in Youths

Artikel om studien från medpagetoday.com:

Pediatric Use of Stimulants Linked to Sudden Death
By Todd Neale, Staff Writer, MedPage Today
Published: June 15, 2009
Reviewed by Dori F. Zaleznik, MD; Associate Clinical Professor of Medicine, Harvard Medical School, Boston and Dorothy Caputo, MA, RN, BC-ADM, CDE, Nurse Planner

LITTLE FALLS, N.J., June 15 -- Use of stimulants is associated with an increased risk of sudden unexplained death among children and teens, a case-control study showed.

Among 564 children and teens who died suddenly, 1.8% were taking stimulants, a figure significantly higher than the 0.4% who were taking the drugs among those in the control group who died in car accidents, reported Madelyn Gould, Ph.D., M.P.H., of the New York State Psychiatric Institute (NYSPI) and Columbia University in New York City, and colleagues.


William Pelham Jr., Ph.D., director of the Center for Children and Families at the State University of New York at Buffalo and not involved with the study, said he thought the findings would establish that, "from a risk-benefit perspective, there is no justification for using stimulants as a first-line treatment [for ADHD]."

"I believe this study will add substantially to recent papers that establish that stimulant drugs, while useful for a minority of ADHD children when needed as a short-term adjunct to psychosocial treatments, have no long-term effects other than serious side effects," including growth suppression, sudden death, and substance use, he said.


Ja allting med måtta, för mycket skämmer allt eller vad det heter.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-09-27 15:56:34

diatric Use of Stimulants Linked to Sudden Death
By Todd Neale, Staff Writer, MedPage Today
Published: June 15, 2009
Reviewed by Dori F. Zaleznik, MD; Associate Clinical Professor of Medicine, Harvard Medical School, Boston and Dorothy Caputo, MA, RN, BC-ADM, CDE, Nurse Planner

LITTLE FALLS, N.J., June 15 -- Use of stimulants is associated with an increased risk of sudden unexplained death among children and teens, a case-control study showed.

Among 564 children and teens who died suddenly, 1.8% were taking stimulants, a figure significantly higher than the 0.4% who were taking the drugs among those in the control group who died in car accidents, reported Madelyn Gould, Ph.D., M.P.H., of the New York State Psychiatric Institute (NYSPI) and Columbia University in New York City, and colleagues.

Finns det en kontroll grupp med barn som har en adhd diagnos som inte tar centralstimulantia?
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Flawed » 2012-09-27 16:16:50

earlydayminer skrev:Hur många äter antidepressiva? Hört talats om serotoninsyndrom?

Orsakas av t ex mix av olika antidepressiva eller överdos.

Känns lite som att en mix av olika substanser eller överdos leder till potentiellt livsfarliga tillstånd. Något som inte bör ha missats av särskilt många.

Så är det med allt.

Överdosera kalium och du riskerar hjärtstillestånd.

MAn kan roa sig med att jämföra egenvårds produkter som TREO alvedon och diklofenak när det gäller plötslig död och andra allvarliga komplikationer som självmord och förgiftningar och jämföra med centralstimulantia om man har resurser och ork till det.
Men det är ju inte lika spektakulärt och givande som den stora centralsimulantsdiagnoskonspirationen.
Flawed
Inaktiv
 
Inlägg: 3880
Anslöt: 2007-05-04

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2012-09-27 23:43:38

earlydayminer skrev:Ska tydligen börja med Medikinet jag. Någon med erfarenhet av det?


Tråd om det: erfarenheter-av-medikinet-t18074.html

Ritalin och Medikinet är ungefär samma sak.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-28 15:15:35

Ok, ok. Ritalin har jag aldrig provat. Concerta har jag provat.

Jag är lite osäker på äta SSRI (citalopram) som blivit uppmärksammat för olika typer icke-normala funktioner i hjärtat samt att äta centralstimulantia samtidigt. Känns lite som att mixa morfin och alkohol, men det är väl att dra det lite för långt.

Kognitiva funktioner går att "träna upp" utan mediciner. Och det är bara för dessa och igångsättningssvårigheter jag vill äta centralstimulantia.

Jag är mer uppmärksam eftersom både min hypokondri (som utvecklats enormt sedan panikångest + hundratals (kanske över tusen nu) google-sökningar mixades) och panikångest är formade runt rädslan att något hjärtfel ska uppstå.

Om man äter SSRI och CS där VANLIGA biverkningar är hjärtklappning och oregelbunden hjärtrytm så känns det JÄVLIGT kontraproduktivt oavsett om mitt tänkande förändras. Jag kommer fortfarande minnas och veta vad som kan hända.

Jag vet inte jag om detta är en sådan god idé. Livskvalitén har både försämrats och förbättrats med medicinerna.

Risken för fel är oerhört liten, oerhört! Men om jag äter två mediciner varav verksamma ämnen uppmärksammat läkare på hjärtfel, borde det inte ringa en klocka hos läkarna när jag beskrivit hur orolig jag är för det?

Jag vill egentligen inte testa utan en 100% garanti att allting kommer gå väl. Men att tänka så och leva efter den principen är dödfött. Samtidigt vill jag inte prova något och kanske få hjärtat provocerat i onödan för att det "kanske" kunde förbättra min livskvalité men gör motsatsen.


Känns som jag vill ha de allra främsta hjärtspecialister och psykiatrar samlade. Göra varenda jävla testa jag kan (vecko-ekg, arbetsekg, ultraljud etc) och diskutera det hela.


Obs! Jag har inte testat det utskrivna CS än.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav weasley » 2012-09-28 16:27:10

edm:

Jag misstänker att det ffa är din panikångest som på lång sikt kan ge dej hjärtproblem. Du har ju inga nu. Att ständigt oroa sej över hjärtat kan trigga hjärtproblem eftersom oron i sej själv påverkar hjärtat. Det blir en ond spiral. Så det första jag skulle rekommendera är att du försöker lugna ner den oron. På vilket sätt vet jag inte.

Men nu är vi OT!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav earlydayminer » 2012-09-28 18:29:23

Stress kan på lång sikt leda till hjärtproblem.

Reaktionen i sig (hjärtklappningen som kan ske vid panikångest) ska tydligen vara harmlös.

120/70 i blodtryck och 50 i puls tyder på att jag inte är så stressad. Men jag blir tyvärr det ibland när jag börjar tänka på alla potentiella hot mot mitt liv.


Det finns ett sätt: KBT.

Ja, ok. OT då.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2012-10-01 12:52:43

Här står det lite om den världskända barnpsykiatriern Joseph Biederman som är verksam på Harvard Universitetet, (Professor of Psychiatry at Harvard Medical School), specialist på ADHD och hans samarbete med läkemedelsbolag, han ska tydligen ha lovat positiva resultat av studier på läkemedel för bl.a. ADHD i förväg till läkemedelsbolag och också tagit emot ekonomisk ersättning från läkemedelsbolag:

The New York Times - Drug Maker Told Studies Would Aid It, Papers Say
By GARDINER HARRIS Published: March 19, 2009

An influential Harvard child psychiatrist told the drug giant Johnson & Johnson that planned studies of its medicines in children would yield results benefiting the company, according to court documents dating over several years that the psychiatrist wants sealed.


He is the world’s most prominent advocate of diagnosing bipolar disorder in even the youngest children and of using antipsychotic medicines to treat the disease, but much of his work has been underwritten by drug makers for whom he privately consults. An inquiry by Senator Charles E. Grassley, Republican of Iowa, revealed last year that Dr. Biederman earned at least $1.6 million in consulting fees from drug makers from 2000 to 2007 but failed to report all but about $200,000 of this income to university officials.


A slide listing “Key Projects for 2005” mentioned a planned study in adolescents of Concerta, a stimulant manufactured by Johnson & Johnson. The study will “extend to adolescents positive findings with Concerta in A.D.H.D. N.O.S. in adults,” the slide said, referring to unusual cases of attention deficit hyperactivity disorder.

In 2006, Dr. Biederman was co-author of a study showing that children given Concerta for a prolonged period did not have reduced growth, allaying a significant concern about the medicine.

Josephine Johnston, a research scholar at the Hastings Center, a bioethics research institute, said the documents “raise questions about how well-designed Dr. Biederman’s trials were in that he promised a result to his funders.”

“It’s another shadow over his work,” Ms. Johnston said.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-10-01 13:26:16

Concerta, Ritalin och Medikinet är tre olika läkemedel som alla innehåller metylfenidathydroklorid. Det som skiljer dem åt är bland annat hur snabbt läkemedlet frisätts när man tagit dem, men det verksamma ämnet är detsamma.

Jag har provat både Concerta 36 mg och Medikinet 20 mg. Effekten blir densamma på mig med båda, förutom att Medikinet hjälpte färre timmar, men det är ju inte så konstigt när det bara är 20 mg i stället för 36. Jag är nog lite svårare än andra patienter att ställa in medicin på pga min magsäcksoperation. När jag tar en tablett stannar den ju inte i magen, utan åker vidare direkt så att säga.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Aspergare och vården



Logga in