Tips på add medicin

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Tips på add medicin

Inläggav dahlrothen » 2012-08-19 22:41:01

Hej

Jag undrar nu om det inte banne mig är add:n som är ett större problem för mig än vad Aspergern är... :|

Jag menar, asperger ställer till det socialt och i beteende, men man kan fortfarande känna sig hel och tillfreds inombords.
Add:n däremot skadar mig så enormt inombords, jag orkar inte göra nånting! Jag orkar inte kolla på film, läsa, sitta och prata med folk, ingenting! USCH!!! Det är pissjobbigt. :!: :!: :cry:

Jag undrar om det finns nån mirakelmedicin mot mina problem. Vanlig lugnande och ångestlindrande hjälper inte så jag undrar om det finns nån renodlad add medicin som jag kan få om jag frågar snällt för jag orkar inte ha det så här många veckor till. :cry:

Nån som känner igen sig? :cry:
dahlrothen
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-08-19

Re: Tips på add medicin

Inläggav Miche » 2012-08-19 22:48:49

Det är rätt många här som medicinerar mot ADD (dock inte jag) så nog finns det mediciner, ta upp det med din läkare för du får inte tag i något utan recept. Du kan behöva prova dig fram innan du hittar rätt sort och dosering vilket kan ta ett par månader.

Läs för övrigt i fler trådar i samma avdelning, det finns en lista här med länkar till olika trådar (den är väl inte så där jätteuppdaterad men det är ett bra ställe att börja).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Tips på add medicin

Inläggav Red and green » 2012-08-19 23:17:48

Känner igen mig i det du skriver, jag är också säker att jag har ADD.
Vore kul att få veta om det finns piller som kan kick ass.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Tips på add medicin

Inläggav ragnevi » 2012-08-19 23:32:02

De vanligaste är dem som är baserade på metylfenidat, concerta eller ritalin. Sedan finns Metamina och Amfetamin på licens. Utöver dem är finns också Strattera, ibland används också Voxra. Eventuellt kan det vid årsskiftet finnas en till medicin som heter Vyvanse.
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Tips på add medicin

Inläggav JvA00 » 2012-08-20 0:54:43

ragnevi skrev:De vanligaste är dem som är baserade på metylfenidat, concerta eller ritalin. Sedan finns Metamina och Amftetamin på licens. Utöver dem är finns också Strattera, ibland används också Voxra. Eventuellt kan det vid årsskiftet finnas en till medicin som heter Vyvanse.


Det finns betydligt fler mediciner än så. Man får skilja på mediciner som är godkända i Sverige (kan fås på recept) och de som inte är det (kan fås på licens och importeras om de inte tillverkas här).

Till de som man kan få på recept hör:
  • Concerta (finns som långtidsverkande), Ritalin (snabbverkande och långtidsverkande), Medikinet (snabbverkande och långtidsverkande) (Alla baserade på metylfenidat, tänk typ kokain. Narkotikaklassade. Höjer noradrenalin och dopamin.)
  • Strattera (Aktiv substans atomoxetin. Höjer noradrenalin.)
  • Voxra (Aktiv substans buprion. Egentlig antidepressiv, men ger viss hjälp mot ADD/ADHD-besvär. Mild höjning av dopamin och noradrenalin.)
  • Modiodal/Modafinil (Aktiv substans modafinil. Egentligen narkolepsimedicin men hjälper vissa med ADHD/ADD. Ökar vakenheten och höjer dopamin.)

De man kan få licens på:
Det korta svaret är allt som har bevisad effekt mot ADHD/ADD så länge du och din läkare har bra argument.

  • Metamina (Aktiv substans dextroamfetamin. Påverkar mest dopamin, men även till viss del noradrenalin och serotonin. Behöver ej importeras. Snabbverkande.)
  • Amfetamin (Aktiv substans 50% levoamfetamin, 50% dextroamfetamin. Behöver ej importeras. Snabbverkande.)
  • Desoxyn (Aktiv substans dexmethamfetamin. Måste importeras.)
  • Vyvanse (Aktiv substans lisdexamfetamin. Måste importeras. Långtidsverkande. Påverkas inte av c-vitamin vilket andra amfetaminer gör. Godkänns enligt rykten som läkemedel i Sverige nästa år.)
  • Adderall XR (Aktiv substans 25% levoamfetamin, 75% blandade dextroamfetaminsalter. Måste importeras.)
  • Intuniv (Aktiv substans guanfacine. Långtidsverkande. Måste importeras.)
  • Tenex (Samma som Intuniv men korttidsverkande. Oklart om det måste importeras.)
  • Focalin (Dexmetylfenidat. Ska ge betydligt mindre bicerkningar än vanligt racemiskt metylfenidat. Måste importeras.)

Amfetaminer påverkar generellt både dopamin och noradrenalin. Dock ger dextroamfetamin betydligt mindre noradrenalinpåverkan och biverkningar än vad levoamfetamin ger.

Alla nämnda mediciner ovan (förutom Focalin) som kräver licens har minst en person blivit godkänd för i Sverige. Dvs minst en person har blivit beviljad både licens och import av det.

Det finns många fler mediciner, men jag tror denna lista räcker mer än väl just nu.

On-topic:
Be om recept på någon av Voxra, Concerta, Ritalin eller Modiodal. Troligen i nämnd ordning. Någon av de lär göra dig mer vaken och energisk, garanterat.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Tips på add medicin

Inläggav sugrövmanövern » 2012-08-20 1:07:58

Vet en som bytte från Metamina till Vyvanse och är jättenöjd, mer stadig effekt, man slipper ta piller hela tiden och mildare biverkningar.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Tips på add medicin

Inläggav FiaLotta » 2012-09-30 20:39:16

Jag tar concerta mot min ADD och det hjälper mej ganska bra.

Jag märker skillnad direkt jag glömt ta medicinen! Det känns som jag tänker hundra tankar samtidigt och fastnar lätt med blicken och drömmer mej, bort hur länge som helst. Jag glömmer helt bort omgivningen. Att läsa en text blir också omöjligt utan concerta och det problemet känner jag kommer tillbaka mot kvällen (som just nu då jag läst om denna text ett antal gånger). Att se tv eller läsa en bok är ju bara att glömma.

Hoppas du fått en medicin nu som funkar för dej. :-)Happy
FiaLotta
 
Inlägg: 29
Anslöt: 2012-09-30
Ort: På en egen måne

Tips på add medicin

Inläggav Joakoni » 2012-09-30 22:56:49

Känns absolut igen. Till punkt och pricka. Samma tankar här. Tyvärr har inte ADD-utredningen kommit igång än, en medicin skulle med stor chans kunna förbättra min skolgång...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Tips på add medicin

Inläggav weasley » 2012-09-30 23:38:28

Bra tråd att titta i: concerta-strattera-metamina-ritalin-etc-t7515.html

Annars finns en Metatråd längst upp i den här avdelningen. Där finns otaliga länktips!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Tips på add medicin

Inläggav earlydayminer » 2012-10-01 3:37:12

Hundra tankar.. Jag har inte det problemet, däremot har jag asperger-fokuseringen + add/gad-oron = katastroftankar de luxe.

Imorgon införskaffas Medikinet 20 mg. Skall avvakta innan jag testar den för första gången dock, jag vill inte vara själv när jag gör det. Förhoppningsvis kommer den bidra med förbättring vad gäller kognitiv flexibilitet. Vi får hoppas på det. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Återgå till Aspergare och vården



Logga in