Problem att duscha m m?

Här postar du övriga inlägg relaterade till Asperger.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Jotta » 2012-08-19 4:33:47

Choklad skrev:
Zombie skrev:Balansproblem, svårt att samordna olika intryck, överkänslig perception på olika sätt (vatten, kläder, kamning, panik vid tillfällig blindhet, you name it).
Stämmer till väldigt stor del in på mig och jag måste säga att man kan inte använda det som ursäkt, det går att hitta lösningar.

Att vissa skulle hävda sig vara bättre än andra pga att de har god hygien kan jag se något här, men jag minns även klart och tydligt en medlem som verkade känna sig bättre för att denne inte skötte sin hygien på lika bra sätt som andra.


Det finns folk till allt, somliga behöver bara få känna sig överlägsna, sorgligt men sant.

Mitt inlägg är dock ingen ursäkt då det inte finns något att ursäkta, eller "Haha se på mig, jag äger!" utan innehåller genuin oro då jag vill kunna göra något så banalt som att duscha utan att uppleva så negativa känslor och fara för min hälsa.

Ett "hemmabygge" av en duschkabin är nog det enda raka, men då är ju frågan hur man får tillstånd till detta när hyresvärden anser att badkaret är Guds gåva till mänskligheten. Det får bli ett samtal på måndag.
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-19 4:38:59

Anledningen till att jag skriver som jag gör är att det varit flera som menat att det är onödigt att duscha, slöseri med tid att sköta sin hygien.
Att det räcker med ett bad varannan månad ungefär, det har varit på den nivån. Att det är onödigt med deodorant & schampo för att det är 'onaturligt' och annat sånt trams.
Det är alltså den här nonchalansen inför personlig hygien jag har i åtanke när jag skriver ngt raljerande. De 'stolta lortgrisarna' eller vad man kan kalla dem, det är de jag debatterar mot med en hårdare ton så att de ska fatta.

Om det däremot föreligger reella problem kring proceduren som det verkar göra i ditt fall respekterar jag det.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Jotta » 2012-08-19 4:42:14

Choklad skrev:Kom precis att tänka på badkarsstolar! Skaffa en sån så slipper du stå i badkaret när du duschar.

Varför skulle du behöva tak och lås på en duschkabin? Kan du inte låsa badrummet?


Det där var ju smart, perfekt temporär lösning tills man får in en duschkabin, eller permanent lösning om hyresvärden vill att badkaret står kvar. Jag har ärligt talat aldrig sett en badkarsstol tidigare!

Angående tak och lås så är det en fix idé jag har, nattmaror som ibland kommer på dagarna också i form av läten, skuggor i ögonvrån och så vidare. Kan jag bara sitta/stå stadigt parkerad så blir det inte en fara när jag känner tvånget att se mig omkring. I vanliga badkar med vanlig halkmatta (som är värdelös då den ju rör sig) så är dålig koordination blandat med plötsliga rörelser förenat med fara för liv och lem.

Tack för länken, den lär komma till användning!

Ändring: Jag lade även märke till "strippar" i badkaret på bilden, halkskydd som limmar fast och sedan sitter istället för en matta där propparna far runt och blir gröna efter ett tag. Länken gjorde stor nytta x2 alltså!
Jotta
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2011-05-12

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Tiblan » 2012-08-19 6:41:23

Mig veterligen får man slänga ut badkaret om man inte vill ha det men då förvara det i ditt förråd och ställa tillbaka det när du flyttar. Ta kontakt med en arbetsterapeut så borde dom kunna hjälpa dig med den saken.

Har du funderat på någon form av badsko, flip-flop eller någon mer rejälare så slipper du halka.
Tiblan
 
Inlägg: 950
Anslöt: 2009-08-13

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav _47x_ » 2012-08-19 14:30:47

Tycker inte om att bada eller duscha, men måste jag välja så blir det en snabbdusch. Det jag avskyr mest är allt krångel med att blir torr efteråt, jag kan tycka det är lite mysigt med rinnande vatten, men det är så jobbigt...
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav MsTibbs » 2012-08-19 20:44:27

Jag har hatkärlek till att duscha, altså själva duschandet, då fötterna sitter så långt ner att man får balansera på en fot. Vattnet tycker jag om, älskar godluktande schampoon och tvålar, duschar varje morgon och tvättar håret var annan dag. Älskar att nyduschad få krypa in i en nytvättad morgonrock! :) Idag badade vi i sjön, det är det bästa, när man kan sitta i bikini/baddräkt och självtorka i solen! :)
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-22 19:46:08

KrigarSjäl skrev:Bli vuxen och ta itu med det där.
Hygien är a och o.

Haha, dagens skratt alltså!
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav MsTibbs » 2012-08-22 19:56:35

Deadly_Nightshade skrev:
KrigarSjäl skrev:Bli vuxen och ta itu med det där.
Hygien är a och o.

Haha, dagens skratt alltså!


Vad är roligt med det där? Gillar man inte att duscha så får man väl tvätta av sig med en tvättlapp? I lumpen gick jag ut ur tältet i fält mitt i vintern i bara trosor och sport-bh för att "tvätta" mig med snö, det gjorde ingen annan, jag borstade också tänderna varje dag, det gjorde inte alla heller. Hygien ÄR a och o, om man skall hålla uppe livsgnistan!
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-24 19:24:04

MsTibbs skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Haha, dagens skratt alltså!


Vad är roligt med det där?

Krigarsjäls attityd är det roliga: daltar inte med någon och säger vad han tycker - även fast ni andra får världens panik och tycker det är "trakasserier".
Och sen så fattar jag inte varför du hakar upp dig på just "duscha". KS skrev aldrig att hon måste duscha. Det finns väl fler sätt att bli ren på eller hur? (något du faktiskt själv gav exempel på)
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Jag hatar att duscha.

Inläggav MsTibbs » 2012-08-25 15:04:22

Deadly_Nightshade skrev:
MsTibbs skrev:
Deadly_Nightshade skrev:Haha, dagens skratt alltså!


Vad är roligt med det där?

Krigarsjäls attityd är det roliga: daltar inte med någon och säger vad han tycker - även fast ni andra får världens panik och tycker det är "trakasserier".
Och sen så fattar jag inte varför du hakar upp dig på just "duscha". KS skrev aldrig att hon måste duscha. Det finns väl fler sätt att bli ren på eller hur? (något du faktiskt själv gav exempel på)


På vilket sätt får du min fråga att tolkas som att jag anser att KS trakasserar folk?
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Jag hatar att duscha.

Inläggav sookie » 2013-08-17 12:08:51

EXAKT så är det =) Känner igen allt - hahahahaha!!!! Har inget med OCD att göra utan helt klart överkänslighet av hud & hår - du är inte ensam =)

Jotta skrev:Ja, så illa är det. När jag fyllde 14 så insåg jag att jag kunde bestämma själv över min hygien, det kom som en blixt från klar himmel faktiskt. Innan dess hade min mor talat om för mig när det var dags att duscha, bada, kamma håret, borsta tänderna...allt sådant.

Denna nyvunna frihet innebar att jag såg en väg ut från att stå och duscha i ett badkar, något som jag förknippar med ångest då jag inte har balansen inne. Att gå i och ur badkaret medför ofta snubblingar och halka, att bara stå och hålla koll på vattnet + balansen är en mardröm.

Sedan så insåg jag att ingen skulle spola mig med vatten mer, ett annat stort problem. När andra finner det behagligt, så känner jag obehag. Vattnet mot huden är otrevligt, det rinner över näsan, det kliar...inte alls trevligt! Och att sitta i badkaret är uteslutet, särskilt när vattnet blir grumligt...

Dessutom innebär duschning byte av kläder! Trots att jag har 2 plagg som jag gillar känslan av så känns de otrevliga precis efter en dusch. Andra gillar känslan av ren kropp och klädsel, jag ogillar den.

Inget mer tvångskammande av mitt hår...frihet! Håret är ett stort problem för mig då hår som bekant inte växer jämnt på båda sidor av skalpen...jag är BESATT av att saker ska vara jämna och se likadana ut på båda sidor. Tänker er vilken mardröm det blir bara att sätta upp julgardiner!

Dessa egenheter har medfört problem. Har jag något att göra så duschar jag utan att protestera, det är ett nödvändigt ont, men om jag går hemma och inte har något som måste göras så vill jag ogärna duscha och tvätta håret mer än en gång per vecka. En sommar som 15-åring duschade jag 1 gång på hela sommaren, men då var det ju bad i havet och springa i regnet så jag höll mig väl någotsånär ren ändå...

Vore man ensam människa på jorden så vore detta inte ett bekymmer, men nu är det ju så att folk sätter press och det blir oerhört konfliktladdat då duschning för mig är ångest i viss mån. Bara en sån sak som schampo i ögonen vilket medför att jag måste blunda medför stunder av panik, jag skyndar då att skölja ur ögonen och ser mig omkring i badrummet...

Jag skulle jättegärna vilja vara en sådan som älskar att duscha och hålla sig ren, som älskar att sköta om sitt hår...men det blir nog snarare värre än bättre med åldern för min del.

Är det någon annan som känner igen sig här?
sookie
Ny medlem
 
Inlägg: 11
Anslöt: 2012-12-17

Jag hatar att duscha.

Inläggav Alexa » 2013-08-19 2:37:03

Samma här, HATAR att duscha. Det är hemskt att bli blöt, det är massor av moment när man duschat som man måste tänka på, det känns som att man ska ramla stup i kvarten, tvål eller schampo i ögonen suger röv, torka håret efteråt är hemskt, kan inte sova med blött hår, det blir blött på golvet, det finns inga vettiga antihalkskydd att placera i badkaret (såvitt jag har sett) kläderna känns fel när man är minsta lilla blöt efteråt, alla tycker det är så härligt och självklart med att duscha.

För mig är det så fyllt med ångest och tvång att jag mår dåligt av att ens tänka på det. Älskar torrschampo, deo, tvättlappar, att kunna tvätta håret en dag och kroppen en annan dag. Älskar att lukta gott men vägen dit är så förbannat jobbig!
Alexa
 
Inlägg: 90
Anslöt: 2013-04-18

Jag hatar att duscha.

Inläggav Extremofilen » 2013-08-19 3:52:51

Är inte heller vidare förtjust i att duscha. Tanken om att behöva duscha får mig många gånger att inte vilja gå upp ur sängen dagen då jag behöver göra det. Brukar stötta mig själv genom att lägga fram kläder en eller ibland två dagar innan på en stol. På det viset så ser jag att något ligger framme och då vet jag att jag måste duscha.

Nytvättade kläder kan vara jobbigt. Jag har väldigt ofta samma typ av kläder. Känns som en evighet tills jag känner mig bekväm i nytvättade och även nyinköpta kläder.
Extremofilen
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2013-04-11

Jag hatar att duscha.

Inläggav Geisha » 2013-08-19 4:22:40

Jag älskar att duscha och göra mig ren, känna vattnet mot huden är bara så skönt! En kall höst/vinterdag är det ljuvligt att ta en lång, varm och skön dusch som värmer. ^^

Oftast går jag faktiskt flera dagar utan att duscha :oops: (med förutsättning att jag stannar inomhus), eftersom jag tycker det är så jobbigt med allt förarbete som jag måste göra innan jag kan hoppa i duschen... Det tar så lång tid att jag inte orkar duscha varje dag trots att jag egentligen skulle vilja det...

Eftersom jag lider av renlighetstvång (som jag själv inte helt och hållet ser som ett tvång, men som psykologerna klassificerar mitt beteende som) så älskar jag känslan av renlighet och är besatt av att ha det rent och snyggt omkring mig!

När jag har varit ute och kommit hem, har jag en lång process framför mig som tar ca 3 timmar att genomföra! Huvudmomentet är att göra mig själv ren från topp till tå - allt ska tvättas, och jag snålar inte på duschkräm, shampoo och tvål. Sen efter det är det rena innekläder som gäller, jag älskar att sätta på mig rena, nytvättade kläder som doftar gott sköljmedel, och avslutningsvis tar jag på mig någon av mina parfymer! :-)154
Att vara ren är den bästa känslan som finns! Så nej, jag delar inte samma uppfattning som er andra som inte tycker om att duscha.
Geisha
 
Inlägg: 124
Anslöt: 2013-03-28
Ort: Stockholm

Jag hatar att duscha.

Inläggav plåtmonster » 2013-08-19 5:29:59

Badkar är bra att bada i.
Duschkabiner är bra att duscha i.

Att duscha i ett badkar är att be om problem. Det är missanvändning. Sedan kan man försöka fixa det med efterhandskonstruktioner som halkmatta som inte ens sitter fast eller drapperi som droppar utanför ändå. Det finns dessutom badrum som inte tål att bli blöta.. (saknar adekvat utloppsbrunn, lutning, ömtålig vägg, skydd mot vatten på golvet, förvaring av torra texiler osv).

Förstår gott om folk tycker att stå i ett halt badkar med dusch och vass avloppspropp under fötterna är helgalet.

Ett förslag är att konstruera något så att det går att tvätta sig med stadigt grepp för fötterna, reglage i handhöjd, handtag, och stänktålig miljö. Det gör momentet effektivt också. Detta innebär att man behöver vara lite händig eller iaf ha eller få pengar.

När man skall torka sig kan man gå omkring naken en stund då torkar man rätt snabbt i en varm bostad. För den som har plats och resurser kan man bygga ett litet skåp med flera hårtorkar som blåser en torr på någon minut. (en effektiv dusch skulle kunna konstrueras enligt samma princip)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Jag hatar att duscha.

Inläggav Miche » 2013-08-19 11:23:43

Jag håller med Geisha om att det är skönt att duscha men jag kan genomföra en snabbdusch inklusive förberedelser och torkning och påklädning efteråt på en tid som är klart under fem minuter (och då kan jag inkludera tandborstningen och även hinna kissa, två moment som kombineras med duschen) eller ta en långdusch med ordentlig tvättning av hår (jag har långt hår) men jag tror inte att det någonsin har tagit så lång tid som en halvtimme (inklusive handduktorkat hår, innan håret är helt torrt tar det mer än en timme till men då gör jag något annat under tiden).

Jag har aldrig halkat i ett badkar (åtminstone så jag fått några skador) och jag har inga som helst halkskydd, förstår inte hur man bär sig åt att halka om man nu inte håller på med badolja förstås...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Problem att duscha m m?

Inläggav Bellzi » 2013-08-30 23:11:34

Jag har alltid haft problem med min hygien. Jag har inte förstått varför jag ska sköta min hygien, varför det är bra överhuvudtaget. Det kändes inte nödvändigt. Vad gör det om jag inte duschar på en vecka? Jag tänkte inte särskilt mycket. Jag har bokstavligt talat blivit tvingad att sköta min hygien. Och det är inte förrän några år tillbaka som jag började förstå, eftersom att människor påpekade det för mig, att jag måste sköta min hygien. Jag förstår fortfarande inte till fullo, men jag duschar när jag känner för det. Två till tre gånger i veckan, blir det. Jag rakar mig inte, jag bryr mig helt enkelt inte. Jag har ändå alltid långärmat och byxor på mig. Jag har svårt för att minnas att jag ska borsta tänderna, så det är till och från. Mitt minne är kasst när det gäller sådant, dessvärre.
Bellzi
 
Inlägg: 38
Anslöt: 2013-04-20

Jag hatar att duscha.

Inläggav coffeeman86 » 2013-09-27 23:14:49

Jag gillar inte heller att duscha. Det är i och för sig skönt när jag gör det, men efteråt, när jag torkat mig så börjar det klia och liksom sticka över hela kroppen. Det verkar vara ganska vanligt när man har AS att huden är överkänslig, t ex så har jag hört att en del med AS klipper bort tvättrådslappen på sina tröjor, eftersom den killar eller skaver. Sen känner ju vissa med AS också stort obehag när de blir berörda av någon annan.
coffeeman86
Ny medlem
 
Inlägg: 10
Anslöt: 2013-09-25
Ort: Karlstad

Jag hatar att duscha.

Inläggav Heidi79 » 2013-09-28 0:10:51

hatar duscha med.. tycker gör ont. :evil:
Heidi79
 
Inlägg: 1440
Anslöt: 2009-06-22

Jag hatar att duscha.

Inläggav kiddie » 2013-09-28 1:50:13

Att säga väx upp (gammalt inlägg jag vet) är som att växa upp från andra problem man kan ha, t ex så kan man ju testa att växa upp från dyslexi, dyspraxi eller prosopagnosi.

Sluta ha problem. VÄX UPP!

Visst man kan jobba med problemet och bli duktigare, men man kan fan inte växa upp från dem om de är livslånga och neurologiska.

Väx upp och skaffa allmänkunskap. Eller väx upp och skaffa empati. Funkar det med.

Känns vattnet inte bra kan det bero på ett dåligt duschmunstycke. Vissa ger "mjukare" vatten. Är det jobbigt att torka av sig kan man ha en strategiskt utplacerad badrock man drar på sig när man stängt av vattnet. Sedan sätter man sig någonstans tills man är hyfsat torr.

Stå i badkar är vansinne. Sitt ner. Ha ett rejält handtag att hålla dig i när du sedan reser dig. Det hjälper mycket.
kiddie
Inaktiv
 
Inlägg: 15536
Anslöt: 2013-02-23
Ort: Katternas planet

Jag hatar att duscha.

Inläggav Miche » 2013-09-28 2:14:23

Det finns duschmunstycken som går att ställa in för mjukare eller hårdare strålar. Jag köpte ett sådant senast på Lidl (men de säljs bara någon gång ibland) men det brukar finnas billiga (under 200 kr) hos Clas Ohlson, Jula, Rusta samt många stormarknader, kanske även på Bauhaus. S.k. badrumsbutiker brukar vara betydligt mycket dyrare.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag hatar att duscha.

Inläggav Bullz » 2013-09-28 4:16:39

Gillar någon att duscha? Det enda som skulle få mig att gilla att duscha är om det står en naken kvinna och lockar in mig.

Nej men seriöst duscha är inte kul, det innebär att man måste tvätta sig nogrannt, torka sig och byta kläder som i mitt fall alltid stinker sköljmedel(är känslig för lukter). Speciellt jeans som är tajta efter tvätt. Nu går jag Off topic men jag fattar inte hur folk kan gå runt i tighta kläder utan att bli galna.
Bullz
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2013-04-28

Jag hatar att duscha.

Inläggav Miche » 2013-09-28 11:29:22

Ja, jag gillar att duscha, det är hur skönt som helst. När jag känner mig varm (vilket är rätt ofta) är det skönt att duscha i ganska svalt vatten (vilket under sommaren kan bli flera gånger per dag), när jag är frusen duschar jag i ganska varmt vatten.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Jag hatar att duscha.

Inläggav kullan » 2013-09-28 11:52:29

Har man ett badkar kan man ju bada istället. Vet att vissa föredrar det.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Återgå till Övriga Aspergerfrågor



Logga in