Vad är Gud?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad är Gud?

Inläggav Kahlokatt » 2012-08-10 23:06:39

Jag har upplevt trancetillstånd i samband med att jag lyssnat på musik, tillstånd då jag känt hela kroppen genomsyras av Kraft, då jag har dansat och sjungit på ett helt annat plan, då det bara har strömmat Ljus genom mig och orden i sångerna har fått en helt ny innebörd. Det har varit helt otroliga upplevelser. Och för mig är det kanske Gud?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad är Gud?

Inläggav Debbido » 2012-08-10 23:46:27

Kahlokatt skrev:Jag har upplevt trancetillstånd i samband med att jag lyssnat på musik, tillstånd då jag känt hela kroppen genomsyras av Kraft, då jag har dansat och sjungit på ett helt annat plan, då det bara har strömmat Ljus genom mig och orden i sångerna har fått en helt ny innebörd. Det har varit helt otroliga upplevelser. Och för mig är det kanske Gud?


Eftersom Gud är Ljus, Frid, Kärlek mm så har du ju uppenbarligen kontakt med denna kraft när du är i meditativa lägen, som när du lyssnar på musik eller dansar. Att bli genomsyrad av denna kraft är det häftigaste som finns och den gudagnistan har vi ju allihop - det handlar mest om att släppa den loss. Tillsammans kan vi bli mycket ljus!

Ursäkta om jag associerar med den här sången för 50:e gången, men den säger det så bra!

Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Vad är Gud?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-08-11 11:19:01

Kahlokatt skrev:Jag har upplevt trancetillstånd i samband med att jag lyssnat på musik, tillstånd då jag känt hela kroppen genomsyras av Kraft, då jag har dansat och sjungit på ett helt annat plan, då det bara har strömmat Ljus genom mig och orden i sångerna har fått en helt ny innebörd. Det har varit helt otroliga upplevelser. Och för mig är det kanske Gud?


Har upplevt liknande saker, och tycker att du skall försöka att själv avgöra om det är Gud eller inte. Hela tråden bevisar att nästan alla människor har olika sätt att se på Gud, och därför kan man inte övertala varandra om vad som är rätt eller fel vad gäller det. Tror själv att det är människans sätt att se på saker, där världen för vissa kan ses som något "magiskt" eller "gudomligt", medan andra bara ser det som det är.

Tänker själv att sådana upplevelser betyder att jag får kontakt med Gud och tänker själv att han/hon hjälper mig när jag skapar något. Men då är det en Gud inom mig.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Vad är Gud?

Inläggav Issa Jesus » 2012-08-11 16:30:07

Gud är det han, eller hon, behöver vara, just för tillfället.

Gud anpassar sig efter rådande situation, och löser problemen.
och eftersom Gud är kärlek (agapé kärlek)
så blir det kärleksfulla lösningar, som funkar för de flesta.
och Gud går inte emot den fria viljan, men de som hjälper,
och assisterar Gud, är oftast bara människor, och de kan göra fel.

när det händer så brukar Gud visa att nåt har blivit fel, och då får
vi försöka gå tillbaks till där det blev fel, och göra rätt inför framtiden.
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Vad är Gud?

Inläggav Joakoni » 2012-08-12 0:26:13

För första gången har jag bett till Gud. Jag har gjort det på ett sätt (om inte det enda) som gör det möjligt för mig att uttrycka mig, säga det jag behöver ha sagt. Att jag kommit på det först nu!... Jag har nämligen skrivit ett brev till Gud. Nu har jag hittat mitt aspiga sätt att be... :-)Happy
Jag har skrivit i dagboken, men Gud vet ju att det är riktat till hen...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Issa Jesus » 2012-08-12 2:01:28

Joakoni skrev:För första gången har jag bett till Gud. Jag har gjort det på ett sätt (om inte det enda) som gör det möjligt för mig att uttrycka mig, säga det jag behöver ha sagt. Att jag kommit på det först nu!... Jag har nämligen skrivit ett brev till Gud. Nu har jag hittat mitt aspiga sätt att be... :-)Happy
Jag har skrivit i dagboken, men Gud vet ju att det är riktat till hen...


<3
jag blir glad!
och Gud har hört din bön^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Vad är Gud?

Inläggav pointblank » 2012-08-12 19:11:11

Gud är kärlek.
pointblank
 
Inlägg: 1116
Anslöt: 2006-11-12
Ort: NV Skåne

Re: Vad är Gud?

Inläggav Debbido » 2012-08-13 3:40:36

Joakoni skrev:För första gången har jag bett till Gud. Jag har gjort det på ett sätt (om inte det enda) som gör det möjligt för mig att uttrycka mig, säga det jag behöver ha sagt. Att jag kommit på det först nu!... Jag har nämligen skrivit ett brev till Gud. Nu har jag hittat mitt aspiga sätt att be... :-)Happy
Jag har skrivit i dagboken, men Gud vet ju att det är riktat till hen...


SÅ BRA! :-)Happy Jag har skrivit massor av sånger till Gud om hjälp, då kopplas ju också musik till texten så att jag får ur mig det jag vill ha sagt ordentligt. Men skrivandet räcker.
Det finns också böcker med böner i.

Ibland försöker jag stänga ned hjärna och på försök skriva ned det Gud vill ha sagt till mig, så att det blir en tvåvägsinformation. Det kallas automatskrift, men man kan ta det lite lätt, som ett försök att gissa vad Gud nog skulle vilja svara.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Vad är Gud?

Inläggav BlomqvistD » 2012-08-25 17:10:02

Jag är ateist, men har respekt för religiösa trosuppfattningar. Så jag ska försöka vara så ödmjuk som möjligt:

För mig är Gud en benämning för det som inte går att beskriva rent vetenskapligt eller det som går att räkna på. Visserligen finns det saker som inte går att förklara med vetenskapliga medel, men då ser jag fortfarande ingen idé med varför någon allsmäktig person (som ingen ens kan se) får saker att hända?

Om man tittar på kaosteorin, så säger den att saker och händelser kommer av en lång händelsekedja, det går inte alltid att säga vad som kommer att hända, och det går inte heller att spåra vad någonting beror på till första början (utan att bli snurrig i huvudet). Jag tror att det är därför folk är religiösa, eftersom man inte orkar leta tillräckligt långt bak för att hitta svar på saker och ting, det finns ju en gud.

Och att säga saker och ting händer för att Gud vill det håller jag inte heller med om. Jag menar, man måste även som människor kunna bestämma över sina liv och öden.
BlomqvistD
 
Inlägg: 161
Anslöt: 2012-03-27
Ort: Frösön

Re: Vad är Gud?

Inläggav Joakoni » 2012-08-28 18:50:33

Issa Jesus skrev:
Joakoni skrev:För första gången har jag bett till Gud. Jag har gjort det på ett sätt (om inte det enda) som gör det möjligt för mig att uttrycka mig, säga det jag behöver ha sagt. Att jag kommit på det först nu!... Jag har nämligen skrivit ett brev till Gud. Nu har jag hittat mitt aspiga sätt att be... :-)Happy
Jag har skrivit i dagboken, men Gud vet ju att det är riktat till hen...


<3
jag blir glad!
och Gud har hört din bön^^

Ja, har hört och sagt "nej"... :(
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Akleja » 2012-08-28 23:43:47

Kahlokatt skrev:Jag har upplevt trancetillstånd i samband med att jag lyssnat på musik, tillstånd då jag känt hela kroppen genomsyras av Kraft, då jag har dansat och sjungit på ett helt annat plan, då det bara har strömmat Ljus genom mig och orden i sångerna har fått en helt ny innebörd. Det har varit helt otroliga upplevelser. Och för mig är det kanske Gud?


Jag tror absolut inte på någon Gud, men jag har varit med om det du beskriver när jag mediterat. Jag kallar det för positiv energi och jag blir väldigt stärkt av det. Det känns som att "ladda batterierna" och jag känner mig lugn och stark. En härlig upplevelse!
Akleja
 
Inlägg: 152
Anslöt: 2012-08-18

Re: Vad är Gud?

Inläggav Mortalis » 2012-08-29 0:41:46

Bild
Mortalis
 
Inlägg: 1804
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Aspudden

Re: Vad är Gud?

Inläggav Richard » 2012-08-31 23:49:35

Jag har länge varit en agnostiker, men nu tror jag inte på någon högre makt längre. Jag tror helt o hållet på fysiken. Jag har läst på nästan oändligt mycket om micro- och macro-kosmos. Så långt att man kan börja dela det i flera än 4 dimensioner.

DET FINNS INGEN GUD!

Ställ frågor eller påståenden, så motbevisar jag dem!
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Vad är Gud?

Inläggav Liebert » 2012-08-31 23:52:08

Richard skrev:Jag har länge varit en agnostiker, men nu tror jag inte på någon högre makt längre. Jag tror helt o hållet på fysiken. Jag har läst på nästan oändligt mycket om micro- och macro-kosmos. Så långt att man kan börja dela det i flera än 4 dimensioner.

DET FINNS INGEN GUD!

Ställ frågor eller påståenden, så motbevisar jag dem!

Ok. Det brukar ju hävdas att en verkan alltid har en orsak. Vilken var den första orsaken?
Liebert
Grundare
 
Inlägg: 1900
Anslöt: 2005-10-10

Re: Vad är Gud?

Inläggav atoms » 2012-09-01 0:17:07

Richard skrev:DET FINNS INGEN GUD!


UTOM GUD.


Förlåt mig! Jag var tvungen att få utlopp för mina känslor innan det hände något allvarligt.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18072
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vad är Gud?

Inläggav Zombie » 2012-09-01 0:20:36

Det finns ingen Gud, och Hedenius är hans profet var en trosbekännelse i ropet när jag växte upp. Eller hade just varit.

Då kan någon hävda att Hedenius hade Asperger, antar jag. Den överlogiska och underintuitiva sortens, fast det säger hen antagligen inte.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vad är Gud?

Inläggav Richard » 2012-09-01 1:13:24

Liebert skrev:
Richard skrev:Jag har länge varit en agnostiker, men nu tror jag inte på någon högre makt längre. Jag tror helt o hållet på fysiken. Jag har läst på nästan oändligt mycket om micro- och macro-kosmos. Så långt att man kan börja dela det i flera än 4 dimensioner.

DET FINNS INGEN GUD!

Ställ frågor eller påståenden, så motbevisar jag dem!

Ok. Det brukar ju hävdas att en verkan alltid har en orsak. Vilken var den första orsaken?


atoms skrev:
Richard skrev:DET FINNS INGEN GUD!


UTOM GUD.


Förlåt mig! Jag var tvungen att få utlopp för mina känslor innan det hände något allvarligt.

Det finns ingen Gud!

Om man fördjupar sig i kvantmekaniken, ett tips är t.ex Stephen Hawkin. Hur skulle vi kunna vara ensamma i universum? När vi ens tänker på att det kan finnas liv på Mars? Man har upptäckt väldigt många exoplaneter som ligger i den sk. beboeliga zonen.

Sen kan man förklara universum som ett av många. Vi studerar stjärnor o galaxhopar. Men universum KAN förklaras genom den sk. M10-teorin. Dvs. att universum består av sk. supersträngar som förekommer i 9 rumsdimensioner o en tidsdimension. De sex som inte går att föreställa sig kan förklaras med att de är "ihoprullade". Om jag ska vara ärlig har jag själv svårt att tänka mig det.

Sen om vi ska gå på det mer praktiska, olika folk på vår jord tror på olika gudar. Visst är den kristna, muslimska o judiska guden en o samma. Men sen kommer de hinduiska gudarna som förekommer mest i Indien (ca 1 miljard), sen har vi buddhismen (ca 1 miljard) som inte tror på nått högre väsen.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Vad är Gud?

Inläggav Richard » 2012-09-01 1:17:00

Ett tips är att läsa "Svarta hål och kosmiska ägg" av Isaac Asimov. Jag läste den o skrev en uppsats om kosmologi när jag var 13 år. Fick 5++ i fysik för den. Boken är väldigt lättförstådd.
Richard
 
Inlägg: 3414
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Re: Vad är Gud?

Inläggav Joakoni » 2012-09-01 1:34:56

Men snälla Richard! Det ena behöver inte motbevisa det andra, om man tänker sig Gud som ett väsen stående över (ett uttryck begränsat av våra trånga mänskliga sinnen) all tid och dimension.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Zombie » 2012-09-01 2:14:29

Richard, jag kan inte se att du talar om "Gud" någonstans. På vilket vettigt sätt man än definierar det ordet.

Du låter snarare frälst själv. Du har just fått en aha-upplevelse av Hawking och hans materialistiska tro, du är förförd av den materiella världens komplexitet, du kan inte föreställa dig någon tankeskärpa som kan rå på de här gubbarnas; men du har varken läst eller tänkt så att du har mycket att jämföra med.

Eller något sådant.

För att bara hålla sig i den materiella världen: du nämner M10-teorin. Har du perspektiv på hur många fler teorier det finns, vad som talar för den ena och den andra eller hur lätt, och kanske ungefär på vilka sätt, hela det bygget i sin nuvarande form kan kullkastas?

Visst, det är en fascinerande värld, njut av den. Men det har liksom inte med frågan om "Guds" existens att göra.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vad är Gud?

Inläggav Zombie » 2012-09-01 2:30:08

Och svara gärna på Lieberts fråga. Det bör man kunna om man vet hur det är. :wink:
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vad är Gud?

Inläggav Parvlon » 2012-09-01 4:00:19

Gud finns, eftersom han (eller det) är ett fantasimonster.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad är Gud?

Inläggav Issa Jesus » 2012-09-01 7:55:02

Liebert skrev:
Richard skrev:Jag har länge varit en agnostiker, men nu tror jag inte på någon högre makt längre. Jag tror helt o hållet på fysiken. Jag har läst på nästan oändligt mycket om micro- och macro-kosmos. Så långt att man kan börja dela det i flera än 4 dimensioner.

DET FINNS INGEN GUD!

Ställ frågor eller påståenden, så motbevisar jag dem!

Ok. Det brukar ju hävdas att en verkan alltid har en orsak. Vilken var den första orsaken?


@ liebert

mkt bra fråga!

orsak -> verkan^^
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Re: Vad är Gud?

Inläggav Issa Jesus » 2012-09-01 7:55:46

atoms skrev:
Richard skrev:DET FINNS INGEN GUD!


UTOM GUD.


Förlåt mig! Jag var tvungen att få utlopp för mina känslor innan det hände något allvarligt.


hihi bra!
Issa Jesus
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 2242
Anslöt: 2012-01-06
Ort: lulea, atlantis.

Återgå till Intressanta intressen



Logga in