Vad är Gud?

Berätta om dina specialintressen och lär dig om andras.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad är Gud?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-30 17:26:59

Hoppas verkligen att folk här inne kan låta bli att gå på varandra bara för att tråden handlar om Gud...

Vad jag undrar är alltså vad ni tänker er att Gud är. Är det en människa? En trollkarl? En filosofi?

Det spelar ingen roll om ni är troende eller inte, för ni har nog ändå en uppfattning om vad Gud är.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Vad är Gud?

Inläggav Thurizas » 2012-07-30 17:45:45

Jag är troende även om jag inte skulle säga att jag tror på Gud utan snarare tror på en kraft. Jag tror även detta är en och samma sak men Gud för mig hör ihop med religion och då skiter det sig ordentligt med vad jag personligen tror denna kraft(gud) är.

Gud eller denna kraft är något som är större än oss alla och något som inte går att greppa. Och jag tror att det finns flera som har förmågan att kunna känna av denna kraft eller gud någon gång under sitt liv.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Zombie » 2012-07-30 18:55:18

En sån där liten insekt som dirrflyger hit och dit och tillbaka så att den ser ut att hänga i något eller vara inuti en geléklump som dallrar. Fast "vi" "vet" att det bara är luft och att det där sättet att flyga måste bero på aktiva rörelser hos insekten. Såg en nyss, framför skärmen med den här tråden uppe. Inget bokstavligt, som att insekten skulle vara Gud, och kanske ingenting alls, men...
Senast redigerad av Zombie 2012-07-30 19:01:20, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vad är Gud?

Inläggav Parvlon » 2012-07-30 19:00:59

Fantasier.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Vad är Gud?

Inläggav slackern » 2012-07-30 19:12:41

Zombie skrev:En sån där liten insekt som dirrflyger hit och dit och tillbaka så att den ser ut att hänga i något eller vara inuti en geléklump som dallrar. Fast "vi" "vet" att det bara är luft och att det där sättet att flyga måste bero på aktiva rörelser hos insekten. Såg en nyss, framför skärmen med den här tråden uppe. Inget bokstavligt, som att insekten skulle vara Gud, och kanske ingenting alls, men...


Ingen ny och revolutionerande idée.

The Insect God
O what has become of Millicent Frastley?
Is there any hope that she's still alive?
Why haven't they found her? It's rather ghastly
To think that the child was not yet five.

The dear little thing was last seen playing
Along by herself at the edge of the park;
There was no one with her to keep her from straying
Away in the shadows and oncoming dark.

Before she could do so, a silent and glittering
Black motor drew up where she sat nibbling grass;
From within came a nearly inaudible twittering,
A tiny green face peered out through the glass.

She was ready to flee, when the figure beckoned;
An arm with two elbows held out a tin
Full of cinnamon balls; she paused; a second
Reached out as she took one, and lifted her in.

The nurse was discovered collapsed in some shrubbery,
But her reappearance was not much use;
Her eyes were askew, he extremities rubbery,
Her clothing was stained with a brownish juice.

She was questioned in hopes of her answers revealing
What had happened; she merely repeatedly said
'I hear them walking about on the ceiling'.
She had gone irretrievably out of her head.

O feelings of horror, resentment, and pity
For things, which so seldom turn out for the best;
The car, unobserved, sped away from the city
As the last of the light died out in the west.

The Frastleys grew sick with apprehension,
Which a heavy tea only served to increase;
Though they felt it was scarcely genteel to mention
The loss of their child, they called in the police.

Through unvisited hamlets the car went creeping,
With its head lamps unlit and its curtains drawn;
Those natives who happened not to be sleeping
Heard it pass, and lay awake until dawn.

The police with their torches and notebooks descended
On the haunts of the underworld, looking for clues;
In spite of their praiseworthy efforts, they ended
With nothing at all in the way of news.

The car, after hours and hours of travel,
Arrived at a gate in an endless wall;
It rolled up a drive and stopped on the gravel
At the foot of a vast and crumbling hall.

As the night wore away, hope started to languish
And soon was replaced by all manner of fears;
The family twisted their fingers in anguish,
Or got them all damp from the flow of their tears.

They removed the child to the ball-room, whose hangings
And mirrors were streaked with a luminous slime;
They leapt through the air with buzzings and twangings
To work themselves up to a ritual crime.

They stunned her, and stripped off her garments, and lastly
They stuffed her inside a kind of a pod;
And then it was that Millicent Frastley
Was sacrificed to The Insect God.


Bild
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Vad är Gud?

Inläggav 424stil » 2012-07-30 21:25:32

Jag har svårt att förklara Gud men jag tror att vi alla är Gud.

Vi kanske återföds till det vi mest önskar att vara i detta livet eller det vi mest hatar. Bara för att lära oss en läxa och bli visare i nästa liv. Jag vet inte.

Himlen kanske man hamnar i när man uppnått total harmoni och visdom, men man behöver nog inte stanna där förevigt utan kan återfödas till jorden eller en annan planet om man känner för det.

Tror inte helvetet existerar, det finns redan på jorden, alla plågor, sjukdomar, svält osv.

Jag har nog ett tag kvar innan jag uppnått total visdom. Jag gör en massa grejer som jag vet är mot Gud och naturen, t ex äta djur (jag kommer sluta med det i nästa liv, ledsen alla små kossor och grisar men i detta liv är ni under mig i näringskedjan och ni smakar så gott :oops: ), ljuga och tänka fula tankar om andra människor.

Ja, jag har tagit LSD några gånger. :lol:
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Vad är Gud?

Inläggav Fenren » 2012-07-30 21:29:25

jag tror att gud är ett hjärnspöke. ett tingest skapad av den individ som tror för att hjälpa till med att förklara det individen inte kan förklara på annat sätt men ändock kräver en förklaring på.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad är Gud?

Inläggav Gafsan » 2012-07-30 22:13:33

Fenren skrev:jag tror att gud är ett hjärnspöke. ett tingest skapad av den individ som tror för att hjälpa till med att förklara det individen inte kan förklara på annat sätt men ändock kräver en förklaring på.


+1

Jag tycker att det är helt förståeligt att människor uppfann religioner förr i tiden när så mycket måste ha varit obegripligt. Men att sen envisas med att hålla fast vid de religiösa föreställningarna i modern tid när vi faktiskt har vetenskapligt belagda förklaringar till det mesta som religionerna handlar om, verkar bara dumt.

Idag har vi hyfsat bra koll på hur universum uppstod, hur livet uppkom och en massa annat som man förr i världen bara kunde fantisera om, och om vi behöver handfasta råd kring t.ex. vad som är farligt att äta verkar det avsevärt vettigare att vända sig till livsmedelsverket eller motsvarande än att ta fasta på flertusenåriga råd som utformades i en annan del av världen långt innan man förstod sig på hur sjukdomar spreds.

Jag måste säga att jag är starkt emot den flummiga "tro" som många idag bekänner sig till, något i stil med "jag tror att det finns något som inte kan förklaras" etc etc. Genom den typen av ogenomtänkta åsikter legitimerar man andra att använda sin religiösa tro som ursäkt för i princip vad som helst! Nej, jag tycker att det är varje människas förbaskade plikt att stå för allt han eller hon gör, säger och står för, utan att luta sig tillbaka mot mer eller mindre mytologiska auktoriteter.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Vad är Gud?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-30 22:55:04

-Gud är en skönlitterär karaktär.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad är Gud?

Inläggav lasseivägen » 2012-07-30 23:15:35

Jag tror många har Gus som en ställföreträdande förälder. Den goda omsorgsfulle och alltid gode.
För de som behöver, är det inget krav att det fins en Gud, bara att dom tror på en.

Själv har jag tappat tron på både samhällets verkliga och inbillade auktoriteter. :twisted:
lasseivägen
 
Inlägg: 4798
Anslöt: 2009-07-20
Ort: På havet kaparkapten inte Rövare

Re: Vad är Gud?

Inläggav Thurizas » 2012-07-30 23:51:36

Zombie skrev:En sån där liten insekt som dirrflyger hit och dit och tillbaka så att den ser ut att hänga i något eller vara inuti en geléklump som dallrar. Fast "vi" "vet" att det bara är luft och att det där sättet att flyga måste bero på aktiva rörelser hos insekten. Såg en nyss, framför skärmen med den här tråden uppe. Inget bokstavligt, som att insekten skulle vara Gud, och kanske ingenting alls, men...


Detta fick mig att le lite eller ja en del och då jag tänker i bilder blev det lite extra roligt då jag såg en Zombie följa en fluga med blicken på samma sätt som katter (eller min hund) följer sitt byte med blicken :lol:
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Debbido » 2012-07-31 0:08:17

Zombie skrev:En sån där liten insekt som dirrflyger hit och dit och tillbaka så att den ser ut att hänga i något eller vara inuti en geléklump som dallrar. Fast "vi" "vet" att det bara är luft och att det där sättet att flyga måste bero på aktiva rörelser hos insekten. Såg en nyss, framför skärmen med den här tråden uppe. Inget bokstavligt, som att insekten skulle vara Gud, och kanske ingenting alls, men...


Det landade en sådan där insekt i mitt vattenglas nyligen, när jag skulle ta min nattmedicin.

- Vad gör DU HÄR? Det är MITT vattenglas! Men, å andra sidan - det förstod ju inte du.

Jag undersökte insekten - om det var en sådan där tigerrandig mygga som invandrat, men det såg ut som en tonårig harkrank, så jag sa:

- OK, du har ju också ett liv att leva, så du får en chans till - och hällde ut honom på uteplatsen. Jag trodde givetvis att insekten var en del av det Liv som bör respekteras så långt man orkar...
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Vad är Gud?

Inläggav Zombie » 2012-07-31 0:20:48

Tydligen tog mitt inlägg skruv. Eller skruvar, vridna åt väldigt olika håll. :shock: :lol:

Inte för att jag ville vara tydlig, men upptäckte att jag kanske var alltför otydlig. Kanske borde jag ha skrivit
Kod: Markera allt
Inget bokstavligt, som att Gud skulle vara som insekten (kanske snarare isåfall som det den hänger och dirrar i)

i stället för
Inget bokstavligt, som att insekten skulle vara Gud
.

Svårt när man vill få fram något där minsta övertydlighet kan förstöra allting.
Senast redigerad av Zombie 2012-07-31 0:23:21, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vad är Gud?

Inläggav Debbido » 2012-07-31 0:22:45

424stil skrev:Jag har svårt att förklara Gud men jag tror att vi alla är Gud.

Vi kanske återföds till det vi mest önskar att vara i detta livet eller det vi mest hatar. Bara för att lära oss en läxa och bli visare i nästa liv. Jag vet inte.

Himlen kanske man hamnar i när man uppnått total harmoni och visdom, men man behöver nog inte stanna där förevigt utan kan återfödas till jorden eller en annan planet om man känner för det.

Tror inte helvetet existerar, det finns redan på jorden, alla plågor, sjukdomar, svält osv.

Jag har nog ett tag kvar innan jag uppnått total visdom.


Jag tror ungefär som Du! Gud - ett kort namn för en energi som genomsyrar allt och oss alla och som kommer att dra oss allt närmare varandra så att vi helt uppgår i denna kraft.

Jag återkom till jorden frivilligt för att lidande är något som kan påskynda vår andliga utveckling. Jag ville blir mer kärleksfull. Man skulle väl kunna säga att jag ville vara ännu närmare Urkällan. Det finns inte himmel eller helvete utan en mängd vibrationsnivåer. I de allra högsta är kärleken och friden som starkast.

Allt i andevärlden, kosmos, är under ständig utveckling. Vi har en lång resa framför oss - en evig resa!

Det finns ingen tid, inte nu och sedan. Himmel, helvete, skärseld - allt finns både "nu och sedan". Varje tanke, handling, gärning får sin konsekvens "nu eller senare". Måste använda dessa jordiska ord för att det är svårt för oss att plocka bort tiden ur jorde-tänket.

(Källa: mitt hjärtas inre)
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Vad är Gud?

Inläggav Joakoni » 2012-07-31 0:28:49

En aktuell fråga för mig...
Då är min uppfattning ganska lik den Thurizas har. All världens energi sammankopplad i en. Är det någon intelligens? Eller kanske bara världens ordning, logik, naturlagar vi inte förstår oss på... Det är jag inte särskilt färdig med. Våra hjärnor drar nytta av att personifiera Gud. Någon att be till, någon att träta på, när det går åt helvete, någon att kommunicera med för att aldrig kännas sig ensamma och utlämnade i världen. Men som sagt är det världens samlade krafter, samlad intelligens, samlade känslor?... Så jag uppfattar Gud som en energi som omfattar allt och alla. Och liksom Thurisas ser jag Gud och religion som två skilda saker.
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Debbido » 2012-07-31 0:51:59

Zombie skrev:Inget bokstavligt, som att insekten skulle vara Gud


Sorry Zombie, men vissa av oss tror ändå att insekten VAR Gud, dvs en bit av den kosmiska energin - hur skulle den annars kunna flaxa med vingarna? :wink:
För den gick väl inte på batteri?
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Vad är Gud?

Inläggav Debbido » 2012-07-31 1:04:45

Joakoni skrev:En aktuell fråga för mig...
Då är min uppfattning ganska lik den Thurizas har. All världens energi sammankopplad i en. Är det någon intelligens? Eller kanske bara världens ordning, logik, naturlagar vi inte förstår oss på... Och liksom Thurisas ser jag Gud och religion som två skilda saker.


Jag ser religionerna som skraltiga stegar, på vilka många försöker klättra till himlen. Man ramlar förstås ned och får hjärnskakning, inser att man inte kan klättra upp till Gud utan får nöja sig med att söka inåt - att finna mysteriet med existensen inom sig.

Religionerna är gamla - om de ska vara användbara måste de "tolkas in i dagsläget". Vissa bitar är bra, andra förlegade. Nyandligheten bjuder ju på många intressanta förklaringsmodeller och där finns mycket värdefullt att finna. Många tror nu på en energi utan namn, något att utforska.

De andliga lagarna: t ex "Ge så ska ni få" har jag sett verksam så ofta att jag ser dem som lika verkliga som t ex gravitationslagen.
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Vad är Gud?

Inläggav Joakoni » 2012-07-31 1:22:37

Debbido skrev:De andliga lagarna: t ex "Ge så ska ni få" har jag sett verksam så ofta att jag ser dem som lika verkliga som t ex gravitationslagen.

Exakt det jag menar med naturlagar vi inte kan förklara. Och det som vi inte kan förklara gör vi Gudar av. Solen var också Gud en gång i tiden, liksom alla naturkrafter. Och nu har vi astrologi, som också styrs av lagar vi inte kan förklara, vi kan se på vilket sätt det påverkar oss, men vi kan inte förklara varför. Jag undrar faktiskt hur pass "personlig" Gud är, om det verkligen är någon sorts intelligens, någon som styr, eller bara det är vår interpretation av den ordningen och de reglerna vi ser, som i själva verket är lika råa och själslösa som gravitationen... Jag vill tro att det står NÅGON bakom, men det är mitt behov av att inte känna mig så jävligt ensam...
Som sagt - ämnet väldigt aktuellt för mig just nu...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Debbido » 2012-07-31 1:43:52

Joakoni skrev:
Debbido skrev:De andliga lagarna: t ex "Ge så ska ni få" har jag sett verksam så ofta att jag ser dem som lika verkliga som t ex gravitationslagen.

Exakt det jag menar med naturlagar vi inte kan förklara. Och det som vi inte kan förklara gör vi Gudar av. Solen var också Gud en gång i tiden, liksom alla naturkrafter. Och nu har vi astrologi, som också styrs av lagar vi inte kan förklara, vi kan se på vilket sätt det påverkar oss, men vi kan inte förklara varför. Jag undrar faktiskt hur pass "personlig" Gud är, om det verkligen är någon sorts intelligens, någon som styr, eller bara det är vår interpretation av den ordningen och de reglerna vi ser, som i själva verket är lika råa och själslösa som gravitationen... Jag vill tro att det står NÅGON bakom, men det är mitt behov av att inte känna mig så jävligt ensam...
Som sagt - ämnet väldigt aktuellt för mig just nu...


Ok. Men jag tillber förstås inte de andliga lagarna. Däremot är jag medveten om att den form av mörk eller ljus energi jag sänder ut kommer tillbaka till mig själv. Alltså försöker jag undvika att hata och att inte förlåta t ex. Arg får man ju bli - det är oundvikligt.

Jag tänker att vi är Guds medskapare - får energin att skapa från hen. Pga personliga erfarenheter genom mitt sökarliv kan jag inte se Energin som enbart opersonlig. Den talar ibland mycket kärleksfullt till mig eller kan dundra till varnande för att jag ska undvika en trafikolycka t ex. När Någon talar till mig eller räddar mitt liv då jag gjort fel så kan jag inte annat än se kraften som något mer än mig själv.

Men när vi är färdigutvecklade om några biljarder ljusår så kanske jag inte ser det så, utan är integrerad med kraften. Där är jag inte än och behöver alltså Någon!
Debbido
 
Inlägg: 5689
Anslöt: 2007-09-24
Ort: Vid Västerhavet

Re: Vad är Gud?

Inläggav Zombie » 2012-07-31 1:47:48

Debbido skrev:
Zombie skrev:Inget bokstavligt, som att insekten skulle vara Gud

Sorry Zombie, men vissa av oss tror ändå att insekten VAR Gud, dvs en bit av den kosmiska energin - hur skulle den annars kunna flaxa med vingarna? :wink:
För den gick väl inte på batteri?

... apropå bokstavligt ja. Klart det beror på vilket plan man lägger sig på när man ska tolka beskrivningen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vad är Gud?

Inläggav 424stil » 2012-07-31 1:50:45

Debbido skrev:
424stil skrev:Jag har svårt att förklara Gud men jag tror att vi alla är Gud.

Vi kanske återföds till det vi mest önskar att vara i detta livet eller det vi mest hatar. Bara för att lära oss en läxa och bli visare i nästa liv. Jag vet inte.

Himlen kanske man hamnar i när man uppnått total harmoni och visdom, men man behöver nog inte stanna där förevigt utan kan återfödas till jorden eller en annan planet om man känner för det.

Tror inte helvetet existerar, det finns redan på jorden, alla plågor, sjukdomar, svält osv.

Jag har nog ett tag kvar innan jag uppnått total visdom.


Jag tror ungefär som Du! Gud - ett kort namn för en energi som genomsyrar allt och oss alla och som kommer att dra oss allt närmare varandra så att vi helt uppgår i denna kraft.

Jag återkom till jorden frivilligt för att lidande är något som kan påskynda vår andliga utveckling. Jag ville blir mer kärleksfull. Man skulle väl kunna säga att jag ville vara ännu närmare Urkällan. Det finns inte himmel eller helvete utan en mängd vibrationsnivåer. I de allra högsta är kärleken och friden som starkast.

Allt i andevärlden, kosmos, är under ständig utveckling. Vi har en lång resa framför oss - en evig resa!

Det finns ingen tid, inte nu och sedan. Himmel, helvete, skärseld - allt finns både "nu och sedan". Varje tanke, handling, gärning får sin konsekvens "nu eller senare". Måste använda dessa jordiska ord för att det är svårt för oss att plocka bort tiden ur jorde-tänket.

(Källa: mitt hjärtas inre)


Grymt skrivet! Det är så svårt att sätta ord på sånt här. Tack! :-)Happy
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Vad är Gud?

Inläggav Joakoni » 2012-07-31 2:08:41

Som jag så förut - är jag inte färdig. Min gudsuppfattning är väldigt kaotisk, mitt sökande är långt ifrån över. Jag som trodde jag hade en ganska stabil syn på saken. Som tur börjar jag Religionskunskap till hösten, med en lärare man kan ge sig väldigt djupt in i olika diskussioner med. Det enda jag är säker på är att religioner är skapade av människor och inte av Gud... Somnar...
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Vad är Gud?

Inläggav Choklad » 2012-07-31 5:20:56

En karaktär som dyker upp i bibeln vid flertalet tillfällen.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Vad är Gud?

Inläggav heterPeter » 2012-07-31 6:45:19

Enligt min uppfattning - det centrala i kristendomen kor 1:13 http://reflektioner.se/bib-Akarlekslov.htm

Sista raden sammanfattar.
"Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre, men störst av dem är kärleken."

min tolkning
Var kärleksfull gentemot andra - allt annat är mindre viktigt, inklusive huruvida en gudstro passar in i din världsbild eller ej.

Jag har mycket övrigt att säga om gud, och jag kan vittna om att jag efter bön ett flertal gånger har fått hjälp. Men det centrala för mej är vad som länkas ovanstående citat - fritt för var och en att tolka som han/hon vill.
heterPeter
 
Inlägg: 281
Anslöt: 2010-06-22
Ort: Farsta/Stockholm

Återgå till Intressanta intressen



Logga in