Sexsnack i chatten :(

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: atoms, Alien

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 23:46:39

sugrövmanövern skrev:Jahopps då ser jag endast en lösning. Alla slutar klaga på sexprat för ni är inte bättre sjölva någon av er med erat prat om andra saker som andra kan ta illa upp över.

Ja, precis. Men Zirre skrev det ju själv också:
Zirre skrev:Sugis: Man kan inte gilla allt och inte heller ta hänsyn till precis allt och alla, tyvärr.
Sånt är livet.

Jag tycker att det är jättebra att hon skrev det. Hon förstår oss nu! :-)Happy
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Henkkalexi » 2012-08-03 9:57:22

citalol skrev:Jag nominerar dig till chattmoderator!


Man tackar för förtroendet, men som några har påpekat här så är jag aldrig inne i chatten. Jag är inte så mycket för småprat och tycker jag får ut mer av diskussionstrådarna.

För min egen, högst personliga del, fyller chatten ingen som helst funktion, men jag får ju medge att jag fascineras av hur irriterad stämning det tydligen kan bli där.

Själv tror jag inte jag varit inne på en renodlad chatt sedan högstadiet - möjligen början av gymnasiet. Jag har alltid hållit mig till olika forum, ex. Helgon och QX, och när jag lärt känna någon så pass väl via PM och diskussioner där att jag finner en vidare bekantskap intressant, så brukar vi gå över till MSN.

Chat = småprat på engelska, och är det något vi aspies brukar ha svårigheter med så är det ju vad som är socialt gångbart i småprat. Därför är det inte så jäkla konstigt om det blir problem med just chatten emellanåt...
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Henkkalexi » 2012-08-03 10:22:16

Sheyen skrev:
Alien skrev:
Henkkalexi skrev:Bra sätt: "Någon här som har erfarenhet av (ex. oralsex) och har någon bra teknik, för jag lyckas inte få till det?"

Dåligt sätt: "Min pojkvän Patrik (fingerat namn, förstås, och han ligger dessutom och sover!) gav mig världens bästa avsugning för exakt en halvtimme sedan och sedan gjorde vi... *blablabla*..."


Du skriver mycket klokt och jag håller med det mesta. Fast jag perosnligen skulle inte vilja ha någondera i chatten. Det första passar bättre i en sexupplysningstråd (det finns en sådan).

I en chatt snackar man som vid fikabordet, trams, trivialt, tråkigt blandat med lite djupare saker någon gång. Men man tar inte upp frågor om sex vid ett sådant tillfälle. En chatt är ju som ett jättestort fikabord och då tar man inte saker som man vet att andra känner sig obehagliga med.

Det är vad jag tycker, men jag räknas väl inte. Jag orkar inte chatta själv.

Jag förstår inte riktigt. Om man frågar någon om suga kuk-tekniker så kanske någon svarar hur han/hon brukar göra. Då har man ju ändå yttrat sig om sitt eget sexliv. Jag blir förvirrad. Snälla förklara, Henkka.


Allt handlar om hur man beskriver det hela. Dessutom är det ju också så att du och Fenren är ett känt par på forumet, vilket gör att det ni skriver om ert sexliv offentligt här, indikerar att ni av en eller annan anledning vill inkludera andra i det - på ett "upplysningsplan".

En chatt är "småprat", och i "småprat" ska flera människor kunna delta utan att behöva känna varandra särskilt väl. Det är som ett virtuellt kafferep.

Jag kan ge några exempel på småpratsituationer som jag utsatts för under åren:

1. Lunchrast på äldreboenden.
Godkända samtalsämnen:
- Vädret.
- Semesterplaner.
- Barn.
- Besvärliga patienter.
- Lokalnyheter.
- Helgaktiviteter.

2. Lunchrast på sjukhus.
Godkända samtalsämnen:
- Sjukdomar och död.
- Besvärliga patienter.
- Barn, barnbarn och "karlar".
- Vädret.
- Helgaktiviteter.

3. Lunchrast på städfirma.
Godkända samtalsämnen:
- Helgaktiviteter.
- Jobbet.
- Musik och film.
- Vädret.


Det som INTE är accepterat som socialt småprat är ämnen som enbart man själv intresserar sig för. Ex. så fick jag verkligen anstränga mig för att inte snöa in på mina specialintressen INNAN någon faktiskt frågade vad jag intresserade mig för, och sedan var det också svårt att veta vart man skulle avbryta - det har jag fortfarande problem med, så därför undviker jag socialt småprat i den utsträckning jag kan.

Ert sexliv, Sheyen och Fenren, tillhör den sortens ämne som ingen förutom ni två har någon behållning av att diskutera. Ingen av oss andra är inkluderad i ert sexliv och ni - såvitt jag har förstått det - skriver heller inte för att ni har problem med det och behöver tips och råd.

Så: en öppen chatt är lika med ett offentligt samtal där "vem som helst" får vara med. Med andra ord är det ingen bra plats för ämnen som inte är av offentligt intresse - och ert sexliv är inte ett dugg intressant i det avseendet.

Kan också lika gärna lägga till att en ovilja att ta del av andras privata sexuella aktiviteter inte behöver ha ett skit med avundsjuka, prydhet eller missunnsamhet att göra. Det är en fråga om vett och etikett.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 11:48:23

Henkka: Men det finns folk som är intresserade. Angelic Fruitcake, t.ex. Vi brukar prata om sex.

Dessutom finns det ju jättemånga här som brukar prata om sådant som vissa andra totalskiter i, som t.ex när Marxisten snackar om hockey eller när kullan snackar om garn.

Henkkalexi skrev:2. Lunchrast på sjukhus.
Godkända samtalsämnen:
- Sjukdomar och död.
- Besvärliga patienter.
- Barn, barnbarn och "karlar".
- Vädret.
- Helgaktiviteter.

Hur menar du då? Att man snackar skit om dem? Det måste ju anses vara värre att snacka skit om sina patienter än att prata om en trevlig stund i sängkammaren.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav kullan » 2012-08-03 12:04:32

Sheyen skrev: Det måste ju anses vara värre att snacka skit om sina patienter än att prata om en trevlig stund i sängkammaren.


Det konstig är att det gör inte det. Lunchrasterna används ofta om att prata av sig med arbetskompisarna om det man gör på jobbet. Är det inom vården så blir patienterna samtalsämnet. Det är fullständigt legalt oxå. Men hur bra sex man har med sin sambo är inte legalt i lunchrummet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-03 12:06:16

Varför ska chatten vara anpassad efter vad som är artigt och korrekt med NT-standard? Jag trodde poängen med forumet var just att det skulle vara anpassat efter folk som INTE är NT?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav kullan » 2012-08-03 12:15:02

Det finns folk som inte är intresserade av hur bra sex man har med sin älskade. Ärligt talat har jag skitsvårt varför man måste varje dag basunera ut hur man har det sex i hemmet. Ok det är fine att man får höra att relationen funkar bra och man mår toppen i relationen men mer detaljerat är ej nödvändigt.

Jag är nog van vid en NT - miljö och där snackas det minsann inget sex på rasterna. Jag har jobbat inom storkök och där var ämnena:

Handarbeten
Barn/ Barnbarn
Semesterplaner
Julklapps/ presentinköp
Husdjur
Jobbiga matgäster
Jobbiga chefer

Aldrig ett ord om sex och hur man hade med den biten.

Om vi ska kunna passa in i den övriga världen så måste vi anpassa oss så gott vi kan. Chatten är ett typexempel på ett ställe där vi får dra ner på det mest aspiga.

EDIT: Sedan ska man komma ihåg att alla på detta forumet är ju inte på samma nivå i sin aspighet. Vissa är närmare NT än vissa andra. därför måste man nog anpassa sig lite. Jag tror jag har någon Asperger light på något vis för jag förstår NT - lika bra aom dom med AS. Jag förstår vilka sociala regler det är i vissa sammanhang. Jag brukar sitta rätt tyst i lunchrummet istället för att säga något som inte passar sig.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 12:23:41

kullan skrev:
Sheyen skrev: Det måste ju anses vara värre att snacka skit om sina patienter än att prata om en trevlig stund i sängkammaren.


Det konstig är att det gör inte det. Lunchrasterna används ofta om att prata av sig med arbetskompisarna om det man gör på jobbet. Är det inom vården så blir patienterna samtalsämnet. Det är fullständigt legalt oxå. Men hur bra sex man har med sin sambo är inte legalt i lunchrummet.

Jag tycker att det är betydligt värre att spendera rasterna åt att snacka skit om sina patienter. Ett jävligt respektlöst och äckligt beteende.

Angelic Fruitcake skrev:Varför ska chatten vara anpassad efter vad som är artigt och korrekt med NT-standard? Jag trodde poängen med forumet var just att det skulle vara anpassat efter folk som INTE är NT?

Precis. Jag undrar samma sak.

kullan skrev:Det finns folk som inte är intresserade av hur bra sex man har med sin älskade. Ärligt talat har jag skitsvårt varför man måste varje dag basunera ut hur man har det sex i hemmet. Ok det är fine att man får höra att relationen funkar bra och man mår toppen i relationen men mer detaljerat är ej nödvändigt.

Jag är nog van vid en NT - miljö och där snackas det minsann inget sex på rasterna. Jag har jobbat inom storkök och där var ämnena:

Handarbeten
Barn/ Barnbarn
Semesterplaner
Julklapps/ presentinköp
Husdjur
Jobbiga matgäster
Jobbiga chefer

Aldrig ett ord om sex och hur man hade med den biten.

Om vi ska kunna passa in i den övriga världen så måste vi anpassa oss så gott vi kan. Chatten är ett typexempel på ett ställe där vi får dra ner på det mest aspiga.

Nej, men där finns ju ditt specialintresse med: Handarbeten. Så. Då blev du nöjd. Men du anser inte att jag och Angelic Fruitcake ska få vara nöjda, eftersom att du råkar tycka illa om samtalsämnet "sex". Jag har samma rätt som du att prata om det som intresserar mig. Ömsesidig respekt, kullan.

Tycker du på fullaste allvar att det är mer ok att prata skit om jobbiga matgäster och chefer än att prata om skönt sex?
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-08-03 12:26:13

Eftersom NT's är mer flexibla och detta är ett Aspergerforum kanske man då kan tycka att de som är "mer NT" borde vara de som anpassar sig. Dessutom finns det gott om NT-chattar. Det sista AS-chatten ska bli är väl ett träningsläger för hur man pratar med som en NT?

Jag gillar att prata om sex med Sheyen och det är fler som har rätt kul med det ämnet. Jag skulle gissa att vi är lika många som gillar det ämnet som det är människor som gillar garn. Eller kundvagnar (no offense Kristofer!). Eller styrketräning. The list goes on....

Men ett förslag har jag sett i tråden som skulle lösa alla problem: varför inte ha två chattar? En som är barntillåten och en som inte är det?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav kullan » 2012-08-03 12:31:41

Sheyen skrev:Tycker du på fullaste allvar att det är mer ok att prata skit om jobbiga matgäster och chefer än att prata om skönt sex?


Faktum ja. Man njyttjar rasterna till att prata av sig med arbetskompisarna och då blir det ju det man jobbar med. När jag jobbade i butik var det jobbiga kunder som vi snackade om. Vi snackade även om hyresvärden som firman hyrde lokalen av. Han var av den mindre bra sorten så då pratade vi av oss om han oxå. Det kvittar vilken sorts arbetspalts det handlar om så förekommer dessa samtalämnen på rasterna.

Sällan tas sex och vilka vanor man har inom det området upp.Det anses inte legalt att ta upp det. Faktum är att det är tabu att ens yttra något om det.Ja man kan kommentera sexfixeringen i reklambranchen. så långt kan man gå men inte mer intimt än så. Jag har jobbat med många NT kärringar så jag är rätt van vid denna världen. att det sen inte funkade på andra detaljer är en annan story.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav kullan » 2012-08-03 12:33:37

Angelic Fruitcake skrev:Men ett förslag har jag sett i tråden som skulle lösa alla problem: varför inte ha två chattar? En som är barntillåten och en som inte är det?


Det skulle ju kunna vara en ide men går det rent tekniskt att ordna två chatter på detta forumet. Det verkar ju knappt gå med en chatt så det blir för tungt med två. Annars var iden god.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 12:46:13

Angelic Fruitcake skrev:Eftersom NT's är mer flexibla och detta är ett Aspergerforum kanske man då kan tycka att de som är "mer NT" borde vara de som anpassar sig. Dessutom finns det gott om NT-chattar. Det sista AS-chatten ska bli är väl ett träningsläger för hur man pratar med som en NT?

Jag gillar att prata om sex med Sheyen och det är fler som har rätt kul med det ämnet. Jag skulle gissa att vi är lika många som gillar det ämnet som det är människor som gillar garn. Eller kundvagnar (no offense Kristofer!). Eller styrketräning. The list goes on....

Men ett förslag har jag sett i tråden som skulle lösa alla problem: varför inte ha två chattar? En som är barntillåten och en som inte är det?

En mycket bra idé!

kullan skrev:
Sheyen skrev:Tycker du på fullaste allvar att det är mer ok att prata skit om jobbiga matgäster och chefer än att prata om skönt sex?


Faktum ja. Man njyttjar rasterna till att prata av sig med arbetskompisarna och då blir det ju det man jobbar med. När jag jobbade i butik var det jobbiga kunder som vi snackade om. Vi snackade även om hyresvärden som firman hyrde lokalen av. Han var av den mindre bra sorten så då pratade vi av oss om han oxå. Det kvittar vilken sorts arbetspalts det handlar om så förekommer dessa samtalämnen på rasterna.

Sällan tas sex och vilka vanor man har inom det området upp.Det anses inte legalt att ta upp det. Faktum är att det är tabu att ens yttra något om det.Ja man kan kommentera sexfixeringen i reklambranchen. så långt kan man gå men inte mer intimt än så. Jag har jobbat med många NT kärringar så jag är rätt van vid denna världen. att det sen inte funkade på andra detaljer är en annan story.

Ja, men här är det aspergare som umgås. Inte NT's. Att du klarat av att snacka på NT-vis får ju stå för dig, men du kan fan inte begära att alla andra ska göra det också.

Jag tycker att det är riktigt fult att snacka skit om folk när de inte hör!
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Zirre » 2012-08-03 12:54:15

Ingen ska behöva avstå från ämnen som intresserar dem men man behöver inte, som redan sagts, gå in på de mest detaljerade inom sitt privata sexliv med sin partner.
Oftast uppskattas inte sådana personer.

Sen att flera gillar de smaskiga detaljer som bl.a. Sheyen delger gör inte att det blir mer acceptabelt att prata om sånt i chatten, det kommer oavsett att anses som respektlöst då många inte gillar hur ämnet diskuteras.

Sheyen: Tagga ner på detaljerna så kommer fler bli nöjda och så slipper vi denna onödiga osämja.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav kullan » 2012-08-03 12:55:21

Sheyen skrev:Jag tycker att det är riktigt fult att snacka skit om folk när de inte hör!


Ja det är möjligt men det är så det funkar överallt. Finns tyvärr inget undantag. Möjligen om man jobbar på en arbetsplats där endast folk med Asperger anställs.Annars är det dessa regler som gäller tyvärr.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 12:56:23

Zirre skrev:Ingen ska behöva avstå från ämnen som intresserar dem men man behöver inte, som redan sagts, gå in på de mest detaljerade inom sitt privata sexliv med sin partner.
Oftast uppskattas inte sådana personer.

Sen att flera gillar de smaskiga detaljer som bl.a. Sheyen delger gör inte att det blir mer acceptabelt att prata om sånt i chatten, det kommer oavsett att anses som respektlöst då många inte gillar hur ämnet diskuteras.

Sheyen: Tagga ner på detaljerna så kommer fler bli nöjda och så slipper vi denna onödiga osämja.

Läs hela tråden så får du se att jag redan har nämnt det.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Zirre » 2012-08-03 12:58:28

Sheyen skrev:
Zirre skrev:Ingen ska behöva avstå från ämnen som intresserar dem men man behöver inte, som redan sagts, gå in på de mest detaljerade inom sitt privata sexliv med sin partner.
Oftast uppskattas inte sådana personer.

Sen att flera gillar de smaskiga detaljer som bl.a. Sheyen delger gör inte att det blir mer acceptabelt att prata om sånt i chatten, det kommer oavsett att anses som respektlöst då många inte gillar hur ämnet diskuteras.

Sheyen: Tagga ner på detaljerna så kommer fler bli nöjda och så slipper vi denna onödiga osämja.

Läs hela tråden så får du se att jag redan har nämnt det.
Så bra då!
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 12:58:32

kullan skrev:
Sheyen skrev:Jag tycker att det är riktigt fult att snacka skit om folk när de inte hör!


Ja det är möjligt men det är så det funkar överallt. Finns tyvärr inget undantag. Möjligen om man jobbar på en arbetsplats där endast folk med Asperger anställs.Annars är det dessa regler som gäller tyvärr.

Eh, nej. Det funkar fan inte så överallt. Alla är inte falska ***hål som ljuger för folk. Tråkigt om du bara träffat sådant folk i arbetslivet, men så fungerar det verkligen inte överallt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Zirre » 2012-08-03 13:47:49

kullan skrev:
Sheyen skrev:Tycker du på fullaste allvar att det är mer ok att prata skit om jobbiga matgäster och chefer än att prata om skönt sex?


Faktum ja. Man njyttjar rasterna till att prata av sig med arbetskompisarna och då blir det ju det man jobbar med. När jag jobbade i butik var det jobbiga kunder som vi snackade om. Vi snackade även om hyresvärden som firman hyrde lokalen av. Han var av den mindre bra sorten så då pratade vi av oss om han oxå. Det kvittar vilken sorts arbetspalts det handlar om så förekommer dessa samtalämnen på rasterna.

Sällan tas sex och vilka vanor man har inom det området upp.Det anses inte legalt att ta upp det. Faktum är att det är tabu att ens yttra något om det.Ja man kan kommentera sexfixeringen i reklambranchen. så långt kan man gå men inte mer intimt än så. Jag har jobbat med många NT kärringar så jag är rätt van vid denna världen. att det sen inte funkade på andra detaljer är en annan story.

Håller med. Jag har haft ett antal jobb och ingenstans har det diskuterats på fikarasten hur man har sex.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Miche » 2012-08-03 14:02:15

Zirre skrev:Jag har haft ett antal jobb och ingenstans har det diskuterats på fikarasten hur man har sex.

Samma här, inte ens på stället där en antal av "arbetskamraterna" rökte hasch...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Wine » 2012-08-03 14:03:04

Miche skrev:Samma här, inte ens på stället där en antal av "arbetskamraterna" rökte hasch...


Vad var det för "arbetsplats"? :wink:

Angelic Fruitcake skrev:Varför ska chatten vara anpassad efter vad som är artigt och korrekt med NT-standard? Jag trodde poängen med forumet var just att det skulle vara anpassat efter folk som INTE är NT?


Diskussionsämnet det handlar om har väl inget som helst att göra med vad som är artigt och korrekt med så kallad "NT-standard"? Varför skulle någon med AS störa sig mindre än någon som inte har AS? Har väl mer med hyfs eller individuella skillnader i vad man tycker är intressant eller lämpligt att diskutera offentligt att göra?
Senast redigerad av Wine 2012-08-03 14:08:52, redigerad totalt 1 gång.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 14:04:49

Borde ju vara mer accepterat att snacka om sex på arbetsplatsen än att röka hasch...
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Sheyen » 2012-08-03 14:06:54

På Fenrens jobb snackas det, på måndagar och fredagar, endast om sex.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Miche » 2012-08-03 14:07:54

Wine skrev:
Miche skrev:Samma här, inte ens på stället där en antal av "arbetskamraterna" rökte hasch...


Vad var det för "arbetsplats"? :wink:

En budfirma på 80-talet (de finns inte kvar), på grannföretaget så "importerade" de haschkakor i möbler och sålde, tyvärr var jag för naiv och blåögd för att fatta vad jag skulle göra...
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Sexsnack i chatten :(

Inläggav Miche » 2012-08-03 14:11:06

Sheyen skrev:På Fenrens jobb snackas det, på måndagar och fredagar, endast om sex.

På en del arbetsplatser med bara män brukar det finnas en jargong där det överdrivs om än det ena, än det andra, dock sällan om privata detaljer som att de tagit brudarna hårt i tvåan och liknande.

Dock kan det snackas friskt om nakna utvikningsbrudar och en del porrfilmer.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in