Något brister i utseendet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Choklad » 2012-07-29 0:33:08

Fenren skrev:men det är inte deras fysiska utseende som avviker. det är deras kläder, kroppshållning, hygien/hårvård och rörelsemönster. stor skillnad.

+1

Sedan undrar jag hur många med AS som du träffat TS? Var har du träffat dem och vet du att dem har diagnos?
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Wine » 2012-08-01 21:05:40

Kanske det märks på fingerlängden, 2D:4D digit ratio?
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Honest » 2012-08-01 23:15:50

Ta det inte som en fördom men jag kan till 99 procent se direkt om en person har en diagnos eller inte, detta kan jag se oavsett om personen har Asperger eller någon annan diagnos. Flera gånger har det hänt att jag sett bilder på skolklasser och sagt "den där personen bara måste ha Asperger" och sedan har jag sett dem i verkligheten och sett att de haft typiska Asperger-beteenden och en del av dem har även visat sig ha diagnoser. Så jag är lite av en detektiv vad gäller att se på ett foto om en person har Asperger eller än NT.

Fast på mig stämmer inte det typiska Asperger-utseendet, jag har känt flera personer i flera år och inte berättat om min diagnos och de har inte heller märkt något. Så det går ju inte att märka på alla.

De flesta Aspergare jag mött har haft slapp kroppshållning, de står mer böjda än raka i ryggen, de kan ha klumpig motorik, stora frånvarande ögon, stirrande blick, stel mun och ingen mimik, samt oförmåga att se om kläder är för små eller om kläder är smutsiga och de har entonig röst. Jag tycker synd om en person som det syns på att denne har diagnos, för man vill ju inte att hela världen ska veta om att man har en diagnos. Alla på bussen behöver inte få veta det.

De flesta med Asperger har jag märkt har svårt att veta om de ska rymmas på ett ställe eller inte, exempelvis de går in genom en öppning som är för liten så att de fastnar eller råkar välta omkull saker om de går på trånga utrymmen.
Men jag tycker som sagt bara synd om dem.
Honest
Ny medlem
 
Inlägg: 16
Anslöt: 2012-07-31

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Choklad » 2012-08-02 2:01:46

Honest skrev:Så jag är lite av en detektiv vad gäller att se på ett foto om en person har Asperger eller än NT.
Känner mig nästan lite frestad att visa dig ett klassfoto och se hur ditt utpekande går och om du hade pekat ut mig. Men bara nästan vill inte röja min identitet här.
Honest skrev:jag har känt flera personer i flera år och inte berättat om min diagnos och de har inte heller märkt något
Jag tror inte eventuella diagnoser är något som det brukar spekuleras i och om misstanke finns så är det nog inget man säger.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Fenren » 2012-08-02 2:31:22

Honest skrev:Ta det inte som en fördom men jag kan till 99 procent se direkt om en person har en diagnos eller inte, detta kan jag se oavsett om personen har Asperger eller någon annan diagnos.


du gör samma fel som trådskaparen.

det är inte riktigt så enkelt som du får det att låta som.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Sheyen » 2012-08-02 2:43:22

Honest skrev:...

Du borde verkligen gå på någon Aspergerträff. Vet inte vad du har träffat för Aspergare, men en sådan träff skulle nog kunna vara bra för dig.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-08-02 8:27:24

KrigarSjäl skrev:-Det var ju väldigt vad ni gaddar ihop er mot henne...

Och med all rätt: Det är ju hennes ignoranta attityd som är det folk retar upp sig på - åsikterna är bara en "bonus".

Tycker själv hon är pantad som fan. Säger t.ex. att det "inte behövs några vetenskapliga belägg" gällande AS och ett säreget utsdeende - det går visst bra med massa antaganden och inbillad empiri. Vem behöver vetenskap? När folk säger emot så viftar hon bara bort det; håller stenhårt på sin jävla inbillning. Hon hade lika gärna kunna gjort en tråd där hon påstår att alla aspies är emo - eller att alla judar är penga-kåta medlemmar av NWO.

Co-Admin

Du håller alltså inte med trådstartaren. Nöj dig med att framföra det och avstå från sådana här påhopp.

Eftersom din måltavla är en nybliven medlem är det allvarligare. Det är viktigt att nyblivna medlemmar känner sig välkomna.

Detta är en tillsägelse. Meddelas även i PM.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Något brister i utseendet

Inläggav tahlia » 2012-08-02 9:34:47

Deadly_Nightshade skrev: Säger t.ex. att det "inte behövs några vetenskapliga belägg" gällande AS och ett säreget utsdeende - det går visst bra med massa antaganden och inbillad empiri. Vem behöver vetenskap? När folk säger emot så viftar hon bara bort det; håller stenhårt på sin jävla inbillning.


Hon uppför sig helt enkelt väldigt aspigt. ;)
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Wine » 2012-08-02 10:02:44

Här finns en sida som beskriver fysiska kännetecken som kan finnas hos individer med ASD. Resultaten kommer från en studie av fysiska egenskaper hos barn med autism där man jämfört barn med ASD och normal intelligens med barn utan ASD:

Physical features of autism spectrum disorder (ASD)
by WILLIAM R. YATES, MD | in CONDITIONS | no responses

The most common structural (morphological) features found in the ASD children included:

* Sandal gap toes (59%)
* Facial asymmetry (46%)
* Abnormal non-frontal hair whorl (39%)
* High narrow palate (37%)
* Attached ear lobes (35%)
* Hypermobile joints (33%)

Some morphological features were found in the ASD that were absent in the 224 controls including:

* Brachycephaly
* Mouth asymmetry
* Eyes asymmetry
* Ear lobe crease
* Macrostomia (large mouth)
* Limited facial expression
* Open mouth appearance
* Abnormal whorl
* Prominent lower jaw


The authors note these minor physical characteristics were more common among the boys than girls in the study.


och här står det om lillfingret, låg 2D:4D digit ratio m.m.:

Never underestimate your little finger: the 'pinky'!

RESEARCH: THE PINKY & AUTISM!

"The presence of small physical defects and the occurrence of autism often go together", says researcher Ozgen et al of the UMC Utrecht [University Medical Center in Utrecht, The Netherlands]. This conclusion is the result of a meta-analysis of seven studies (published in: 1975-2005) in which the characteristics of 330 patients and 328 healthy controls are integrated. Ozgen became PhD on November 28 (2008), and the results were published in the journal 'Molecular Psychiatry' (in january 2011 updated results were published in the journal 'Journal of Autism and Developmental Disorders').

The most significant physical defects (MPA's) reported by Ozgen appear to be:

A 'curved' pinky finger (clinodactyly - see the picture on the right);Bild
Toes slightly too far apart;
Deformed ear lobes;
A higher palate;
Eyes slightly further apart.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Re: Något brister i utseendet

Inläggav geocache » 2012-08-02 11:54:42

kullan skrev:Är det någon som tycker illa om min ev. dåliga hållning så är det väl denna någon som har störst problem med det. Inte jag.


Dålig hållning? Det har jag inte sett någonting av hos dig.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Något brister i utseendet

Inläggav kullan » 2012-08-02 12:33:17

geocache skrev:
kullan skrev:Är det någon som tycker illa om min ev. dåliga hållning så är det väl denna någon som har störst problem med det. Inte jag.


Dålig hållning? Det har jag inte sett någonting av hos dig.


Nä men det var ju bra det då. :)
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Något brister i utseendet

Inläggav geocache » 2012-08-02 12:40:04

kullan skrev:
geocache skrev:
kullan skrev:Är det någon som tycker illa om min ev. dåliga hållning så är det väl denna någon som har störst problem med det. Inte jag.


Dålig hållning? Det har jag inte sett någonting av hos dig.


Nä men det var ju bra det då. :)


:D
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Re: Något brister i utseendet

Inläggav tahlia » 2012-08-02 12:52:27

Wine skrev:och här står det om lillfingret, låg 2D:4D digit ratio m.m.:

Never underestimate your little finger: the 'pinky'!

RESEARCH: THE PINKY & AUTISM!

"The presence of small physical defects and the occurrence of autism often go together", says researcher Ozgen et al of the UMC Utrecht [University Medical Center in Utrecht, The Netherlands]. This conclusion is the result of a meta-analysis of seven studies (published in: 1975-2005) in which the characteristics of 330 patients and 328 healthy controls are integrated. Ozgen became PhD on November 28 (2008), and the results were published in the journal 'Molecular Psychiatry' (in january 2011 updated results were published in the journal 'Journal of Autism and Developmental Disorders').

The most significant physical defects (MPA's) reported by Ozgen appear to be:

A 'curved' pinky finger (clinodactyly - see the picture on the right);Bild
Toes slightly too far apart;
Deformed ear lobes;
A higher palate;
Eyes slightly further apart.


Hahaha :D Det där var riktigt lustigt med tanke på att lillfingret är det enda raka finger jag har (på båda händer). Alla andra svänger lite smått både hit och dit.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Något brister i utseendet

Inläggav earlydayminer » 2012-08-02 13:11:38

LOL. Jag har alltid undrat vad som är fel med mitt lillfinger. :-)Happy
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Något brister i utseendet

Inläggav ragnevi » 2012-08-02 13:43:00

Själv brukar jag hela tiden få höra att jag ser ut som Fredrik Reinfeldt, jag tycker nog inte det är en komplimang…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Joakoni » 2012-08-02 13:46:12

earlydayminer skrev:LOL. Jag har alltid undrat vad som är fel med mitt lillfinger. :-)Happy

I grundskolan hade jag en kompis med sådana lillfingrar. Definitivt NT :-)Happy
Joakoni
 
Inlägg: 2623
Anslöt: 2010-12-21
Ort: Hälsingland

Re: Något brister i utseendet

Inläggav earlydayminer » 2012-08-02 13:51:38

Joakoni skrev:
earlydayminer skrev:LOL. Jag har alltid undrat vad som är fel med mitt lillfinger. :-)Happy

I grundskolan hade jag en kompis med sådana lillfingrar. Definitivt NT :-)Happy


Finns alltid undantag. :-)Happy
earlydayminer
 
Inlägg: 12419
Anslöt: 2008-03-11
Ort: Wermland

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Uddaaspergare » 2012-08-02 19:02:08

Tja vad ska man säga... Jag har så länge jag kan minnas och även än idag känt inom mej att det är nåt autistiskt i ens utseende och även utstrålning.. skrattet och så.. senast idag nämnde jag om det för en boendestödjare men höll inte alls med.. visst positivt att höra det men varför känner man sej så annorlunda då och långt ifrån normal.. :roll:
Uddaaspergare
 
Inlägg: 163
Anslöt: 2011-09-21

Re: Något brister i utseendet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-08-02 19:29:44

Deadly_Nightshade skrev:
KrigarSjäl skrev:-Det var ju väldigt vad ni gaddar ihop er mot henne...

Och med all rätt: Det är ju hennes ignoranta attityd som är det folk retar upp sig på - åsikterna är bara en "bonus".

Tycker själv hon är pantad som fan. Säger t.ex. att det "inte behövs några vetenskapliga belägg" gällande AS och ett säreget utsdeende - det går visst bra med massa antaganden och inbillad empiri. Vem behöver vetenskap? När folk säger emot så viftar hon bara bort det; håller stenhårt på sin jävla inbillning. Hon hade lika gärna kunna gjort en tråd där hon påstår att alla aspies är emo - eller att alla judar är penga-kåta medlemmar av NWO.

Vem säger att det är inbillning? Hon verkar snarare tala utifrån erfarenhet och varför skulle det göra henne pantad?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Selma » 2012-08-02 19:45:21

Honest skrev:stora frånvarande ögon, stirrande blick

Märklig kombination.
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Miche » 2012-08-03 2:48:09

ragnevi skrev:Själv brukar jag hela tiden få höra att jag ser ut som Fredrik Reinfeldt, jag tycker nog inte det är en komplimang…

Inte fan ser du ut som Reinfeldt (jag vet flera som är betydligt mycket mer lika). Ärligt talat tycker jag att du ser snygg ut vilket jag inte kan säga om Reinfeldt.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Fighterbabe » 2012-08-03 5:19:01

Finns ett par saker som jag tycker mig kunna se generellt och det är dålig hållning, klumpig gång, (dålig kroppskännedom och motorik helt enkelt).
Sedan dålig klädstil - kanske för att många med asperger inte har något intresse för mode? Kan säkert finnas motsatsen också!
Och JA, jag har varit på aspergerträffar samt större tillställningar där alla/majoriteten är NT. Visserligen lika träningstokiga som jag. Tränar man (rätt) så jobbar man upp både hållning och motorik! Bara ett tips!
Fighterbabe
 
Inlägg: 4753
Anslöt: 2007-10-26
Ort: Borlänge

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Idiot » 2012-08-03 7:31:31

För min del:

* Avsaknad av klädstil - Stämmer inte.
* Oseende/döda ögon - Stämmer antagligen.
* Asymmetriska drag i ansiktet - Stämmer inte.
* Klumpig figur - Stämmer inte.

Och jag är en så kallad "Klockren" aspie.

Jag förstår din poäng, men jag är inte säker på att det stämmer.
Idiot
 
Inlägg: 1004
Anslöt: 2012-02-10

Re: Något brister i utseendet

Inläggav xsnnsx » 2012-08-03 8:40:44

Många jag pratat med har upplevt att det mycket riktigt är "något" med blicken hos människor med AS: För intensiv, eller tvärtom, för "oseende", oskyldig/naiv, som en "spegel" = sänder inte tillbaka något, o.s.v. Det är subjektiva beskrivningar, inga empiriska studier har jag läst, men det är möjligt att det ligger något i detta. Själv har jag som ung tagit tid på människor, hur länge de har ögonkontakt beroende på sammanhang, relationer, o.s.v. Har med åren övat upp timing som stämmer skapligt. Vill inte att folk ska uppleva att det är obehagligt att möta min blick, det är enklare i ytliga relationer, eller i riktigt nära, svårast med dem där relationen håller på att fördjupas, eller efter en lång tid (till exempel i en klass eller på en arbetsplats) där det inte förväntas att man ska prata öppet om sig själv/sin eventuella diagnos, men där de andra ändå har sett mer av en än ens "signaturbeteende".. Lite som att spela teater hela tiden, men inte kunna berätta om det (som Truman Show, fast tvärtom). Ensamt.
xsnnsx
Ny medlem
 
Inlägg: 12
Anslöt: 2012-08-02

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in