Något brister i utseendet

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Något brister i utseendet

Inläggav Leviti » 2012-07-24 0:13:46

De säger att det inte märks på utseendet om någon har Asperger. Om man skulle ta 5 st personer ur en vanlig skolklass, och sedan jämföra deras utseenden med en hel aspergerklass (som ofta består av runt 5 pers), så tar det inte lång tid för mig iaf att säga vilka som har Asperger.

Det är oerhört tabu att prata om i samhället, men det är nog många fler än jag som kan konstatera att det syns på de flesta aspergare att något "brister" i utseendet. Mina iakttagelser (verkar gälla de flesta):
* Avsaknad av klädstil
* Oseende/döda ögon
* Asymmetriska drag i ansiktet
* Klumpig figur

Några funderingar på detta? :-)Happy
Leviti
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-07-17

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Hundralappen » 2012-07-24 0:18:40

Jag funderade på det innan jag skulle sova igår. Jag vet två här som är fruktansvärt lika. Sen finns det undantagen.

Jag är som dig, ser ganska lätt diagnoser, men det finns dom som man verkligen inte anar har asperger som faktiskt har det också.

Din lilla lista passar inte så värst mycket in på mig ändå tycker jag..

EDIT: Fast jag klassas som ganska lätt, om det kanske har betydelse?
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Leviti » 2012-07-24 0:22:33

Hundralappen skrev:Din lilla lista passar inte så värst mycket in på mig ändå tycker jag..

Hur ser du ut då? :D
Leviti
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-07-17


Re: Något brister i utseendet

Inläggav Choklad » 2012-07-24 0:31:40

Hundralappen skrev:Din lilla lista passar inte så värst mycket in på mig ändå tycker jag..

+1 Jag ser ganska bra ut har jag hört, bryr mig väldigt mycket om vad jag har på mig.
Leviti skrev:* Avsaknad av klädstil
Är beroende av intresse för mode och inte utseendet i sig.
Leviti skrev:* Oseende/döda ögon
Bristande ögonkontakt och mimik kan ge en udda blick men det är fortfarande inte något med utseendet från början.
Leviti skrev:* Asymmetriska drag i ansiktet
Låter påhittat och inget som jag har sett, har själv ett normalt ansikte tror jag. Smink och hur man väljer att ha håret kan göra så att asymmetri i ansiktet balanseras något, det kanske inte är så många aspergare som tänker på sådant alla gånger.
Leviti skrev:* Klumpig figur
Vad menar du?
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Moggy » 2012-07-24 0:32:18

Ta 10 stycken godtyckliga elever. Du har ingen aning om vilket typ av klass dom går i.

Han med enkla kläder kan lika gärna vara bondpojken som åkter buss 2 mil för att komma till skolan...
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Hundralappen » 2012-07-24 0:34:08

Leviti skrev:Hur ser du ut då? :D


Jag känner ingen tillfredställelse i att dela med mig av det.


Människor dömmer så lätt.
Hundralappen
 
Inlägg: 2042
Anslöt: 2009-01-16
Ort: Landet där kropparna vissnar?

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Choklad » 2012-07-24 0:45:55

Är nyfiken, har du AS? Hur ser du ut, stämmer din beskrivning på dig själv?
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Leviti » 2012-07-24 1:21:55

Choklad skrev:Är nyfiken, har du AS? Hur ser du ut, stämmer din beskrivning på dig själv?


Har en lindrig form av Asperger, ja. Jag är ganska lik den amerikanska skådespelerskan Amanda Seyfried.

Jag kan förtydliga att mina punkter inte gäller alla, men de flesta. De undantag som finns har för det allra mesta en lindrigare form av Asperger. :-)Happy
Leviti
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-07-17

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Leviti » 2012-07-24 1:28:27

Choklad skrev:* Klumpig figur
Vad menar du?


Tja, svårt att förklara...Uppenbarelsen av en sådan figur utstrålar ingen pondus eller kroppsmedvetenhet. Kroppshållningen kan också ge ett ganska slappt och "oengagerat" uttryck.
Leviti
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-07-17

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Choklad » 2012-07-24 1:29:38

Leviti skrev:Har en lindrig form av Asperger, ja. Jag är ganska lik den amerikanska skådespelerskan Amanda Seyfried.

I så fall så måste du vara jättesöt, är avundsjuk.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Leviti » 2012-07-24 1:38:31

Choklad skrev:I så fall så måste du vara jättesöt, är avundsjuk.

OK :-)Happy
Leviti
 
Inlägg: 39
Anslöt: 2012-07-17

Re: Något brister i utseendet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-24 19:54:59

Delar trådstartarens uppfattning; taskig hållning, obefintlig klädkoll, lustiga frisyrer etc är vanligt bland aspergare. Många ser plufsiga, barnsliga, nördiga, och allmänt menlösa ut. För högt uppdragna brallor, kläder som gått ur modet för länge sen eller så ser man ut som om man har sovit i kläderna.

Fast sen finns det undantag vilket man måste komma ihåg, men det innebär inte att man ska huttla om den här saken.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-07-24 20:27:29

Here we go again...

En fråga som kanske inte ställs tillräckligt ofta: Varför spelar det någon roll? Seriöst, vem bryr sig?
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Huggorm » 2012-07-24 20:28:01

Kriterierna stämmer in på mig i alla fall. Jag trodde det var min dåliga karaktär som gjort mig sådan, men tydligen är det inte mycket att göra åt
Huggorm
 
Inlägg: 22249
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Nefarious » 2012-07-24 20:41:57

Angelic Fruitcake skrev:Here we go again...

En fråga som kanske inte ställs tillräckligt ofta: Varför spelar det någon roll? Seriöst, vem bryr sig?


De som inte ser "fel" ut får känna sig lite speciella och bättre än de där riktigt muppiga aspergarna, antar jag. :-)Happy
Nefarious
 
Inlägg: 3596
Anslöt: 2010-10-02
Ort: Svíþjóð

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Angelic Fruitcake » 2012-07-24 20:42:51

Nefarious skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Here we go again...

En fråga som kanske inte ställs tillräckligt ofta: Varför spelar det någon roll? Seriöst, vem bryr sig?


De som inte ser "fel" ut får känna sig lite speciella och bättre än de där riktigt muppiga aspergarna, antar jag. :-)Happy


Jo, jag anar lite elitism i frågan. De som tar upp den tycker alltid att de själva inte passar in på stereotypen.
Angelic Fruitcake
 
Inlägg: 3352
Anslöt: 2010-05-21
Ort: Täby

Re: Något brister i utseendet

Inläggav kullan » 2012-07-24 20:47:44

Är det någon som tycker illa om min ev. dåliga hållning så är det väl denna någon som har störst problem med det. Inte jag.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Något brister i utseendet

Inläggav DIProgan » 2012-07-24 21:00:53

The Eye of Sauron now turns to Aspergerforum, the last free kingdom of poorly clothed geeks.
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Re: Något brister i utseendet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-24 22:12:25

Nefarious skrev:
Angelic Fruitcake skrev:Here we go again...

En fråga som kanske inte ställs tillräckligt ofta: Varför spelar det någon roll? Seriöst, vem bryr sig?


De som inte ser "fel" ut får känna sig lite speciella och bättre än de där riktigt muppiga aspergarna, antar jag. :-)Happy

För mig handlar det mer om vikten av att skala av lager av hyckleri och beskriva verkligheten sådan den är.
Har alltid haft väldigt svårt för falskhet, försköningar och runtsnack.
Vilket gestaltar sig även i sådana här sammanhang.

Utseenden och stilar är utslagsgivande för hur vi ser på varandra, vilka vi identifierar oss med och vilka vi tar avstånd ifrån. Det är inte mitt påhitt utan en del av evolutionen och det faktum att människan är en flockvarelse.

Häromdagen gick jag förbi ett gäng stekare på väg hem från affärn.
Kunde antagligen inte dölja min avsmak och var tvungen att titta åt ett annat håll. De såg ut som barn på något sätt, som en samling 'duktiga Olle på väg till barnkalas i av mamma nystrukna kläder' fast de var vuxna män.
Eller, som Bukowski beskrev rikemansbarn:
De påminde om kvinnor. De var lösa i köttet, de hade aldrig stått under eldgivning.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Något brister i utseendet

Inläggav Choklad » 2012-07-24 22:40:24

Det är lättare att glida förbi och inte få svårigheter nog för diagnos om man ser bra ut och det är lättare att få problem om man ser avvikande ut. Det bidrar säkert också.

Om man tar fem aspergare och fem NT, klär dem likadant, torkar av smink, döljer håret och låter dom stå likadant då tror jag inte det går att peka ut aspergarna i gruppen.

Tror det mesta avvikande är pga bristande intresse för sitt utseende.

Alla aspergare som vill bli accepterade och passa in tycker jag ska försöka bry sig lite om utseendet det hjälper en hel del. Jag hade förmodligen inte haft vänner när jag var yngre om det inte var för att jag la ner tid på hår och kläder. I verkligheten har utseendet betydelse och den som säger annat ljuger eller lever i förnekelse.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Något brister i utseendet

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-24 22:44:13

Choklad skrev:Tror det mesta avvikande är pga bristande intresse för sitt utseende.

Alla aspergare som vill bli accepterade och passa in tycker jag ska försöka bry sig lite om utseendet det hjälper en hel del. Jag hade förmodligen inte haft vänner när jag var yngre om det inte var för att jag la ner tid på hår och kläder. I verkligheten har utseendet betydelse och den som säger annat ljuger eller lever i förnekelse.

Precis så är det.

Det är inte så att aspergare har större öron, smalare axlar eller avviker på annat anatomiskt sätt, vad det handlar om är att många ger blankt i utseendet vilket kan gå så långt att de ser ut som dagcentermuppar.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Något brister i utseendet

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-24 23:40:40

Till viss del. Skulle inte vilja kalla det 'brister' rent generellt.
Jag har dock speciellt utseende, sådär typiskt vacker german som (bortsett från "Arnold Legokloss" abs och biceps) skulle visas i en Riefenstahl film. Hau hau.

Nej, skämt åsido. Jag går lite 'säckigt' (värre när en var yngre), något slaniga ansiktsuttryck när en var yngre likväl ("en vet vad ett slan är när en sett ett slan", som en viss herre sa). Sen om en ska tillägga klädsel, så föredrar jag använda ett begränsat urval av det - gärna tills de är ordentligt smutsiga.
Vissa med AS har tydliga anatomiska avvikelser, om det beror på AS ställer jag mig tveksam till (dock vad jag har sett och läst, tycks vissa avvikelser (avvikande tå och finger formation) uppträda oftare bland AS-folk än icke-AS (eller andra np).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Något brister i utseendet

Inläggav Blashyrkh » 2012-07-25 1:59:47

Leviti skrev:
Choklad skrev:* Klumpig figur
Vad menar du?


Tja, svårt att förklara...Uppenbarelsen av en sådan figur utstrålar ingen pondus eller kroppsmedvetenhet. Kroppshållningen kan också ge ett ganska slappt och "oengagerat" uttryck.


Eftersom jag sedan mellanstadiet liknats med militärer så antar jag att jag inte ser "slapp" ut, snarare väldigt stel. Oengagerad ser jag nog inte heller ut, min blick har påtalats vara övervakande och genomträngande. Mitt sätt att ta mig fram har liknats vid en pansardivision.. Inte så värst slappt och oengagerat alltså.. Det enda jag fått höra om utseendet i övrigt är att ögonen inte ler när munnen ler, vad det nu kan betyda, och att jag ser mycket yngre ut än jag är samt att jag inte visar några känslor med ansiktet.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in