Vad hade ni för intressen som små?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav GuteS » 2012-07-22 13:04:16

Matematik låg mig varmt om hjärtat under lågstadietiden!
GuteS
 
Inlägg: 129
Anslöt: 2011-07-27
Ort: Stockholm

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Miche » 2012-07-22 13:08:20

GuteS skrev:Matematik låg mig varmt om hjärtat under lågstadietiden!

Jo det var kul tills jag insåg att jag inte lärde mig nåt eftersom jag kunde mer än läraren (som inte hade någon aning om ekvationer... :shock: )
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav evveb » 2012-07-22 13:21:27

Jag önskar att jag hade varit intresserad av något bra, som typ matte, när jag var liten. Men nej, film och dataspel hela dagarna.
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav elle » 2012-07-22 15:15:40

flygvärdinnor (ville jobba som flygvärdinna) , Spanien och dess kulturhistoria och spansk litteratur.
elle
 
Inlägg: 8128
Anslöt: 2011-01-09
Ort: Supernova

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Choklad » 2012-07-22 17:33:30

Frimodig skrev:
Choklad skrev:Får tillägga att jag ett tag också var intresserad av kläder och skor.


Stackars du. Har du kunnat komma vidare?

Lennart Frimodig

Det är ett intresse som för mig går lite i vågor.
Vad menar du med "Stackars du"?
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Sv: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Zirre » 2012-07-22 17:48:05

Har aldrig haft specialintressen och kommer heller aldrig att ha det.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Frimodig » 2012-07-22 17:51:09

Choklad skrev:
Frimodig skrev:
Choklad skrev:Får tillägga att jag ett tag också var intresserad av kläder och skor.


Stackars du. Har du kunnat komma vidare?

Lennart Frimodig

Det är ett intresse som för mig går lite i vågor.
Vad menar du med "Stackars du"?


Jag försökte göra mig rolig.

Jag har ett egendomligt sinne för humor. Och det har suttit i ända sen jag var liten, faktiskt.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Didde » 2012-07-22 18:06:03

Jag har bilder och vaga minnen från när jag var ca 3-4år och hade dragit skarvsladdar över hela huset (som mor och far fick hoppa över o krypa under). Det var det roligaste jag viste då, vilket resulterade i elektriker yrket idag.
Jag har även tyckt om att samla på allt möjligt, stenar, godis, kapsyler mm.
När jag blev lite äldre komm även farsinationen för att skruva isär olika teknikprylar för att se hur det såg ut innuti (inte poppis när man skruvat isär tv:n eller liknande)
Det känns som man är kvar lite i det men man lungnat ner sig :roll:
Didde
Ny medlem
 
Inlägg: 3
Anslöt: 2012-03-10
Ort: Syberspace (Linköping)

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav _47x_ » 2012-07-22 19:18:32

Spelade mycket blockflöjt. Tecknade mycket och kunde sitta i timmar och sortera mina stenkulor eller alla mina frimärken i färger, länder och alla möjliga kategorier. Om och om igen.
_47x_
 
Inlägg: 74
Anslöt: 2011-09-13
Ort: Västerbottens län

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav JesusIsMyHomie » 2012-07-22 19:49:57

Dinosaurier och Teenage Mutant Ninja Turtles var tämligen vanliga barndomsintressen för min generation, men jag var en expert i jämnförelse med de flesta jämngamla "fantasterna", jag var stolt att jag till och med kunde mer än killarna :D .

Teckning och Disney (animerad film överhuvudtaget är ett stort intresse) är två intressen som följt med mig mer eller mindre upp i vuxen ålder. Jag är t.ex. väldigt bra att memorera olika röstskådespelare, både svenska och original röster. Om ni nämner nämner några kändisar så kan jag (troligtvis) säga om de har varit röstskådespelare. :-)005

Jag var redan som liten väldigt kritisk vad gäller animerade filmer och serier, tittade aldrig klart på något om det såg fult ut i mina ögon, jag kunde inte förstå hur mina jämnåriga kunde titta på såna filmer.
JesusIsMyHomie
Ny medlem
 
Inlägg: 8
Anslöt: 2011-02-22
Ort: Herrljunga

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Neutrino » 2012-07-22 20:03:59

Oh, kom precis ihåg ett annat intresse jag hade som liten. Jag var helt besatt av riddare. Jag älskade dem. Läste böcker om dem, ritade dem, byggde riddarborgar i Lego, låtsades att jag var en riddare, pratade om dem osv.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Blashyrkh » 2012-07-23 1:41:54

Innan jag började skolan, runt 4-5 år, var det dinosaurier och bilar. Började skolan samma år jag fyllde 6, då kunde jag läsa, skriva och räkna samt spela gitarr, piano och mandolin. Då antecknade jag alla bilar jag såg med märke, färg och reg nr där vi bodde och när vi åkte bort skrev jag ner så många jag hann på vägen. I skolan blev det astronomi och astrologi, gjorde kataloger över alla planeter och stjärnbilder och gjorde mitt första horoskop i lågstadiet. Jag hade alltid minst 50 böcker hemma om rymden. I mellanstadiet var det kvantfysik och matte och då började intresset för det occulta på allvar. Allt oförklarligt var intressant, tjatade till mig en världskarta där jag markerade alla platser med mysko fenomen som bermudatriangeln och liknande. Jag gjorde avancerade jämförelsediagram över himlakroppar, sol och månförhållanden kopplat till kordinater för oförklarade händelser som jag jämförde med gamla grimoirer och liknande. Biblioteket var mitt andra hem, skolkade för att gå dit ganska ofta eftersom skolan inte gav mig något.
Blashyrkh
 
Inlägg: 133
Anslöt: 2009-11-09
Ort: Östan sol västan måne

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav MsTibbs » 2012-07-23 14:31:36

Trafikskyltar (så lärde jag mig läsa säger mor o far)

Polisen

Dinosaurier

Hästar
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Autismsmurfen » 2012-07-23 14:43:26

Hm... Var väldigt intresserad av biologi när jag var 4, speciellt vad det gällde örat och hur ett barn växer i magen. Lärde mig nästan alla delar på örat snabbt. När jag växte upp blev jag intresserad av andra NO-grejer som fotosyntesen, miljön och astronomi.
Autismsmurfen
 
Inlägg: 525
Anslöt: 2012-05-20

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav kattkvinna » 2012-07-23 15:27:49

Thurizas skrev:Måleri/Teckna- Redan som riktigt liten såg jag detaljer och ritade dom vilket till och med förbluffade barnläkare då dom inte tidigare sett något liknande.


Samma här! :D Jag tecknade och målade så mycket att de vuxna ville distrahera mig med andra aktiviteter. Mina barnteckningar var fulla av detaljer och försök att avbilda verkligheten. Var helt fascinerad av tecknad film/ serier men hatade "fult och slarvigt" ritade illustrationer, eller serier och blev irriterad om det var ologiskt och inte stämde överens med verkligheten.

Jag hade extremt mycket fantasi som barn/ vuxen och ifrågasatte diagnoskriteriet: "bristande föreställningsförmåga" på NPU. Psykologen svarade att det är en olycklig formulering som leder tankarna fel - till brist på fantasi. Nej, den föreställningsförmågan som menas i diagnoskriterierna, handlar mer om förmågan att föreställa sig andra människors tankar, känslor och avsikter fick jag svar. "Ni som har AS kan ha lite fantasi eller extremt mycket åt andra hållet", svarade psykologen.

Jag lekte gärna rollekar men ville regissera allt helt ensam, men oftast tog andra barn med mer social status över leken och jag gick undan. Ofta lekte jag med mig själv och några egenhändigt, uppfunna fantasikompisar som var hur lojala och förstående som helst.

Mitt intresse för teckning/målning och pyssel har bestått under alla år, förfinats och utvecklats. :-)Happy Jag har sett många tillfälliga specialintressen komma och gå. De påminner om konstnärliga projekt/teman som jag varit helt uppslukad av och varit en motor för skapandet. En tid senare har det ersatts med något helt annat.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav KalleKus » 2012-07-23 17:19:35

Djur, djur och lite mera djur. :lol:
Senare vart det mer spännande men mer läskiga saker...
Nu är det lugnt men behåller dem för mig själv.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav snuggelhund » 2012-07-24 13:40:08

Jag var väldigt sexintresserad/sexfixerad som barn, vet inte om det räknas som ett intresse dock.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav snuggelhund » 2012-07-24 13:55:57

Ja, Garbage Pail Kids som nämnts i tråden samlade jag också på !

Jag älskade de klistermärkena. :-)154
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Fenren » 2012-07-24 14:03:16

Choklad skrev:Det är nog väldigt olika hur pass bra och långt tillbaka man minns. Jag minns det mesta från min barndom och mitt tidigaste minne är redan innan jag kunde gå. Alla större händelser minns jag tydligt i minsta detalj. Vissa minns nästan ingenting från barndomen, ett av mina syskons första minne var att börja skolan.


mitt första minne är att jag kom hem från jobbet idag... fast egentligen så stämmer inte det... det är bara något jag vet att jag gjort. det första jag minns är att jag loggade in på forumet för fem minuter sedan.
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Frimodig » 2012-07-24 14:36:49

Jag klättrade in i en skrubb och åkte till Hottaheiti.

Spela fotboll, checka upp när de asfalterade gatan där jag bodde. Mamma blev rätt upprörd jag var fyllt av asfalt när jag kom hem, det tog några timmar att bli ren.

Vara bollkalle på Arosvallen i Västerås.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav dasunbedingte » 2012-07-24 15:22:48

Kartor (natur- och kulturgeografi), astronomi, biologi (mest om cell, mikroorg), matematik (kunde de fyra räknesätten och mer därtill vid 6-7 års ålder).
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Frimodig » 2012-07-26 17:44:53

Sen jag lärde mig läsa, vid 7 ungefär, har allt handlat om böcker.
Jag kommer ihåg när jag satt i klassrummet och fattade det här med bokstäver och ord. Plötsligt saknade allt annat intresse.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Gafsan » 2012-07-28 0:55:36

Jag var tidig med språket (kunde prata helt rent vid 1.5 år och började läsa vid 3). Jag läste otroligt mycket, jag tror att jag var 11 eller 12 när jag insåg att jag hade läst ALLT i mina föräldrars bokhyllor (och jag kommer från ett hem med mycket böcker). Jag läste inte bara böcker utan verkligen allt - innehållsförteckningar, telefonkataloger - vad som helst. Tidvis läste jag mera fokuserat och intresserade mig för t.ex. religion eller roliga historier men oftast slukade jag allt jag kom över.

Jag tyckte att världen och människorna var väldigt obegripliga och ansträngde mig verkligen för att förstå saker, t.ex. musik. Jag lyssnade på all musik jag kom över och var jättestressad för att det fanns så mycket. Jag fick inget sammanhang i det. Jag gillade att också att baka, tvätta, städa osv, det var mera begripligt.
Gafsan
 
Inlägg: 3595
Anslöt: 2011-01-23
Ort: En väldigt trevlig liten stad nånstans

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Frimodig » 2012-07-28 3:30:00

Gafsan skrev:Jag var tidig med språket (kunde prata helt rent vid 1.5 år och började läsa vid 3). Jag läste otroligt mycket, jag tror att jag var 11 eller 12 när jag insåg att jag hade läst ALLT i mina föräldrars bokhyllor (och jag kommer från ett hem med mycket böcker). Jag läste inte bara böcker utan verkligen allt - innehållsförteckningar, telefonkataloger - vad som helst. Tidvis läste jag mera fokuserat och intresserade mig för t.ex. religion eller roliga historier men oftast slukade jag allt jag kom över.

Jag tyckte att världen och människorna var väldigt obegripliga och ansträngde mig verkligen för att förstå saker, t.ex. musik. Jag lyssnade på all musik jag kom över och var jättestressad för att det fanns så mycket. Jag fick inget sammanhang i det. Jag gillade att också att baka, tvätta, städa osv, det var mera begripligt.


Det är skönt när andra är ännu egendomligare. För mig är det bara att böcker är viktigare än människor.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in