Vad hade ni för intressen som små?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav 424stil » 2012-07-19 18:51:13

Om ni tänker efter så långt bak ni kan minnas, vad hade ni för specialintressen då?

Mitt första var att samla på busstidtabeller. Jag var runt åtta år gammal när morsan lät mig åka ut på stan själv (Göteborg) och åka buss. Jag brukade ta spårvagnen från Angered till stan och sen åka en busslinje som jag tyckte verkade intressant och i bussarna på den tiden fanns alltid tidtabeller för den aktuella linjen som man kunde ta med sig och jag tog alltid en.

Kommer ihåg att min favoritlinje var den nuvarande 60 som går numera från Redbergsplatsen till Masthugget. Jag tyckte det var så mysigt att åka upp för alla backar upp till toppen av berget på Masthugget.

Jag hade väl en 30-40 tidtabeller när intresset dog ut tror jag. Men det kom tillbaka för nåt halvår sen (av nostalgiska skäl tror jag) och jag började åka buss igen. Jag startade en tråd som heter "Åka buss" eller nåt.

Kan säga att jag har än idag GRYM koll på kollektivtrafiken i Göteborg. Jag är även intresserad av tunnelbanor och brukar kolla in kartorna för Stockholm, New York och London. Tokyos verkar intressant men man fattar inte så mycket av den.

Syrran flyttade till Stockholm i vintras och jag åkte upp dit i Maj och hälsade på. Jag behövde inte ens kolla på kartorna för att veta vart vi skulle byta och till vilken linje medans hon var helt förvirrad. Hon visste inte ens att Gamla Stan är en ö och hon jobbar där. Katastrof. :D

Tycker många av Asperger intressen är nyttiga för oss. Jag tycker det är jävligt skönt att kunna i princip hela stadens buss- och spårvagnsnät (och Stockholms tunnelbana och delar av Londons) för man behöver aldrig irra bort sig. Jag behöver ingen iphone för att kolla upp grejer när jag ska åka nånstans.

I alla fall, vad hade ni för intressen när ni var små?

Mitt övergick till det mer vanliga intresset musik och jag började samla på skivor. Hade över 1500 LP och CD när det var som värst.
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-07-19 22:02:50

När jag var riktig liten så var jag typ en expert på bilmärken. Kunde peka ut alla bilar på parkeringen när jag var ute och gick med pappa.

Utöver det så har jag haft samma intressen hela livet egentligen:
datorspel, datorer, teknik i största allmänhet

Höll på väldigt mycket med LEGO när jag var liten, samt hade en hel del plastsoldater som jag utkämpade diverse krig med. Men ja, jag tror aldrig jag har haft något egentligt "udda" intresse. De är på sin höjd nördiga men that's it...
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Miche » 2012-07-19 22:06:30

Deadly_Nightshade skrev:När jag var riktig liten så var jag typ en expert på bilmärken. Kunde peka ut alla bilar på parkeringen när jag var ute och gick med pappa.

Det där känner jag igen, läste biltidningar med glädje och drömde om olika bilar, helst lite udda som NSU Ro 80!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Kahlokatt » 2012-07-19 22:09:41

Min favoritlek var "provpengar". Låter helknäppt, jag vet, men jag skall förklara:
Jag hade en burk med några utländska mynt, bl.a. engelska pund med drottning Elizabeth på. Jag tog fram en bra bilderbok med många människor i...och sedan lade jag helt enkelt pengen med "gamla Bettan" ovanpå personernas huvuden för att se hur hon såg ut i t.ex. Pippis kläder, Askungens balklänning eller vad det nu kunde vara. Det kallade jag för att "prova". Senare vek jag huvudet på pappersdockor eller rev av huvuden på bokmärkesfigurer i stället och "provade" med dem.
Andra barn kunde naturligtvis inte förstå min fascination för detta.
Jag lekte mycket med Playmobil, men intresserade mig varken för babydockor eller bilar. Helst lekte jag fantasilekar av typen "fattiga barn", "på rymmen från barnhemmet" eller, när jag blev lite äldre, "judinnor på flykt undan nazisterna".
Jag hade, då som nu, en sorts skräckblandad förtjusning för fysiskt avvikande människor och "amputerade" mina Barbiedockor eller band fast en couronnepinne på mitt eget ben och lekte att det var ett träben...
Åhå åhej...ja, ni hör ju hur störd jag var...redan då... :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-19 22:15:10

Jag älskade astronomi.

Och djur.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Neutrino » 2012-07-19 22:26:02

Jag skulle nog säga att mina största intressen var Lego samt ishockey. Hade bland annat en väldigt stor samling ishockeybilder som jag brukade sortera om och om igen. Jag brukade även lära mig spelarnas statistik som stod på baksidan av korten.
Neutrino
 
Inlägg: 752
Anslöt: 2012-04-12

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Bror Duktig » 2012-07-19 22:27:41

LOL, ja, samla och sortera samlingar sysslande jag med också. Samlar fortfarande och kan numer enkelt säga att jag samlar på samlingar.
Bror Duktig
 
Inlägg: 14352
Anslöt: 2008-07-18

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Alien » 2012-07-19 22:27:53

Jag ritade av tidningsillustrationer på smörpapper och färglade dem och fantiseradae ihop historier (och namn!) om personerna. Jag ritade på egen hand också, men här var det färgläggningen som var intressant.

Jag läste i uppslagsboken och olika kattdjur och skrev upp det i en anteckningsbok.

Annars hade jag väl inga särskilt märkliga intressen, jag ritade och klippte pappersdockor, och lekte med vanliga dockor. Inga "pojkaktiga" intressen alls.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-07-19 22:37:32

Mitt första intresse var samlande av pinnar.
Samlade massor av pinnar som jag tog med in och fixade de i den ordning jag ville ha de.
Efter det började mitt stensamlande (som jag fortfarande sysslar med).
Hade även en kort period med telefonkatalogssamlande.
En av de lekar jag lekte om och om igen som yngre var nått jag kallade för "Kontor", men som mer liknande en affär. Min mamma skulle komma och handla saker av mig där jag satt vid ett litet plastbord mitt i dörröppningen in till deras sovrum(som vette ut i köket där mamma oftast var).
Dinosaurier var även det ett tidigt intresse.
Allt jag nämnt här är sånt från innan jag började skolan.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Deadly_Nightshade » 2012-07-19 22:44:32

Miche skrev:
Deadly_Nightshade skrev:När jag var riktig liten så var jag typ en expert på bilmärken. Kunde peka ut alla bilar på parkeringen när jag var ute och gick med pappa.

Det där känner jag igen, läste biltidningar med glädje och drömde om olika bilar, helst lite udda som NSU Ro 80!

En intressant detalj är att jag relativt snabbt glömde bort allt det där. Idag kan jag inte ett skit om bilmärken - eller bilar för den delen.
Deadly_Nightshade
 
Inlägg: 881
Anslöt: 2009-07-03
Ort: Stockholm

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav snuggelhund » 2012-07-20 0:32:57

Jag samlade på My Little Ponys, lekte med playmobil (allra helst djuren) och hade en massa mjukisdjur.
snuggelhund
 
Inlägg: 3257
Anslöt: 2010-07-16
Ort: Eslövs kommun

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav sugrövmanövern » 2012-07-20 0:41:35

Djur. Precis som nu.
sugrövmanövern
 
Inlägg: 11110
Anslöt: 2007-01-12
Ort: Marianergraven

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav kullan » 2012-07-20 0:42:49

Att leka med dockor i alla former. när man blev lite äldre var det kortspel med kompisen.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav tahlia » 2012-07-20 1:36:19

Det flöt lite. Astronomi, djur, natur, arkeologi, historia och människor (vad som jag senare skulle förstå var psykologi) var väl de som svängde runt mig mest.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Thurizas » 2012-07-20 1:44:50

Det har alltid varit några områden som det gått i perioder med och så har det varit sedan jag var bara barnet.

Måleri/Teckna- Redan som riktigt liten såg jag detaljer och ritade dom vilket till och med förbluffade barnläkare då dom inte tidigare sett något liknande.

Hantverk och pyssel- Jag studerade vad andra gjorde i tysthet och memorerade och kunde sedan själv, så gör jag än idag och vidareutvecklar.

Studera människor och beteenden.

Astrologi, stjärntecken och tjaffs samt övernaturliga ting.

Alla dessa är områden jag fortfarande som vuxen har med mig.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Kromatik » 2012-07-20 4:21:29

Vid dagisåldern tyckte jag mycket om att samla på saker och ting. Kottar, skruvar, batterier, pinnar m.m. Jag hade även en förkärlek till fantasy, älskade fantasilekar som involverade magi och magiska djur.

Vid sjuårsåldern fastnade jag för Harry Potter och det intresset höll i sig i tio år. Jag tittade på filmerna varje dag i tio år, inga undantag. När jag blev runt 10 år började jag läsa böckerna. Jag visste ALLT inom ämnet, valde kompisar efter det intresset. Jag ville inte vara vän med någon som inte gillade Harry Potter. Jag kunde läsa upp hela första boken utantill. Man kunde nämna ett sidonummer och jag läste från huvudet vad som var skrivet på sidan.
Man kunde fråga om en händelse i boken och jag angav kapitel, sidonummer och rad på sidan.
Jag hade två tjocka pärmar med djupgående information om samtliga karaktärer, listor på alla trollformler och trolldrycker.
Sorterade karaktärer i olika listor. Efter efternamn i alfabetisk ordning, efter förnamn i alfabetisk ordning, efter kön, efter ålder osv.

Jag firade karaktärernas födelsedagar och sörjde deras död. Jag var extremt fanatisk, monomanisk skulle man kunna säga. Jag pratade om Harry Potter hela tiden, det fanns inget som var viktigare. Under en lång tid så läste jag endast Harry Potter, jag vägrade läsa något annat vilket blev något av ett problem i skolan.

I skolan var jag känd som "hon som gillar Harry Potter", alla visste att om man skulle tala med mig var det HP jag var intresserad av och inget annat. Mina skoluppgifter anpassades efter det intresset eftersom att lärarna märkte att jag presterade extremt mycket bättre om jag skrev om något jag tyckte om.
Jag minns att jag vid årskurs 5 föreslog till elevrådet att vi borde ha skoluniform (Hogwarts tema såklart), jag sade även att vi kunde skippa mantlarna om folk inte kände sig bekväma med det. Förslaget togs inte seriöst.
Jag blev ständigt retad över hur fanatisk jag var. När jag kom i tonåren blev det värre då folk började tycka att jag var barnslig.
Jag var 13 och fortsatte fortfarande att göra kvastar och trollstavar på träslöjden, sydde en mantel på syslöjden. När mina kompisar tyckte att de blev för gamla för att leka Harry Potter så fortsatte jag själv, slutade vid 14 år.

Jag bidrog mycket till wikipedia artiklar, och tyckte om att rätta folk om fakta på olika HP forum på nätet. Det här var något man definitivt skulle kunna kalla ett specialintresse.

Jag har alltså inte haft så många intressen just eftersom att Harry Potter-febern varade så länge. Vid dagisåldern var det samlingar och från 7 till 17 år var det HP.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-20 5:38:39

-Pipor.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Fremmy » 2012-07-20 5:43:30

Mitt första stora intresse var nog matte. Kommer ihåg att jag bad mamma göra nya matteuppgifter till mig titt som tätt.

Var även ett stort fan av plastsoldater och kunde göra om hela mitt rum till ett stort slagfält, kombinerat med mina kattlaklossar som jag byggde torn av till dessa soldater.
Fremmy
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2012-06-02

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav atoms » 2012-07-20 6:02:16

Små lokala soptippar och andra ställen där allt var gratis.
atoms
Moderator
 
Inlägg: 18071
Anslöt: 2009-05-05
Ort: Norrköping

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav tahlia » 2012-07-20 10:00:47

Kromatik skrev:Vid sjuårsåldern fastnade jag för Harry Potter och det intresset höll i sig i tio år. Jag tittade på filmerna varje dag i tio år, inga undantag.


Du måste ha gett upp intresset tämligen nyligen då med tanke på att första filmen kom 2001.
tahlia
 
Inlägg: 10775
Anslöt: 2007-06-28
Ort: The Skog

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav DIProgan » 2012-07-20 12:42:31

Spel i alla former främst data/tv-spel. Samlade en del saker så som he-man klistermärken, Garbage Pail Kids, vanliga frimärken och tomma twistpåsar(wtf). Senare gick jag över till att samla vhs-filmer och ännu senare bränna cd-skivor. Glad att jag slutade samla prylar till slut det är bara krävande för min del.

BildBild
DIProgan
 
Inlägg: 4558
Anslöt: 2008-10-14

Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Pieohpah » 2012-07-20 13:47:34

Jag älskade kartor, och orienterade aktivt rätt länge. Vad mer? Jag kunde nog ställa upp i '10.000-kronors frågan' om ormar. Nu har jag nog glömt det mesta. Hela tonåren gick åt kroppsbygge och näringslära.
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Kromatik » 2012-07-20 13:54:20

tahlia skrev:
Kromatik skrev:Vid sjuårsåldern fastnade jag för Harry Potter och det intresset höll i sig i tio år. Jag tittade på filmerna varje dag i tio år, inga undantag.


Du måste ha gett upp intresset tämligen nyligen då med tanke på att första filmen kom 2001.


Det stämmer. Jag var 7 när det började och jag är idag 18.

Jag är lättad över att intresset avtog. När jag tänker tillbaka på det så känns det som att jag har slösat bort kolossalt mycket tid på något så betydelselöst som Harry Potter. Å andra sidan känns det väldigt tomt utan ett specialintresse.
Kromatik
 
Inlägg: 135
Anslöt: 2011-09-18

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav 424stil » 2012-07-20 15:14:37

Fan vilka sköna inlägg i denna tråden.

Ler speciellt åt Garbage Pail Kids samlandet som DIProgan sysslade med, jag kommer ihåg dom korten. Jag klistrade såna på min bänk i mellanstadiet, dom var helt feta! :D
424stil
 
Inlägg: 652
Anslöt: 2011-10-03
Ort: Angered

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in