Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tyler_Durden » 2012-07-07 19:34:34

Yv Ericsson skrev:Fyfaan vad klokt och starkt av dig!!

Tackar :-)Happy
Yv Ericsson skrev: Jag har AS, adhd. Ätit cymbalta 120mg i 3år. Det har funkat tokbra på mina vidriga depressioner. Nu har jag minskat till 60mg. Och lite irriterandekänslor kom tillbaka..bra tror jag.

Nu har jag börjat med Medikinet, samma sak som Ritalina men med en tidsmässigt längre effekt vad jag vet. Hitills har jag inte märkt mer en att jag möjligen emellanåt är hyberautistisk..väck totalt. Men inte konstant. Sover dock mycket bättre.

Nozinan borde förbjudas om något= Döden i pillerform.

JAG ÄR 55ÅR! Faan jag tycker det verkar käkas alldeles för mycket benzo och skit. Borde finnas bättre hjälp för ungdommar. Samtalshjälp och olika former av terpier och sysselsättning.

Jag kan ju hålla på som är så jäkla gammal så det gör inget längre typ.

Jag har en vän som är 29, och helt förstörd av benzokainer. Det är vidrigt att se hur det förstör människors liv!


Den enda medicin jag tar nu är 60 mg Mirtazapin mot ångesten. För några år sedan käkade jag 4-5 olika mediciner men jag har plockat bort en efter en. Jag vill bara ta det som är absolut nödvändigt och nu tror jag att jag är där. Mediciner är bra men det är inte hela lösningen. Tråkigt med din vän, tyvärr så missbrukas mediciner allt för ofta.
Tyler_Durden
 
Inlägg: 131
Anslöt: 2012-06-12
Ort: stockholm

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-07 19:42:27

Selma skrev:
Yv Ericsson skrev:Jag har en vän som är 29, och helt förstörd av benzokainer. Det är vidrigt att se hur det förstör människors liv!

Hur beter man sig för att förstöra sitt liv med hjälp av Bafucin? :?




eeeeh? fattar in te vad du menar? Bafucin är ju inte beroendeframkallande vad jag vet. eller?

Benzo däremot. Jävulens påfund. Omedelbart beroende framkallande. Jag får sobril. men kan hantera det. Jag får Tramadol, men kan hantera det.

Min vän som jag pratar om kan käka en kaRTA med Tram...Inte bra. Xenor och sådant helvete äter han som godis. Och ja. Han är LOST. Tyvär.
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Selma » 2012-07-07 20:39:51

Yv Ericsson skrev:
Selma skrev:
Yv Ericsson skrev:Jag har en vän som är 29, och helt förstörd av benzokainer. Det är vidrigt att se hur det förstör människors liv!

Hur beter man sig för att förstöra sitt liv med hjälp av Bafucin? :?

eeeeh? fattar in te vad du menar? Bafucin är ju inte beroendeframkallande vad jag vet. eller?

Du skrev ju benzokain (bensokain) och det finns i Bafucin.
http://www.ne.se/bensokain
Selma
 
Inlägg: 3633
Anslöt: 2009-05-04

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav JvA00 » 2012-07-07 22:48:03

För folk som blir mer autistiska av Ritalin, Medikinet, Concerta m fl (metylfenidat helt enkelt), be att få prova Metamina, Adderall eller Vyvanse. Samtliga är amfetamin-baserade preparat. Metamina är som natt och dag för mig jämfört med metylfenidat-preparat. Mig själv, men lugn och samlad, ingen ökning av aspiga drag. :-)
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-07-09 16:47:02

Nu har jag hämtat ut Medikinet. Jag förstår inte hur det ska kunna förändra något jämfört med Concerta, för det är ju samma ämne i och kapslar precis som Concertan. Men jag får väl ge det ett försök i alla fall. :?
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Nihilith » 2012-07-09 20:57:56

Funkar dock annorlunda i jämförelse med Concerta i utsöndring osv. om jag inte missminner mig. Trots samma ämne finns det ju alltid olikheter uppbyggnad av tablett och så, samt alla hjärnor är olika, så alltid värt att testa :)
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

tråd

Inläggav Zima33 » 2012-07-09 23:53:36

Joakoni skrev:Hektoliter av kaffe innan man skrapar upp sig från sängen... Även om man egentligen är vaken.

Kaffe är äckligt ju.
slackern skrev:Där kan du få hjälp utav CS. Eller det har jag fått känner mej mycket piggare och kommer igång med saker lättare. :)

Jag kunde inte ta metylfenidat, fick hög puls o blodtryck + hemsk hjärtklappning på nätterna. Metamina får jag inte prova pga biverkningarna jag fick av metylfenidat. :|

****************

Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav slackern » 2012-07-09 23:55:21

Zima33 skrev:
Joakoni skrev:Hektoliter av kaffe innan man skrapar upp sig från sängen... Även om man egentligen är vaken.

Kaffe är äckligt ju.
slackern skrev:Där kan du få hjälp utav CS. Eller det har jag fått känner mej mycket piggare och kommer igång med saker lättare. :)

Jag kunde inte ta metylfenidat, fick hög puls o blodtryck + hemsk hjärtklappning på nätterna. Metamina får jag inte prova pga biverkningarna jag fick av metylfenidat. :|


Va skumt som fan. Jag fick samma biverkningar som du utav metylfendidat. Eller högtblodtryck, hjärtklappningar och sjuk jobbig ångest. Numera har jag Metamina och det funkar klockrent har normalt blodtryck och livet leker.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zima33 » 2012-07-10 0:11:40

slackern skrev:Va skumt som fan. Jag fick samma biverkningar som du utav metylfendidat. Eller högtblodtryck, hjärtklappningar och sjuk jobbig ångest. Numera har jag Metamina och det funkar klockrent har normalt blodtryck och livet leker.

Jag tror min läkare är lite okunnig och lat, h@n gillar inte att skriva licensansökningar. :x icon

Edit: H@n sa att jag kommer få samma biverkningar av Metamina.
Senast redigerad av Zima33 2012-07-10 0:17:22, redigerad totalt 1 gång.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Miche » 2012-07-10 0:12:59

Byt läkare!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zima33 » 2012-07-10 0:15:08

Det är så krångligt, orkar inte. :( H@n kanske slutar snart så får jag en ny ändå. *hoppas*
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav slackern » 2012-07-10 0:24:28

Zima33 skrev:
slackern skrev:Va skumt som fan. Jag fick samma biverkningar som du utav metylfendidat. Eller högtblodtryck, hjärtklappningar och sjuk jobbig ångest. Numera har jag Metamina och det funkar klockrent har normalt blodtryck och livet leker.

Jag tror min läkare är lite okunnig och lat, h@n gillar inte att skriva licensansökningar. :x icon

Edit: H@n sa att jag kommer få samma biverkningar av Metamina.


Här testa att gå hit. Dom har precis förnyat min licens. Gick på ett annat ställe förut men blev remiterad hit från min föra mottagning.

http://www.adhdmottagningen.se/

Moderator: Plockade bort dubblerat citat.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav Zima33 » 2012-07-10 0:39:36

slackern skrev:Här testa att gå hit. Dom har precis förnyat min licens. Gick på ett annat ställe förut men blev remiterad hit från min föra mottagning.

http://www.adhdmottagningen.se/


Det står att autismspektrumtillstånd ligger utanför deras uppdrag och så måste man ha remiss.

Orkar inte. :|

Men tack för tipset. :-)Happy
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD-problematik och Aspergerproblematik, vad är skillnad

Inläggav slackern » 2012-07-10 1:09:30

Zima33 skrev:
slackern skrev:Här testa att gå hit. Dom har precis förnyat min licens. Gick på ett annat ställe förut men blev remiterad hit från min föra mottagning.

http://www.adhdmottagningen.se/


Det står att autismspektrumtillstånd ligger utanför deras uppdrag och så måste man ha remiss.

Orkar inte. :|

Men tack för tipset. :-)Happy


Lugnt hoppas att det löser sej för din skull. :)
För mej fungerar Metamina klockrent slipper en massa otrevliga biverkningar.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Choklad » 2012-07-10 2:39:26

Ska snart på samtal med min läkare angående medicinering. Är det väldigt vanligt att få problem med aptiten om man går på medicin? Kan man ta något som ökar aptiten om man skulle vara nöjd med medicinen för övrigt?

Känner att medicin hade nog hjälpt mig men är livrädd för att tappa aptiten. Normalt sett känner jag knappt hunger och måste gå efter klockan för att veta när jag ska äta.

Är lat och orkar inte läsa igenom hela tråden efter information
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-07-10 7:27:51

Alla förlorar inte aptiten och enligt en läkare jag var hos är det vanligare att tjejer gör det än killar (vet inte vad du är).

Min aptit har blivit usel under förmiddagen. Jag har ätit medicinen i en och en halv månad tror jag och tappat flera kilo. Att jag är gastric bypass-opererad ställer till det lite extra för mig, eftersom jag bara kan äta små portioner, så jag kan inte äta ikapp under eftermiddagen när aptiten kommer tillbaka.
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-10 9:19:29

Du skrev ju benzokain (bensokain) och det finns i Bafucin.
http://www.ne.se/bensokain[/quote]



Ja det gjorde jag.
Men menade förståss bensodiazepiner..
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Choklad » 2012-07-10 20:24:58

svartamolnet skrev:Alla förlorar inte aptiten och enligt en läkare jag var hos är det vanligare att tjejer gör det än killar (vet inte vad du är).

Tyvärr är jag tjej eller tyvärr när det gäller detta. Får fråga läkaren om det, har inte några extrakilon så vill verkligen inte tappa aptiten.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Nihilith » 2012-07-11 11:49:14

Har själv inte haft problem med aptiten. Dock måste jag äta lite extra för att inte tappa i vikt (jag kallar det chips-dieten). Vilket är lite problematiskt eftersom hunger inte finns i min kropps vokabulär utan jag gör, som du beskriver, äter efter klockan. Det som motiverar mig är att om jag tappar mer i vikt så måste jag sluta med medicinen, vilket jag inte vill. Ligger redan en hel under normalvikt.
Nihilith
 
Inlägg: 203
Anslöt: 2011-10-17

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-07-11 14:18:54

Pga biverkningar av Concerta har jag nu provat 20 mg Medikinet i två dagar. Det var inte bra för mig alls, för jag fick hjärtklappning ändå, men ingen ångest som med Concertan, men efter ca 3-4 timmar försvann effekten av medicinen och jag kunde knappt slutföra dagens arbete pga jättestora koncentrationssvårigheter. :(

Jag börjar med Concertan igen, 36 mg, för då kan jag i alla fall tänka. Jag får väl ha ångest ett par timmar per dag. Bättre än att känna sig korkad i alla fall!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav svartamolnet » 2012-07-22 9:47:57

Nu har jag slutat med Concerta helt och även med Lamotrigin. Jag duger som jag är!
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Tintomara Ariadne » 2012-07-22 16:21:51

Mitt bästa tips är att prova att se över doseringen om man tycker att medicinen hjälper men inte funkar som den borde. Min kropp/hjärna tar upp ritalinet mycket snabbare än "normalt", så jag behöver ta låg dos (20mg) men ofta (2ggr/dag, kl. 6, 10 och 14). Då hinner jag varva ner mellan doserna också, och till kvällen. Tar jag 30 eller 40mg i taget blir jag asdryg, tappar all lyhördhet och fastnar i saker.
Tintomara Ariadne
 
Inlägg: 2195
Anslöt: 2009-03-04
Ort: Östergötland

Kortvarig effekt av Metamina

Inläggav op9618 » 2012-07-22 16:54:35

(Hej!
Är mitt första inlägg så jag presenterar mig lite. Har fått ADHD diagnos i vuxen ålder. Enligt psykiatrikern som satte diagnosen har jag främst ADD med "drag av" AS. Har även dyslexi och talfel. Prövat en mängd psykofarmaka genom livet i hopp om att behandla svängigt humör och sömnstörningar. Inget har gett märkbar effekt tills jag prövade Voxra (Buproprion) och blev påtagligt lugnare inombords. Fick därefter ADHD-utredning. Fick Ritalin samt Concerta som ledde till otrolig förbättring gällande koncentrationsförmåga men pga ångestproblem bytte till Metamina (Dexamfetamin).)

Då jag upplever att kunskapsnivån på detta forum är hög och jag antar att fler än jag här behandlats med Metamina så har jag några frågor gällande preparatet som jag hoppas att någon här kan hjälpa mig med.

Frågor:
Är det någon mer som har påtagligt kort effekt av Metamina. För egen del fungerar 7,5 - 15 mg väldigt bra för lung och koncentration men effekten varar bara i ca 2 timmar sen kommer rätt starka reboundsymptom (stissig, motoriskt orolig och mycket ofokuserad).
Finns det något praktiskt sätt att förlänga verkningstiden utan att öka dosen?
Skulle behandlingsuppehåll (drug holidays) hjälpa?

Tack på förhand och ber om ursäkt om jag brutit mot några forumregler.

/op


Tråden slogs ihop med en liknande tråd.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
op9618
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-07-22

Re: Concerta, Strattera, Metamina, Ritalin etc

Inläggav Wine » 2012-07-22 19:41:22

svartamolnet skrev:Nu har jag slutat med Concerta helt och även med Lamotrigin. Jag duger som jag är!


Grattis till ditt som jag ser det kloka beslut och hoppas det går bra för dig att klara dig utan dessa mediciner.
Wine
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 10883
Anslöt: 2010-12-21

Återgå till Aspergare och vården



Logga in