Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Diskussioner kring allt som rör arbete och studier.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Fortuno » 2012-06-28 0:49:43

Dags att gömma sig under en stor jäkla sten. :-)002
Fortuno
 
Inlägg: 66
Anslöt: 2011-06-15
Ort: Järfälla

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav weasley » 2012-06-28 2:13:09

Förihelvete.

Torolf, om du läser det här så ska du veta att ute i cyberrymden sitter jag och håller tummar och tår för att arbetsgivaren ska få en rejäl knäpp på näsan.

28 klanderfria år och allt kullkastat av en paragrafryttare av värsta sort.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-06-28 2:30:17

Transportstyrelsen kan ju få sin verksamhet, och i synnerhet företagsläkarens detaljgranskad på asperger manér. Samt att folk slutar sammarbeta med Transportstyrelsen. :twisted:
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Zombie » 2012-06-28 2:43:11

Ja, allvarligt talat verkar man ju kunna ifrågasätta lämpligheten hos åtminstone en av deras tjänstemän. Samt de rutiner som ger en tjänsteman frihet att bete sig så personligen olämpligt, eller två av deras tjänstemän så olikformigt. Och kanske då inte bara på Transportstyrelsen.

weasley skrev:Förihelvete.

Torolf, om du läser det här så ska du veta att ute i cyberrymden sitter jag och håller tummar och tår för att arbetsgivaren ska få en rejäl knäpp på näsan.

28 klanderfria år och allt kullkastat av en paragrafryttare av värsta sort.

+1
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-06-28 16:13:16

Arbetet: Funktionsnedsatta får nytt skydd i diskrimineringslagen (1 juni)

Diskriminering genom otillgänglighet blir därmed ett brott. Funktionsnedsatta ska bland annat kunna driva frågan till domstol och få skadestånd. Precis som vid diskriminering på grund av kön eller ålder.

(byggbranschen lär iofs jubla)
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Savanten Svante » 2012-06-28 16:27:16

Byggbranschen?
Savanten Svante
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 10005
Anslöt: 2007-03-13
Ort: Utility muffin research kitchen

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav plåtmonster » 2012-06-28 16:35:07

Inte bara de som är NPF lär omfattas, utan även de som är t.ex rörelsehindrade. Vilket innebär fler ramper, dörröppnare, breddning av entrér osv = kostnad.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Tesla » 2012-07-22 1:00:31

Jag har känt Torolf sen vi var 6 -8 år gamla, vi var lekkamrater. Jag är flicka men var väldigt road av bilar och vi lekte mycket med småbilar. Även jag kände mig lite "udda" under uppväxten, har dock ingen NP diagnos. Men kan intyga Torolfs tågintresse som jag var imponerad av . Han har f ö även ett stort musikintresse och är en skicklig musiker på olika typer av keyboard. Han medverkar i professionella sammanhang på detta område.

Detta yrkesförbud är vanvett. Det är de som fattar sådana beslut, som saknar något väsentligt "däruppe".
Tesla
Ny medlem
 
Inlägg: 1
Anslöt: 2012-07-22

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-22 7:57:56

Hälsa honom från oss här inne, att vi håller på honom.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Danne » 2012-07-22 8:36:16

Jag tycker det är helt irrelevant med Torolfs "intresse" och sånt. Det spelar ingen roll om han är intresserad av tåg eller inte. Kärnpunkten är att han skött sitt jobb i 28 år utan problem, och nu hindras från det p.g.a. en nyligen påkommen diagnos av något han haft hela livet. Det enda detta visar, är hur fel Transportstyrelsen har i sin policy, och och att detta inte är något annat än diskriminering. Vänd er till Diskrimineringsombudsmannen, dom att upp et fåtal fall, men detta är jag övertygad om att dom kommer ta tag i.

Sen om någon här känner honom, så kan dom kontakta mig via PM, så kan jag kommer med lite tips och råd. Jag har lite erfarenhet av liknande situation. :idea:
Danne
 
Inlägg: 1861
Anslöt: 2009-07-28
Ort: Stockholm

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-07-22 11:43:29

Tyvärr kan inte Tesla skicka PM än men det borde gå bra med mail, länk finns i användarnas profiler som kan nås genom att klicka på användarens namn.

Vi är rätt många här inne som känner oss diskriminerade pga vår diagnos, vore skönt om någon får rätt!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Iridia » 2012-07-22 11:50:05

*Håller tummarna för Torolf*

(Coolt namn, låter som något ur Sagan om ringen.)
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Zombie » 2012-07-22 14:39:30

Danne skrev:Jag tycker det är helt irrelevant med Torolfs "intresse" och sånt. Det spelar ingen roll om han är intresserad av tåg eller inte. Kärnpunkten är att han skött sitt jobb i 28 år utan problem, och nu hindras från det p.g.a. en nyligen påkommen diagnos av något han haft hela livet. Det enda detta visar, är hur fel Transportstyrelsen har i sin policy, och och att detta inte är något annat än diskriminering.

Instämmer.

Miche skrev:Tyvärr kan inte Tesla skicka PM än men det borde gå bra med mail, länk finns i användarnas profiler som kan nås genom att klicka på användarens namn.

Bara om man har aktiverat den funktionen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-07-22 14:44:52

Zombie skrev:Bara om man har aktiverat den funktionen.

Jag kollade specifikt innan jag skrev!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Zombie » 2012-07-22 14:59:23

Det gjorde jag också. Beror på vem som kommer på tanken att skicka till vem.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-07-22 15:03:44

Zombie skrev:Det gjorde jag också. Fann ingen mailknapp.

Aj fan!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav biologic » 2012-07-22 16:51:59

Hoppas att det går bra för honom. Någon som vet om det hänt mer i ärendet?
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Choklad » 2012-08-11 1:34:15

biologic skrev:Hoppas att det går bra för honom. Någon som vet om det hänt mer i ärendet?
Det finns en facebook-grupp om Torolf där man får reda på hur det går för honom och hör andras åsikter om fallet.http://www.facebook.com/groups/324883317598515/
Ni som undrar hur det går ! Vi väntar på en muntlig förhandling i förvaltningsrätten. Juristen skulle kolla med dem om de har nån tid. Torolf har anmält sig på arbetsförmedling för att man ska utreda CAD an kan jobba med om han inte får KÖRA tåg mer.

Detta är den senaste uppdateringen i gruppen.

OBS man måste vara inloggad på facebook för att se gruppen.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-11 2:18:21

Skamligt. Hade tänkt söka in till utbildningen, men nog ingen idé då.
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Choklad » 2012-08-11 5:01:27

dasunbedingte skrev:Skamligt. Hade tänkt söka in till utbildningen, men nog ingen idé då.
Så länge ingen får reda på vad du har för diagnos så ska det nog gå. Tycker det är helt sjukt att du inte skulle få bli lokförare pga asperger, precis som fallet med Torolf är helt sjukt.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav dasunbedingte » 2012-08-11 10:10:26

Choklad skrev:
dasunbedingte skrev:Skamligt. Hade tänkt söka in till utbildningen, men nog ingen idé då.
Så länge ingen får reda på vad du har för diagnos så ska det nog gå. Tycker det är helt sjukt att du inte skulle få bli lokförare pga asperger, precis som fallet med Torolf är helt sjukt.


Det är obligatoriskt med undersökning, förmodligen kommer läkaren, psykologen snappa upp några av mina typiska AS-/ADHD drag - även om en skulle råka ha en bra dag.
Undra vad det är med AS-människor och tåg, infrastruktur, stadsplanering öht...
dasunbedingte
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 2690
Anslöt: 2012-07-23
Ort: Kibbutz.

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Gersa » 2012-08-28 10:19:13

dasunbedingte skrev:Skamligt. Hade tänkt söka in till utbildningen, men nog ingen idé då.


Om du känner att det är det du vill göra tycker jag du ska göra det... Att en inkompetent läkare uttalar sig och för tillfället råkat få gehör för sin infantila högst personliga uppfattning bör inte stoppa dig...
Det finns mycket vetenskapliga bevis som talar för att Morten Sternudds uppfattning är helt tagen ur luften och vad jag vet inga forskningsresultat som stöder hans ståndpunkt...
Så att låta en läkare som kanske köpt sin läkarlicens på Internet låta förstöra ens framtidsplaner är inte rimligt...
Om du läser artikeln ifråga så ser du att det finns gott om personer med både kompetens och inflytande som uttalar sig mot beslutet att stänga av Torolf pga av Asperger diagnosen....
Så det troliga är att detta "bara" är historisk skamfläck på Morten Stenudds CV...

Förhoppningsvis ger denna händelse Morten Stenudd motivation att i framtiden ha underlag för de utlåtande han gör...
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Gersa » 2012-08-28 10:29:59

Roade mig med att kolla vad Morten Stenudd är för figur....
Det visar sig att han är allmänmedicinare dvs han har ingen som helst kompetens inom området han uttalat sig inom....
Dessutom kommer han att gå i pension vilket dag som helst vilket gör att han förhoppningsvis inte hinner ställa till så mycket mer skada....
Om man sedan betänker att de borrade hål i huvudet på folk för att bota psykiska sjukdomar när han gick sin utbildning så kan ju det förklara kompetensnivån till viss del...
Han kanske ställde upp som frivillig den labbdagen då de gick igenom ovanstående behandlingsmetod.... ;-)
Gersa
 
Inlägg: 370
Anslöt: 2012-08-19
Ort: Stockholm

Re: Torolf blev av med jobbet på grund av Aspergers

Inläggav Miche » 2012-08-28 10:42:39

:roll:

Fan vad inkompetens kan ställa till med skador för massor med andra människor!

Tack för infot, den kommer jag att ha nytta av när jag ska börja jobba som attitydambassadör!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Studier och arbetsliv



Logga in