Vad hade ni för intressen som små?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav kvicksilver » 2012-07-20 15:29:54

Datorer och fotboll, och i perioder även busstrafik i min hemstad. Minns när jag bodde ute i skogen, satt med en gammal 486a jag hade fått av farsan från hans jobb, och programmerade, spelade och kollade upp allt man kunde göra med en sån dator (inklusive tanka ner Linuxdistros).
kvicksilver
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2011-02-19

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Yv Ericsson » 2012-07-20 16:28:32

Deadly_Nightshade skrev:När jag var riktig liten så var jag typ en expert på bilmärken. Kunde peka ut alla bilar på parkeringen när jag var ute och gick med pappa.


Haha. sån var jag med. Min pappa hade en bilverkstad, därav bilintresset. Så kunde jag alla hundraser.

Så gillade jag att plåga ungar. Fast jag fattade inte att dom blev ledsna. Det fattar jag nu.. En klippte jag av ett byxben på. En annan flätan..Dumma var jag.


Hade älskat att vara på internet! Men jag tar igen det nu..
Yv Ericsson
 
Inlägg: 461
Anslöt: 2012-04-25
Ort: Bromma

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav marxisten » 2012-07-20 17:54:10

Rymden, Historia och Matte var mina intressen när jag var 7 år. :lol:
marxisten
 
Inlägg: 5023
Anslöt: 2010-01-12
Ort: Socialt distanserad

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Zima33 » 2012-07-20 23:16:12

Jag läste massor, kunde läsa och skriva innan jag började skolan. Vi var till biblo (minns inte om det var på förskolan eller åk 1) och läraren blev förvånad över att jag hade eget lånekort redan. :lol: Från åk 1 kunde jag läsa flera böcker om dagen och till slut hade jag läst alla lämpliga böcker på skolbiblioteket men som tur var hade vi släktingar man kunde låna böcker av. :lol:

Jag gillade hästar också och en gång när det varit tävling på ridskolan kom jag över ett programhäfte och där stod härstamningen på alla deltagande hästar. Jag upptäckte att några var släkt...och då vaknade mitt intresse för hästsläktforskning! Samlade på stamtavlor och bytte via snigelpost med andra som samlade. Jag skrev listor och lärde mig stamtavlor och stamboksnummer utantill, blev skötare på en ridskolehäst och lärde mig hans stam utantill med siffror och allt i mer än 5 led. Fjärrlånade stamböcker och skrev av dem för hand. Jag var knäpp, haha!! Hästägare frågade mig vad deras häst hade för stam... :lol:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Sheyen » 2012-07-20 23:17:00

Jag var väldigt passiv och tyckte om att titta på medan andra lekte eller spelade spel.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Huggorm » 2012-07-20 23:33:22

Jag lärde mig samtliga fåglar i en fågelbok föräldrarna hade. Senare fick jag en atlas och lärde mig samtliga flaggor, länder och huvudstäder. Jag samlade även mynt, och kunde i princip alla årtal, kungar och allt annat. När jag kom upp i tonåren släppte jag allt annat och fastnade i elektronik, sedan var det bara transistorer och kondensatorer som gällde i nästan tio år.

Och ingen kom någonsin ens på tanken att jag kanske hade asperger :roll:
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Peace » 2012-07-21 0:28:04

De flesta av mina intressen jag hade kretsade kring djur. Har alltid gillat och intresserat mig för dem. Exempel på olika "inriktningar" jag haft är hästar, insekter/kryp och urtidsdjur. Detta intresset finns kvar ännu, men det är inget specialintresse för tillfället.

Ett annat intresse har varit konsol/datorspel. Spelade mycket som liten. Framför allt NES, Megadrive och Gameboy. Detta intresset finns också kvar ännu.
Peace
 
Inlägg: 629
Anslöt: 2009-06-27

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav KrigarSjäl » 2012-07-21 12:51:58

KrigarSjäl skrev:-Pipor.

För all del mycket annat också; Star Wars- och He-Man-figurer, dinosaurier, sköldpaddor, karatefilmer, spöken, övernaturligt & Ghostbusters, diverse serier mm.

Fast pipor är väl det intresse som överlevt längst, det intresset är snart uppåt trettio år gammalt. Och gissa om jag är trött på att höra att det är ett ovanligt intresse för en pojke, tonåring eller ung man.
Åldersfascism. Varför ska en 9-åring inte kunna vara intresserad av pipor?
Men nu vid 32 tycker jag det börjar jämna ut sig.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Pieohpah » 2012-07-21 13:01:44

Dessutom skådespelare... Och numera även regissörer. Vad de gjort och varit med i. Tack för imdb nu på senare år :)
Pieohpah
 
Inlägg: 1150
Anslöt: 2012-01-05
Ort: Stockholm

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Tallerger » 2012-07-21 19:09:37

Först tåg (vilket aldrig har försvunnit) och gatubrunnar (vilket har försvunnit). Sedan, från sexårsåldern, kartor, kartgeografi och vägnummer. Genom att rita kartor skapade jag egna fantasiländer och -städer :-)
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav jojomamma » 2012-07-21 19:20:40

Hästar levande och små plasthästar.

Jag måste haft ett par hundra plastdur, nästan bara hästar. De flesta hade ett namn.

Min mamma tog mig till stallet som sex-åring. Jag visste omedelbart att det var rätt miljö för mig, fick börja rida i ledgrupp och fick rykta hästar någongån när någon i den flickstyrda stallmaffian gav tillåtelse. Hästarna var mina kompisar, fick aldrig barn eller ungdomar i stallet som vänner.
jojomamma
 
Inlägg: 433
Anslöt: 2009-03-29
Ort: Sthlm

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Red and green » 2012-07-21 19:27:18

Skridskoåkning, åka skidor, samla frimärke, samla glandsbild, lek i alla former, Barbie, djur. Jag var skitaktiv som barn, jämfört med nu.
Red and green
 
Inlägg: 878
Anslöt: 2011-12-17
Ort: Stockholm och norra rymden & egen bubbla.

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Frimodig » 2012-07-21 19:34:24

Jag upplevde omgivningen som nåt man skulle klättra över.

Sen upptäckte jag bokhyllorna, då var alllt ok.

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Fenren » 2012-07-21 19:51:36

jag förstår inte hur ni kan komma ihåg vad ni gillade som små.

jag har ingen aning om vad jag gjorde och de enda minnena jag har är så luddiga att det mest liknar något som någon berättade att en vän till deras bror kände någon som hade gjort något...
Fenren
 
Inlägg: 7847
Anslöt: 2009-09-03
Ort: Min Mamma

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav evveb » 2012-07-21 20:23:42

Jag kommer inte ihåg något från innan jag blev ungefär 8-9 år. Men då var jag extremt fokuserad på the Sims. Jag satt och spelade hela dagar. Varje gång ett nytt såkallat "expansion paket" kom ut så satt jag framför datorn ända tills jag somnade på den. Och nästa dag samma sak. Jag spelar det fortfarande, men i 13 års åldern (för mig; "Varför är jag här" åldern) började jag undra varför jag spelade någons liv istället för att leva mitt. Så nu samlar jag bara på alla expansion paket (jag känner mig nördig, men jag bara måste ha dem!) och spelar lite på det nyaste för att se vad för nytt de har hittat på :)
evveb
 
Inlägg: 168
Anslöt: 2012-06-26
Ort: Norrköping

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Frimodig » 2012-07-21 20:24:38

Fenren skrev:jag förstår inte hur ni kan komma ihåg vad ni gillade som små.

jag har ingen aning om vad jag gjorde och de enda minnena jag har är så luddiga att det mest liknar något som någon berättade att en vän till deras bror kände någon som hade gjort något...


Jag kommer exakt ihåg hur jag klättrade omkring och hur min fyra år yngre syster låg i föräldrarnas säng varenda natt. Jag läste böcker med ficklampa. Morfar och tant Greta var där nere. Tant Greta älskade mig över allt annat, det var märkligt. Jag kunde inte göra fel i hennes ögon. Hon försvarade mig mot mina föräldrar. De var kanske lite rädda för henne. Jag var extremt priviligierad. Och jag fattade ingenting. Jag fick en egen lägenhet när jag var 13. Föräldrarna och morfar bestämde. Mamma städade och höll ordning. Jag gick på läroverket.

Lennart Frimodig

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Choklad » 2012-07-21 20:28:16

Fenren skrev:jag förstår inte hur ni kan komma ihåg vad ni gillade som små.

jag har ingen aning om vad jag gjorde och de enda minnena jag har är så luddiga att det mest liknar något som någon berättade att en vän till deras bror kände någon som hade gjort något...

Det är nog väldigt olika hur pass bra och långt tillbaka man minns. Jag minns det mesta från min barndom och mitt tidigaste minne är redan innan jag kunde gå. Alla större händelser minns jag tydligt i minsta detalj. Vissa minns nästan ingenting från barndomen, ett av mina syskons första minne var att börja skolan.

Jag hade ganska normala intressen. Djur var jag väldigt intresserad av, umgicks med dem så mycket jag kunde och läste i den mån det gick om dem.

Pokémon-kort, klistermärken och sådant var det jag samlade på. Jag klarade inte riktigt av att samla på saker, var alldeles för rörig och tappade bort saker hela tiden så samlandet varade aldrig så länge.

Var också intresserad av det övernaturliga och läste mycket om "oförklarliga" händelser.

Spelade väldigt mycket tv-spel,och tittade på film. Favoritfilmerna såg jag om och om igen och tröttnade aldrig på dem.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav finodino » 2012-07-21 21:22:27

Kahlokatt skrev:Helst lekte jag fantasilekar av typen "fattiga barn", "på rymmen från barnhemmet"


Åh, det var mina favvo-fantasilekar också! Och jag var alltid en pojke i de lekarna :-)Happy
finodino
 
Inlägg: 25
Anslöt: 2011-11-30

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Sheyen » 2012-07-21 21:24:43

Choklad skrev:
Fenren skrev:jag förstår inte hur ni kan komma ihåg vad ni gillade som små.

jag har ingen aning om vad jag gjorde och de enda minnena jag har är så luddiga att det mest liknar något som någon berättade att en vän till deras bror kände någon som hade gjort något...

Det är nog väldigt olika hur pass bra och långt tillbaka man minns. Jag minns det mesta från min barndom och mitt tidigaste minne är redan innan jag kunde gå. Alla större händelser minns jag tydligt i minsta detalj. Vissa minns nästan ingenting från barndomen, ett av mina syskons första minne var att börja skolan.

Mitt första minne är från när jag låg i morsans sköte i totalt mörker.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Huggorm » 2012-07-21 23:56:40

Sheyen skrev:Mitt första minne är från när jag låg i morsans sköte i totalt mörker.

Jag är oerhört glad att jag inte har så tidiga minnen
Huggorm
 
Inlägg: 22256
Anslöt: 2011-12-12
Ort: I en koja i skogen

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Sheyen » 2012-07-22 0:01:17

Kahlokatt skrev:Helst lekte jag fantasilekar av typen "fattiga barn", "på rymmen från barnhemmet"

LOL, jag skojar inte! Sådant brukade jag också leka. Men jag lekte det genom att jag ritade det på ett papper. Sedan kunde jag spendera flera timmar åt att bara titta på pappret och fantisera.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Sheyen » 2012-07-22 0:02:03

Huggorm skrev:
Sheyen skrev:Mitt första minne är från när jag låg i morsans sköte i totalt mörker.

Jag är oerhört glad att jag inte har så tidiga minnen

Varför då? Det var väldigt fridfullt och tryggt.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Choklad » 2012-07-22 0:09:51

Får tillägga att jag ett tag också var intresserad av kläder och skor.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Vad hade ni för intressen som små?

Inläggav Frimodig » 2012-07-22 8:34:52

Choklad skrev:Får tillägga att jag ett tag också var intresserad av kläder och skor.


Stackars du. Har du kunnat komma vidare?

Lennart Frimodig
Frimodig
 
Inlägg: 9703
Anslöt: 2011-07-15

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in