Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-12-19 1:06:41

Kahlokatt skrev:Här är min synopsis:
Mirèio Catherine Cazenave (mi-REJ-å, uttalas det) är sedan födseln vanställd i ansiktet och nästan blind på ena ögat. Hon föds sommaren 1866 i Marseille. Hennes mor, Sophie, är prostituerad och Mirèio växer upp på en bordell. Hennes mor och de andra kvinnorna överöser henne med kärlek, men hon förstår snart att hon inte är som andra.
Sophie dödas av en aggressiv kund och Mirèio, nu sex år, skickas...vart? Jag hade som sagt tänkt att hon skulle hamna i ett kloster, men hon måste skickas till ett ställe där hon får utbildning och där man så småningom upptäcker att hon är väldigt musikalisk och har en fantastisk sångröst.
---
Trött, frusen och sjuk kommer hon så småningom till en plats, men jag vet inte vart nu heller. Från början hade jag tänkt att Mirèio skulle hitta ett ödehus en bit utanför en konservativ småstad, där det snart skulle börja gå hemska rykten om henne. Hon skulle emellertid bli vän med en gammal dam, som försåg henne med en del förnödenheter, samt med en ung flicka - som jag döpt till Christine, efter hjältinnan i Fantomen på Operan - som hon så småningom kommer att ha en sorts platoniskt förhållande till. Men då får jag ju inte in det här med musiken, och det vore lite fjantigt att låta Mirèio bosätta sig under ett operahus...
Christine vill jag ha kvar, men hur skall det sedan utveckla sig?
Jag vill ABSOLUT inte:
* Ha något konventionellt flicka-möter-pojke-slut där Mirèio trots allt träffar en man och gifter sig. Jag klarar inte att skriva om heterokärlek, för jag kan inte tänka mig in i det ordentligt.
* Att det skall utveckla sig till något porrigt!
* Att Mirèio på något sätt skall bli "botad".
* Att det skall bli jättelyckligt och sötsliskigt.
* Att Mirèio skall göra någonting ondskefullt. Fantomen på Operan är det ju visserligen jättesynd om, men allt han gör är väl inte så där himla snällt. Mirèio är ingen ängel, hon kan bli väldigt arg och bitter, men hon skulle aldrig skada någon avsiktligt.
* Att det skall hända något övernaturligt.

Kan inte den gamla damen eller Christine ha någon kontakt/släktskap/whatever med någon inom operan eller liknande? Om de står varandra så nära kan inte Mirèio tänkas vilja sjunga för dem,alternativt att hon sjunger när hon är ensam utan att märka att någon kommer?

Jag googlade lite och St Josef systrarna verkar kunna passa förändamålet, de var igång under den tiden med att ge fattiga katolska barn en bra utbildning och de är från Frankrike!
http://en.wikipedia.org/wiki/Sisters_of_St._Joseph_of_Cluny


Moderator: Förkortade citatet.
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-19 16:40:17

Jag blir alldeles generade av hur snälla ni är mot mig...sitter och letar information åt MIN serie...blir alldeles varm inombords (eller är det feber? :wink: ).
Har kärat ned mig i Fantomen på Operan igen. Föga konstruktivt, då karl'n inte existerar... :roll:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Iridia » 2011-12-19 16:50:51

Vill man slippa strulet med riktiga relationer så är det väl i högsta grad konstruktivt att satsa på Fantomen. :wink:
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Miche » 2011-12-20 1:52:21

Iridia skrev:Vill man slippa strulet med riktiga relationer så är det väl i högsta grad konstruktivt att satsa på Fantomen. :wink:

Om nu Fantomen dör, drabbas man då av fantomsmärtor? ;)

@Katten, jag hoppas att din story blir riktigt bra, det låter som om det kan bli en bok som kommer att gå att sälja, filmatisera osv och med lite tur så skapar den inkomster till dig.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-20 22:28:54

Miche skrev:
Iridia skrev:Vill man slippa strulet med riktiga relationer så är det väl i högsta grad konstruktivt att satsa på Fantomen. :wink:

Om nu Fantomen dör, drabbas man då av fantomsmärtor? ;)

@Katten, jag hoppas att din story blir riktigt bra, det låter som om det kan bli en bok som kommer att gå att sälja, filmatisera osv och med lite tur så skapar den inkomster till dig.


Nä, fantomsmärtor är vad Fantomen (som förresten egentligen heter Erik, fattar inte vad Gaston Leroux tänkte på där...) känner när hans älskade Christine försvinner med tönten Raoul i slutet. Fast jo, han dör då...av krossat hjärta... :-)Crying

Filmatisera och skapa inkomster...jo, tjena. Kul att du tror på mig, men jag tror det är föga troligt.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Miche » 2011-12-21 0:36:55

Kahlokatt skrev:Filmatisera och skapa inkomster...jo, tjena. Kul att du tror på mig, men jag tror det är föga troligt.

Om inte du tror på dig själv får väl jag tro på dig istället... ;)
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Juddy » 2011-12-21 1:48:15

KrigarSjäl skrev:-Jag hävdar med bestämdhet att serieskapande inte är barnsligt.
Kör på bara!


+10
Mycket beror på vilken orden som tog emot barn men de tog definitivt emot barn. Jag gick för en kortare period i klosterskola (alltså en skola som styrdes av katolska kyrkan och nunnor). Väldigt bra skola.
Vissa ordnar är väldigt stängda. Det finns en dokumentär om Karmelit-orden i Sverige. Den släpper inte in främlingar, som i handgripligen. De är avskiljda genom klausur.
Juddy
 
Inlägg: 1048
Anslöt: 2009-09-11

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-21 11:16:57

Kissen, du får gärna ställa hur mycket frågor du vill, här eller i PM. Jag ska försöka svara på dem så gott jag kan. Jag har även gått skrivarkurs, jobbar med korrekturläsning och skriver på en bok själv (hur skrytsamt lät inte det... :oops: ) och jag kanske kan ge dig lite tips om du kör fast.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Dagobert » 2011-12-21 12:21:39

Om Arthur Golden kunde skriva romanen som ligger till grund för filmen En geishas memoarer så kan nog du fixa det här, Kahlokatt.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-19 22:43:02

Jag är snart framme vid delen där Mirèios mor blir dödad. Nu undrar jag lite saker: får hon som prostituerad, och alltså stående längst ned på samhällsstegen, en riktig begravning? Får hon begravas på kyrkans mark? Får hon en grav? Tillåts prostituerade att komma på en begravning? Är det möjligt att en katolsk präst under denna tid skulle kunna visa barmhärtighet och hjälpsamhet gentemot glädjeflickor, och se dem som "samhällets olycksbarn" i stället för synderskor?
Visst förekom det väl att barn växte upp på bordeller? Edith Piaf tillbringade iaf sin tidigaste barndom på (mormoderns?) bordell. Kunde ett barn från en bordell få en god framtid, eller var hen också dömd till ett liv i prostitution?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav KrigarSjäl » 2012-01-21 2:53:41

Skriver du "hen" i berättelsen också...?
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2012-01-22 21:24:43

Åhh, nu gick Krigarn igång! :roll:
Nej, det använder jag bara i sammanhang där kön inte är givet, för att jag tycker att han/hon ser så otympligt ut.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2012-05-08 22:19:10

Nu skulle jag behöva hjälp med en annan sak: Jag tänkte att Mirèio i berättelsen skulle träffa på en grupp romer och upptäcka att denna marginaliserade grupp faktiskt behandlar henne, en annan utstött, med gästfrihet och medkänsla. Så först och främst undrar jag vilken "sorts" romer det vore troligast att hon träffar på i det sena 1800-talets Frankrike (sinter, calderash, caló?). Sedan undrar jag också om det finns några svensk-romska ordlistor? Jag skulle vilja använda lite romska ord. Jag har en skiva med en sångerska som sjunger på sinto-språket (Dotschy Reinhardt heter hon), så jag hade först tänkt göra romerna i berättelsen till sinter, men de bor tydligen mest i Tyskland.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2012-07-13 22:55:09

Oki, arbetet går framåt. Mirèios morsa Sophie är döende. Fyllot som huggit henne i bröstet drabbas av hemsk fylleångest och flyr fältet. De andra glädjeflickorna försöker rädda livet på Sophie. En springer för att hämta polisen. En springer för att försöka få tag på en läkare. Resten försöker stoppa blodflödet, men lyckas inte. Sophie förblöder.

Vad händer nu? Gärningsmannen är egentligen inte ond, så han ger sig utan motstånd, men bryr sig någon om att en hora i fattigkvarteret blivit ihjälhuggen? Får fyllot öht något straff? I sådana fall, vad? Straffarbete i stenbrott som Jean Valjean?
Vad gör snuten? Bryr de sig om offret?
Och vad händer när Sophie har blivit dödförklarad? Kunde en prostituerad i 1800-talets Frankrike få en kristen begravning? Får hon en kista? En grav? Eller slängs hon i någon anonym massgrav?
Behöver veta...!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2012-07-14 9:29:34

Uppenbara mord har alltid bestraffats hårt, även om det "bara" var en hora som dödats. Skulle tippa på hängning.

Tror att det var få som blev begravda på det sätt vi är vana vid att man gör numera. Men en "kristlig begravning" fick man alltid, även om den kunde ske i en anonym massgrav.


Se gärna det här klippet från "Amadeus", där Mozart blir begravd. Tror det kan vara till hjälp.

Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2012-07-14 20:25:00

Visste väl att jag kunde lita på lille Henkka. :wink: Tack!
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2012-07-15 10:17:06

Kahlokatt skrev:Visste väl att jag kunde lita på lille Henkka. :wink: Tack!


Ingen orsak, kissekatten... :wink:
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in