Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Tipsa om nyheter, böcker, filmer, hemsidor o.s.v. här.

 Moderatorer: Alien, atoms

Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-14 22:40:56

Det var faktiskt nära att jag skrev "klosettliv"!
Jag håller på med en serie, eller snarare en tecknad historia, som utspelar sig i det sena 1800-talets Frankrike och som till viss del är påverkad av min älskade Fantomen på Operan, för den handlar om en flicka som föds med ett missbildat ansikte.
Nåväl, flickan (som jag har givit det provensalska namnet Mirèio) kommer så småningom att flytta till ett kloster. Saken är bara den att jag nästan inget vet om katolska kloster! Och även om det går att få en del information på nätet om nutida katolska kloster i Sverige, hur skall jag veta om de väsentligt skiljer sig från klosterlivet i 1800-talets Provence?
Tog nunnor emot föräldralösa barn? Skulle det vara möjligt att de bara tog sig an ett enda, och dessutom en vanställd flicka som fötts på en bordell?
Vilken utbildning skulle de kunna ge henne? Skulle hon kunna få studera musik?
Vilken klosterorden skulle nunnorna kunna tillhöra?
Bor "invigda" systrar och yngre noviser i samma kloster? Skiljer sig deras dräkter åt?
Vilken sorts kläder skulle Mirèio få bära; knappast någon nunnedräkt, väl?
Kommer det en präst till klostren och håller gudstjänster?
Skulle Mirèio kunna vara med om sin kommunion i klostret, eller måste hon göra den med andra barn?

Jag har tänkt att jag kanske skulle kunna skriva till nunnorna i Alsike och ställa lite frågor, men sanningen att säga är jag lite rädd för nunnor... :oops:
Tänk om de svarar att de "inte har tid att svara på dravel"?
Henkka är ju katolik, men han kanske inte har stenkoll på nunnor... :wink:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-14 22:52:49

Jag har stenkoll!!!!
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Hermione » 2011-12-14 22:53:32

Hermione
 
Inlägg: 680
Anslöt: 2011-03-03
Ort: Västsverige

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-14 22:57:00

Tack, Hermione!
Henkka, du får gärna svara på mina frågor. Här, eller i PM om du vill det. Jag skulle bli jättetacksam!

Jag känner mig ärligt talat jättebarnslig. 32 bast och sitter och ritar serier. :oops:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-14 23:00:15

Tog nunnor emot föräldralösa barn?
- Vissa ordnar, men inte alla.

Skulle det vara möjligt att de bara tog sig an ett enda, och dessutom en vanställd flicka som fötts på en bordell?
- Aldrig ett enda, och inte utan en hemgift.

Vilken utbildning skulle de kunna ge henne? Skulle hon kunna få studera musik?
- Beror på. Om hon visade exemplarisk talang, så kanske, men troligast är att det var förbehållet de flickor inom den bildade medel- och överklassen. Den mesta musiken var unison och oackompanjerad.

Vilken klosterorden skulle nunnorna kunna tillhöra?
- Mängder... Franciskaner, benediktiner, dominikaner... Skolsystrarna de Notre Dame!

Bor "invigda" systrar och yngre noviser i samma kloster? Skiljer sig deras dräkter åt?
- De bor i samma kloster, men dräkterna skiljer sig åt. Traditionellt sett brukar ex. noviser hos benediktiner ha vit slöja, och vigda systrar svart.

Vilken sorts kläder skulle Mirèio få bära; knappast någon nunnedräkt, väl?
- Det beror förstås på vilken roll hon har... Om hon är botgörerska, extrovert syster eller om hon har för avsikt att avlägga klosterlöftena.

- Kommer det en präst till klostren och håller gudstjänster?
Yes. Mässorna.

- Skulle Mirèio kunna vara med om sin kommunion i klostret, eller måste hon göra den med andra barn?
Tror nog att hon haft sin första kommunion som sju-åttaåring.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-14 23:01:24

Kahlokatt skrev:Tack, Hermione!
Henkka, du får gärna svara på mina frågor. Här, eller i PM om du vill det. Jag skulle bli jättetacksam!

Jag känner mig ärligt talat jättebarnslig. 32 bast och sitter och ritar serier. :oops:


Man ska vara barnslig, annars är man tragisk! :D
Du får förstås PM:a om du har mer detaljerade frågor.

Klosterliv har trots allt varit ett specialintresse för mig. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-14 23:09:18

Aj...det låter som om jag skulle behöva skippa klostret helt och hållet, för jag vill absolut att berättelsen skall kunna vara trovärdig, utan anakronismer och liknande.

I min berättelse skulle hon tas emot som klostrets enda barn, ditskickad efter att hennes prostituerade mor dödats. Det är en godhjärtad präst som skickar henne och hon har definitivt ingen hemgift utan är fattig som en kyrkråtta...
Hon skickas väl egentligen främst för att slippa växa upp på en bordell och själv bli prostituerad, samt för att andra barn skulle skrämmas av hennes utseende om hon kom till en vanlig byskola.

Hur skall jag nu lösa det här? Blev jättenedslagen! :(
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Iridia » 2011-12-14 23:14:01

Ge inte upp nu, det där låter jättespännande och ska säkert gå att få ihop. Läser med stort intresse frågorna och svaren så jag hoppas ni inte övergår till PM.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-14 23:15:52

Inte bli nedslagen, Kissen, du kan fortfarande göra en bra historia baserad på fakta. Jag har åratals erfarenhet av klosterliv och det finns en uppsjö av bra böcker, dokumentärer och liknande som du kan kolla in.

Att missbildade kvinnor gick i kloster var inte lika vanligt på 1800-talet som under medeltiden, för klosterrutinen var sträng och man behövde vara vid god fysisk och psykisk hälsa. Troligare var att en missbildad kvinna omhändertogs på en barmhärtighetsanordning av systrar, men några klosterlöften tror jag knappast hon fick avlägga.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-14 23:24:57

Några klosterlöften skall hon heller inte avlägga; det var meningen att hon efter några år skulle "säljas" till en rik familj som lovar att sörja för hennes fortsatta utbildning mot att hon hjälper dem med enkla hushållssysslor. Men de ljuger förstås. Hon blir närmast en träl hos dem och deras barn är vidriga skitungar. Mirèio rymmer, hamnar på gatan och ansluter sig så småningom till ett kringresande marknadssällskap. Men hon kunde lika gärna ha sålt sin själ till Satan...

Barmhärtighetsanordning? Typ...vanligt barnhem, då? Mirèio är drygt sex år när hennes mor dör. Modern har behandlat henne väldigt kärleksfullt och hon har det egentligen bra hos kvinnorna på bordellen, men de vill ge henne en chans till en värdig framtid. De försöker sända henne till en blindskola (hon är blind på ena ögat också...), men där har man ingen plats för henne.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-14 23:34:51

Barmhärtighetsanordningarna sköttes oftast av nunnor, liksom all utbildning för flickor vid den tiden.

Har du sett Les Misérables eller Rag Nymph?

http://www.imdb.com/title/tt0118443/

De kan nog vara till hjälp, hoppas jag :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-12-14 23:36:11

Kahlokatt skrev:
Jag har tänkt att jag kanske skulle kunna skriva till nunnorna i Alsike och ställa lite frågor, men sanningen att säga är jag lite rädd för nunnor... :oops:
Tänk om de svarar att de "inte har tid att svara på dravel"?
Henkka är ju katolik, men han kanske inte har stenkoll på nunnor... :wink:


Nunnorna i Alsike är det nog ingen ide att skriva till eftersom det klostret tillhör Svenska Kyrkan och alltså inte är katolskt.

Här är en lista på svenska katolska kloster kanske de vet mer!

http://www.katolskakyrkan.se/1/1.0.1.0/29/1/
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-14 23:38:19

Va, finns det protestantiska nunnor också? *Känner mig dum*
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-14 23:38:58

Mycket vacker film med Audrey Hepburn, om klosterliv i 1920-talets Belgien och Kongo.

Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-14 23:39:31

Kahlokatt skrev:Va, finns det protestantiska nunnor också? *Känner mig dum*


Känn dig inte dum, för de kom inte förrän på 90-talet. :-)Happy
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-14 23:55:37

Så, det är troligare att Mirèio skulle komma till ett barnhem? Eller vad? Hade nunnorna "vanföreanstalter" också?
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-15 0:02:20

Kahlokatt skrev:Så, det är troligare att Mirèio skulle komma till ett barnhem? Eller vad? Hade nunnorna "vanföreanstalter" också?


Ja, det hade de, men jag vet inte exakt hur de var utformade, förstås. Du kan ju googla på fattigvård i Frankrike under 1800-talet.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav VeganGeekGirl » 2011-12-15 0:15:29

Kahlokatt skrev:Va, finns det protestantiska nunnor också? *Känner mig dum*

Gör inte det, det är lätt hänt att man tänker på nunnor som något enbart katolikskt.

Kahlokatt skrev:Tack, Hermione!
Henkka, du får gärna svara på mina frågor. Här, eller i PM om du vill det. Jag skulle bli jättetacksam!

Jag känner mig ärligt talat jättebarnslig. 32 bast och sitter och ritar serier. :oops:

Vad är det för barnsligt med det? Det är innehållet inte formen som avgör om något är barnsligt eller inte.
Här ett exempel på obarnsliga serier eller grafisk novell tror jag det kallas också
http://www.bokus.com/bok/9781401225759/the-sandman-volume-1-preludes-nocturnes/
VeganGeekGirl
 
Inlägg: 812
Anslöt: 2010-04-03
Ort: Nyköping

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-15 22:00:07

Så, om Mirèio skall hamna i en miljö där det finns stränga nunnor, vart skickas hon då?
Skulle ett gäng nunnor fördöma ett missbildat barn fött i bordellmiljö och t.ex. påstå att hennes mor var en synderska och att hon fått ett missbildat barn som ett straff från Gud?
Skulle de tillåta att hennes vänner från bordellen kom och besökte henne, eller skulle de anses smutsiga?
Hur unga är noviserna? Kan de lämna klostret om de senare kommer på att de inte vill ta de eviga löftena?
Kallas abedissan för moder och de andra för systrar?

Frågor som inte har med nunnor att göra:
Mirèios mor Sophie knivhuggs till döds av en berusad och aggressiv kund. Det här är makabra frågor, men var och hur skall han hugga henne för att hon snabbt skall förblöda, men ändå hinna säga några sista ord? Rinner det blod ur munnen om man blir knivhuggen i magen eller är det bara vid inre blödningar? Och vem skulle komma och gripa dråparen i 1800-talets Marseille? Gendarmer?
Kunde en prostituerad kvinna få en kyrklig begravning i ett katolskt land? Skulle det finnas en grav för Mirèio att gå till?

Jo förresten, för ett ögonblick tyckte jag att Henkka skrev "Jag har STENKOL!" :lol:
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Kahlokatt » 2011-12-15 22:05:42

Åh, nu såg jag att jag missat ett av Henkkas inlägg!
Ja, jag har sett Les Misérables på scen i London; det är en av mina favoritmusikaler och jag har inspirerats en hel del av den...
Rag Nymph kände jag däremot inte till.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-16 9:07:47

-Jag hävdar med bestämdhet att serieskapande inte är barnsligt.
Kör på bara!
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav wuwei » 2011-12-16 9:14:33

KrigarSjäl skrev:-Jag hävdar med bestämdhet att serieskapande inte är barnsligt.
Kör på bara!


+1

Jag gör också serierrutor ibland. Jag är 44. Serietecknarna som publiceras på olika håll är väl knappast jätteunga (eller infantila) hela bunten. Folk tenderar att bli äldre med åldern :lol:
wuwei
 
Inlägg: 1473
Anslöt: 2010-09-08

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav KrigarSjäl » 2011-12-16 9:33:19

Joakim Pirinen och Joakim Lindengren kan med rätta ses som genier i sitt gebit.
KrigarSjäl
Frivilligt inaktiverad
 
Inlägg: 33157
Anslöt: 2006-08-10

Re: Behöver lära mig saker om katolskt klosterliv

Inläggav Henkkalexi » 2011-12-16 10:09:41

Kahlokatt skrev:Så, om Mirèio skall hamna i en miljö där det finns stränga nunnor, vart skickas hon då?


De flesta kloster var mycket strikta fram till andra Vatikankonciliet på 60-talet, i synnerhet nunnekloster, så den biten "löser sig" nog automatiskt. Mitt förslag är att du googlar på franskt klosterliv, för jag är inte helt säker på vilka ordnar som främst verkade under 1800-talet i Frankrike och som bedrev fattigvård.

Kahlokatt skrev:Skulle ett gäng nunnor fördöma ett missbildat barn fött i bordellmiljö och t.ex. påstå att hennes mor var en synderska och att hon fått ett missbildat barn som ett straff från Gud?


Med all säkerhet, ja. Hon skulle absolut inte få ta doket och bli riktigt nunna om hon inte hade mycket pengar att donera heller. Möjligen skulle hon få bli grovarbetare, så några klosterlöften är det nog knappast tal om här.

Kahlokatt skrev:Skulle de tillåta att hennes vänner från bordellen kom och besökte henne, eller skulle de anses smutsiga?


Inte en chans att de fick komma. När hon väl flyttat till klostret så måste hon skära av alla band med yttervärlden. Så var det på den tiden.
Henkkalexi
Inaktiv
 
Inlägg: 6845
Anslöt: 2011-05-17

Återgå till Tipsa medlemmarna



Logga in