för NT för DV, för AS för jobb?

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: för NT för DV, för AS för jobb?

Inläggav nano » 2012-07-09 5:42:54

Tycker pointblank sade något viktigt, flera andra med men just detta att saker inte är statiska och ändrar sig både med ens egen inverkan och av andras, gör man inget själv ändras saker också.

Funderar på vad jag har för utbildning själv, jag har egentligen ingen direkt formell utbildning.
Mestadels är jag självlärd i mitt största intresse, elektronik och maskiner.
Så idag jobbar jag nästan uteslutande hemifrån med elektronik och maskinkonstruktion.
Så det går att överleva och må rätt bra och jag hoppas något i ditt intresseområde ska dyka upp.

När det gäller praktik, då föreslår jag att du kräver att få betalt jobb istället för praktik, alternativt jobbar ett par veckor och sedan kräver att få betalt för det.
Din motpart har vana och säkert mycket proffesionella i att diskutera så endera kan man gå vägen med att ta det hela skriftligen för att få tid att tänka medans man svarar.
En annan variant jag tror kan vara framgångsrik är att ställa ett kort och koncist krav om betalt jobb utan att diskutera det hela mer än några minuter och hålla sig till sitt krav ganska mycket.
Då blir det mera ett take it or leave it läge för arbetsgivaren och då ser man dessutom om denne vill ha praktikanter eller är villiga att betala för att få jobbet utfört.
Du kan även motivera inför arbetsförmedling att du vill undvika företag som är ute efter praktikanter och därför vill ha något som snabbt leder till jobb, en arbetsgivare klarar att se om du kan jobba på bara två veckor, på enklare jobb säkert på en dag.
Oseriösa arbetsgivare kommer att säga saker som njae, vi får se, och så kommer de att göra allt för att skjuta upp beslutet att anställa dig.
Det behövs verkligen inte några 6 månader för att se om du klarar att jobba, att se det går fort.
nano
 
Inlägg: 6161
Anslöt: 2008-06-20
Ort: /home/Jorden/Stockholm

Re: för NT för DV, för AS för jobb?

Inläggav kattkvinna » 2012-07-09 6:24:25

nano, bra inlägg! :D
Ja, det är helt rätt att ställa krav på arbetsgivarna!
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: för NT för DV, för AS för jobb?

Inläggav svartamolnet » 2012-07-09 6:46:02

Försvann du, Trams? Hoppas inte det. Aspergare är inte otrevliga (jo ibland förstås, precis som alla andra människor) eller saknar empati. De visar bara sin empati på ett annat sätt. Ett vanligt sätt är att försöka komma med konkreta exempel på hur du ska ta dig ur situationen. Ibland kan det vara bra, men ibland är det inte det man vill ha.

Jag skulle vilja råda dig att försöka härda ut. Någon av praktikplatserna kanske kan leda till arbete med lönebidrag? Då får du riktig lön. Det är ett riktigt arbete och du är anställd, men arbetsgivaren får en stor del av lönen betald från arbetsförmedlingen. Försök komma på vad du skulle kunna tänka dig att arbeta med och få en praktikplats på en sådan arbetsplats. Ibland har man tur och får stanna även om man saknar utbildning.

Jag har varit i din sits och just nu har jag i alla fall lönebidragsjobb året ut, tack vare praktikplatser. Jag har fått kämpa mig igenom ett antal innan jag fick napp. Lycka till! :-)Hug
svartamolnet
 
Inlägg: 1232
Anslöt: 2009-09-25

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in