Nya medlemmar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nya medlemmar

Inläggav kullan » 2012-06-20 10:54:24

Miche skrev:Det har även förekommit nyregistrerade medlemmar som masskickat PM, ex.vis rena rama kontaktannonsen (troligen i syfte att försöka lura folk på pengar).


Eller oxå bara vill ha en kompis på riktigt. Det finns ärliga typer oxå.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nya medlemmar

Inläggav Miche » 2012-06-20 11:19:01

kullan skrev:
Miche skrev:Det har även förekommit nyregistrerade medlemmar som masskickat PM, ex.vis rena rama kontaktannonsen (troligen i syfte att försöka lura folk på pengar).


Eller oxå bara vill ha en kompis på riktigt. Det finns ärliga typer oxå.

Det fallet jag tänker på var definitivt inget sådant, det var postat från en rysk IP-adress och var utformat på samma sätt som mail som brukar komma från det hållet och som omskrivits i pressen när folk blivit lurade på pengar. Det var flera medlemmar som anmälde detta PM som jag såg när jag var moderator, det finns ytterligare minst ett fall med massutskick men även fall med trackasseri av enskilda medlemmar.

Utan regeln är det väldigt svårt för moderatorerna att stoppa sånt i och med att det är omöjligt att hålla koll på alla de som registrerar sig och sen till synes aldrig skriver något.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nya medlemmar

Inläggav kullan » 2012-06-20 11:25:02

Jag är medlem på ett annat forum och där var det heller inga anställda utan dom sköter det på fritiden oxå. Under vintern så dök det upp 2 konstiga användarkonton. Det ena ville locka folk till nåt religiöst och det andra sände Spam - PM. Admin tog tag i det direkt och avregistrerade kontona och spärrade ipadresserna. Dom ska inte kunna registrera sig mer. På det forumet kan man tom ta bort sitt användarkonto och göra sina inlägg anonyma om man önskar. Dom verkar inte ha större resurser än As - forum har. Där är det inget krav om att man ska va delakttig i några trådar för att få skicka PM eller chatta utan det är fritt där.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nya medlemmar

Inläggav Meppe » 2012-06-20 11:56:28

IP-spärrade och kan inte registrera sig mera? Menar du allvar?

Kullan, medlemmar har registrerat sig här och skickat information om någon som lever under skyddad identitet, ifall du missat det. Säkerhet går före chatt- och PM behov.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Re: Nya medlemmar

Inläggav Miche » 2012-06-20 12:10:41

Jag har ingen aning om vad det är för forum du skriver om, kullan, eller hur stort det är. Aspergerforum har gissningsvis 5000 medlemmar varav ett några hundra aktiva och det har skrivits fler än 400 000 tusen inlägg. Det skrivs hundratals inlägg varje dag och det uppstår konflikter rätt många gånger varje vecka.

Pga storleken och att vi är så öppna så har forumet lockat till sig väldigt många trevliga användare, men det dyker upp ett antal medlemmar varje år som inte har avsikter som stämmer överens med forumets avsikter så som spammare och troll. Spammarna går fort att avslöja så länge de inte spammar med PM, därav kan jag tänka mig att regeln infördes.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nya medlemmar

Inläggav kullan » 2012-06-20 16:37:29

Jag snackar om Terapisnack och det är helt vidöppet. Det finns ingen avdelning där endast medlemmar får läsa utan alla som har tillgång till internet kan läsa hela forumet. Jag tycker det verkar som det funnits nästan lika länge som aspergerforum. Det sköts helt ideellt på samma vis som detta forum. Det enda är att för att kunna skriva på forumet måste du va inloggad medlem annars är det helt öppet.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nya medlemmar

Inläggav Titti » 2012-06-20 16:45:08

kullan skrev:Jag snackar om Terapisnack och det är helt vidöppet. Det finns ingen avdelning där endast medlemmar får läsa utan alla som har tillgång till internet kan läsa hela forumet. Jag tycker det verkar som det funnits nästan lika länge som aspergerforum. Det sköts helt ideellt på samma vis som detta forum.det enda är att för att kunna skriva på forumet måste du va inloggad medlem annars är det helt öppet.


Admin

De får naturligtvis göra som de tycker fungerar bäst på sitt forum men vi måste inte göra likadant. Om du trivs bättre där så är det väl bättre att du är där än att klaga på att inte Aspergerforum är likadant?
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Nya medlemmar

Inläggav Alien » 2012-06-20 23:59:25

kullan skrev:
Miche skrev:Det har även förekommit nyregistrerade medlemmar som masskickat PM, ex.vis rena rama kontaktannonsen (troligen i syfte att försöka lura folk på pengar).


Eller oxå bara vill ha en kompis på riktigt. Det finns ärliga typer oxå.


Klart det gör, de seriösa är nog i majoritet. Men de behöver i så fall bara vänta tills de skrivit ett visst antal inlägg, och sedan är det fritt fram.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nya medlemmar

Inläggav Skum_kille » 2012-06-23 20:11:01

Alien skrev:Tilll admin går det alltid att skicka mail.

Och jag fattar inte varför du yrar om "bestraffning". Varför skulle nya medlemmar "bestraffas"? Det är helt enkelt en praktisk åtgärd. Om den fungerar bra el inte är för tidigt att avgöra. Man kan lika väl se det som ett privilegium som man efter 20 inlägg uppnår, "pm-åldern". En del medlemmar kan för övrigt tycka att det är obehagligt att få pm från en medlem som inte skrivit något alls på forumet.


Tycker ditt sista resonemang är lite skevt.. Skulle man sätta upp spärrar för att ta kontakt för att vissa "kanske tycker det är obehagligt att få pm"? Fattar inte du att många medlemmar här på detta forum, pga dess natur, kanske tycker det är obehagligt att skriva massa trådinlägg?

Jag har varit medlem ett tag, inte varit speciellt aktiv, varit inne och kikat ibland men har i perioder mycket svårt att komma till skott och skriva, kanske beroende på att jag inte känner någon lust, någon ork eller har hållit på och skrivit på forum tidigare i mitt liv och inte tyckt det givit mig nånting, men jag kanske ändå uppskattar att det finns en plats som denna där de allra flesta garanterat inte är som de allra flesta, så att säga. Man kanske får upp ögonen för en person utan att för den sakens skull känna ett behov av att börja spamma trådar utan istället föredrar att ta kontakt genom ett privat meddelande? Om inte annat som ren "övning" på att ta kontakt, om man känner sig exponerad och illa till mods över att alla kan läsa det man skriver när man postar.

Du tänker snävt och är allmänt trångsynt, precis som så många andra i samhället. Man ska alltså numera behöva uppnå en viss "forumålder" för att ha rätt att ta kontakt med andra på forumet direkt. Du verkar gilla att skriva inlägg på forumet som alla kan läsa, eftersom du är moderator, fine by me. Du varken ser eller tar hänsyn till personer som inte är precis som du i denna bemärkelse, dvs den där glada "jag-är-så-öppen-på-forumet-och-skriver-mer-än-gärna-massor-av-inlägg".

Miche skrev:Det har även förekommit nyregistrerade medlemmar som masskickat PM, ex.vis rena rama kontaktannonsen (troligen i syfte att försöka lura folk på pengar).


Om någon är så jävla dum att det första den gör är att börja skicka ut massutskick med kontaktannonser borde man kunna banna idioten for good. Försöker nån lura andra på pengar görs polisanmälan och naturligtvis IP-Ban. Det känns väldigt desperat att behöva sätta restriktioner på pm för att försvåra sådan verksamhet.
Skum_kille
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-03-31
Ort: Stockholm

Re: Nya medlemmar

Inläggav nallen » 2012-06-23 20:13:58

Skum_kille skrev:Fattar inte du att många medlemmar här på detta forum, pga dess natur, kanske tycker det är obehagligt att skriva massa trådinlägg?

"på grund av dess natur"? Varför i helvete ska man vara med på ett diskussionsforum om man inte vill delta i diskussionerna?
nallen
 
Inlägg: 19477
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Nya medlemmar

Inläggav Miche » 2012-06-23 20:47:00

Skum_kille skrev:Tycker ditt sista resonemang är lite skevt.. Skulle man sätta upp spärrar för att ta kontakt för att vissa "kanske tycker det är obehagligt att få pm"?

Nej, spärren beror inte på det utan beror på att en del har spritt information via PM, bl.a. om en medlem med skyddad identitet men även rent spam.

Skum_kille skrev:Om någon är så jävla dum att det första den gör är att börja skicka ut massutskick med kontaktannonser borde man kunna banna idioten for good.

Så har även skett, men pga ovanstående händelser har Admin (dvs inte Alien som du kommenterade) valt att infört PM-stoppet.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nya medlemmar

Inläggav Skum_kille » 2012-06-24 20:13:21

Miche skrev:
Skum_kille skrev:Tycker ditt sista resonemang är lite skevt.. Skulle man sätta upp spärrar för att ta kontakt för att vissa "kanske tycker det är obehagligt att få pm"?

Nej, spärren beror inte på det utan beror på att en del har spritt information via PM, bl.a. om en medlem med skyddad identitet men även rent spam.

Skum_kille skrev:Om någon är så jävla dum att det första den gör är att börja skicka ut massutskick med kontaktannonser borde man kunna banna idioten for good.

Så har även skett, men pga ovanstående händelser har Admin (dvs inte Alien som du kommenterade) valt att infört PM-stoppet.


Okej, men då gäller ju inte att vissa tycker det är obehagligt att få pm som argument. Resten köper jag. Var på lite dåligt humör igår sorry, är ju ingen komplicerad grej att skriva 20 inlägg.

nallen skrev:
Skum_kille skrev:Fattar inte du att många medlemmar här på detta forum, pga dess natur, kanske tycker det är obehagligt att skriva massa trådinlägg?

"på grund av dess natur"? Varför i helvete ska man vara med på ett diskussionsforum om man inte vill delta i diskussionerna?


Vårda ditt språk. Det finns faktiskt många anledningar att vara med. Pm:a andra som man tycker skriver smarta inlägg t ex.
Skum_kille
Ny medlem
 
Inlägg: 13
Anslöt: 2012-03-31
Ort: Stockholm

Re: Nya medlemmar

Inläggav nallen » 2012-06-24 20:48:59

Skum_kille skrev:Vårda ditt språk.

Vem är du att käfta om någonting?

Jag tycker att man egentligen skulle ta bort både PM och chat (trots att jag använder chatten), låsa forumet helt för icke inloggade och sen kicka alla som inte skrivit nåt vettigt de senaste 5 veckorna.

EDIT: men tyvärr är det inte jag som bestämmer.
nallen
 
Inlägg: 19477
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Nya medlemmar

Inläggav plåtmonster » 2012-06-24 21:39:15

nallen skrev:Varför i helvete ska man vara med på ett diskussionsforum om man inte vill delta i diskussionerna?


För att forumet också består av användare som kan diskutera via PM.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Nya medlemmar

Inläggav nallen » 2012-06-24 21:53:03

Då kan man ju skicka mail istället.
nallen
 
Inlägg: 19477
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Nya medlemmar

Inläggav plåtmonster » 2012-06-24 21:59:50

Många skriver inte ut den, alltså måste man skicka PM.
plåtmonster
 
Inlägg: 15480
Anslöt: 2010-03-23
Ort: Nära havet

Re: Nya medlemmar

Inläggav nallen » 2012-06-24 22:00:58

Nej.
nallen
 
Inlägg: 19477
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Nya medlemmar

Inläggav Dagobert » 2012-06-25 1:01:17

Pm eller mail, samma problem, väl?
Dagobert
 
Inlägg: 14188
Anslöt: 2010-11-30

Re: Nya medlemmar

Inläggav Teknik-Pata » 2012-06-30 3:11:09

WOHO 20 inlägg och jag slipper bli kollektivt bestraffad längre! :D


...men vem fan var det jag skulle PMa och om vad nu igen. :-)003 *suck*
Teknik-Pata
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-04-27
Ort: Finspång!

Re: Nya medlemmar

Inläggav Alien » 2012-06-30 4:12:45

Skum_kille skrev:
Alien skrev:Tilll admin går det alltid att skicka mail.

Och jag fattar inte varför du yrar om "bestraffning". Varför skulle nya medlemmar "bestraffas"? Det är helt enkelt en praktisk åtgärd. Om den fungerar bra el inte är för tidigt att avgöra. Man kan lika väl se det som ett privilegium som man efter 20 inlägg uppnår, "pm-åldern". En del medlemmar kan för övrigt tycka att det är obehagligt att få pm från en medlem som inte skrivit något alls på forumet.


Tycker ditt sista resonemang är lite skevt.. Skulle man sätta upp spärrar för att ta kontakt för att vissa "kanske tycker det är obehagligt att få pm"? Fattar inte du att många medlemmar här på detta forum, pga dess natur, kanske tycker det är obehagligt att skriva massa trådinlägg?


Har aldrig påstått att det är orsaken, bara påpekar ett faktum som gör att det kan vara bra att skriva litet på forumet innan man skickar pm. Jag tycker inte 20 inlägg är det samma som "en massa inlägg".

Skum_kille skrev:Jag har varit medlem ett tag, inte varit speciellt aktiv, varit inne och kikat ibland men har i perioder mycket svårt att komma till skott och skriva, kanske beroende på att jag inte känner någon lust, någon ork eller har hållit på och skrivit på forum tidigare i mitt liv och inte tyckt det givit mig nånting, men jag kanske ändå uppskattar att det finns en plats som denna där de allra flesta garanterat inte är som de allra flesta, så att säga. Man kanske får upp ögonen för en person utan att för den sakens skull känna ett behov av att börja spamma trådar utan istället föredrar att ta kontakt genom ett privat meddelande? Om inte annat som ren "övning" på att ta kontakt, om man känner sig exponerad och illa till mods över att alla kan läsa det man skriver när man postar.


Vi är alla sinsemellan mycket olika, för min del skulle jag aldrig vågat skriva pm till någon jag inte träffat. Sedan jag blev moderator har jag förstås gjort det, men då är det ju mest "i tjänsten".

Skum_kille skrev:Du tänker snävt och är allmänt trångsynt, precis som så många andra i samhället. Man ska alltså numera behöva uppnå en viss "forumålder" för att ha rätt att ta kontakt med andra på forumet direkt. Du verkar gilla att skriva inlägg på forumet som alla kan läsa, eftersom du är moderator, fine by me. Du varken ser eller tar hänsyn till personer som inte är precis som du i denna bemärkelse, dvs den där glada "jag-är-så-öppen-på-forumet-och-skriver-mer-än-gärna-massor-av-inlägg".

Miche skrev:Det har även förekommit nyregistrerade medlemmar som masskickat PM, ex.vis rena rama kontaktannonsen (troligen i syfte att försöka lura folk på pengar).


Om någon är så jävla dum att det första den gör är att börja skicka ut massutskick med kontaktannonser borde man kunna banna idioten for good. Försöker nån lura andra på pengar görs polisanmälan och naturligtvis IP-Ban. Det känns väldigt desperat att behöva sätta restriktioner på pm för att försvåra sådan verksamhet.


Du gör det väl enkelt för dig genom att pådyvla andra egenskaper som "inskränkhet" bara för att de inte har samma åsikt som du. Det tycker jag är synnerligen snävt tänkt. För övrigt behöver man inte vara så öppen om sig själv för att skriva på forumet, det räcker med att skriva sina åsikter.

Det finns många olika synpunkter och behov bland forumisterna, det går inte att göra alla nöjda.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nya medlemmar

Inläggav tussen » 2012-07-12 3:21:33

Jag bojkottar!!! 20 inlägg? Märklig regel tycker jag? Alla kanske inte är så förtjusta i att skriva offentliga inlägg, men visst visst jag kan väl sitta och ordbajsa i 20 inlägg för att få den stora förmånen att kunna svara på ett PM... Herregud jag skulle hellre betala för att slippa!
tussen
 
Inlägg: 19
Anslöt: 2012-05-07

Re: Nya medlemmar

Inläggav Miche » 2012-07-12 3:26:50

tussen skrev:Herregud jag skulle hellre betala för att slippa!

Du kan börja här!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nya medlemmar

Inläggav Zima33 » 2012-07-13 18:46:59

Teknik-Pata skrev:WOHO 20 inlägg och jag slipper bli kollektivt bestraffad längre! :D


...men vem fan var det jag skulle PMa och om vad nu igen. :-)003 *suck*


:lol:
Zima33
 
Inlägg: 3623
Anslöt: 2011-05-09

Re: Nya medlemmar

Inläggav Meppe » 2012-07-13 19:15:29

tussen skrev:Jag bojkottar!!! 20 inlägg? Märklig regel tycker jag? Alla kanske inte är så förtjusta i att skriva offentliga inlägg, men visst visst jag kan väl sitta och ordbajsa i 20 inlägg för att få den stora förmånen att kunna svara på ett PM... Herregud jag skulle hellre betala för att slippa!


Testa att läsa den här tråden. Det är en väldigt god början. Om du tycker regeln är märklig efter att ha läst får du återkomma.
Meppe
 
Inlägg: 13738
Anslöt: 2009-05-22
Ort: Krakow

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in