Nya medlemmar

Foruminformation postas här. Förslag och kritik är också välkommet.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Nya medlemmar

Inläggav Zirre » 2012-06-04 21:13:18

Man kan vara ny trots att man reggade sig 2009 då man kan ha reggat sig men inte blivit aktiv förrän långt senare.
Zirre
 
Inlägg: 9275
Anslöt: 2009-12-08
Ort: Sthlms län, Uppland

Re: Nya medlemmar

Inläggav Phobos » 2012-06-04 21:29:09

Zirre skrev:Man kan vara ny trots att man reggade sig 2009 då man kan ha reggat sig men inte blivit aktiv förrän långt senare.


Sant så sant. Jag tenderar att vara aktiv ibland (läser) och sedan har jag långa perioder av inaktivitet.
Phobos
 
Inlägg: 263
Anslöt: 2009-09-20
Ort: Stockholm

Re: Nya medlemmar

Inläggav Titti » 2012-06-04 22:19:35

Phobos skrev:20 Inlägg regeln är rätt bra oftast men just nu måste jag säga att den verkligen stör mig. Känns som jag måste "spama" forumet med några inlägg för att kunna svara på en sak. Vilket känns helt galet eftersom jag vart med i ~3år nu.


Admin

Jag har tagit bort "Nya medlemmar" för några som varit med hyfsat länge och som drabbats av den här nya regeln just för att undvika spammande för att kunna behålla kontakter man redan hunnit skaffa sig. Som en övergång till de nya reglerna är det rimligt men det är inget jag gör automatiskt.

Jag har svårt att få automatiken att fungera när någon går över 20 inlägg men jobbar på att hitta varför.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Om PM igen

Inläggav Teknik-Pata » 2012-06-07 15:52:07

Kan man inte iaf. få svara på pm man får från andra? Kan ju vara något man behöver förklara eller fråga typ...

Lite irriterande. :P

mnordgren:

Slog ihop men tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
Teknik-Pata
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-04-27
Ort: Finspång!

Re: Om PM igen

Inläggav Choklad » 2012-06-07 17:58:19

Du kan ju också skriva lite inlägg, ett par st i några lektrådar och lite diskussioner så vips är du uppe i 20 inlägg.
Choklad
 
Inlägg: 837
Anslöt: 2011-12-07
Ort: Skåne

Re: Nya medlemmar

Inläggav Teknik-Pata » 2012-06-08 1:58:26

Jo, gjorde ett försök att gå den vägen idag vilket resulterade i hela 2 inlägg på några timmar. :lol:
Inte lätt med koncentrationssvårigheter, men men...
Teknik-Pata
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-04-27
Ort: Finspång!

Re: Nya medlemmar

Inläggav Freddy D » 2012-06-08 11:14:10

Det här blir mitt 24:de inlägg och jag kan fortfarande inte skicka PM. Jag vore tacksam om det funkade snart.
Freddy D
Inaktiv
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-02-07

Re: Nya medlemmar

Inläggav Freddy D » 2012-06-09 10:40:28

Okej, jag försökte spamma mig till 20 inlägg. Trodde det skulle ske automatiskt och inte manuellt. Men även förutom de sex extra inläggen, har jag nu fyllt kvoten. Kommer att tänka på Just D:s textrad "-Det är 23 här, ser du inte skylten? - Men jag fyller ju imorn. - Ja, då har du inte fyllt än". En kanske inte helt lyckad princip.
Freddy D
Inaktiv
 
Inlägg: 26
Anslöt: 2012-02-07

Re: Nya medlemmar

Inläggav Teknik-Pata » 2012-06-10 14:43:01

Hmm :roll:


#12
Teknik-Pata
 
Inlägg: 118
Anslöt: 2012-04-27
Ort: Finspång!

Re: Nya medlemmar

Inläggav joey_truelove » 2012-06-19 21:48:46

Gillar inte alls denna nya regel, vilket förmodligen är anledningen till att jag inte kunde PM:a Glimma i en tråd, vilket hade kunnat göra det jag försökte säga tydligare på ett annat sätt än att försöka göra det i själva tråden. Jag kan inte heller av denna regel skicka PM till dig eller andra mod/ admin i olika ärenden skulle jag ha behov av det, inte ens om någon skickat PM till mig att svara på. + Att jag inte kan använda mig av kontaktsökningssidan, varken skriva nytt meddelande eller svara.

10-15 inlägg hade varit en bättre gräns, anser jag. Det skulle bevisa dels att man är seriös men går att snabbare hinna upp till det. Så nu måste jag helt enkelt dumskriva svar i lite olika trådar för att komma upp i 20. Hoppas att jag inte hinner bryta mot någon annan regel pga just det, eller att mitt dumskrivande strider mot någon regel.

Ett av mina specialintressen är filosofi, och föga förvånande har varje form av bestraffande system (vilket detta ändå kan räknas till) i världshistorien skapat ett dåligt beteende hos de som lever i dessa diskriminerande system. Det går i sin tur in i ämnet psykologi, ett annat av mina specialintressen, där man vet att biologiska varelser motsätter sig varje form av motstånd till att vara som man är + att sätta sig emot 'dåliga energier', som bl.a. innefattar bestraffningar.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Nya medlemmar

Inläggav Abbreviation » 2012-06-19 22:04:00

joey_truelove skrev:Ett av mina specialintressen är filosofi, och föga förvånande har varje form av bestraffande system (vilket detta ändå kan räknas till) i världshistorien skapat ett dåligt beteende hos de som lever i dessa diskriminerande system. Det går i sin tur in i ämnet psykologi, ett annat av mina specialintressen, där man vet att biologiska varelser motsätter sig varje form av motstånd till att vara som man är + att sätta sig emot 'dåliga energier', som bl.a. innefattar bestraffningar.

Du har helt klart en poäng men systemet har ett syfte och det syftet uppnås i alla fall.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Nya medlemmar

Inläggav joey_truelove » 2012-06-19 22:26:06

Abbreviation skrev:
joey_truelove skrev:Ett av mina specialintressen är filosofi, och föga förvånande har varje form av bestraffande system (vilket detta ändå kan räknas till) i världshistorien skapat ett dåligt beteende hos de som lever i dessa diskriminerande system. Det går i sin tur in i ämnet psykologi, ett annat av mina specialintressen, där man vet att biologiska varelser motsätter sig varje form av motstånd till att vara som man är + att sätta sig emot 'dåliga energier', som bl.a. innefattar bestraffningar.

Du har helt klart en poäng men systemet har ett syfte och det syftet uppnås i alla fall.
Jag vill anse att syftet inte uppnås eftersom det är kategoriskt och bestraffande. Lustigt nog kan jag fortfarande inte skicka PM, fast jag nu lyckats (med viss möda) komma upp i 20 inlägg. Är jag dubbelbestraffad pga det, kanske(?)

Jag valde medvetet att inte ta upp tesen om 'omvänd psykologi', vilket innebär att någon kommer alltid att vilja hävda det motsatta eller göra det motsatta än vad ett visst system strävar efter. Precis som du nu vill hävda det motsatta än det jag hävdar. Eller du kanske har tillräckligt med inlägg för att inte påverkas av det och därför inte har inblicken i hur systemet faktiskt slår? ;)

Om ett system faktiskt är bestraffande, skall man hellre undersöka hur man kan göra systemet diciplinerande, så alla förstår varför det är på ett visst sätt och kan förhålla sig till det. Den mänskliga hjärnan fungerar ändå på just det sättet. Vi eftersträvar att överkomma för vår perception omotiverade hinder.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Nya medlemmar

Inläggav Abbreviation » 2012-06-19 22:41:47

Jag tycker helt enkelt att det är bra att det finns någonting som hindrar människor från att registrera ett konto och skicka massa pm (herregud, människor som tycker annorlunda än en gör det inte bara för att, vilken otroligt egocentrisk slutsats) . Har heller inte sett några negativa effekter av det hela, snarare är det en hel del människor som faktiskt börjat skriva snarare än att bara hänga här och det ser jag som en klar fördel.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Nya medlemmar

Inläggav Miche » 2012-06-19 23:13:33

joey_truelove skrev:Är jag dubbelbestraffad pga det, kanske(?)

Uppenbarligen fungerar det inte automatiskt för de som gått med som medlemmar i forumet innan regeln infördes, för de som gått med efter verkar det dock fungera.

Såg att markeringen för att du är ny medlem försvunnit nu på dig, då kanske du kan skicka PM!
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Nya medlemmar

Inläggav joey_truelove » 2012-06-19 23:24:13

Abbreviation skrev:(herregud, människor som tycker annorlunda än en gör det inte bara för att, vilken otroligt egocentrisk slutsats)

Jag tror du kan ha någon ofullständig meningsbyggnad i din parentes, ty jag kan tyvärr inte utröna vad du försöker säga. Skulle jag våga mig på en gissning, skulle det kunna utläsas som både obildat och förolämpande, men jag vill inte dra några slutsatser utan hoppas på att det har någon annan, logisk förklaring.

Jag undrar vidare om du faktiskt sökt efter några nackdelar (sett till helheten och de signaler det skickar, naturligtvis) utan att finna dem, eller om du bara förnekar möjligheten att det kan finnas några nackdelar? Vilket av de två gör dig visare, tror du? ;)
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Nya medlemmar

Inläggav joey_truelove » 2012-06-19 23:25:12

Miche skrev:
joey_truelove skrev:Är jag dubbelbestraffad pga det, kanske(?)
Såg att markeringen för att du är ny medlem försvunnit nu på dig, då kanske du kan skicka PM!
Just det jag avsåg med dubbelbestraffning. Jag kan fortfarande inte skicka PM, fast det med detta inlägg blir 26 stycken.
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Nya medlemmar

Inläggav Abbreviation » 2012-06-19 23:28:07

joey_truelove skrev:
Abbreviation skrev:(herregud, människor som tycker annorlunda än en gör det inte bara för att, vilken otroligt egocentrisk slutsats)

Jag tror du kan ha någon ofullständig meningsbyggnad i din parentes, ty jag kan tyvärr inte utröna vad du försöker säga. Skulle jag våga mig på en gissning, skulle det kunna utläsas som både obildat och förolämpande, men jag vill inte dra några slutsatser utan hoppas på att det har någon annan, logisk förklaring.

Jag undrar vidare om du faktiskt sökt efter några nackdelar (sett till helheten och de signaler det skickar, naturligtvis) utan att finna dem, eller om du bara förnekar möjligheten att det kan finnas några nackdelar? Vilket av de två gör dig visare, tror du? ;)

Nej, inte ofullständigt. Att "göra någonting bara för att" är alltså att göra någonting bara för att göra det.

Jag är helt enkelt inte intresserad av huruvida det finns nackdelar. Jag är intresserad av att människor inte registrerar sig för att sprida privat information om mig via pm till andra.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Nya medlemmar

Inläggav joey_truelove » 2012-06-20 0:10:52

Abbreviation skrev:
joey_truelove skrev:
Abbreviation skrev:(herregud, människor som tycker annorlunda än en gör det inte bara för att, vilken otroligt egocentrisk slutsats)

Jag tror du kan ha någon ofullständig meningsbyggnad i din parentes, ty jag kan tyvärr inte utröna vad du försöker säga. Skulle jag våga mig på en gissning, skulle det kunna utläsas som både obildat och förolämpande, men jag vill inte dra några slutsatser utan hoppas på att det har någon annan, logisk förklaring.

Jag undrar vidare om du faktiskt sökt efter några nackdelar (sett till helheten och de signaler det skickar, naturligtvis) utan att finna dem, eller om du bara förnekar möjligheten att det kan finnas några nackdelar? Vilket av de två gör dig visare, tror du? ;)

Nej, inte ofullständigt. Att "göra någonting bara för att" är alltså att göra någonting bara för att göra det.

Jag är helt enkelt inte intresserad av huruvida det finns nackdelar. Jag är intresserad av att människor inte registrerar sig för att sprida privat information om mig via pm till andra.

Du måste verkligen gilla mig, så snabb du är på att svara. :D
Det kan ha varit något komma för mycket, eller att det skulle varit något annat skiljetecken, då det inom parentesen tekniskt sett är två meningar.

Ja, då säger ju ditt svar huruvida jag ska ta det du skriver på allvar eller inte. :-)ZZZ För är du inte ens intresserad av eventuella nackdelar, varför då påskina att sån'a inte skulle finnas?

Och du: "Egocentri"... handlar inte det om att enbart se saker utifrån sig själv och inte helheten och hur andra ser det? Vad skulle du vilja kalla det du gjorde nyss, t.ex.? ;)
joey_truelove
 
Inlägg: 296
Anslöt: 2011-09-28

Re: Nya medlemmar

Inläggav Abbreviation » 2012-06-20 0:18:17

Jag säger att eventuella nackdelar är irrelevanta för mig. (Jag sa väl att jag inte upplevt några, inte att de inte finns?) Ja, det inom parentesen är två meningar. Och ja, jag är också ganska egocentrisk, men eftersom den här frågan är relevant för min säkerhet även utanför forumet och inte bara handlar om filosofiskt flummande om optimala tillvägagångssätt, så tillåter jag mig själv att vara lite egocentriskt.
Abbreviation
 
Inlägg: 3446
Anslöt: 2010-10-15

Re: Nya medlemmar

Inläggav kullan » 2012-06-20 0:26:21

Jag tycker faktiskt att dessa nya regler enbart är konstiga. det känns som det är ganska typiskt för detta forum att ha denna typ av regler. Det är ingen hemlighet att jag registrerade mig enbart för att få va social på chatten. Forumet i övrigt var inte intressant. Tycker inte det är konstigt alls. Och jag tycker det är ett giltigt skäl att bli medlem oxå. Lika giltigt som att många är medlemmar enbart för träffarna skull. Jag vet flera medlemmar som inte kommer logga in något mer pga. dessa regler. dom vill chatta men inte tjattra i trådarna. Det borde inte va ett krav heller.
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Nya medlemmar

Inläggav Titti » 2012-06-20 0:31:50

kullan skrev:Det är ingen hemlighet att jag registrerade mig enbart för att få va social på chatten. Forumet i övrigt var inte intressant.


Admin

Med den inställningen tycker jag det är ganska märkligt att du på fjorton månader skrivit 12 600 inlägg på forumet.
Titti
 
Inlägg: 9003
Anslöt: 2007-09-16

Re: Nya medlemmar

Inläggav nallen » 2012-06-20 0:40:10

...däremot är det en bra förklaring till att en majoritet (?) av de aktuella trådarna snarast ser ut som transkriptioner av chatt-sessioner.
nallen
 
Inlägg: 19465
Anslöt: 2006-08-27
Ort: Vid Skogen

Re: Nya medlemmar

Inläggav Alien » 2012-06-20 4:19:38

joey_truelove skrev:Gillar inte alls denna nya regel, vilket förmodligen är anledningen till att jag inte kunde PM:a Glimma i en tråd, vilket hade kunnat göra det jag försökte säga tydligare på ett annat sätt än att försöka göra det i själva tråden. Jag kan inte heller av denna regel skicka PM till dig eller andra mod/ admin i olika ärenden skulle jag ha behov av det, inte ens om någon skickat PM till mig att svara på. + Att jag inte kan använda mig av kontaktsökningssidan, varken skriva nytt meddelande eller svara.

10-15 inlägg hade varit en bättre gräns, anser jag. Det skulle bevisa dels att man är seriös men går att snabbare hinna upp till det. Så nu måste jag helt enkelt dumskriva svar i lite olika trådar för att komma upp i 20. Hoppas att jag inte hinner bryta mot någon annan regel pga just det, eller att mitt dumskrivande strider mot någon regel.

Ett av mina specialintressen är filosofi, och föga förvånande har varje form av bestraffande system (vilket detta ändå kan räknas till) i världshistorien skapat ett dåligt beteende hos de som lever i dessa diskriminerande system. Det går i sin tur in i ämnet psykologi, ett annat av mina specialintressen, där man vet att biologiska varelser motsätter sig varje form av motstånd till att vara som man är + att sätta sig emot 'dåliga energier', som bl.a. innefattar bestraffningar.



Tilll admin går det alltid att skicka mail.

Och jag fattar inte varför du yrar om "bestraffning". Varför skulle nya medlemmar "bestraffas"? Det är helt enkelt en praktisk åtgärd. Om den fungerar bra el inte är för tidigt att avgöra. Man kan lika väl se det som ett privilegium som man efter 20 inlägg uppnår, "pm-åldern". En del medlemmar kan för övrigt tycka att det är obehagligt att få pm från en medlem som inte skrivit något alls på forumet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: Nya medlemmar

Inläggav Miche » 2012-06-20 10:49:13

Det har även förekommit nyregistrerade medlemmar som masskickat PM, ex.vis rena rama kontaktannonsen (troligen i syfte att försöka lura folk på pengar).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Återgå till Regler, nyheter och synpunkter



Logga in