Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Zombie » 2012-06-19 16:23:14

Flia skrev:Sedärja. Det är bra att utmana teorier som inte kommer ur kunskap utan bara nyfikenhet.

Roligt med folk som tycker det förresten. :D
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Vildsvin » 2012-06-19 17:39:05

Flia skrev:Tack Zombie.
Det var spännande att lyssna på lettiskan.
Utan att förstå ett enda ord kändes ett släktskap med de finsk-ugriska (som jag heller inte kan), och det kan ju vara uttalsmässigt som du säger. Samtidigt hördes flera uttal som känns igen som slaviska. Det kan ju tänkas att det var låneord också.

Det lettiska uttalet har påverkats mycket av de omgivande finsk-ugriska språken, medan litauiska är det nu levande språk vars uttal mest liknar urindoeuropeiskan.
Vildsvin
 
Inlägg: 2289
Anslöt: 2011-01-03

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Flia » 2012-06-19 19:04:53

Finns det nånstans man kan lyssna på litauiska?
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav HGJ » 2012-06-19 20:24:08

Zombie skrev:Nja, snarare åt andra hållet. Det är de slaviska språken som utgör en undergrupp till de baltoslaviska.

    Indoeuropeiskan antas ha grenat ut sig i baltoslaviska, urgermanska och ett antal andra grenar.

    Baltoslaviskan antas sedan ha grenat ut sig i baltiska och slaviska språk.

    Från urgermanskan har åtminstone öst-, nord- och västgermanska grenat ut sig, det vill säga respektive gotiskan, de nordiska språken och tyskan, engelskan med flera.

På tyska kan man säga indogermanisch som synonym till indoeuropäisch, men det har inget med något germanskt att göra. Det avspeglar bara en bild man hade förr.

Winfred P. Lehmann säger:

The name given to the family by Thomas Young in 1813 is a compound composed of one unit representing the easternmost area, India, and one representing the westernmost area, Europe, in which the family is located. Such hyphenated compounds have subsequently been devised for many other language families: Afro-Asiatic, Sino-Tibetean, Malayo-Polynesian, and so on. Since the Germanic family is located farthest to the north and west, many scholars, especially in Germany, label the family Indo-Germanic by the designation proposed in 1810 by Conrad Malte-Brun. Others, using a term that the early Indic and Celtic authors applied to their own people, called the family Aryan; this name is now in disrepute because of a misuse of it for infamous political purposes. Other names have also been proposed, but the one used most widely today is Indo-European.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5332
Anslöt: 2007-06-02

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav HGJ » 2012-06-19 20:59:44

Zombie skrev:
Flia skrev:Intressant dock att de letter jag frågade absolut vägrade tanken på något gemensamt mellan slaviska och baltiska. De upprepade "indo european" som nåt slags mantra.

Stackars människor. Högst förståeligt, men verklighetsförfalskning.

Flia skrev:Kanske är det något de får lära sig i skolan numera.

Talar inte väl för deras åsiktsfrihet i så fall. Eller för den importerade men oskyldiga slaviska minoritetens framtidsutsikter.

Winfred P. Lehmann säger:

Some scholars class both of them in one subgroup of Indo-European, Balto-Slavic; others maintain that the similarities between the Baltic and Slavic languages are due to mutual influences exerted during a long period of contact. These scolars set up two independent subgroups of Indo-European, Baltic and Slavic. A choice between the two classifications depends on the interpretation of selected linguistic characteristics. Given only recent texts, we can scarcely state with assurance whether one subgroup or two are to be posited.
HGJ
Assistent
 
Inlägg: 5332
Anslöt: 2007-06-02

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Zombie » 2012-06-19 21:22:38

HGJ skrev:
Zombie skrev:
Flia skrev:Intressant dock att de letter jag frågade absolut vägrade tanken på något gemensamt mellan slaviska och baltiska. De upprepade "indo european" som nåt slags mantra.

Stackars människor. Högst förståeligt, men verklighetsförfalskning.

Flia skrev:Kanske är det något de får lära sig i skolan numera.

Talar inte väl för deras åsiktsfrihet i så fall. Eller för den importerade men oskyldiga slaviska minoritetens framtidsutsikter.

Winfred P. Lehmann säger:

Some scholars class both of them in one subgroup of Indo-European, Balto-Slavic; others maintain that the similarities between the Baltic and Slavic languages are due to mutual influences exerted during a long period of contact. These scolars set up two independent subgroups of Indo-European, Baltic and Slavic. A choice between the two classifications depends on the interpretation of selected linguistic characteristics. Given only recent texts, we can scarcely state with assurance whether one subgroup or two are to be posited.

Det har jag också läst om, kommer jag på när du citerar det, och det var synd att jag inte hade det uppe i huvudet när jag skrev de där inläggen. Men lyckligtvis skrev Flia "något gemensamt", och det finns mycket uppenbart. (Utan att vara expert har jag också svårt att tro att såpass ingående strukturella överensstämmelser i både grammatik och ljudlära bara skulle vara en produkt av språkkontakt, ens över ett par årtusenden. Undrar om det finns något belagt exempel på det.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Flia » 2012-06-19 22:36:15

Så min fråga är alltså besvarad med "ingen vet säkert". Tackar ödmjukt :lol:
Flia
 
Inlägg: 2316
Anslöt: 2008-11-28
Ort: Östhammar

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Zombie » 2012-06-19 22:44:32

Nja, precis som med gissningar kan ju det där också sägas på mer eller mindre kvalificerade sätt. ;)

Flia skrev:Finns det nånstans man kan lyssna på litauiska?

Googla på "lithuanian pronunciation audio" och liknande kanske?

Vill påpeka att jag inte tycker man kan vara så säker på saker och ting som Vildsvin verkar tycka. Som sagt, de vetenskapliga rönen om släktträd och tidpunkter har ändrats förr. Och finns det några inspelningar av urindoeuropeiska torde de ligga på någon metafysisk disk.

Vad vi kan säga om litauiskan är väl ungefär att accentsystemet, mycket i grammatiken och vissa drag i ljudläran tycks ha större likheter med det vi kan rekonstruera för urindeuropeiskan än hos de flesta andra levande språk. Sådär i det stora hela; den ena eller andra enskildheten kan givetvis vara ålderdomligare i ett annat språk. Svenskan är till exempel ålderdomligare på så vis att vi har "det"-könet (neutrum) kvar.

Men detaljer i det är med nödvändighet ovissa, och hur lika själva "språkklangerna" är för den skull vet vi ingenting om; vi vet att "språkklangen" kan vara väldigt olika även för dialekter som skrivs nästan likadant.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Zombie » 2012-06-19 23:48:48

Zombie skrev:de flesta andra

Läs vad jag tänker, inte vad jag skriver: något annat.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Zombie » 2012-06-20 14:05:12

Förresten beror det också på vilken form av rekonstruerad urindoeuropeiska man talar om hur likt någon modern ättling man kan föreställa sig att den har låtit. Åtminstone de tidigare stadierna bör ha haft en serie strupljud mer eller mindre som i modern arabiska. De försvann (i så fall) tidigt ur de flesta grenar, men kanske inte innan språket redan var dialektsplittrat i andra avseenden. Om det nu var enhetligt någonsin.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: Vilken språkgrupp tillhör lettiskan (och varför)

Inläggav Alien » 2012-06-21 13:43:45

Moderator:

Inlägg om finsk-ugriska språk har avdelats till en ny tråd: de-finsk-ugriska-spraken-t27498.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46236
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Återgå till Språket



Logga in