De finsk-ugriska språken

Här diskuterar vi språkfrågor på ett brett plan.

 Moderatorer: Alien, atoms

De finsk-ugriska språken

Inläggav regnif » 2009-08-17 1:31:50

regnif skrev:
Kahlokatt skrev:Finska är f.ö. ett finsk-ugriskt språk, släkt med estniska, samiska, ungerska, m.m.


Det visste jag redan men det kanske inte du visste ;)


Alltså att det är finskt-ugriskt, resten visste jag faktiskt inte. Ibland undrar man om man inte borde fördjupa sig mera.
*lite less på mitt ojämna intresse*

Moderator Alien: Flyttat från denna tråd: fragor-om-islandska-namn-t11799.html
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-17 18:48:07

regnif skrev:
Kahlokatt skrev:Finska är f.ö. ett finsk-ugriskt språk, släkt med estniska, samiska, ungerska, m.m.


Det visste jag redan men det kanske inte du visste ;)


Jodå, det visste jag, och jag var säker på att du också visste, men du verkade lite tveksam huruvida finska inte är indo-europeiskt eller ej. :wink:
Finskans närmaste släktingar är väl estniska, samiska och småspråk runt Östersjön och Finska Viken (typ vepsiska, karelska, votiska), men visste ni att ungerskans närmaste släktingar faktiskt finns i Sibirien? Khanty och mansi heter de. Coolt, tycker jag.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-08-17 19:27:23

Kahlokatt skrev:
regnif skrev:
Kahlokatt skrev:Finska är f.ö. ett finsk-ugriskt språk, släkt med estniska, samiska, ungerska, m.m.


Det visste jag redan men det kanske inte du visste ;)


Jodå, det visste jag, och jag var säker på att du också visste, men du verkade lite tveksam huruvida finska inte är indo-europeiskt eller ej. :wink:
Finskans närmaste släktingar är väl estniska, samiska och småspråk runt Östersjön och Finska Viken (typ vepsiska, karelska, votiska), men visste ni att ungerskans närmaste släktingar faktiskt finns i Sibirien? Khanty och mansi heter de. Coolt, tycker jag.


Jaha, visste du? Jag visste inte att du visste faktiskt. ;)
Ja, för jag vet inte varför inte Finland är med i de andra länderna i Europas utveckling på nåt sätt. Varför är det annorlunda språkhistoria där (ligger ju i Europa som allt annat höll jag på att säga)? Har jag undrat.

Jag vet vad jag själv tycker är likt iaf så pass mkt som jag hör av språket (då jag inte är så insatt i något djupt), men aldrig vad alla historiker och de tycker är besläktat.
Ja, coolt kanske, men svårt att minnas...finns så mkt..och så många, som de där du nämnde sist tex..som jag inte hört talas om, eller minns att jag hört talas om iaf. .Jag minns att det finns nåt som heter ingriska eller ingerianska och sådant, men jag vet inte mkt om det för det... :shock:
Finns nåt språk som heter mari eller nåt sånt i de trakterna också?
Hur är det med meänkieli? Är väl likt det också?

Inte för att detta har så mkt med isländska namn att göra men ;)

Fast jag tänkte att det kanske länkar till Island ändå, om jö betyder is. För isåfall skulle det kunna ha med finska att göra.

Jag tror Vátnajökull är vatteniskulle? Nästan som att jag har hört det förut. Undrar om man får fram betydelsen eller bara info om glaciären om man skriver dit namnet? Jag har problem att söka, men jag kan ju försöka.

Edit: Is heter säkert is, men jag undrar ändå om det där med jö. Som skulle kunna säga nåt mer angående Jökulls betydelse.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-17 22:03:32

Kahlokatt skrev:
regnif skrev:
Kahlokatt skrev:Finska är f.ö. ett finsk-ugriskt språk, släkt med estniska, samiska, ungerska, m.m.

Det visste jag redan men det kanske inte du visste ;)


Jodå, det visste jag, och jag var säker på att du också visste, men du verkade lite tveksam huruvida finska inte är indo-europeiskt eller ej. :wink:
Finskans närmaste släktingar är väl estniska, samiska och småspråk runt Östersjön och Finska Viken (typ vepsiska, karelska, votiska), men visste ni att ungerskans närmaste släktingar faktiskt finns i Sibirien? Khanty och mansi heter de. Coolt, tycker jag.

regnif skrev:Jaha, visste du? Jag visste inte att du visste faktiskt. ;)
Ja, för jag vet inte varför inte Finland är med i de andra länderna i Europas utveckling på nåt sätt. Varför är det annorlunda språkhistoria där (ligger ju i Europa som allt annat höll jag på att säga)? Har jag undrat.

Jag vet vad jag själv tycker är likt iaf så pass mkt som jag hör av språket (då jag inte är så insatt i något djupt), men aldrig vad alla historiker och de tycker är besläktat.
Ja, coolt kanske, men svårt att minnas...finns så mkt..och så många, som de där du nämnde sist tex..som jag inte hört talas om, eller minns att jag hört talas om iaf. .Jag minns att det finns nåt som heter ingriska eller ingerianska och sådant, men jag vet inte mkt om det för det... :shock:
Finns nåt språk som heter mari eller nåt sånt i de trakterna också?
Hur är det med meänkieli? Är väl likt det också?


Mari, jajamensan, det är också ett finsk-ugriskt språk som pratas i Ryssland. Jag har faktiskt en gammal bekant vars mormor är marier. Sedan finns det ett språk som heter komi också. Vad skall man egentligen kalla ett ord från det språket? "Det komiska ordet" kan man ju inte säga. :lol:
Ingriska talades i Ingermanland, typ där Sankt Petersburg ligger i dag, men jag tror att det är nästan utdött. Trist!
Meänkieli är väl egentligen en dialekt av finska, fast de som talar det är väldigt noga med att det skall ha status som ett eget språk.

Jo, förresten. Indoeuropéerna skall ha kommit till Europa från..öh...typ dagens Indien och Pakistan...? Finnarna och ugrierna kom "vandrande" från Sibirien.
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav TK » 2009-08-17 22:29:18

Kahlokatt skrev:Finnarna och ugrierna kom "vandrande" från Sibirien.


Finnarna som folk lär enligt forskning från senare tid, framtagen genom dagens forskningsmetoder, komma någonstans söderifrån och inte från öster. Minns nu inte detta i närmare detalj, men det går hitta informationer om det på det stora nätet. Förmodligen är det dock inte helt oomstritt, men jag har inte någon aktuell information om eventuella dispyter inom forskningen rörande detta.

Jag skriver det här inlägget endast som en påminnelse om att det kan vara på tiden att avliva en del av de gamla myterna om finskhetens ursprung - folk som språk.

Apropå språkliga likheter inom den finsk-ugriska språkgruppen så lär likheten mellan finska och ungerska ungefär motsvara likheten mellan svenska och persiska/farsi. Jag minns heller inte källan för detta. Kan alltså inte gå i god för den uppgiften, lika litet som i fråga om det finska folkets ursprung geografiskt och stammässigt.

Men som sagt. Det finns fortfarande en massa myter i svaj, vilket väl får tillskrivas en rad olika omständigheter. Så småningom lär nog den allmänna uppfattningen komma att ändras och vi kan lämna just de tidigare myterna bakom oss.
Senast redigerad av TK 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
TK
 
Inlägg: 4140
Anslöt: 2007-07-18
Ort: Skåne

Inläggav regnif » 2009-08-17 22:34:34

Kahlokatt skrev:
regnif skrev:Jaha, visste du? Jag visste inte att du visste faktiskt. ;)
Ja, för jag vet inte varför inte Finland är med i de andra länderna i Europas utveckling på nåt sätt. Varför är det annorlunda språkhistoria där (ligger ju i Europa som allt annat höll jag på att säga)? Har jag undrat.

Jag vet vad jag själv tycker är likt iaf så pass mkt som jag hör av språket (då jag inte är så insatt i något djupt), men aldrig vad alla historiker och de tycker är besläktat.
Ja, coolt kanske, men svårt att minnas...finns så mkt..och så många, som de där du nämnde sist tex..som jag inte hört talas om, eller minns att jag hört talas om iaf. .Jag minns att det finns nåt som heter ingriska eller ingerianska och sådant, men jag vet inte mkt om det för det... :shock:
Finns nåt språk som heter mari eller nåt sånt i de trakterna också?
Hur är det med meänkieli? Är väl likt det också?


Mari, jajamensan, det är också ett finsk-ugriskt språk som pratas i Ryssland. Jag har faktiskt en gammal bekant vars mormor är marier. Sedan finns det ett språk som heter komi också. Vad skall man egentligen kalla ett ord från det språket? "Det komiska ordet" kan man ju inte säga. :lol:
Ingriska talades i Ingermanland, typ där Sankt Petersburg ligger i dag, men jag tror att det är nästan utdött. Trist!
Meänkieli är väl egentligen en dialekt av finska, fast de som talar det är väldigt noga med att det skall ha status som ett eget språk.

Jo, förresten. Indoeuropéerna skall ha kommit till Europa från..öh...typ dagens Indien och Pakistan...? Finnarna och ugrierna kom "vandrande" från Sibirien.


Hehe, nä, men det komiska var ju kul..
Hm, jag hörde att finnarna/finländarna kom från Japan-trakterna eller Kina-hållet eller nåt sånt. Det är nog det enda jag hört. Dock typ av bara en person eller så, resten har inte sagt nåt. Jag tycker dock inte det verkar särskilt trovärdigt, har jag svart hår, eller? :roll:
Jaja, vem vet..
Hur gjorde indoeuropéerna om de inte vandrade?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-08-17 22:50:24

..& var är ugrierna idag eller var var de innan de dog ut om det är det de gjorde?
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav regnif » 2009-08-18 0:40:48

Missade Tks inlägg av nån anledning.
Senast redigerad av regnif 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

Inläggav Kahlokatt » 2009-08-18 22:12:28

regnif skrev:Hur gjorde indoeuropéerna om de inte vandrade?


Hm, jag menar bara att de nog knappast vandrade rent bokstavligen, typ kom i gåsmarsch från Indusdalen...

Ugrierna finns inte kvar som ett eget folkslag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ugrians
Senast redigerad av Kahlokatt 2011-05-04 21:00:14, redigerad totalt 1 gång.
Kahlokatt
 
Inlägg: 21459
Anslöt: 2008-10-08
Ort: Personal Prison

Inläggav regnif » 2009-08-19 15:48:37

Kahlokatt skrev:
regnif skrev:Hur gjorde indoeuropéerna om de inte vandrade?


Hm, jag menar bara att de nog knappast vandrade rent bokstavligen, typ kom i gåsmarsch från Indusdalen...

Ugrierna finns inte kvar som ett eget folkslag.

http://en.wikipedia.org/wiki/Ugrians


Okej. Intressant. Och du lägger upp massa intressanta länkar, trevligt. :)
regnif
 
Inlägg: 3075
Anslöt: 2009-04-25

De finsk-ugriska språken

Inläggav slackern » 2012-06-19 15:09:21

marxisten skrev:Någon som kan säga hur den Finsk-Ugriska språkgruppen uppkom då? I den ingår Finska, Samiska, Estniska och Ungerska.


Ursprungligen kommer dom från andar sidan uralbergen. Alltså ifrån den Asiatiska sidan. Tror även att det finns kvar en liten minoritet utav folk som pratar finsk-ugriska språk där. Det finns även i Ryssland utav ett lapptäcke tror det finns anda språk som tillhör den språkstammen än dom du räknade upp.


Moderator Alien: Avdelat från denna tråd: vilken-sprakgrupp-tillhor-lettiskan-och-varfor-t27278.html
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav Zombie » 2012-06-19 16:26:47

slackern skrev:Så både baltiska och slaviska är en undergrupp till balto-slaviska språk? Alltså till hör dom samma språkstam?

Stämmer bra det.

slackern skrev:Kan man jämföra det som skillnaden mellan finsk-ugriska språk?

Inte riktigt säker på hur du menar där. De finsk-ugriska språken är ju också litet annorlunda uppbyggda än de indoeuropeiska och väldigt ojämna till storlek och spridning, så det kan vara svårt att dra direkta paralleller.

Men säg att de som menar att finska-estniska och de samiska språken utgör en egen gren på det trädet har rätt: då skulle man kanske kunna säga att den större finsk-estniska kvisten kunde motsvara de slaviska språken och den mindre samiska kvisten de baltiska, medan den mer fjärran besläktade ungerskan finns på en helt annan gren av samma träd. Kan den bilden likna vad du sökte?

Moderator: från post817329.html#p817329
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav Alien » 2012-06-19 16:41:36

De finska-ugriska språken tillhör alltså den uraliska språkfamiljen, inte den indoeuropeiska.

De tre grenarna (enligt wikipedia):
- Ugriska: Ungerska och ob-ugriska
- Finsk-permiska: Estniska, finska, samiska m fl (bland dem udmurtiska som babusjkorna sjöng i ESC)
- Samojediska

Det är så mycket jag själv orkar hålla i huvudet.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav Alien » 2012-06-19 16:51:25

Meänkieli (el tornedalsfinska) liksom ingermanländska är en variant av finska: tornedalsfinsk-meankieli-och-vad-ar-en-kvan-t16047.html
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav slackern » 2012-06-19 18:02:12

Alien skrev:De finska-ugriska språken tillhör alltså den uraliska språkfamiljen, inte den indoeuropeiska.


Fast det tillhör väll allmänbildningen att känna till? Jag fick i vilket fall som helst lära mej det i skolan.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav slackern » 2012-06-19 18:03:20

Alien skrev:De finska-ugriska språken tillhör alltså den uraliska språkfamiljen, inte den indoeuropeiska.

De tre grenarna (enligt wikipedia):
- Ugriska: Ungerksa och ob-ugriska
- Finsk-permiska: Estniska, finska, samiska m fl (bland dem udmurtiska som babusjkorna sjöng i ESC)
- Samojediska

Det är så mycket jag själv orkar hålla i huvudet.


Så har vi väll Kvänerna också? Eller är det ett utdött språk?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav Zombie » 2012-06-19 18:32:07

Kvänskan är ännu en finsk dialekt som av historiska skäl har fått en viss självständighet. Är väl så där väldigt ungefärligt som med samiskan och tornedalsfinskan: nästan utrotad av överheten, men av de få som fortfarande talar den är det några som försöker hålla liv i den med radio, tidning och kulturaktiviteter och på senaste åren har de också börjat få stöd av myndigheterna. Öppen fråga om det kommer att räcka.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav slackern » 2012-06-19 18:35:45

Zombie skrev:Kvänskan är ännu en dialekt av finska som av historiska skäl har fått en viss självständighet. Är väl så där väldigt ungefärligt som med samiskan och tornedalsfinskan: nästan utrotad av överheten, men av de få som fortfarande talar den är det några som försöker hålla liv i den med radio och kulturaktiviteter och på senaste åren har de också börjat få stöd av myndigheterna. Öppen fråga om det kommer att räcka.


Kanske är lite som Schweitzertyskan? Jag har hört att om den dialekten skulle ha ett eget skriftspråk så skulle det klassas som ett eget språk. Men vet inte om det är sanning till 100%.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav Tallerger » 2012-06-21 22:51:39

Jag tror att den valigaste grupperingen av de uraliska språken först delar in dem i grenarna

1. finsk-ugriska
2. samojedspråk.

Finsk-ugriskan delas därefter upp i
a) finska (eller Östersjö-finska) språk (finska, samiska språk, estniska, liviska, karelska, ingriska)
b) ugriska (ungerska, Ob-ugriska)

Ytterligare sub-indelningar finns, liksom ytterligare språk att lägga till i grupperna.

Samojedspråken är inte så många och grupperas väl inte så mycket vidare.

Exempel på besläktade ord i finska och ungerska är kala - hal (fisk), yksi - egy (ett), kaksi - kettö (två), kolme - harom (tre), neljä - negy (fyra), kuusi - hat (sex), käsi - kez (hand), sydän - sziv (hjärta), silmä - szem (öga), elämä - élet (liv), poika - fiu (pojke), me - mi (vi), te - ti (ni), sinä - te (du). t har i finskan blivit s framför i, vilket märks i kaksi - kettö och sinä - te. I ungerskan har ordinitialt k blivit h framför bakre vokal, vilket märks i kala - hal och kolme - harom. I kuusi - hat märks båda fenomenen. Ordinitialt p har i ungerska blivit f, vilket visar sig i fiu.

Ja, jag har slarvat här med accenterna på de ungerska ordens vokaler.
Tallerger
 
Inlägg: 359
Anslöt: 2007-08-07

Re: De finsk-ugriska språken

Inläggav slackern » 2012-06-21 22:53:59

Jag tror att ekorre på finska och ungerska ska vara lika varandra?
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

De finsk-ugriska språken

Inläggav Alien » 2013-07-13 19:10:34

slackern skrev:Jag tror att ekorre på finska och ungerska ska vara lika varandra?


Inte särskilt lika:

finska: orava
estniska: orav
ungerska: mókus

Öht verkar ungerskan inte vara så likt när det gäller ord, inte ens när det gäller verkligt grundläggande ord.

Mor - far
fin: äiti - isä
est: ema - isa
ung: anya - apa

Huvud - hjärta
fin: pää - sydän
est: pea - süda
ung: fej - szív

Hand - fot
fin: käsi - jalkaterä
est: labakäsi - labajalg
ung: kéz - láb

Edit: Rättat då de ungerska orden jag uppgav inte alls var ungerska.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De finsk-ugriska språken

Inläggav osäker » 2013-07-13 19:35:29

Alien skrev:ungerska: crvena vjeverica

Det där (liksom resten av dina ord) är kroatiska (hr). På ungerska (hu) heter 'ekorre' tydligen mókus (och någon kognat till orava tycks inte finnas).
osäker
 
Inlägg: 246
Anslöt: 2009-08-24
Ort: Stockholm

De finsk-ugriska språken

Inläggav Alien » 2013-07-13 19:36:53

Ja, så går det när man försöker ta ord från wikipedia och inte hittar ungerska. Har rättat nu.
Alien
Moderator
 
Inlägg: 46228
Anslöt: 2007-08-13
Ort: Mellansvenska låglandet

De finsk-ugriska språken

Inläggav slackern » 2013-07-13 19:54:02

Alien skrev:
slackern skrev:Jag tror att ekorre på finska och ungerska ska vara lika varandra?


Inte särskilt lika:

finska: orava
estniska: orav
ungerska: mókus

Öht verkar ungerskan inte vara så likt när det gäller ord, inte ens när det gäller verkligt grundläggande ord.

Mor - far
fin: äiti - isä
est: ema - isa
ung: anya - apa

Huvud - hjärta
fin: pää - sydän
est: pea - süda
ung: fej- szív

Hand - fot
fin: käsi - jalkaterä
est: labakäsi - labajalg
ung: kéz - láb

Edit: Rättat då de ungerska orden inte alls var ungerska.


Därför skrev jag också jag tror. Men jag trodde tydligen fel. Så tack för att du letade fram det riktiga ordet.
slackern
 
Inlägg: 43755
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Språket



Logga in