Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: atoms, Alien

Vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav cursedforever » 2012-06-02 1:42:13

finns det någon bra medicin för attentionspan`? och minnet?

jag använder mitrazapine. har ökat minnet. tagit bort barriern i hjärnan och kan prata. sussar inte i huvudet och tankarna är samlade.

vet ni någon bättre medicin.? för minnet.

mitrazapine har effekt. effekten är typ 6.5/10. om jag får dömma. det är en rejäl förbätring.men inte riktig nöjd.

aja kommentera minnet mediciner och olika mediciner. LSD OCH PSYCHOBLIN MUSHROOMS eller liknande kommenterar blir bannade.

tack i förhand
cursedforever
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2012-06-02

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Iridia » 2012-06-02 1:44:52

Jag visste inte ens att det fanns mediciner för minnet.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav weasley » 2012-06-02 1:55:48

Kolla i den här tråden, här finns länkar till flera olika mediciner. Börja med att läsa igenom de mest relevanta för dej, vilka det är får du tyvärr avgöra själv.
metatrad-t9446.html

Visste inte heller att det fanns specifika minnesmediciner. Däremot kan jag tänka mej att det skulle kunna vara så att om man har ahdh och framgångsrik medicinering mot det, så kan väl minnet påverkas till det bättre eftersom man får lättare att koncentrera sej. Men det är ju bara vilda gissningar från min sida!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav cursedforever » 2012-06-02 2:10:58

nja depression är typ som virus. så tar man anti depressiva. så blir man typ botad och då fungerar man ju snabbare. dessutom så ökas halten av ämnnen i hjärnan det är klart att man får bättre :)
cursedforever
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2012-06-02

hej behöver mirakel medicin för min mentalitet det funkar ej

Inläggav cursedforever » 2012-06-02 2:27:37

susset är bort minnet är tillbaka. och kan prata ingen barrier i hjärnan. (mitrazapine).

men något saknas fortfarande.


asså det är så att jag vill ha tillbaka det exotiska. asså mina tankar har jag inga. asså det känns flumt . jag har inga känslor ingenting. svårt att föreställa mig saker .

ja var normal för typ lite iaf. men nu är det konstigt. inga förvätningar. funkar ej.

hjälp..

provat seroquell , zyprexa , abilify, fluanxol , mitrazapine.

jag vill njutta men det gör jag inte. jag känner ingenting. snälla hjälp


mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
cursedforever
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2012-06-02

Re: hej behöver mirakel medicin för min mentalitet det funka

Inläggav Iridia » 2012-06-02 2:52:23

Men sluta spamma nu, det räckte väl med en tråd med samma fråga? Det här är ingen sjukvårdsupplysning, det är ett aspieforum. Ring vårdguiden eller fråga din läkare.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: hej behöver mirakel medicin för min mentalitet det funka

Inläggav cursedforever » 2012-06-02 3:32:24

nej det är inte samma fråga. förutom det använder de mesta medicin man brukar ha depression eller liknande om man har asperger. så sluta du. jo jag frågar min läkare men jag kan altid rådfråga de på forumet. väx up . och inget du säger har någon logisk poäng. vakna up till verkligheten.


mnordgren:

Det här bemötandet är inte ok. Om du har synpunkter på det Iridia skriver kan du meddela det utan att använda dig av detta tonfall.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
cursedforever
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2012-06-02

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-02 10:26:26

Voxra - antidepressiv men som även funkar mot adhd-problematik - hjälper mig genom att ta bort min lättirritation. gick omkring och var nästan konstant mer eller mindre irriterad innan. var mkt skönt att bli av med det.

Strattera - ADHD-medicin - hjälper lite mot min kroppsliga hyperaktivitet och lite med fokus.

Theralen - Neuroleptikum med ospecifik sedativ och antiallergisk effekt - tar den vid behov mot ångest och även som sömnmedicin

Sen tar jag även omega 3 kapslar, B12, B6 och folsyra samt magnesium tabletter. De hjälper mitt generella mående och så. De liksom gör "spetsen trubbig". Ingen mirakelgrej, men det hjälper, iaf för mig. Och ja jag har talat med en läkare innan.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Sheyen » 2012-06-02 10:46:39

Zoloft 100 mg (ska väl ökas något) - mot depression, OCD, ångest och social fobi.

Oxascand (3 x 10 mg) - mot ångest.

Theralen (4 ml) - mot ångest och sömnsvårigheter.

De vill att jag ska käka Zyprexa eller Seroquel (de tror att jag är psykotisk), men liksom ehhhhh NEJ. Nej, tack.
Sheyen
 
Inlägg: 11722
Anslöt: 2010-10-24
Ort: Din Mamma

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Vatgrown » 2012-06-02 11:08:05

Concerta 36 mg + 18 mg påfyllnadsdos. Mitt effektiva arbetsminne har ökat enormt, tidigare läckte det som ett såll. Men stimulantia behandlar ju bara dopaminbrist av ADD/ADHD-typ och inte andra former av kognitiva besvär.
Vatgrown
 
Inlägg: 21
Anslöt: 2012-04-23

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav JvA00 » 2012-06-02 11:52:36

Mirtazapin är inte en känd nootrop, men minskar man oro och ångest i kroppen så ökar oftast närminnet. Mitt egna minne blir helt kvaddat om jag är nervös och orolig.

Minnesmedicin finns. Alzheimhers behandlas ju med det bland annat.

Galantamin är en vanlig sådan.
Huperzine A (kosttillskott) en annan, som har liknande effekt som Galantamin.

Båda påverkar acetylkolinnivåerna i hjärnan och ger åtminstone i början ökat närminne.

Huperzine A har jag själv provat med god effekt i ca en vecka. Kom ihåg detaljer och folks namn djävulskt bra, även när jag helt struntade i att aktivt ens lyssna/koncentrera mig. Efter ca en vecka tappade dock preparatet effekt. Fungerade bra igen efter några dagars uppehåll. Att cykla i stil med 5 dagar med och 2-4 dagar utan skulle säkert fungera långsiktigt.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav weasley » 2012-06-02 13:24:52

JvA00 skrev:Huperzine A (kosttillskott) en annan, som har liknande effekt som Galantamin.

Båda påverkar acetylkolinnivåerna i hjärnan och ger åtminstone i början ökat närminne.

Fan vad coolt! Hade ingen aning om det här!
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: hej behöver mirakel medicin för min mentalitet det funka

Inläggav weasley » 2012-06-02 13:30:47

cursedforever skrev:nej det är inte samma fråga. förutom det använder de mesta medicin man brukar ha depression eller liknande om man har asperger. så sluta du. jo jag frågar min läkare men jag kan altid rådfråga de på forumet. väx up . och inget du säger har någon logisk poäng. vakna up till verkligheten.

Du är väldigt otrevlig i ditt svar till Iridia. Du hade kunnat utelämna den här delen:
väx up . och inget du säger har någon logisk poäng. vakna up till verkligheten.
som bara är grinig i onödan. Jag säger det här eftersom du är ny här, och såhär otrevligt bemötande skulle kunna anmälas annars. Om du inte hänger med på varför det är otrevligt så kan jag förklara det. Erfarenheten har visat att vi på forumet ibland kan vara otrevliga utan att förstå varför eller mena något med det.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: hej behöver mirakel medicin för min mentalitet det funka

Inläggav weasley » 2012-06-02 13:39:14

Här är en tråd som har massor av länkar till olika mediciner. Läs där om forumisternas personliga erfarenheter av de du tycker verkar relevanta.

metatrad-t9446.html
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: hej behöver mirakel medicin för min mentalitet det funka

Inläggav Parvlon » 2012-06-02 14:29:37

cursedforever skrev:jag vill njutta men det gör jag inte.
Gå ut och kratta löv i skogen?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav cursedforever » 2012-06-02 14:53:17

weasley skrev:
JvA00 skrev:Huperzine A (kosttillskott) en annan, som har liknande effekt som Galantamin.

Båda påverkar acetylkolinnivåerna i hjärnan och ger åtminstone i början ökat närminne.

Fan vad coolt! Hade ingen aning om det här!


du kan altid prova. men jag har testat koffein tabletter. hade ingen effekt. så jag är lite skeptisk men jag kommer prova.

Moderator: Städade citatet, använd gärna förhandsgranskning innan postning eller om felet upptäcks efter går det bra att klicka Ändra (inom femton minuter).
cursedforever
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2012-06-02

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Parvlon » 2012-06-02 14:55:35

Inte några och på obeskrivligt många sätt.

cursedforever skrev:nja depression är typ som virus. så tar man anti depressiva. så blir man typ botad och då fungerar man ju snabbare. dessutom så ökas halten av ämnnen i hjärnan det är klart att man får bättre
Wow. Hur kom du fram till dina insikter?
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav cursedforever » 2012-06-02 15:48:04

Parvlon skrev:Inte några och på obeskrivligt många sätt.

cursedforever skrev:nja depression är typ som virus. så tar man anti depressiva. så blir man typ botad och då fungerar man ju snabbare. dessutom så ökas halten av ämnnen i hjärnan det är klart att man får bättre
Wow. Hur kom du fram till dina insikter?


jag svarade på hans fråga.
cursedforever
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2012-06-02

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Zima33 » 2012-06-02 19:21:04

cursedforever skrev:nja depression är typ som virus. så tar man anti depressiva. så blir man typ botad och då fungerar man ju snabbare. dessutom så ökas halten av ämnnen i hjärnan det är klart att man får bättre :)

Jag blev inte botad. Antidepressiva funkar inte alltid. :(
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav KalleKus » 2012-06-02 19:37:29

Zima33 skrev:
cursedforever skrev:nja depression är typ som virus. så tar man anti depressiva. så blir man typ botad och då fungerar man ju snabbare. dessutom så ökas halten av ämnnen i hjärnan det är klart att man får bättre :)

Jag blev inte botad. Antidepressiva funkar inte alltid. :(

Vilka tog du?
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Zima33 » 2012-06-02 19:53:17

KalleKus skrev:
Zima33 skrev:Jag blev inte botad. Antidepressiva funkar inte alltid. :(

Vilka tog du?

Först Citalopram, kände mig som i ett akvarium, avskärmad från världen. Sen Venlafaxin, den tog jag i 5 år kanske, fick ökad ångest och fler mardrömmar av den.
Har inte vågat prova fler + känner mig inte så djupt deprimerad att jag behöver medicin. Depressionen lättade efter att jag slutat ta Venlafaxin. :!:
Zima33
 
Inlägg: 3612
Anslöt: 2011-05-09

hjälp bota mig hela verklighet borta medicin jag är trasig

Inläggav cursedforever » 2012-06-03 12:57:01

hade suss i huvudet och ivningar i hjärnan typ som en spricka känns det.och barrier är borta. och kan prata av mitrazapine susset är borta och ivningarna i hjärnan lite gran men . JAG HAR VILL HA TVÅNGSTANKAR ELLER NÅGOT. ASSÅ HAR MAN INGA SÅNA SÅ ÄR MAN SÖNDER. JAG FUNGERAR INTE BRA ALLS. HJÄLP SNÄLLA. JAG ÄR TRASIG


jag är redan på högsta dosen.

testat = fluanxol , m zyprexa ,seroquel , abilify ingen av de hjälpte mig mentalt.

VIKTIGT = "asså jag vill ha mina tankar samlade, tänka snabbt och se saker i min hjärna vad som kommer hända. kunde det för. men nu känns HELA MIN VERKLIGHET BORTA."

mitrazapine har fungerat rejält bra. men är redan på 45,,....

1. KAN DU BESKRIVA MITT TILLSTÅND. VAD KALLAS DET. (depression eller något liknande)?
2. vilka eventulla mediciner kan jag prova.
3. snälla hjälp mig kan bara typ bota mig själv. läkarna jag möter säger typ att min asperger är allt. svar på alla mina problem. att jag inbillar mig. om du är normal så säger de att KBT-snack kan bota allt. Helt jävla inkompetenta. de skriver oxå ut fel mediciner som ej hjälper än. mitrazapine fick jag på femte försöket lol. de tror att psykosker är på hittade osv.

PS. har skannat hjärnan under åren och sett bilderna och det finns ingen spricka eller liknande. och jag själv sätt bilden lol.

4. VIKTIGT = "asså jag vill ha mina tankar samlade, tänka snabbt och se saker i min hjärna vad som kommer hända. kunde det för. men nu känns HELA MIN VERKLIGHET BORTA."


mnordgren:

Slog ihop med en tråd om samma ämne.
------------
Nyttig läsning: Forumregler | Netikett
cursedforever
Förhandsgranskad
 
Inlägg: 37
Anslöt: 2012-06-02

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav MsTibbs » 2012-06-03 17:02:30

Concerta mot ADHD
Lamictal/Lamotrigin 200mg stämningsstabiliserande
Lithionit/litium 1+2 stämningsstabiliserande
Zyprexa 20mg antipsykotisk/stämningsstabiliserande
Zoloft/Sertralin 100mg antidepressiv
Atarax 25mg milt lugnande
Sobril 10mg lugnande
Theralen droppar 40mg/ml lugnande/sömn
Imovane/Zopiclone 7,5mg insomningstablett
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Re: vilka mediciner använder du och hur hjälper de dig?

Inläggav Richard » 2012-06-03 18:37:35

Använder följande;
Venlafaxin 375 mg mot depression - Hjälper mycket bra
Haldol 4 mg mot paranoia - Hjälper bra
Iktorivil 4 mg som lugnande - Hjälper mycket bra
Theralen 120 mg för att kunna sova - Hjälper bra

Sen har jag 25-50 mg Seroquel också, det var tänkt att de skulle ersätta Theralenet, men det gick inte, däremot så har det en viss lugnande o antiparanoid effekt på mig.
Richard
 
Inlägg: 3349
Anslöt: 2005-10-12
Ort: Ängelholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in