Medicin för att prata mer och lättare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Iridia » 2012-04-30 23:20:27

Jag blir mest bara uttröttad av personer med verbal ADHD av det värre slaget, och kommer helt av mig om någon pratar oavbrutet och verkar sakna förmåga att lyssna mer än 5 sekunder på någon annan.

Visserligen kan jag nog själv vara lite så ibland, när jag varit tyst länge. När pratkvarnen väl kommer igång så är den svår att stänga av igen; den är antingen av eller på.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav ZeldAlice » 2012-04-30 23:27:22

iridia skrev:kommer helt av mig om någon pratar oavbrutet och verkar sakna förmåga att lyssna mer än 5 sekunder på någon annan.



Det med att pladdra på och defenitivt inte kan lyssna på andra nåt vidare händer absolut med "normala" också. Oftast handlar det om att dom är så inskränkta i sig själva och tror att världen bara handlar om dom och ska stå i centrum hela tiden. Påminner mig om en klasskmrat jag hade som verkligen irriterade mig plus gör mig ibland ursinnig.

Personligen så tycker jag att folk borde stanna upp ibland, lyssna på vad andra har att säga etc.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav sherlocka » 2012-06-01 19:26:57

Min son har selektiv mutism, han äter Lyrica mot ångest, den har gjort saker och ting mindre ångest framkallande för honom
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Thurizas » 2012-06-01 20:16:40

Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


Något som funkade för mig (förutom concerta) var Effexor, Venlaflaxin tror jag är ett annat namn på samma sak. Jag blev mer social och åt det för min sociala fobi. Jag blev mer verbal samt fick lättare att uttrycka mig.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav KalleKus » 2012-06-01 20:27:25

Thurizas skrev:
Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


Något som funkade för mig (förutom concerta) var Effexor, Venlaflaxin tror jag är ett annat namn på samma sak. Jag blev mer social och åt det för min sociala fobi. Jag blev mer verbal samt fick lättare att uttrycka mig.

Samma här. En enorm skillnad.
Före venlafaxin var det nån spärr som stoppade mig från att prata. Efter kom det naturligt. :-)Happy
Hjälper i alla soiala situationer för mig.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Thurizas » 2012-06-01 20:30:36

KalleKus skrev:
Thurizas skrev:
Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


Något som funkade för mig (förutom concerta) var Effexor, Venlaflaxin tror jag är ett annat namn på samma sak. Jag blev mer social och åt det för min sociala fobi. Jag blev mer verbal samt fick lättare att uttrycka mig.

Samma här. En enorm skillnad.
Före venlafaxin var det nån spärr som stoppade mig från att prata. Efter kom det naturligt. :-)Happy
Hjälper i alla soiala situationer för mig.


Nackdelen med venlaflaxin för mig var att jag gick upp kraftigt i vikt av den och därför fick avbryta behandlingen. Men långt ifrån alla går ju upp i vikt av sådana preparat. Det är nog bara några få av oss (inkluderat mig själv) som har sådan otur.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Thurizas » 2012-06-01 20:37:50

Insåg nu att jag hört att Voxra skall kunna fungera på samma sätt när det gäller det sociala och verbala. Det tänkte jag inte alls på när jag åt den och åt den nog för kort tid för att märka av det själv. Men kanske ännu ett alternativ att beakta Moggy?
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Zima33 » 2012-06-01 20:59:11

Både Voxra och Venlafaxin är ju SNRI, kanske är verkan på noradrenalinåterupptaget som gör att vissa blir mer sociala?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Thurizas » 2012-06-01 21:00:59

Zima33 skrev:Både Voxra och Venlafaxin är ju SNRI, kanske är verkan på noradrenalinåterupptaget som gör att vissa blir mer sociala?


Kan mycket väl vara så. Kan vara värt att prova om man känner att man har svårigheter i alla fall. :-)Happy
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav KalleKus » 2012-06-01 21:02:39

Nackdelen med venlaflaxin för mig var att jag gick upp kraftigt i vikt av den och därför fick avbryta behandlingen. Men långt ifrån alla går ju upp i vikt av sådana preparat. Det är nog bara några få av oss (inkluderat mig själv) som har sådan otur.

Usch då..
Jag har inte märkt av nån viktuppgång pga av det.
KalleKus
 
Inlägg: 512
Anslöt: 2012-05-12

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav radix » 2012-06-01 21:57:02

Åt Concerta i ett par veckor på försök, men la sen ner det pga att jag vart mer stressad, mer glömsk, mer förvirrad, även lättirriterad osv, men det var ändå en påtaglig, intressant upplevelse av 'bättre funktion'. Har märkt att det stimulerat mig att anstränga mig mer för att vara 'social', nu efteråt, utan dem alltså.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-02 0:21:16

Zima33 skrev:Både Voxra och Venlafaxin är ju SNRI, kanske är verkan på noradrenalinåterupptaget som gör att vissa blir mer sociala?

Voxra är inte ett SNRI vad jag vet.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Zima33 » 2012-06-02 18:11:06

KaosPrinsessa skrev:
Zima33 skrev:Både Voxra och Venlafaxin är ju SNRI, kanske är verkan på noradrenalinåterupptaget som gör att vissa blir mer sociala?

Voxra är inte ett SNRI vad jag vet.

Googlade lite och du har rätt. Tack för påpekandet. :-)Happy Den är en NDRI-noradrenalin- och dopaminåterupptagningshämmare.
Då har man lärt sig nåt nytt! :mrgreen:
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Kristofer » 2012-06-03 12:26:21

Jag tror att TS vill få det lättare att tala men samtidigt tala genomtänkt. Alkohol är därför ingen bra lösning. TS kommer förmodligen prata mer med lite alkohol i kroppen, men det som sägs kanske inte alltid blir speciellt genomtänkt. Dagen efter kan TS därför drabbas av en ångest över vad han sagt. Sådan ångest riskerar att förstärka grundproblematiken.

Givetvis är det inget som hindrar TS från att gå ut på krogen, men det ska nog inte vara i terapeutiskt syfte här.
Kristofer
 
Inlägg: 7528
Anslöt: 2005-11-05

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-06-03 23:44:44

Zima33 skrev:Googlade lite och du har rätt. Tack för påpekandet. :-)Happy Den är en NDRI-noradrenalin- och dopaminåterupptagningshämmare.
Då har man lärt sig nåt nytt! :mrgreen:

Vaschego ^^ (att det handlar om dopamin och noradrenalin visste jag då jag tar voxra för min ADHD :P)
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav radix » 2012-06-04 10:10:51

radix skrev:Åt Concerta i ett par veckor på försök, men la sen ner det pga att jag vart mer stressad, mer glömsk, mer förvirrad, även lättirriterad osv, men det var ändå en påtaglig, intressant upplevelse av 'bättre funktion'. Har märkt att det stimulerat mig att anstränga mig mer för att vara 'social', nu efteråt, utan dem alltså.


Kanske även borde nämna att concertan gav mig mindre av den effekten, när jag lite senare kände mig mindre deprimerad, spekulerar lite att det kanske mest var dopamineffekten som motverkade depressionseffekter.
radix
 
Inlägg: 911
Anslöt: 2012-05-22
Ort: Malmö

Återgå till Aspergare och vården



Logga in