Medicin för att prata mer och lättare?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Moggy » 2012-04-30 0:48:24

Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?



Moderator atoms - denna tråd har flyttats från avdelningen, Att leva som aspergare.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav slackern » 2012-04-30 1:05:48

manne skrev:
Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


kokain amfetamin.?? :shock:


Metamina finns som licenspreparat. Folk som inte har NPF brukar bli mer utåt när dom har tagit det. Folk med NPF kan bli mer autistiska. Fast har du inte en ADHD diagnos lär du knappast få det utskrivet.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Moggy » 2012-04-30 1:30:17

Helst nån annat än cs.

Det måste finnas nånting att prova?
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Iridia » 2012-04-30 1:31:29

Alkohol?

Har inte hört talas om någon medicin som skulle göra en mer social och pratsam.
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Parvlon » 2012-04-30 1:35:45

http://www.socialmedicin.se finns men jag orkar inte kolla pdf'erna.
Parvlon
Inaktiv
 
Inlägg: 14823
Anslöt: 2006-07-28
Ort: ∴ℜ∴Ψ∴ℜ∴

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Kvasir » 2012-04-30 2:05:53

Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


Har du provat alkohol? Det är en väl beprövad metod. :)
Kvasir
 
Inlägg: 14628
Anslöt: 2007-11-04
Ort: Vilse någonstans mellan coNP och P/poly

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav manne » 2012-04-30 2:09:34

Moggy skrev:Helst nån annat än cs.

Det måste finnas nånting att prova?


androcur kan du väl ta den är bra och hjälper om man skulle behöva runka mycket då så¨kan man runka mindre med den.. :oops:

nhä androcur är nog det mest livsfarligaste medicin man kan köpa jo förresten jag fick tvångstankar och tvång av citaloprham.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Re: Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Moggy » 2012-04-30 2:26:52

Kvasir skrev:
Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


Har du provat alkohol? Det är en väl beprövad metod. :)



Det har jag väl. Men substansen uppfyller min kravspec.
Moggy
 
Inlägg: 12720
Anslöt: 2007-01-25

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav weasley » 2012-04-30 2:34:27

Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


Beror ju på varför du inte vill prata och i vilken situation du måste göra det.

Personligen skulle jag kunna tipsa om:

- Lugnande medel innan ett föredrag inför massa okända personer.
- Någon förgrogg innan krogbesöket för att kunna ta kontakt lättare.
- Humörstabiliserare/SNRI/SSRI och KBT om du lider av social fobi.

Som sagt, det beror på orsak samt tillfälle.
weasley
 
Inlägg: 9949
Anslöt: 2007-04-18
Ort: eth0

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav manne » 2012-04-30 2:36:11

Moggy skrev:
Kvasir skrev:
Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


Har du provat alkohol? Det är en väl beprövad metod. :)



Det har jag väl. Men substansen uppfyller min kravspec.


cannabis kan göra en social också. :wink:
http://www.youtube.com/watch?v=Ui4yQrarGZI
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Iridia » 2012-04-30 2:45:26

Eller mer introvert...

Jag behöver inga droger, räcker att vara bland folk så tinar jag upp efter ett tag och kan bli väldigt pratsam... som om de smittar av sig liksom. Någon annan som brukar påverkas så?
Iridia
 
Inlägg: 4618
Anslöt: 2011-09-22

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav manne » 2012-04-30 2:47:30

Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?



Moderator atoms - denna tråd har flyttats från avdelningen, Att leva som aspergare.


kör på det bästa som finns Valium benzo. :idea:

http://www.fass.se/LIF/produktfakta/art ... erTypeID=2

så kan du injicera den stjälv också.
manne
 
Inlägg: 18565
Anslöt: 2007-08-23

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Miche » 2012-04-30 3:31:49

Iridia skrev:Någon annan som brukar påverkas så?

Japp, behövs ingen alkohol eller andra droger för det.

Jag mår bra av sociala kontakter (om än uttröttad ibland om det blir spel för galleriet).
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav ragnevi » 2012-04-30 20:11:22

Iktorivil är också en form av bensodiazepin som förr användes mot epilepsi, men den har fördelen att du inte blir lika trött och att det inte märks lika mycket på dig om du tagit den, men den är egentligen till för att dämpa svåra ångestproblem och sannolikheten att en seriös läkare skulle skriva ut den för att du skulle fungera mer socialt är liten.

Det pågår forskning med Oxytocin, molekylen är alltför komplex för att man skall kunna tillverka en depåtablett men man studerar vilka aktiva delar i molekylen som är viktig för att försöka förenkla den, så om ett par år kanske det skulle kunna hjälpa dig…
Idag finns det bara som nässpray och den lilla effekten går över på 17 minuter. Den skrivs ut till kvinnor som har svårt att amma sitt barn och få igång mjölkproduktionen, så det är nog rätt kört att få den utskriven också.

Oxytocin frigörs också när du tar ecstasy/MDMA, men då är det ditt eget oxytocin som du bränner ut i hjärnan och effekten brukar avta rejält efter ett par gånger.

Jag rekommenderar inte något av ovanstående, men jag vill bara nämna att det finns.

Ett par öl och social träning tror jag är det bästa…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav ragnevi » 2012-04-30 20:12:54

Att umgås med människor med ADHD kan ha en positiv social effekt om de triggar igång en, eller så får man inte en syl i vädret… Så det gäller att vara selektiv…
ragnevi
 
Inlägg: 1069
Anslöt: 2007-05-31
Ort: Göteborg

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav slackern » 2012-04-30 20:25:27

ragnevi skrev:oxytocin


Hmm jag har alltid hört att det är serotonin som MDMA frisätter otroliga mängder. Och jag kan lova dej att effekten inte försvinner efter ett par gånger, Jag pratar utefter egen erfarenhet. Men vist det är som dom flesta drogerna att första gången är den bästa.

Hjärnan utsöndrar enorma mängder serotonin under ruset. Detta är den bakomliggande orsaken till den ökade empatiförmågan. Subjektiva upplevelser i samband med detta är ofta en extremt ökad tillit och känsla av närhet till människor i omgivningen och förmågan att förlåta andra förstärks avsevärt. En av de vanligaste rapporterade subjektiva upplevelserna är en starkt ökad öppenhet vilket ofta leder till att personer under ruset kan berätta om sina djupaste problem och svåra upplevelser för varandra. Detta har ofta ett stort terapeutiskt värde, men kan även vara negativt då det har hänt att folk anser att de öppnat sig för andra i allt för hög utsträckning. Neurotiskt baserade rädslor kan också upplösas. Ruset håller i sig cirka 3-5 timmar.


http://sv.wikipedia.org/wiki/Ecstasy
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav KaosPrinsessa » 2012-04-30 20:40:09

Min sociala ångest blev något bättre av Voxra iaf.
KaosPrinsessa
 
Inlägg: 3153
Anslöt: 2010-10-10
Ort: Cardiff, Wales

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav JvA00 » 2012-04-30 22:28:39

slackern skrev:
manne skrev:
Moggy skrev:Finns det nån medicin son har som effekt att stimulera att man vill prata mer och att man får det gjort med lägre tröskel att övervinna?


kokain amfetamin.?? :shock:


Metamina finns som licenspreparat. Folk som inte har NPF brukar bli mer utåt när dom har tagit det. Folk med NPF kan bli mer autistiska. Fast har du inte en ADHD diagnos lär du knappast få det utskrivet.


Stämmer bra åtminstone för mig. Jag blir mycket mer aspig på Metamina, och mer pratig/livlig utan. Har ADHD-primärt, asperger sekundärt.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav JvA00 » 2012-04-30 22:30:48

Jag vill återigen slå ett slag för L-Theanine. Brukar ta det innan jag ska träffa människor om jag känner mig extremt nervös. Lugnar varje gång. Effekten är lik benso, men du får ingen trötthet. Kolla gärna upp Theanine på Wikipedia för mer info. Går köpa i hälsokost.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Zima33 » 2012-04-30 22:31:23

Strattera kanske? Det är ju inte cs så borde inte vara svårt att få den utskriven (används vid ADHD så kanske funkar vid AS också).
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav ZeldAlice » 2012-04-30 22:34:07

Känner inte till någon medicin men att dricka rött vin, kaffe eller något annat i den stilen kan funka.
ZeldAlice
 
Inlägg: 498
Anslöt: 2012-04-22
Ort: Värmland

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav kullan » 2012-04-30 22:36:08

Måste man snacka så mycket då+
kullan
 
Inlägg: 28595
Anslöt: 2011-04-15
Ort: Katastroflandet Jag

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav Zima33 » 2012-04-30 22:38:37

ragnevi skrev:Det pågår forskning med Oxytocin, molekylen är alltför komplex för att man skall kunna tillverka en depåtablett men man studerar vilka aktiva delar i molekylen som är viktig för att försöka förenkla den, så om ett par år kanske det skulle kunna hjälpa dig…

Den används ju för att sätta igång förlossningar. Är nog inte så trevligt att ta det om man är kvinna eftersom den får livmodern att dras samman. :?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: Medicin för att prata mer och lättare?

Inläggav biologic » 2012-04-30 22:38:52

ragnevi skrev:Att umgås med människor med ADHD kan ha en positiv social effekt om de triggar igång en, eller så får man inte en syl i vädret… Så det gäller att vara selektiv…


Faktiskt, den bästa medicinen är en hyfsat pratglad och trevlig person med ADHD. :)

Jag äter Cipralex, den har haft en god verkan i det att jag nu vågar mig utanför dörren. Innan jag började med SSRI så isolerade jag mig helt, gick bara ut då jag var tvungen att gå till skolan. Men jag är knappast översocial i nuläget heller, i varje fall så är jag inte bra på det. :P
biologic
 
Inlägg: 1522
Anslöt: 2010-10-09
Ort: Blekinge

Återgå till Aspergare och vården



Logga in