ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav sherlocka » 2012-06-01 19:21:20

Min dotter har AS och ADD och har börjat äta Strattera som är som concerta, men mera långtidsverkande och hon tycker själv att hon kan koncentrera sig bättre, vi tycker att hennes humör blivit bättre, hon är mer uppmärksam
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Zima33 » 2012-06-01 20:15:57

sherlocka skrev:Min dotter har AS och ADD och har börjat äta Strattera som är som concerta,

Det är det ju inte..Strattera (atomoxetin) är en antidepressiv medicin och Concerta (metylfenidat) är centralstimulantia, inte alls samma sak...
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav sherlocka » 2012-06-01 20:36:59

tanken bakom är den samma, bara det att strattera är långtidsverkande jämfört med concerta som har pikar, highs under dagen, den ena efter en timme, den andra efter ca sex timmar. Om du läser på, så ser du att Strattera numera används för ADD också, då man funnit effekten vara god
sherlocka
Ny medlem
 
Inlägg: 18
Anslöt: 2010-06-08
Ort: Södertälje

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Thurizas » 2012-06-01 20:40:13

Vi är alla olika.Jag har As och Add. För mig fungerade både concerta och Metamina. Concertan stressade mig dock samtidigt och jag fick avbryta.
Thurizas
 
Inlägg: 8153
Anslöt: 2009-09-16
Ort: Västernorrland

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Zima33 » 2012-06-01 20:49:35

sherlocka skrev:tanken bakom är den samma, bara det att strattera är långtidsverkande jämfört med concerta som har pikar, highs under dagen, den ena efter en timme, den andra efter ca sex timmar. Om du läser på, så ser du att Strattera numera används för ADD också, då man funnit effekten vara god

Jag vet att Strattera används vid ADHD (blivit erbjuden den själv) den hade (väl?) inte så stor effekt vid depression så tillverkaren hittade ett nytt användningsområde...

Metylfenidat i depot verkar upp till 12 timmar. De olika preparaten släpper ut 20-50% direkt (Ritalin 50% och de andra 20% och 22%) och resten långsamt över tid.
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav csharp » 2012-06-13 10:19:20

Jag äter Medikinet 40 mg på morgonen och 20 mg vid lunch och sedan jag har börjat äta det så har min oro minskat drastiskt och jag spänner inte kroppen längre lika mycket och kan slappna av och somna och sova hela nätterna och vaknar inte upp med värk i kroppen på morgonen. Att jag känner mig mer social och inte har lika svårt att prata med andra är nog pga jag känner mig inte orolig för det längre och det känns inte alls läskigt längre. Kan ju vara att jag kan koncentrera mig på vad folk säger och "hänger med" bättre i samtalen.

Jag har blivit mycket mindre irriterad och det känns inte alls lika jobbigt att vara bland massa folk eller gå på stan där det är mycket ljud, folk och rörigt. Tidigare har det inte gått lika bra att tex gå på stan och shoppa bland massa folk för efter tag har jag fått ångest, känt mig arg och ledsen och velat gå hem. Många gånger har jag varit orolig och haft ångest innan jag ska ut och tex handla osv för att det har känts så rörigt och hellre stannat inne. Oron har innan tagit över mitt liv och jag kunde oroa mig för massa småsaker innan jag ska göra dem och det blev ofta att oron blev så jobbig att jag inte gjorde massa saker och bara stannade hemma med ångest. Jag kom inte ens igång att göra saker utan la ner innan jag ens börjat.

Nu när oron har minskat så kan jag utan större problem prata med folk på stan och fråga om saker tex fråga om saker i affärer när jag ska handla utan att tycka det är läskigt. Jag har inga biverkningar vad jag vet om iallafall, har inte gått ner i vikt eller fått utslag, högt blodtryck eller något. För mig har allt hittils upplevts som positivt. Såklart mina problem inte helt försvunnit men de har minskat så pass mycket att jag mår mycket bättre och kan sova, inte har ont i kroppen och slipper vara irriterad och ha ångest eller vara orolig hela tiden. Allt känns inte lika hopplöst längre!
csharp
 
Inlägg: 209
Anslöt: 2010-10-14
Ort: Mellansverige

Återgå till Aspergare och vården



Logga in