ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Vårdfrågor, medicinska aspekter samt forskning- och vetenskapsämnen.

 Moderatorer: Alien, atoms

ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Troll-Loke » 2012-05-06 8:59:04

Hej
Har diagnosen Atypisk Autism och ADD. Har provat Concerta upp till 108 mg per dos men utan effekt. Provar nu Ritalin/Medikinet direktverkande 10 mg tabletter. Är just nu uppe i 30 mg per dos men märker ändå inget.
Inga biverkningar förutom en lite lätt muntorrhet.

Min läkare sa, när jag berättade att Concerta ej fungerade, att Ritalin direktverkande antagligen inte heller skulle fungera.

Vad kan detta bero på ?
Troll-Loke
Ny medlem
 
Inlägg: 14
Anslöt: 2012-03-26

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Zima33 » 2012-05-06 22:12:10

Concerta, Medikinet och Ritalin innehåller ju samma verksamma substans så det är inte så konstigt, om en inte funkar funkar inte de andra heller.
Vet inte varför de inte fungerar för dig, det är ju individuellt. Vad vill du att medicinen ska hjälpa dig med då?
Jag har också tagit Ritalin men bara 30 mg, hjälpte mig inte alls, fick bara ökad puls och blodtryck + hemsk hjärtklappning på nätterna. :?
Zima33
 
Inlägg: 3621
Anslöt: 2011-05-09

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Dagobert » 2012-05-06 22:23:13

Jag har Ritalin direktverkande tabletter. Har bara 2x20 mg men hoppas få höja till 2x30 mg. Har provat, och 30 är mycket bättre.
Funkar bättre än Concerta-kapslar som gav mig sömnproblem.
Dagobert
 
Inlägg: 14143
Anslöt: 2010-11-30

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav piscescorner » 2012-05-09 17:12:13

Min äldsta hade Ritalin under sin skoltid. Han tyckte själv att det inte blev någon skillnad, men jag noterade stor skillnad när han inte tagit medidin. Han är Asperger och ADD, han medicinerade koncentrationssvårigheter i skolan. Så medicinen hade effekt även om han inte tyckte det själv. Kanske du kan fråga någon som känner dig väl om de noterar någon skillnad?
piscescorner
Ny medlem
 
Inlägg: 9
Anslöt: 2010-09-24
Ort: Sundsvall

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Zombie » 2012-05-09 17:14:44

Effekterna är väldigt olika hos olika personer, efter vad folk har berättat. Olika fabrikat av vad som ska vara samma medicin kan också slå olika på sätt som inte läkarna heller verkar förstå. De kemiska system som påverkas är inte heller direkt färdigutforskade. Så hur man än reagerar är det nog rätt normalt, så att säga ;) .
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav slackern » 2012-05-09 17:21:29

Zombie skrev:Effekterna är väldigt olika hos olika personer, efter vad folk har berättat. Olika fabrikat av vad som ska vara samma medicin kan också slå olika på sätt som inte läkarna heller verkar förstå. De kemiska system som påverkas är inte direkt noga utforskade heller. Så hur man än reagerar är det nog normalt, skulle jag tippa.


Dom läkarna jag har haft har varit väldigt kunniga om dom olika preparaten. Dom har vetat om att olika mediciner som innehåller metylfendidat har olika verkningsmekanismer och att människor påverkas olika utav dom.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Zombie » 2012-05-09 17:37:55

Som jag skrev så var det alltså samma medicin av olika fabrikat jag talade om. Generika.
(Och jag skrev ingenting om att man inte kan spekulera i hur till exempel olika tillsatsämnen kan påverka.)
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav kattkvinna » 2012-05-09 17:38:41

Jag har diagnosen högfungerande autism och uppfyller nästan kriterierna för ADD, men fick diagnosen Uppmärksamhetsstörning( Utan Närmare Specifikation). Jag berättade för en person som aldrig hade hört namnet, och hennes kommentar var: " Men, kattkvinna, du vill väl inte stå i centrum eller har behov av att få bekräftelse". Ha ha, ha, nej, doktorn på NPU menade inte den typen av uppmärksamhet, svarade jag. :-)Happy

Fick erbjudandet att prova Concerta och det glömmer jag aldrig. Doktorn hade informerat mig väl om fördelarna med bättre koncentration, och eventuellt bättre arbetsminne. Han nämnde också att min autism kunde bli sämre, med fixeringar och tankeupprepningar.

Jag provade i en vecka under noggrann uppföljning. Det räckte med 18 mg för att få ett lätt pådrag av mer energi, snabbare tankar, fler tankar. Följden var att jag blev splittrad, orolig och inte kände igen mig själv. Min närstående sa att jag pratade mycket snabbare trots att jag varken var upprörd eller upprymd. Lättnaden var enorm när jag fick sluta med dem och äntligen bli mig själv igen. Tydligt fungerade det inte på mig. Människor är så olika i hur vi bryter ned/ tar upp läkemedel i kroppen. Jag är läkemedelskänslig, precis som några av mina anhöriga. Passade också på att fråga om SSRI har någon effekt autism. Varken till eller från, sa läkaren.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav slackern » 2012-05-09 17:42:41

Zombie skrev:Som jag skrev så var det alltså samma medicin av olika fabrikat jag talade om. Generika.
(Och jag skrev ingenting om att man inte kan spekulera i hur till exempel olika tillsatsämnen kan påverka.)


Jo jag förstod det. Fast inom tråden så handlar det om CS. Och inom Metylfendidat så finns det bara 2 Generika så är det Medikinet och Ritalin. Dom andra som finns på den svenska marknaden innehåller sama verksamma ämne men har andra frisättningsmekanimer.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Bongskraparn » 2012-05-09 17:59:45

kattkvinna skrev:Jag har diagnosen högfungerande autism och uppfyller nästan kriterierna för ADD, men fick diagnosen Uppmärksamhetsstörning( Utan Närmare Specifikation). Jag berättade för en person som aldrig hade hört namnet, och hennes kommentar var: " Men, kattkvinna, du vill väl inte stå i centrum eller har behov av att få bekräftelse". Ha ha, ha, nej, doktorn på NPU menade inte den typen av uppmärksamhet, svarade jag. :-)Happy

Fick erbjudandet att prova Concerta och det glömmer jag aldrig. Doktorn hade informerat mig väl om fördelarna med bättre koncentration, och eventuellt bättre arbetsminne. Han nämnde också att min autism kunde bli sämre, med fixeringar och tankeupprepningar.

Jag provade i en vecka under noggrann uppföljning. Det räckte med 18 mg för att få ett lätt pådrag av mer energi, snabbare tankar, fler tankar. Följden var att jag blev splittrad, orolig och inte kände igen mig själv. Min närstående sa att jag pratade mycket snabbare trots att jag varken var upprörd eller upprymd. Lättnaden var enorm när jag fick sluta med dem och äntligen bli mig själv igen. Tydligt fungerade det inte på mig. Människor är så olika i hur vi bryter ned/ tar upp läkemedel i kroppen. Jag är läkemedelskänslig, precis som några av mina anhöriga. Passade också på att fråga om SSRI har någon effekt autism. Varken till eller från, sa läkaren.


Hehe Får exakt samma effekt som dig utav conserta. Fast jag har iofs tagit det i russyfte då. Finns ingenting bättre än att ta cs-droger vid krogbesök enligt mig. All social fobi bara försvinner och jag blir en jävel på att snacka. Fungerar faktiskt bättre med cs-droger i mig än nykter, förutsatt att det är lågdoser då såklart. Tar man för mycket däremot så beter man sig långt ifrån ok.

Vilket är intressant ändå. Läste någonstans (här på forumet tror jag) om någon med enbart AS som fick conserta utskrivet. Just för att bli piggare och mer social. Så cs-droger kan förmodligen hjälpa mot andra saker än ADD/ADHD. Även om effekterna blir helt olika. Jaja, nog om det.

Det jag ville komma till är att det inte är ett dugg konstigt att du inte kände igen dig själv. Du var ju för fan påtänd i en vecka. :wink:
Bongskraparn
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2012-03-22

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav JvA00 » 2012-05-09 18:13:04

Kattkvinna m fl
Jag tänker, när jag läser det ni skriver, att Concerta och andra metylfenidat-preparat kan ge de effekterna om man är känslig för förhöjning av noradrenalin.

Själv blir jag väldigt pratig men nervös på alla former av metylfenidat. Dextroamfetamin (Metamina), som mest höjer dopamin, gör mig däremot lugn och samlad. Föreslå att få prova det? Licensen beviljas oftast samma dag av Läkemedelsverket som läkaren ansöker. Blanketten har förenklats så det är tokenkelt för läkaren, om nu denna tycker det är "krångligt".
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav kattkvinna » 2012-05-09 18:20:32

Bongskraparn skrev:Det jag ville komma till är att det inte är ett dugg konstigt att du inte kände igen dig själv. Du var ju för fan påtänd i en vecka. :wink:


Ha ha, det var ju precis det jag var!

Det låter helt förfärligt att någon med enbart AS skulle ha fått det för att bli mer social. Den läkaren missbrukade preparatet enligt mig. Om Concerta fungerar riktigt gör det inte folk påtända, snarare lugnare, mindre splittrade och mer koncentrerade. Sköterskan förklarade en hypotes om att personer med ADHD/ADD har sänkt vakenhetsgrad i hjärnan. Medicinen hjälper genom att höja vakenheten i hjärnan som medför att personer med ADHD/ADD kan koncentrera sig bättre. Hon nämnde också att den inte hjälper alla.
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav kattkvinna » 2012-05-09 18:24:32

JvA00 skrev:Kattkvinna m fl
Jag tänker, när jag läser det ni skriver, att Concerta och andra metylfenidat-preparat kan ge de effekterna om man är känslig för förhöjning av noradrenalin.

Själv blir jag väldigt pratig men nervös på alla former av metylfenidat. Dextroamfetamin (Metamina), som mest höjer dopamin, gör mig däremot lugn och samlad. Föreslå att få prova det? Licensen beviljas oftast samma dag av Läkemedelsverket som läkaren ansöker. Blanketten har förenklats så det är tokenkelt för läkaren, om nu denna tycker det är "krångligt".


Hmm, intressant!
kattkvinna
Inaktiv
 
Inlägg: 319
Anslöt: 2012-04-10
Ort: Linköping

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav JvA00 » 2012-05-09 18:55:18

För alla som är intresserade och undrar kring mediciner, så får ni gärna pm:a eller komma på torsdagsmiddagarna vid Govindas i Stockholm för att prata med mig.

Jag har i princip testat varenda stimulant som existerar (ja, med läkares tillåtelse). Naturligtvis reagerar inte alla som jag gör, men jag vet hur preparaten känns för mig, vilka biverkningar som var mest påtagliga m m, ifall någon är nyfiken. Har även erfarenhet av vissa andra preparat som Voxra, Valdoxan och Mirtazapin.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Bongskraparn » 2012-05-09 18:57:49

kattkvinna skrev:
Bongskraparn skrev:Det jag ville komma till är att det inte är ett dugg konstigt att du inte kände igen dig själv. Du var ju för fan påtänd i en vecka. :wink:


Ha ha, det var ju precis det jag var!

Det låter helt förfärligt att någon med enbart AS skulle ha fått det för att bli mer social. Den läkaren missbrukade preparatet enligt mig. Om Concerta fungerar riktigt gör det inte folk påtända, snarare lugnare, mindre splittrade och mer koncentrerade. Sköterskan förklarade en hypotes om att personer med ADHD/ADD har sänkt vakenhetsgrad i hjärnan. Medicinen hjälper genom att höja vakenheten i hjärnan som medför att personer med ADHD/ADD kan koncentrera sig bättre. Hon nämnde också att den inte hjälper alla.


Nu kommer jag inte exakt ihåg om varför personen fick det utskrivet. Så att anledningen var för att bli mer social kan vara felaktigt. Och ett preparat fungerar alltid som det ska, bara det att folk reagerar annorlunda på dom. Som sagt folk med ADD/ADHD fungerar det som medicin medan alla andra blir påtända.

Läste en annan intressant sak om conserta. Var en person med ADHD/AS började medicinera sig mot sin ADHD och fick som följd att hens AS förstärktes. Hen började uppleva vissa typiska drag av AS som hen inte hade känt av innan. Ungefär som att ADHD täckte över vissa delar utav AS. Väldigt intressant tycker jag. Om jag minns det rätt så slutade hen med consertan pågrund av det. Det var helt enkelt inte värt det. Skrivet från minnet så allt kanske inte är helt hundra.

Till TS. Eftersom du inte blir påtänd så borde ju medicinen ge rätt effekt trots allt. Kanske det hjälper utan att du märker av det själv? Frågat någon som du umgås med om dom har märkt någon skillnad? Bara så du vet så har jag inte ADD själv så har inga egna erfarenheter att gå på, bara studsar lite idér i skallen.
Bongskraparn
 
Inlägg: 70
Anslöt: 2012-03-22

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav JvA00 » 2012-05-09 19:06:12

Bongskraparn:
Jag har själv primärt ADHD med "drag av asperger", men skulle troligen få en full asperger-diagnos ifall jag lät min läkare göra klart utredningen. Hur som, jag blev kraftigt mer AS på Concerta, men inte något på Metamina.
JvA00
 
Inlägg: 175
Anslöt: 2012-04-15

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav slackern » 2012-05-09 19:09:17

JvA00 skrev:Bongskraparn:
Jag har själv primärt ADHD med "drag av asperger", men skulle troligen få en full asperger-diagnos ifall jag lät min läkare göra klart utredningen. Hur som, jag blev kraftigt mer AS på Concerta, men inte något på Metamina.


Precis samma erfarenhet som jag har utav medicinerna. Blev fan vrål autistisk utav Concerta och Ritalin.
Jag har diagnosen ADD + autistiska drag. Läkaren som satte in Concertan sa att medicinen kan demaskera autism som tex AS.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Zombie » 2012-05-09 19:49:36

kattkvinna skrev:Det låter helt förfärligt att någon med enbart AS skulle ha fått [Concerta] för att bli mer social. Den läkaren missbrukade preparatet enligt mig.

Det beror väl på om det var frivilligt eller ej. Det finns aspergare som av sitt tillstånd tvingas vara mer osociala än de vill och mår väl av.

Eller om det var "enbart AS" eller att det var Concerta du reagerade på så finns det ingen entydighet i diagnosticeringen mellan AS och AD(H)D, bara en mångdimensionell gråskala, alldeles oavsett vad sedan någon diagnostiker väljer att plocka ut för grova bokstäver; och mediciner reagerar ju folk högst individuellt på, så det kan vara idé att prova även oortodoxa varianter. Kan ju ha varit en dålig läkare också, men det vet vi inte från den här korta berättelsen.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Kimmelie » 2012-05-10 20:45:44

slackern skrev:
JvA00 skrev:Bongskraparn:
Jag har själv primärt ADHD med "drag av asperger", men skulle troligen få en full asperger-diagnos ifall jag lät min läkare göra klart utredningen. Hur som, jag blev kraftigt mer AS på Concerta, men inte något på Metamina.


Precis samma erfarenhet som jag har utav medicinerna. Blev fan vrål autistisk utav Concerta och Ritalin.
Jag har diagnosen ADD + autistiska drag. Läkaren som satte in Concertan sa att medicinen kan demaskera autism som tex AS.

Och även här kan det variera... Jag blev kraftigt mycket mer autistisk av Ritalin, måttligt förvärrad AS av Metamina, lindrigt förvärrat av Amfetamin, och inte det minsta förvärrat av Concerta...

När det gäller den lugnande effekten kunde jag bli för lugn, nästan flummig, på Ritalin, lagom lugn av Amfetamin och Concerta, men nästan ingen lugnande effekt alls av Metamina...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav slackern » 2012-05-10 22:36:33

Kimmelie skrev:
slackern skrev:
JvA00 skrev:Bongskraparn:
Jag har själv primärt ADHD med "drag av asperger", men skulle troligen få en full asperger-diagnos ifall jag lät min läkare göra klart utredningen. Hur som, jag blev kraftigt mer AS på Concerta, men inte något på Metamina.


Precis samma erfarenhet som jag har utav medicinerna. Blev fan vrål autistisk utav Concerta och Ritalin.
Jag har diagnosen ADD + autistiska drag. Läkaren som satte in Concertan sa att medicinen kan demaskera autism som tex AS.

Och även här kan det variera... Jag blev kraftigt mycket mer autistisk av Ritalin, måttligt förvärrad AS av Metamina, lindrigt förvärrat av Amfetamin, och inte det minsta förvärrat av Concerta...

När det gäller den lugnande effekten kunde jag bli för lugn, nästan flummig, på Ritalin, lagom lugn av Amfetamin och Concerta, men nästan ingen lugnande effekt alls av Metamina...


Sant jag skulle ha skrivit CS vilket psykiatrikern förklarade för mej. Slarvigt utav mej jag ber om ursäkt.
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Kimmelie » 2012-05-10 22:50:28

slackern skrev:
Kimmelie skrev:
slackern skrev:Precis samma erfarenhet som jag har utav medicinerna. Blev fan vrål autistisk utav Concerta och Ritalin.
Jag har diagnosen ADD + autistiska drag. Läkaren som satte in Concertan sa att medicinen kan demaskera autism som tex AS.

Och även här kan det variera... Jag blev kraftigt mycket mer autistisk av Ritalin, måttligt förvärrad AS av Metamina, lindrigt förvärrat av Amfetamin, och inte det minsta förvärrat av Concerta...

När det gäller den lugnande effekten kunde jag bli för lugn, nästan flummig, på Ritalin, lagom lugn av Amfetamin och Concerta, men nästan ingen lugnande effekt alls av Metamina...


Sant jag skulle ha skrivit CS vilket psykiatrikern förklarade för mej. Slarvigt utav mej jag ber om ursäkt.

I vilket sammanhang skulle du skrivit CS? :?
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav slackern » 2012-05-10 22:53:23

Kimmelie skrev:I vilket sammanhang skulle du skrivit CS? :?


Att CS kan demaskera autism. Inte bara Concerta och Ritalin utan även Amfetamin och Metamina. Men allt det där är individuellt. Jag blev det bara utav Concerta och Ritalin och inte utav Metamina och du har en helt annan erfarenhet än jag :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav Kimmelie » 2012-05-11 8:59:51

slackern skrev:
Kimmelie skrev:I vilket sammanhang skulle du skrivit CS? :?


Att CS kan demaskera autism. Inte bara Concerta och Ritalin utan även Amfetamin och Metamina. Men allt det där är individuellt. Jag blev det bara utav Concerta och Ritalin och inte utav Metamina och du har en helt annan erfarenhet än jag :)

Tja, det finns många mediciner som kan förvärra autistiska symptom, enligt mina erfarenheter allting som höjer dopamin och/eller noradrenalin (inkl. antidepressiva), och sånt som sänker seroronin. Fast jag fick uppfattningen att den här tråden var avsedd för att skriva om sina egna erfarenheter av CS... :wink: (Dvs jag ser inte att du gjorde nåt fel som skrev om dina erfarenheter.)

Jag ville mer lyfta fram att det kan variera enormt mycket vilken reaktion man får av samma medicin. "Aspisar" får ju ofta annorlunda reaktion än NT (dvs än den förväntade reaktionen på en viss medicin), men alla aspisar reagerar inte avvikande på samma sätt. Så att börja medicinera när man har AS kan ibland nästan likna rysk roulette...
Kimmelie
 
Inlägg: 2022
Anslöt: 2009-09-09

Re: ADD och CS-mediciner. Har de någon effekt ?

Inläggav slackern » 2012-05-11 13:58:23

Kimmelie skrev:
slackern skrev:
Kimmelie skrev:I vilket sammanhang skulle du skrivit CS? :?


Att CS kan demaskera autism. Inte bara Concerta och Ritalin utan även Amfetamin och Metamina. Men allt det där är individuellt. Jag blev det bara utav Concerta och Ritalin och inte utav Metamina och du har en helt annan erfarenhet än jag :)

Tja, det finns många mediciner som kan förvärra autistiska symptom, enligt mina erfarenheter allting som höjer dopamin och/eller noradrenalin (inkl. antidepressiva), och sånt som sänker seroronin. Fast jag fick uppfattningen att den här tråden var avsedd för att skriva om sina egna erfarenheter av CS... :wink: (Dvs jag ser inte att du gjorde nåt fel som skrev om dina erfarenheter.)

Jag ville mer lyfta fram att det kan variera enormt mycket vilken reaktion man får av samma medicin. "Aspisar" får ju ofta annorlunda reaktion än NT (dvs än den förväntade reaktionen på en viss medicin), men alla aspisar reagerar inte avvikande på samma sätt. Så att börja medicinera när man har AS kan ibland nästan likna rysk roulette...


Tack för att du förklarade då förstår jag. Var jag som missförstod :)
slackern
 
Inlägg: 43759
Anslöt: 2010-10-26
Ort: Stockholm

Återgå till Aspergare och vården



Logga in