Sovtider.

Om livet i relation till sig själv och samhällets förväntningar.

 Moderatorer: Alien, atoms

Inläggav Inger » 2006-08-25 2:39:28

Blev tyvärr upptagen offline och var borta hela dan igår. Nu har jag äntligen tid att återuppta diskussionen. :)

nassepuh skrev:
Inger skrev:"Djurstudier har visat att hos de ungar vars mor putsade dem mycket läste organismen "de goda texterna" oftare än hos de mer åsidosatta ungarna. De mindre gynnsamma generna, "de dåliga texterna", lästes också mindre ofta hos de ungar som fick mest omvårdnad. Förändringar i arvsmassan sågs även hos barnbarnen. Den "goda" genen slog igenom med större kraft."


Inger skrev:Har läst artiklar om detta förut, men märkligt nog så går de inte att finna spår av när jag sökte igen. Är det en slump, eller var det för mycket bevis för Lamarckisk selektion för att få finnas kvar? (Inte för att starta upp en diskussion om det, men jag tyckte det var kul att se att nån annan hade läst om dessa studier också.) :)


Det är ju inte direkt vad jag säger.

Lamarckism... Stycket du lyckades finna var inte substantiellt.. men inte heller en generellt linje i länkarna. Jag slängde bara upp ett par länkar som refererade till stress. Nu råkade ett enda, enskilt stycke slinka igenom. Kul att du lyckades finna något som fångade ditt intresse dock.

Så vitt jag vet är inte basal genetik och arvsanlag förkastat dock.


Detta var iofs orelaterat till dina funderingar; jag bara uttryckte glädje över att finna nån annan nämna dessa studier som jag nu inte kan hitta. (Själva studien/originalartikeln var betydligt mer substantiell.)

Men för att fundera vidare i den riktningen - som vi nu nästan av misstag kom in på - så undrar jag om det inte kan finnas en medfödd skillnad mellan vanliga barn och autismspektrum-barn; att vanliga barn och extroverta (för att generalisera lite), liksom musbarn far illa/blir stressade av att inte bli kramade och gullade med hela tiden, medan den extra sensitiva, introverta typen av autistiska barn kanske blir stressade av att få för mycket uppmärksamhet/kroppskontakt? (Bara en teori.)

nassepuh skrev:
Inger skrev:Ja, stress har förstås en inverkan på sömnen. Inte i mitt fall eftersom jag lever ett helt stressfritt liv numera, men annars verkar det vara vanligt bland aspergare, just som du säger.


Jag tror du lägger en annan defintion vid stress.


Min definition av stress är rätt enkel; det är när man blir stressad/uppjagad; antingen fysiskt och/eller emotionellt, vilket gör att kroppen utsöndrar vissa adrenalinhormoner, t ex cortisol (just som du nämner).

Jag anser att stress kan ha fysiska, emotionella eller mentala orsaker och induceras inifrån eller utifrån; att inre & yttre/medfödda & miljömässiga orsaker samspelar så att ens medfödda fysiska och/eller emotionella känslighet samt mentala inställning avgör hur och hur starkt man reagerar på yttre stressfaktorer; att stress kan vara dramatisk eller subtil; medveten eller omedveten; och att långvarig subtil/omedveten stress kan vara minst lika skadlig som den dramatiska och medvetna.

Jag har (som jag kanske nämnt tidigare) själv lidit av långvarig, subtil stress i större delen av mitt liv, ända tills jag bl a a) började vänja mig vid vissa saker (t ex telefonkontakt som jag tyckte var jättestressande när jag var yngre); b) började få lite bättre koll, mer erfarenhet, självkännedom och större överblick; c) bearbetat/botat fobier; d) skippade socker & kaffe (som kan hålla en sockerkänslig kropp uppe i varv i onödan) och e) systematiskt avvecklat/minimerat allt annat som jag finner stressande och som går att undvika (exvis onödiga prylar, självpåtagna plikter som husdjur eller att hålla kontakten med folk som jag egentligen inte har nåt gemensamt med etc). Att bo på landet i lugn miljö, inte ha barn och inte (längre) tvingas jobba på nåt rörigt kontor har förstås också varit avgörande.

Skiljer sig detta från din definition av stress?

nassepuh skrev:
Inger skrev:Nä, att det skulle förklara allt har jag aldrig påstått heller. På min sida om AS & sömn så har jag tagit upp andra vanliga orsaker också. Just mental överaktivitet är tydligen en jättevanlig orsak till sömnproblem hos Aspergare. Diet, mediciner och annat kan också spela in.


Jag har inte heller hävdat att du gjort det, jag bara noterade genom den första länken jag fick upp att det var två olika faktorer och började spinna vidare cortisol och de olika funktioner som rimmade väl med de fysiologiska skillnader som finns hos autister samt korsreferenserna till hyposen, hypothalamus och hippocampus. Det finns uppenbarliga samband mellan neropsykiska undersökningar av autister och stress. Och jag tycker det är kul att luska i sånt.


OK, då förstår jag.

nassepuh skrev: Din länk var jättebra, den gav mig bara inte det jag letade efter, d.v.s en förståelse om hur hjärnan fungerar i dessa processer. Detalj info. Källhänvisningar.


Om det var den om biologiska rytmer så bifogade jag den bara för att ge användbara sökord vid en sökning. Om det var min sida om as & sömn du syftar på så nämnde jag den bara för att jag där tagit upp fler orsaker till sömnproblem; bl a just mental hyperaktivitet, diet mm. (Sidan är skriven främst för "vanliga människor", exvis föräldrar, som vill veta mer om alla de olika delproblem som kan ingå i autismspektrumdiagnoserna, och är inte ämnad som någon vetenskaplig avhandling.)

Dock ser jag nu när jag kollade lite närmare att jag inte direkt tagit upp just långvarig stress som bidragande orsak - det var ju slarvigt av mig! För att göra listan mer komplett så kanske jag kan få citera din nedanstående teori när du formulerat färdigt den? Eller kanske du vill publicera den i ditt riktiga namn nånstans först?

nassepuh skrev: Som det här:

"One of the most common and most troubling times we experience is when we or our children cannot fall asleep effectively. Autistic children appear to be especially prone to this problem, and in has been estimated that more than half exhibit some disturbance in sleep patterns. This suggests some form of deficit in the brain systems that normally promote sleep."

Det står uttryckligen "suggests".

Och då kan man tänka; om hippocampus nu är dysfunktionell hos autister och:

"I vanliga fall leder så höga nivåer av cortisol i kroppen och därefter i hjärnan till att hippocampus minskar cortisolproduktionen. Men om stressen blir långvarig kan reglersystemet råka i obalans, med den följden att cortisolnivåerna förblir höga och eventuellt skadar hippocampus, speciellt de dendriter i hippocampus som står för och förstärker impulser och utformning av initiala minnen."

Är det då inte troligt att det inte beror på en minskad melatoninnivå, utan en ökad cortisolnivå p.g.a att hippocampus inte reglerar cortisolnivån, vilket skapar en obalans? Samma fenomen skulle då kunna sammankoppllas med dåligt minne o.s.v...vilket i sin tur skulle kunna passa bra ihop med att aspergianer ofta har väldigt gott minne i tidig ålder för att senare i livet bli mer och mer tankspridda.


Den teorin låter faktiskt riktigt vettig! Just eftersom cortisol är både ett stresshormon och ett vakenhetshormon. Torde vara lätt att testa också, eftersom det är så lätt att mäta cortisolnivåer.

Här har du en länk på skadad hippocampus, jag valde en som tar upp det på de första raderna. Söker du finner du mycket kring amygdala och hippocampus och autism, väligt intressant i sammanhanget är också purkinjecellerna:

http://www.autism.org/limbic.html


Intressant. Återkommer med kommentarer i en separat post så att inte denna blir allför lång.

nassepuh skrev:
"They report densely packed neurons in the amygdala and hippocampus of persons with autism. Additionally, they note that these neurons are smaller than in normal persons. At this time, we do not know what causes neurological damage in these areas; however, the damage appears to occur during the prenatal stage of development."


Förstår du? Jag spinner bara vidare och utforskar möjligheterna, det är ett arbete i process och jag har bara börjat. Men du kan inte förvänta dig att jag ska acceptera din kunskap som en empirisk sådan. Den har alltför många luckor och utelämnar alltför mycket information för att jag ska kunna göra det.


Självklart. Jag bara nämner de erfarenheter & orsaker till sömnavvikelser som jag själv och andra har haft; sen får var och en avgöra själva se om det är nåt som kan vara användbart. I ditt fall så verkade det inte vara det. :wink: Dock så behöver våra respektive teorier ingalunda utesluta varandra. Jag tror aldrig att något bara har en orsak utan att det kan variera med omständigheter och mellan individer, och det ofta kan vara flera faktorer som samverkar.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav Inger » 2006-08-25 4:27:56

nassepuh skrev: Här har du en länk på skadad hippocampus, jag valde en som tar upp det på de första raderna. Söker du finner du mycket kring amygdala och hippocampus och autism, väligt intressant i sammanhanget är också purkinjecellerna:

http://www.autism.org/limbic.html


Några spontana kommentarer på dr Edelsons artikel:

"They report densely packed neurons in the amygdala and hippocampus of persons with autism. Additionally, they note that these neurons are smaller than in normal persons. At this time, we do not know what causes neurological damage in these areas; however, the damage appears to occur during the prenatal stage of development."


Måste det nödvändigtvis vara en hjärnskada? Naturligtvis kan det vara det i vissa fall, men kan det inte också vara naturliga biologiska avvikelser?

"The amygdala, (which means “almond-shaped”), controls our aggression and emotions. Many autistic individuals are aggressive towards themselves or others, or conversely, extremely passive."


Tyvärr blandar autismforskare vanligen ihop diametralt motsatta temperamentstyper vilka enligt min mening borde studeras var för sig.

Aggressiviteten hos vissa kan dessutom i många fall bero på ren stress. När de blir förstådda och väl behandlade så brukar aggressivitet och självksadande minska drastiskt, det har jag sett med egna ögon.

"Fria Freja" som ansågs som en av sveriges våldsammaste kvinnor men som blev som förbytt när fysikern Bodil Jönsson såg till att hon fick en dator, är ett annat exempel på det.

"Furthermore, autistic children and adults often appear emotionless or ‘flat’ (even though they obviously do have emotions)."


Men eftersom de "uppenbarligen" har känslor så är det ju bara en fråga om huruvida de uttrycker dem eller inte, och det tror jag också är en temperamentstypsskillnad snarare än uttryck för hjärnskada.

"Experimenters have also shown that when the amygdala is removed or damaged, animals exhibit behaviors similar to autistic individuals, such as social withdrawal, compulsive behaviors, failure to learn about dangerous situations, difficulty retrieving information from memory, and difficulty adjusting to novel events or situations."


Det som ser likadant ut behöver inte nödvändigtvis ha samma orsak. Minnesrelaterade symtom tror jag på som tecken på hjärnskada, men social tillbakadragenhet kan bero på ett helt spektrum av olika saker; från social osäkerhet, fysisk överbelastning eller trötthet till att man är naturligt introvert, kreativ eller intellektuell personlighetstyp som hellre ägnar sig åt inre processer, specialintressen o dyl och/eller att man befinner sig i lättare eller djupare trans. Även saker som tvång och svårighet att ställa om sig till nya situationer kan bero på att man befinner sig i alfa-tillstånd, eller på allmän känslighet.

"In addition, the amygdala is responsive to a variety of sensory stimuli, such as sounds, sights, and smells; as well as emotionally or fear-related stimuli. We know that autistic individuals often have problems with each of these senses. Interestingly, Georgie, whose childhood was described in her mother’s book, The Sound of a Miracle, often mentioned being afraid of many sounds prior to receiving auditory integration training from Dr. Guy Berard."


Man kan säkert kan bli emotionellt rädd för nåt som är fysiskt plågsamt, men huvudproblemet med sensorisk känslighet är rent fysisk. Och känslighet är en naturlig genetisk variation; ingen hjärnskada. (Auditory integration är jag f.ö. skeptisk till, trots att det rekommenderas av dr Edelson.)

"The hippocampus, (shaped like a “sea horse”) appears to be primarily responsible for learning and memory. Damage or removal of the hippocampus will lead to an inability to store new information into memory. This sounds similar to Dr. Bernard Rimland's cognitive theory of autism. In his 1964 award-winning book Infantile Autism, Dr. Rimland theorized that autistic children had difficulty relating new information to previously stored information."


Det låter mer som hjärnskada, ja.

"In addition, when the hippocampus is damaged or removed, animals will display stereotypic, self-stimulatory behaviors and hyperactivity."


Stackars djur! Dessa beteenden är dock typiska tecken på stress hos djur. Var djuren inte helt enkelt stressade av att vara ofrivilliga försöksdjur?

Fast säkert kan hjärnskada ge samma effekt. Jag spenderade just hela dan igår med ett dussintal autister. De var inte det minsta stressade utan väldigt harmoniska och välmående, men två av dem hade ändå vissa stereotypa rörelser (som verkade gå på automatik hela tiden) och dessa två var också de som mest såg ut att ha en uppenbar hjärnskada.

"Although one can easily speculate about a relationship between the limbic system and autistic behaviors, we should be conservative, because much of what we know comes from animal models in which the parts of the limbic system are damaged artificially. We need to be cautious in extrapolating these findings to autistic individuals. However, the correspondence between behaviors seen in autism and what we know of the limbic system is compelling."


Det var ju bra att han manar till försiktighet med att dra för stora slutsatser mellan djur och autister. :)

Man bör också vara försiktig med att blanda ihop AS/HFA med autism/utvecklingsstörning, eftersom de kan ha väldigt olika hjärnor. Liksom man bör skilja mellan passiva & hyperaktiva, introverta & extraverta etc - och mellan individer förstås. De autister jag träffade igår var väldigt olika sinsemellan.

Ser fram emot en mer differentierad forskning. Hoppas de då bättre kommer lära sig skilja mellan hjärnskada och naturliga avvikelser, samt mellan strukturella skillnader i hjärnan (som man ser med MRI och vid obduktion) och funktionella skillnader (som man ser med PET eller fMRI). Tyckte t ex att de experter som uttalade sig i Dr Phils urusla program om AS & TS var lite för snabba att tala om hjärnskada när det bara var funktionell magnetröntgen de hade använt.
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav nassepuh » 2006-08-25 12:27:41

Inger skrev:Detta var iofs orelaterat till dina funderingar; jag bara uttryckte glädje över att finna nån annan nämna dessa studier som jag nu inte kan hitta. (Själva studien/originalartikeln var betydligt mer substantiell.)

Men för att fundera vidare i den riktningen - som vi nu nästan av misstag kom in på - så undrar jag om det inte kan finnas en medfödd skillnad mellan vanliga barn och autismspektrum-barn; att vanliga barn och extroverta (för att generalisera lite), liksom musbarn far illa/blir stressade av att inte bli kramade och gullade med hela tiden, medan den extra sensitiva, introverta typen av autistiska barn kanske blir stressade av att få för mycket uppmärksamhet/kroppskontakt? (Bara en teori.)


Låter inte alls osannolikt.

Inger skrev:Min definition av stress är rätt enkel; det är när man blir stressad/uppjagad; antingen fysiskt och/eller emotionellt, vilket gör att kroppen utsöndrar vissa adrenalinhormoner, t ex cortisol (just som du nämner).

Jag anser att stress kan ha fysiska, emotionella eller mentala orsaker och induceras inifrån eller utifrån; att inre & yttre/medfödda & miljömässiga orsaker samspelar så att ens medfödda fysiska och/eller emotionella känslighet samt mentala inställning avgör hur och hur starkt man reagerar på yttre stressfaktorer; att stress kan vara dramatisk eller subtil; medveten eller omedveten; och att långvarig subtil/omedveten stress kan vara minst lika skadlig som den dramatiska och medvetna.

Jag har (som jag kanske nämnt tidigare) själv lidit av långvarig, subtil stress i större delen av mitt liv, ända tills jag bl a a) började vänja mig vid vissa saker (t ex telefonkontakt som jag tyckte var jättestressande när jag var yngre); b) började få lite bättre koll, mer erfarenhet, självkännedom och större överblick; c) bearbetat/botat fobier; d) skippade socker & kaffe (som kan hålla en sockerkänslig kropp uppe i varv i onödan) och e) systematiskt avvecklat/minimerat allt annat som jag finner stressande och som går att undvika (exvis onödiga prylar, självpåtagna plikter som husdjur eller att hålla kontakten med folk som jag egentligen inte har nåt gemensamt med etc). Att bo på landet i lugn miljö, inte ha barn och inte (längre) tvingas jobba på nåt rörigt kontor har förstås också varit avgörande.

Skiljer sig detta från din definition av stress?


Nej, inte i det stora hela. Men jag skulle även vilja lägga till den mer subtila stressen av en överaktiv hjärna och sömnproblem o.s.v. Ett ord poppade upp i mitt huvud nu; "hjärnstress"(fråga mig inte varifrån det kom). En sökning gav:

http://www.sjukhuslakaren.org/401_hjarnstress.html

http://csjobb.idg.se/karriar.nsf/All/4A ... ument&id=5

http://www.abo.fi/meddelanden/artiklar/ ... stress.sht

http://www.nkmr.org/boktips_hjarnstress ... es_bok.htm

http://www.expressen.se/index.jsp?a=198733

Inger skrev:Om det var den om biologiska rytmer så bifogade jag den bara för att ge användbara sökord vid en sökning. Om det var min sida om as & sömn du syftar på så nämnde jag den bara för att jag där tagit upp fler orsaker till sömnproblem; bl a just mental hyperaktivitet, diet mm. (Sidan är skriven främst för "vanliga människor", exvis föräldrar, som vill veta mer om alla de olika delproblem som kan ingå i autismspektrumdiagnoserna, och är inte ämnad som någon vetenskaplig avhandling.)


Oki, då förstår jag.

Inger skrev:Dock ser jag nu när jag kollade lite närmare att jag inte direkt tagit upp just långvarig stress som bidragande orsak - det var ju slarvigt av mig! För att göra listan mer komplett så kanske jag kan få citera din nedanstående teori när du formulerat färdigt den? Eller kanske du vill publicera den i ditt riktiga namn nånstans först?


Min "teori" kommer nog aldrig bli såpass substantiell att den gör något annat än att tillfredställer mig på ett personligt plan. Men det måste väl finnas forskning kring asperger och stress? Därifrån handlar det ju bara att länka samman de rönen med dem om stress och sömn.

Inger skrev:Den teorin låter faktiskt riktigt vettig! Just eftersom cortisol är både ett stresshormon och ett vakenhetshormon. Torde vara lätt att testa också, eftersom det är så lätt att mäta cortisolnivåer.


Sökte på asperger + cortisol och ser att det faktiskt redan är på gång(lovar att jag inte visste):

http://www.udel.edu/bkirby/asperger/nyu_study.html

"In an attempt to elucidate them you will be asked to undergo an MRI scan of your brain and to have your cortisol levels (the stress hormone) measured by you providing a sample of your urine. We assume that there are relationships between the structure of the brain, the hormone cortisol, social cognition, and Asperger’s syndrome and we hope that the information yielded by this study will contribute to the development of more sensitive tools to detect and treat even mild abnormalities in social cognition."

Är de undersökningarna klara?

Bingo:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Vore dock mer intressant att se den första gruppen då den mäter "avstängda" och "öppna" aspergianer var för sig(vilket då innebär att man kan få en bättre översikt om i förhållandet stress-kognitioner-hjärnfunktion).

Hittade en annan sida om AS som också tar upp fenomenet:

http://www.as-if.org.uk/emotional.htm

Snubblade över det här också. Det är inte relaterat till stress så vitt jag kan se och jag har inte hunnit läsa det än, men det verkar intressant då det gjorts en liknande undersökning på Oxford om aspianers bristfälliga förmåga att empatisera genom synintryck(vilket förmodligen då som sagt beror på en minskad mängd purkinjeceller i frontalloberna... vilket jag tror är själva kärnan av autismen... sjukdomen finns formulerad hos djur och skulle kunna tänkas vara en anledning till att amygdalan och hippocampus förstoras i en tidig ålder, som en kompensation... likt en blind som utvecklar andra sinnen):

http://www.essex.ac.uk/psychology/psy/P ... ortisol%22

Oxfordundersökningen:

http://brain.oxfordjournals.org/cgi/con ... 125/8/1839

Liknande sjukdom hos djur:

http://en.wikipedia.org/wiki/Cerebellar_abiotrophy (minskade purkinjeceller)

nassepuh skrev:Självklart. Jag bara nämner de erfarenheter & orsaker till sömnavvikelser som jag själv och andra har haft; sen får var och en avgöra själva se om det är nåt som kan vara användbart. I ditt fall så verkade det inte vara det. :wink: Dock så behöver våra respektive teorier ingalunda utesluta varandra. Jag tror aldrig att något bara har en orsak utan att det kan variera med omständigheter och mellan individer, och det ofta kan vara flera faktorer som samverkar.


Oki. Jag trodde du blev stött, att jag klampade in på ditt revir. Håller med dig fullständigt om att det ena inte behöver utesluta det andra. I rapporten om lokförarna togs ju just detta upp, att det var både stress och den biologiska klockan som spelade in.

De här undersökningarna visar också att melatonin(och inte cortisol) är huvudorsaken till primär insomnia hos friska individer:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/quer ... t=Abstract

Och det finns väl en hel hög bevis som fastslagit det under åren kan jag tänka mig.

Det är ju inte heller helt osannolikt att deficiten i frontalloberna gör att hjärnan är sämre på vidarebefodra utomstående information(i det här fallet; ljus och mörker) till tallkottkörteln vilket också kan tänkas ge en mindre produktion av melatonin på samma sätt som dygnsrytmen rubbas här i arktiska förhållanden. Parat med stress som överflödar sinnet med cortisol... och eventuellt en annorlunda biologisk klocka... det finns ju många olika variabler menar jag.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:25:59, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav nassepuh » 2006-08-25 12:31:25

Det andra meddelandet verkar mycket intressant men jag får nog spara det ett tag. Har ett möte med Battlestar Galactica som drar.

Chip, chip.
Senast redigerad av nassepuh 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
nassepuh
Bannad
 
Inlägg: 2193
Anslöt: 2006-07-17

Inläggav Inger » 2006-08-25 17:33:00

Jag får också återkomma när jag lyckats väcka min hjärna tillräckligt för att orka kolla på länkarna du postade. Blev så trött idag efter gårdagens umgänge att jag somnade om och har sovit hela dan. Känner mig helt väck i bollen. Nån mer som blir så sjukt trött bara av att vara social några timmar?
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav naomi » 2006-10-05 6:43:31

Inger skrev:.......skillnaden mellan olika rytmer. http://www.personalityresearch.org/papers/marino.html
........
Fast i sömnforskningssammanhang så kallas nattmänniskor ändå vanligen för nocturnal även om de egentigen har en rytm som kryper framåt hela tiden. Eller så finns det de som är regelbundet nattaktiva också, precis som nattlevande djur. I så fall är de "äkta" nocturnal.
Jag gillar att arbeta när andra sover (eller är annanstans). Men detta beror inte på rytm. Jag ifrågasätter inte att det finns de ovannämnda rytmerna, men orsaken till nattaktivitet kan även vara en annan. Jag älskar nattarbete, eftersom ingen avbryter mig, ingen ringer, och jag själv får inte heller impulser till exempel att ringa någonstans eller att göra något annat som distraherar. Av samma orsak tycker jag om att jobba på söndagarna, oberoende om det gäller studerande eller yrkesarbete.

Naomi
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav Inger » 2006-10-06 1:51:05

naomi skrev:Jag gillar att arbeta när andra sover (eller är annanstans). Men detta beror inte på rytm. Jag ifrågasätter inte att det finns de ovannämnda rytmerna, men orsaken till nattaktivitet kan även vara en annan. Jag älskar nattarbete, eftersom ingen avbryter mig, ingen ringer, och jag själv får inte heller impulser till exempel att ringa någonstans eller att göra något annat som distraherar. Av samma orsak tycker jag om att jobba på söndagarna, oberoende om det gäller studerande eller yrkesarbete.

Naomi


Ja, det är en annan vanlig orsak. Att det är tyst, lugnt och ostört. Jag vet flera som gillar nätterna av den orsaken, inkl mig. Även om jag skulle råka vara sömnig så vill jag ändå inte gå och lägga mig förrän framåt morgontimmarna för man tänker så bra på nätterna.

Mitt andra stora problem, förutom att sömnen skjuts fram hela tiden (idag somnade jag 16.10 och vaknade vid midnatt) är att jag ofta inte vill sova ö h t. Det finns ju så mycket kul att göra och är man är perfektionist och inte kan skynda sig så tar allting väldigt lång tid. Vem har tid att sova då?? Hinner ju knappt börja med nåt förrän det är dags att gå och lägga sig igen.

Och sen när man vaknar kanske det inte alls är säkert att man har lust att fortsätta där man slutade, eftersom ny dag = ny input -> nya tankar -> nya intressen. Vore bättre om man kunde fortsätta med det man höll på med tills man blev klar och SEN sova. Typ jobba två veckor, sova en. Gillar inte att få veckorna sönderhackade av sömn hela tiden, och dagarna av att behöva äta, träna, duscha mm. Undra på att man får så lite gjort!
Senast redigerad av Inger 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Inger
Inaktiv
 
Inlägg: 17333
Anslöt: 2006-06-30

Inläggav naomi » 2006-10-06 19:58:19

Inger skrev: Vem har tid att sova då?? Hinner ju knappt börja med nåt förrän det är dags att gå och lägga sig igen.
Tack det samma! Jag har aldrig förstått när någon säger: "jag har ingenting att göra". Kanske detta är en av de stora fördelarna med att vara aspie, man har entusiasmen och blir inte uttråkad (åtminstone så länge som man får välja vad man gör).

- Naomi
Senast redigerad av naomi 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
naomi
 
Inlägg: 45
Anslöt: 2006-07-15

Inläggav XYZ » 2006-11-13 4:15:19

Jag har inga direkta sovcykler. Det varierar hela tiden, men generellt sett går jag och lägger mig sent. Idag t.ex. skall jag upp vid sju, och har inte kommit i säng än, vilket inte är så bra. Andra dagar kan jag gå och lägga mig väldigt tidigt. Förstår inte ens själv hur jag kan sakna den självkontrollen, och förbannar mig själv rätt ofta för det.
Senast redigerad av XYZ 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
XYZ
Ny medlem
 
Inlägg: 5
Anslöt: 2006-11-13

Inläggav Zombie » 2008-09-06 18:10:20

Två dygnsrytmtrådar till:
acceptera-s ... t1708.html
asperger-ar ... t6828.html
Senast redigerad av Zombie 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Zombie
 
Inlägg: 18092
Anslöt: 2007-12-26

Fullmånen kan hålla mig vaken!

Inläggav tenderly » 2008-09-06 20:37:41

Inger skrev:Förresten, är det nån mer här som får svårare än vanligt att sova på natten när det är fullmåne?


Hej Inger!
Tack för frågan!
Jag med får svårare att än vanligt att sova när det är fullmåne!
Fullmånen påverkar även mitt mående - precis INNAN det blir full måne så mår jag jättedåligt...och även när det inte finns någon måne .... undrar om jag är lite granna "lunatic" :lol: - det är inte för intet som man myntat ordet!
Må fortsatt riktigt bra Inger och hoppas du kommer att sova tryggt och skönt och "rise and shine" på morgonen!

Vänliga hälsningar

T
Senast redigerad av tenderly 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
tenderly
 
Inlägg: 188
Anslöt: 2006-10-14
Ort: Stockholmslän

Inläggav MsTibbs » 2008-09-08 0:32:22

00:31 och jag tänkte lägga mig snart kanske...
Måste ju åka hemifrån 06:30 absolut senast för att hinna till psykologen...
Jag lär ju inte komma i närheten av nog mycket sömn inatt.
Jag lär mig aldrig... :S
Senast redigerad av MsTibbs 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
MsTibbs
 
Inlägg: 22872
Anslöt: 2007-07-30
Ort: 127.0.0.1 Spindelnätet Karlstad i Värmland

Inläggav Lime » 2008-09-08 1:31:12

Lätt att vända på dygnet :)
Senast redigerad av Lime 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Lime
 
Inlägg: 776
Anslöt: 2007-12-11
Ort: Sverige

Inläggav Pemer » 2008-09-08 1:56:35

Och jag har tid i tvättstugan 7.30. :roll:
Senast redigerad av Pemer 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Pemer
 
Inlägg: 13588
Anslöt: 2007-02-08
Ort: Grödinge

Inläggav EF » 2009-06-04 6:21:56

Inger skrev:Förresten, är det nån mer här som får svårare än vanligt att sova på natten när det är fullmåne?


Jag hade inte tänkt på detta innan förrän en annan nämnde det. Nu märker jag att varje gång jag sovot dåligt eller inte kunnat sova alls så har det alltid varit fullmåne.

När det gäller sovtider. När jag var liten blev jag jättetrött tidigt och ville lägga mig och sova mellan 6-7 på kvällen, ibland tidigare. Ofta vaknande jag mellan 3-5 på morgonen.

Nu brukar jag klara att vara vaken längre. Vaknar dock mellan 2-5 på morgonen och kan oftast inte somna om.
Senast redigerad av EF 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
EF
Inaktiv
 
Inlägg: 222
Anslöt: 2008-06-28

Re: sovtider.

Inläggav geocache » 2011-01-26 14:28:41

Saninaé skrev:Vad har ni andra för sovcyckler? Jag tenderar att gå upp jättetidigt. även om jag inte ska nånstans 8-9 brukar jag vakna. helst vid 7 dock.
och om jag vänder på dygnet så kör jag med. somna sent, vakna tidigt. så kan jag gå och sova den tidpunkt jag siktar på. typ 2 dagar så är det rätt igen.


Hej Saninaé!

Sovcykler? Vad är det?? :wink: Sedan jag slutade min senaste anställning i mitten av 1990-talet har jag nästan inte brytt mig om att skaffa mig några speciella sovvanor alls... mer än att om jag är trött i kroppen och/eller i själen så lägger jag mig att vila. Läser en bok eller någon serietidning, och somnar jag då så tar jag det som tecken på att jag helt enkelt behöver sova. Att sådant inte är riktigt socialt accepterat bryr jag mig inte om...

Idag vaknade jag vid 6-tiden, gick upp, läste dagens tidning, åt frukost tillsammans med Lilla Gumman kanske ett par timmar senare, "tog varvet på nätet", åt middag (ja, jag envisas med att kalla maten jag äter mitt på dagen "middag"; förstår inte att folk pratar om att äta "middag" (kan man egentligen äta en "tidpunkt"?) när de kommer hem från jobbet; då är det ju nära på kväll. Och "lunch"... vilket språk är det, egentligen... engelska?

Nu glider jag iväg från trådämnet, så jag slutar lägga ut mina dygnsrytmfunderingar och så nu.
Senast redigerad av geocache 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
geocache
 
Inlägg: 9578
Anslöt: 2008-06-16
Ort: Ludvika

Inläggav Arkimedes » 2011-01-26 20:36:33

Lägger mig någon gång mellan 03:00-09:00 och går upp någon gång mellan 15:00-18:00.
Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Inläggav carolina » 2011-01-29 19:22:42

Har nog en ganska sund dygnsrytm även om jag inte har nåt att göra om dagarna. Lägger mig mellan 23:30 och 1:30 och vaknar ca 8:00-9:00. Är förvånad över att jag sover så bra trots att jag inte har nån sysselsättning (tyvärr). Men så är jag ju ganska aktiv ändå om dagarna.
Senast redigerad av carolina 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
carolina
 
Inlägg: 80
Anslöt: 2010-08-07
Ort: Jönköping

Inläggav Jeula » 2011-01-30 3:00:20

Insomning sker nån gång mellan 2-5 och uppvaknande sker 5 om jag jobbar förmiddag och 12 om jag jobbar Eftermiddag, och någonstans mellan 13-15 (fast skulle kunna bli ännu längre om jag inte ställde väckning) om jag är ledig! Insomningens variation beror på hur mycket högvarv hjärnan går på.

Har försökt ett flertal gånger "vända på dygnet" Men det fungerar inte trots att jag är vaken en hel extra dag så kan jag ju somna lite tidigare första dagen, men sen är det tillbaks på ruta ett igen. Är jag totalt fysiskt eller psykiskt utmattad så kan det hända sådär 5 gånger per år ungefär att jag kan somna vid 23. Sover dock ändå typ till 12-13 nästa dag när det inträffar.

Är nattmänniska, har alltid varit och verkar vara dömd till att alltid vara. Kan minnas när jag var liten och hjärnan bara snurrade och snurrade, med 3-4 tankar på samma gång, en av de kunde dock vara en rolig fantasi, ungefär som en lek, så man led inte lika mycket av det när man var liten + att jag klarade mig med mindre sömn då. Gick och la mig vid 21 när jag var liten (ca 5-11 år) och mindes hur tiden gick och jag inte somnade, kollade på klockan emellanåt och oftast någon gång efter 2-3 så hade jag somnat.
Senast redigerad av Jeula 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Jeula
 
Inlägg: 75
Anslöt: 2010-07-21
Ort: Högt upp i Norrland

Inläggav Dagobert » 2011-02-04 7:48:24

Jag hittade en hemsida med olika sorters brus som kan vara skönt att ha på när man ska försöka somna. Gratis är tre sorters brus, tre olika snabba variationer av volymen (låter som vågor) och en somna-timer.
Jag har inte kollat så noga, men det verkar finnas mer att välja på om man vill betala.
http://www.simplynoise.com/
Senast redigerad av Dagobert 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Dagobert
 
Inlägg: 14138
Anslöt: 2010-11-30

Inläggav Miche » 2011-02-04 8:26:19

Dagobert skrev:Gratis är tre sorters brus

Jag har en massa gratis brus, lättillgängligt, dygnet runt...

Det kallas för tinnitus... :(
Senast redigerad av Miche 2011-05-04 10:26:00, redigerad totalt 1 gång.
Miche
 
Inlägg: 28797
Anslöt: 2009-01-08
Ort: Karlholmsbruk

sovtider

Inläggav segdeg » 2011-02-04 10:33:12

Dagobert skrev:Jag hittade en hemsida med olika sorters brus som kan vara skönt att ha på när man ska försöka somna. Gratis är tre sorters brus, tre olika snabba variationer av volymen (låter som vågor) och en somna-timer.
Jag har inte kollat så noga, men det verkar finnas mer att välja på om man vill betala.
http://www.simplynoise.com/


:) SR P1 har havsbrus/vågor i nattens sändningsuppehåll.
vet inte hur man länkar, men tror att det är enkelt att streama/ladda ner / eller spela av till det media som passar.
Har inte själv använt mig av det, då jag får så stark längtan ut i naturen till en egen Fyrvaktar stuga.
Bild

mvh segdeg
Senast redigerad av segdeg 2011-05-04 10:26:01, redigerad totalt 1 gång.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

sovtider

Inläggav segdeg » 2011-02-04 10:47:07

visste inte att bilden ovan gick att TRYCKA PÅ. Nu vet jag, men inte var jag tacksamt tog den från? Då den av allt att döma är virusfri?
Annars osäker på det här med bildrättigheter på nätet.

Klicka mvh segdeg
Senast redigerad av segdeg 2011-05-04 10:26:01, redigerad totalt 1 gång.
segdeg
 
Inlägg: 1788
Anslöt: 2010-12-25

Re: sovtider

Inläggav Arkimedes » 2011-02-04 11:16:40

segdeg skrev:visste inte att bilden ovan gick att TRYCKA PÅ. Nu vet jag, men inte var jag tacksamt tog den från? Då den av allt att döma är virusfri?

Jag tryckte på den. Kunde inte låta bli.

segdeg skrev:Annars osäker på det här med bildrättigheter på nätet.

Klicka mvh segdeg

Det är nog bara att trycka på! Det är väl alla människors rätt?

Senast redigerad av Arkimedes 2011-05-04 10:26:01, redigerad totalt 1 gång.
Arkimedes
 
Inlägg: 4043
Anslöt: 2010-10-27

Återgå till Att leva som Aspergare



Logga in